“Mən hər zaman
atamın və babamın şəxsiyyəti ilə qürur duymuşam”
Müsahibimiz Abdulla Şaiqin ev muzeyinin direktoru, Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru,
Əməkdar mədəniyyət xadimi
Ülkər
Talıbzadədir:
-Ülkər xanım, Abdulla Şaiqin ev muzeyinin bugünkü fəaliyyəti, eksponatların vəziyyəti və yeni eksponatların araşdırılması hansı mərhələdədir?
- Bizim muzeyimiz 1990-cı ilin dekabr ayında Nazirlər Kabinetinin qərarı ilə təsdiq olunub. 1991-ci ilin yanvar ayında isə yaranıb. Abdulla Şaiqin oğlu akademik Kamal Talıbzadənin səyləri nəticəsində bu muzey yaradıldı. Ancaq on il ərzində burada ekspozisiya olmayıb. Müəyyən səbəblərə görə ekspozisiya açıla bilmirdi. Ancaq 2001-ci ildə Heydər Əliyevin qərarı ilə Abdulla Şaiqin 120 illik yubileyi təntənəli surətdə keçirildi. Qərardan sonra yubiley ərəfəsində Mədəniyyət Nazirliyinin göstərişi ilə xüsusi qrup yaradıldı və bizim ekspozisiyamız açıldı.
Hal-hazırda səkkiz minə yaxın eksponatımız var. Muzey yarananda Kamal müəllim Abdulla Şaiqin evdə olan xatirə əşyalarını, əlyazmalarını, kitablarını, bundan başqa müəyyən əşyalarını Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyinə verdi. Oradan bəzi əşyaları, kitabları, əlyazmaları muzeyə geri verdilər. Əlyazmalar İnstitutundan da bəzi sənədlər və əlyazmalar bizə verildi. Bunlar muzeyə daxil olan ilk eksponatlardır. Daha sonra isə tədricən muzeyin fondu genişləndi. Kamal müəllim daima axtarışda idi. O, Abdulla Şaiqə aid yeni eksponatları tapıb, fonda daxil edirdi. Hazırda bu proses davam edir. Kamal müəllim ömrünün son günlərinədək bu muzeyə rəhbərlik edib.
2006-cı ilin yanvar ayında Kamal müəllim
dünyasını dəyişdi. Bildiyiniz
kimi, bizim muzeydə Elmi Şura fəaliyyət
göstərir. Elmi Şuranın növbəti iclasında Kamal müəllimin Azərbaycanda gördüyü işləri, onun elmi fəaliyyətini,
yaradıcı fəaliyyətini, muzey sahəsində
gördüyü işləri, onun zəngin irsini nəzərə
alaraq, biz muzeydə Kamal müəllimin ayrıca guşəsini yaratmağa qərar verdik.
Ona aid olan
bütün şəxsi eksponatları Abdulla Şaiqin mənzil
muzeyində topladıq. Elmi Şuranın bu qərarını məktubla birlikdə Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinə bildirdik.
Onların razılığı ilə burada
rəsmi şəkildə Kamal Talıbzadənin
guşəsi açıldı. Kamal müəllimin arxivində Abdulla Şaiqə
aid bir çox materiallar var idi. O, hamısını muzeyə verməyib. Biz tədricən Kamal müəllimin şəxsi
əşyalarını, kitablarını
muzeyə gətirib fonda daxil
etdik. Həmçinin, əlyazmalarını, çap olunmuş əsərlərini, qəzet
və jurnalları tədricən muzeyimizin fonduna daxil edirik
və bu eksponatlarla da ekspozisiyanı zənginləşdiririk.
- Abdulla Şaiqin
üzə çıxmayan
ya da çap
olunmayan əsərləri
varmı?
- Kamal müəllim Abdulla Şaiq irsinin ən gözəl tədqiqatçılarından və davamçılarından
idi. Abdulla Şaiqin
çap olunan əsərlərinin tərtibatçısı
Kamal müəllim olub. Bildiyiniz kimi, Sovet dövründə müəyyən
qadağalar, şərtlər
var idi. Ona görə də Abdulla Şaiqin bir çox əsərlərini
nəşrə hazırlayanda
Kamal müəllim onları ixtisar edib. Hətta, özü deyib
ki, mən atamın əsərlərini
şikəst etdim.
O, bu mövzuda dəfələrlə mətbuatda
çıxış edib.
