“Erkən evliliklərin
qarşısını almaq və qızlara təhsil vermək
gələcəkdə təhsilli nəsillər deməkdir”
Mehriban Nəsibova: “Azərbaycanda
qadın və kişi sənətləri ilə bağlı
stereotiplər mövcuddur ki, bu, qızlara istədikləri sənət
arxasınca getməyə imkan vermir”
Azərbaycanda ailə-məişət
məsələləri ilə bağlı sosioloji
araşdırmalar aktuallıq kəsb edir. Bu mövzuda
müsahibimiz sosioloq Mehriban Nəsibovadır.
-Mehriban xanım,
zəhmət olmasa, özünüz barədə ətraflı
məlumat verərdiniz.
- Mən - Nəsibova Mehriban Tahir qızı Azərbaycanın dağlıq bölgələrindən birində - Qəbələ rayonunun Zarağan kəndində anadan olmuşam. 1994-cü ildə Xəzər Universitetinə daxil olmuşam və 1999-cu ildə oranı fərqlənmə diplomu ilə bitirmişəm. 2000-ci ildən ictimai sektorda çalışıram. 2001-ci ildə BMT-nin İnkişaf Proqramının (UNDP) və QHT Forumunun Qəbələ rayonundakı Qəbələ Regional QHT-lərin Resurs və Təlim Mərkəzində ofis- menecer/tərcüməçi, 2002-ci ildən isə öz yaratdığım “Qəbələ Sağlam Mühit” (QSM) İctimai Birliyinin rəhbəriyəm. Müxtəlif beynəlxalq və yerli QHT-lərlə əməkdaşlıq etmişəm, Avropa ölkələrində müxtəlif konfranslarda, təlimlərdə iştirak etmişəm. Bir çox ölkələrdə beynəlxalq tədbirlərdə, təhsilartırma proqramlarında, o cümlədən, İsveçrə, İspaniya, Amerika və s. ölkələrdə böyük auditoriyalarda çıxışlar edib və Azərbaycan həqiqətlərini dünya ictimaiyyətinə çatdırmağa çalışmışam. Bunları uğurlarımdan hesab edirəm. Başqa uğurlarım barədə onu deyə bilərəm ki, ən böyük arzularımdan biri ABŞ-da magistr dərəcəsi əldə etmək olub və bu mənə 2011-ci ilə kimi nəsib olmayıb. Ancaq 2011-ci ildə Nyu-Yorkdakı Kolumbiya Universitetinin Sosial idarəetmə fakültəsinə qəbul oldum və 2011-2013-cü illərdə Kolumbiya Universitetində təhsil alıb, magistr dərəcəsinə yiyələnmişəm. 2013-2014-cü illərdə Nyu-Yorkda çalışdım və 2014-cü ilin martında Vətənə döndüm. Vətəndə və vətəndən kənarda olduğum müddətdə Azərbaycanı beynəlxalq arenada tanıtmaq üçün əlimdən gələni etməyə çalışmışam və bacardığım qədər buna nail oldum. Mən gender məsələləri, uşaqların və qadınların zorakılığa məruz qalmasının qarşısının alınması, qızların təhsili və erkən evliliklər sahəsində böyük təcrübə qazanmışam. Sosioloq və gender məsələləri üzrə beynəlxalq ekspert kimi də fəaliyyət göstərirəm. Bir neçə universitetdə dərs demişəm. Bir kitabın, bir neçə hekayə və çoxlu sayda məqalələrin müəllifiyəm.
-Bizdə hazırda sosioloq problemi var.
Ümumiyyətlə, bu sahəyə axın sizi qane edirmi?