Abdulla Şaiq Novruz bayramı ilə bağlı xatirələrində bir hissə var. Bu hissədə
Kamal müəllim müəyyən ixtisarlar
apardı. Çünki Kamal müəllim həmin xatirələri nəşrə təqdim edəndə nəşriyyatda
Bədii Şurada ona dedilər ki, siz bu
hissələri düzəltməlisiniz.
Yoxsa, nəşr olunmayacaq.
Hazırda Abdulla Şaiqin mənzil muzeyinin fondunda xatirələrinin ixtisar olunmayan variantı var. Bu xatirələr “Xatirələrim”
adı ilə iki dəfə kitab şəklində, ancaq ixtisarla nəşr olunub. Hal-hazırda
ədəbiyyatşünas alim, ədəbiyyat üzrə fəlsəfə
doktoru, AMEA-nın Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun
böyük elmi işçisi Arzu Hacıyeva Abdulla Şaiqin
bədii yaradıcılığı
ilə bağlı doktorluq mövzusu üzərində çalışır.
Abdulla Şaiqin əlyazmaları əsasında
“Xatirələrim” əsərini
və onların nəşr olunmayan hissələrini işləyir.
Mən ümidvaram ki, gələcəkdə “Xatirələrim”
əsəri ixtisar olmadan, olduğu kimi nəşr olunsun. Bu Kamal
müəllimin də
arzusu olub.
Abdulla Şaiq təkcə
yazıçı və
dramaturq olmayıb. O, həm
də alim olub. Onun Azərbaycan dilinin
tədqiqinə həsr
edilən əsərləri
var. Bu əsərlərin əlyazmaları
bizim fonddadır.
Bunlar tədqiq edilməyib.
Arzu xanım onları araşdıracaq. Əlbəttə, onların əhəmiyyəti
olub. Niyə? Çünki Abdulla Şaiqin dərs
dediyi dövrdə dərsliklər yox idi. O, bir pedaqoq kimi həm
ədəbiyyat tarixindən
dərsliklər, Hüseyn
Cavidlə birlikdə yazdığı “Ədəbiyyat
dərsləri”, “Gülzar”,
“Uşaq gözlüyü”,
“Ədəbiyyat müntəxəbatı”
kimi bir neçə dərsliklər
tərtib edirdi. Eyni zamanda Azərbaycan dilini tədqiq edirdi. Uşaqlara Azərbaycan dilini
öyrətmək məqsədilə
belə tədqiqatlar aparırdı və bu tədqiqatlar əsasında da uşaqlara dərs keçirdi. Azərbaycan dilinə
həsr edilən üç tədqiqat əsəri hal-hazırda bizim muzeydə qorunur. Arzu xanım onları
da tədqiq edir. İmkan olsa, biz çalışacağıq
ki, həmin dərslikləri də izahatlarla nəşr etdirək.
Bizim fondumuzda Abdulla Şaiqin ailə üzvlərinə
yazdığı şeirləri
və bəzi kiçik əsərləri
də var. Bir də onun yazdığı
“Qara Altun” adlı irihəcmli povesti də var. Onu AMEA-nın Əlyazmaları İnstitutunun
elmi işçisi Arif Ramazanov ərəb əlifbasından
latın qrafikasına tərcümə
edib. Bu əsəri
də yaxın zamanlarda nəşr etdirməyə çalışacağıq.
Bu Abdulla Şaiqin nəşr edilməyən
əsəridir.
Abdulla Şaiqin seçilmiş əsərləri latın qrafikası ilə üç cilddə nəşr olunub. Demək olar ki, onun ən gözəl
uşaq ədəbiyyatına
aid olan və tərbiyəvi əhəmiyyət
daşıyan hekayələri,
şeirləri, təmsilləri
bu kitabda toplanıb.
Bundan başqa,
Abdulla Şaiqin özünün
yazdığı dərsliklər
də nəşr olunmalıdır. Bəlkə də Abdulla Şaiqin
yazdığı dərsliklər
bədii əsər kimi nəşr olunsa, müəllimlər
dərsliklərə müraciət
edə bilərlər.
Əlbəttə ki, biz bu əsərləri dərslik
kimi deyil, Abdulla Şaiqin orijinal əsəri kimi nəşr edəcəyik.
- Gənc ədəbiyyatçılar, universitet
tələbələri Abdulla Şaiqin mənzil muzeyini ziyarət edib hansısa tədqiqat işləri aparmaq fikrində olublarmı?
- Bəli. Bu hallarla
çox qarşılaşıram.
Bura tez-tez gəlirlər.