-Sosiologiya
və sosioloqların rolu hazırda bütün dünyada
artmaqdadır. Çünki sosiologiya və bu
sahənin mütəxəssisləri olan sosioloqlar cəmiyyətdə
baş verən prosesləri analiz edən və dəyərləndirən
bir sahədir, şəxslərdilər. Cəmiyyətimizi
sosioloqlarsız təsvir etmək mümkün deyil. Ancaq təəssüf ki, ölkəmizdə sosioloq
problemi var. Çünki bu sahə artıq o qədər də
gündəmdə deyil və doğrusunu deyim ki, sosiologiyaya
olan maraq, bu sahə üzrə mütəxəssislərin
yetişdirilməsi məni qətiyyən qane etmir. Bir neçə nəfəri çıxmaq şərtilə
hazırda demək olar ki, ölkəmizdə sosioloq
çatışmazlığı var və çox təəssüf
ki, bu gün həmin sosioloji məsələləri yerinə
yetirmək üçün sosioloq kadrlarımız yox dərəcəsindədir.
-Yaxşı sosioloq olmaq
üçün nələr gərəkdir? Məsələn,
bu sahəni seçən, bu işin ardı ilə getmək
istəyən gənclərimizə hansı məsləhətləriniz
olardı?
-Yaxşı
sosioloq olmaq üçün bir çox şeylər tələb
olunur. Öncə, universitetlərdə bu sahəyə
maraq artırılmalıdır, çünki kafedralarda
keyfiyyət aşağıdır və tələbələrdə
də maraq kifayət qədər deyil. Məsələn,
sosioloqların hazırlanması üçün
lazımlı bir kitab yazılmalıdır və bu kitab
universitetlərdə sosiologiya fənninin tədrisində
istifadə edilməlidir. Bundan başqa,
xaricdən gətirilmiş xarici və yerli sosioloq-müəllimlərin
savadından və təcrübələrindən istifadə
etməliyik. Üstəlik, bu məsələdə
medianın da gücündən istifadə olunmalıdır.
Ölkədə sosioloqların rolu aktivləşdirilməlidir.
Çünki hazırda bu sahə çox
passivdir. Bundan başqa, bu sahəyə ən
yüksək səviyyədə marağı artırmaq
lazımdır. Yəni, Azərbaycanda
biznes, neft sənayesi, həkimlik, idman sahəsinə nə qədər
maraq varsa, onlar qədər sosiologiyaya maraq yaratmaq
lazımdır. Bunun üçün
sosioloqlara sorğular-araşdırmalar etmək
üçün şərait yaradılmalı,
araşdırmaçılara lazımi dəyər verilməli
və bu ictimaiyyət üçün
işiqlandırılmalıdır. Bu sahədə
yuxarıda qeyd etdiyim kimi medianın üzərinə də
güc düşür. Çünki bu,
aktiv sosioloqları cəmiyyətə tanıtmaq onların vəzifəsidir.
Qısa olaraq onu da qeyd edim ki, biz bu sahənin elm
kimi formalaşması üçün çox işlər
görməliyik. Ən ümdəsi isə,
tələbələrdə bu sahəyə lazımi
marağı yaratmaq lazımdır. Çünki
sosiologiya çox önəmli bir sahəyə çevrilib və
Azərbaycanda savadlı sosioloqlara ehtiyac yaranıb.
- Sosioloqların hazırlanması və
ərsəyə gəlməsinin əhəmiyyətindən
söz açdınız. Bu mənada
hansısa dəyərli kitablarımız varmı? Məsələn, sizə hansı istiqamətverici əyani
vəsaitlər kömək oldu?
- Təəssüflə
qeyd etməliyəm ki, bu sahədə lazımi səviyyədə
olan kitablarımız yoxdur. Mən təhsilimi
ABŞ-da bitirmişəm və bu sahədə ingilis dilində
kifayət qədər kitab, məqalə, ümumiyyətlə,
ədəbiyyat var. Buna görə də mənim sosiologiya ilə
bağlı əyani vəsait baxımından problemim
olmayıb. O ki, qaldı bu sahənin bizdə elm kimi
formalaşmasına, bir az öncə də
qeyd etdiyim kimi, təəssüf ki, sosiologiya bizdə bir elm
kimi tam formalaşmayıb. Çünki sovetlər
dövründə bu elmə qarşı yaranmış mənfi
münasibət, bu sahəyə qarşı cəmiyyətdə
kifayət qədər maraq yaratmadı və ya yarada bilmədi
və bu münasibət indiyə qədər davam edir.
-Erkən
evliliklərlə bağlı problem hələ də
qalır. Düzdür, bəzi qanunlarda dəyişikliklərdən
sonra bu problemlər azaldı. Amma indiki
halda vəziyyəti necə dəyərləndirmək olar?
Hansı məsləhətləriniz olardı
bununla bağlı?
-Bəli,
çox haqlısınız, erkən evliliklər
uşaqların, xüsusilə də qız
uşaqlarının haqlarının pozulması deməkdir. Təəssüf ki, Azərbaycanın müxtəlif
bölgələrində bu cür evliliklərə hələ
də rast gəlinir. Bütün
bunları nəzərə alaraq qızların təhsil
almasını və öz həyatlarına özlərinin qərar
verməsini çox önəmli sayıram. Məhz bu məqsədlə
dünya ölkələri qarşılarına məqsəd
qoyublar ki, 70% ibtidai təhsildə bərabərliyə, 56% isə
orta təhsildə bərabərliyə nail olunsun.
Son vaxtlar dünyanı narahat edən qlobal problemlərdən
biri də erkən evliliklərdir. Millenium İnkişaf
Məqsədlərində qadın hüquqları,
qızların təhsili, gender məsələləri, o
cümlədən də erkən evliliklər xüsusilə
qeyd edilib və onu da qeyd etmək yerinə düşər ki,
məlum 8 məqsəddən ilk 6-sı məhz bu məsələlərin
həllinə yönəldilib. Bu barədə
çox danışılır, çox işlər
görülür, ancaq bu, heç də kifayət deyil.
Çünki hər il dünyada 15 milyon
qızın sağlamlıq, oxumaq və digər
hüquqları pozularaq erkən yaşlarında zorla evləndirilir.
Əgər bu istiqamətdə bir iş görülməzsə,
2030-cu ildə təxminən 15,4 milyon
qız uşaqkən evləndirilmiş olacaq.
Erkən evliliklər bizdə də sosial problemə
çevrilib.
Bu problem paytaxt və digər böyük şəhərlərə
nisbətən dağlıq ərazilərdə daha çox nəzərə
çarpır. Hətta müvafiq dövlət
qurumları da dəfələrlə bununla bağlı
açıqlamalar verərək bəzi tövsiyələrini
də veriblər. Düzdür, Azərbaycanda
bəzi qanunlarda dəyişikliklərdən sonra bu problemlərdə
bir qədər azalma nəzərə çarpdı, ancaq bu
kifayət deyil. Çünki, təəssüflər
olsun ki, erkən evliliklər yenə də Azərbaycanın
dağlıq ərazilərində, xüsusilə, cənub
bölgəsində, Bakının və Salyan rayonunun bəzi
kəndlərində davam edir. Adıçəkilən
və digər rayonlarda qızların təhsil almasında
problemlər var. Nə qədər qəribə olsa da bəzi
rayonlarda qızlara müəyyən bir yaşdan sonra təhsil
almağa icazə verilmir və ya rayon qızlarının təhsil
üçün paytaxta gəlməsinə izin verilmir. Ümumiyyətlə, qızların Bakıda və
ya xaricdə təhsili ilə bağlı problemlər
mövcuddur. “Sən qızsan və sən Bakıda,xaricdə təhsil ala bilməzsən. Əgər sən oğlan olsaydın…” kimi
diskriminativ fikirlər hələ də mövcuddur.