Bu yaxınlarda buraya filoloqlar da gəliblər. Kamal müəllimin dövründə
buraya Abdulla Şaiqin yaradıcılığı ilə
bağlı magistr işi üçün, diplom işi üçün gəlirdilər.
Bizim fondda olan kitablardan,
yazılardan istifadə
edirdilər. Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin, Turizm İnstitutunun tələbələri
gəlib, burada iki-üç ay təcrübə
keçirlər. Fondun materiallarından
istifadə edərək,
Abdulla Şaiqin mənzil
muzeyi ilə bağlı, ekspozisiyası
ilə bağlı diplom işi yazırlar. Biz onlar üçün çox geniş imkanlar yaradırıq.
Çünki bu da Abdulla Şaiqin yaradıcılığının,
şəxsiyyətinin təbliğatı
ilə bağlıdır.
Nə qədər çox gənc gəlib, burada olan geniş
materialdan istifadə etsə, bir o qədər yaxşıdır.
- Muzey bələdçisi olaraq
təhsil alan
gənclər burada təcrübə keçmək
üçün müraciət
edirlərmi?
- Bəli. Neçə ildir ki, biz onlarla müqavilə bağlayırıq. Müqavilə əsasında İncəsənət
Universitetinin və Turizm İnstitutunun tələbələri gəlirlər,
muzeyimizin baş mühafizi Səidə xanım onlara xüsusi dərslər keçir, onlara mühazirələr oxuyur.
Bu mühazirələrə
onlar hazırlaşırlar,
sonra kurs işləri istehsalat təcrübəsi dəftərləri
təsdiqləyirik və
onlara xasiyyətnamə
veririk.
- Abdulla Şaiq nəslinin nümayəndəsi
olaraq, bu şəcərənin Azərbaycan
incəsənətində olan
rolu haqqında nələr düşünürsünüz?
- Mən bu suala
necə cavab verəcəyimə görə
çətinlik çəkirəm.
Çünki bu suala ancaq Azərbaycanın görkəmli ədibləri
cavab verə bilər. Onu deyə bilərəm
ki, Abdulla Şaiq Azərbaycan uşaq dramaturgiyasının banisi,
Azərbaycan uşaq ədəbiyyatının klassiki,
ədəbiyyatşünas alimdir. Kamal müəllim hər
zaman təsirlənib deyərdi ki, Abdulla Şaiqi niyə uşaq yazıçısı
kimi təqdim edirlər? Axı Abdulla Şaiq böyük
türkçü idi.
Hazırda ədəbiyyatşünaslar türkçü ədib
kimi və türkçülüyün carçısı
kimi də tədqiq edirlər.
O, vətənpərvər ruhlu ədib olsa da, romantizm
ruhunu da əsərlərində əks
etdirirdi. Abdulla Şaiq özü də böyük bir nəslin nümayəndəsidir. O, Axundzadələr nəslindən
olub. O vaxtı ziyalı nəsillər Axundzadələr adlandırılardı.
Şaiqin atası həm
Tiflisdə müəllim
vəzifəsində çalışıb,
həm də Zaqafqaziya Şeyxülislamının
müavini olub. Abdulla Şaiq nəslinin
nümayəndəsi oğlu
Kamal Talıbzadə də Azərbaycanda görkəmli akademik, alim, mədəniyyət xadimi kimi tanınıb.
Kamal müəllim
Abdulla Şaiqin ev muzeyini yaratmaqla Azərbaycan incəsənətinə elə
bir töhfə bəxş edib ki, bu gələcək
nəsillər üçün
dəyəri ölçülməyən
bir töhfədir. Kamal müəllim hər zaman deyərdi ki, Abdulla Şaiqin şəxsi əşyaları az olsa da,
mən istəmişəm
ki, onun ev muzeyində şəxsiyyətini layiqincə
təqdim edə bilim.
Bizim muzeyin xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, yarandığı gündən
elmi fəaliyyətə
böyük əhəmiyyət
verir. Bu muzeydə
fondun materialları əsasında bir-neçə
kitab tərtib olunub. Biz də
Kamal müəllimin qoyduğu ənənələri
davam etdiririk.
Abdulla Şaiqin və
Kamal Talıbzadənin
nəinki, Azərbaycan
incəsənətində, ələlxüsus, Azərbaycan
xalqının böyük
tarixində əvəzsiz
izləri var. Mən hər zaman atamın və babamın şəxsiyyəti
ilə qürur duymuşam.
Xəyalə
GÜNƏŞ
Palitra.-2014.-27 may.-S.13.