Məlumdur ki, 18 yaş altında olan evliliklər, erkən
evliliklər və ya uşaq evlilikləri adlanır (Uşaq
Hüquqları Konvensiyası, 1989) və inkişaf etməkdə
olan ölkələrdə milyonlarla qız 15 yaşından
öncə evləndirilirlər. Elə ölkələr
də var ki, həmin ölkələrdə qız
uşaqları 8 və ya 9 yaşlarında gəlin olurlar.
Azərbaycan qanunverciliyində də bu məsələ
ilə bağlı bildirilir ki, istər qız olsun, istərsə
də oğlan, erkən yaşda evlilik insan
hüquqlarının pozulmasıdır (Azərbaycan
Respublikasının Ailə Məcəlləsi). Nə
emosional, nə də fiziki cəhətdən ana olmağa
hazır olmayan bu uşaq-gəlinlər çox böyük
risk qarşısında qalırlar. Çünki
onlar hamiləlikdə, dünyaya uşaq gətirəndə,
çox böyük ehtimal ki, onlar qanla keçən xəstəliklərə
(AIDS) tutulsunlar və ailədaxili zorakılığa məruz
qalsınlar. Təhsilə və iqtisadi
imkanlara heç bir çıxışları olmayan bu
uşaqlar və onların ailələri çox böyük
ehtimalla yoxsulluq şəraitində yaşayırlar. YUNİSEF-in ekspertləri isə belə evlilikləri
seksual istismar forması sayırlar. Onların
fikrincə, erkən yaşda ailə quran yeniyetmələr ailə
və dostlardan ayrılır, yaşıdlarla ünsiyyətdə
sərbəstliyini itirir, ictimai həyatda iştirakdan kənarda
qalır, həmçinin onların təhsil almaq imkanları
məhdudlaşır.
Erkən
evliliklər bilavasitə Millenium Məqsədlərinin 8-dən
6-na nail olmağa mane olur (Millenum
İnkişaf Məqsədləri, 2015). Sadə
dildə desək, dünyada uşaq evlilikləri – erkən
evliliklər azaldılmayınca qlobal yoxsulluğun
azalmasından danışmaq mümkün deyil.
Baxmayaraq ki, oğlanlar da bəzən məcburi erkən
evliliklərə məruz qalırlar, ancaq qızlar
disproporsional olaraq erkən evliliklərdən zərər
çəkir və erkən evliliklərin qurbanı olurlar. 2003-cü ildə 15-19
yaşında evlənmiş qızlar 5-19 yaşında evlənmiş
oğlanların sayı – Malidə 72 qıza 1 oğlan,
ABŞ-da 8 qıza bir oğlan, El Salvadorda isə 6 qıza 1
oğlan düşürdü. İnsan
Hüquqlarının Beynəlxalq Deklarasiyası evliliyə
azad və tam razılıq hüququnu tanıdı və
Qadınlara Qarşı Bütün Növ
Ayrı-Seçkiliyin Aradan Qaldırılması
Konvensiyası uşaq evliliklərini qadağan edir.
Uşaq Hüquqları Konvensiyasına (CRC) əsasən,
dövlətlər uşaqların və yaşı 18-dən
aşağı olan yeniyetmələrin haqq və
hüquqlarını qorumağa öhdəlik
götürüblər. Ancaq təəssüflər olsun ki, bu
dövlətlərin bəziləri götürdükləri
öhdəlikləri yerinə yetirmirlər, ya da müəyyən
və qeyri-müəyyən səbəblərdən yetirə
bilmirlər. Ölkədə evlənmə
üçün minimum yaş həmin ölkənin qanunları
ilə müəyyən olunsa da, hər bir halda 18 yaşdan
tez olan evliliklər erkən evliliklər adlanır.
Son vaxtlar Azərbaycanda da erkən yaşda evlənmələrdən
danışılır. Bu da səbəbsiz deyil. Çünki respublikamızın müxtəlif
regionlarında erkən yaşda ailə qurma halları
azalmır. BMT-nin Əhali Fondunun erkən nikahlarla
bağlı yaydığı hesabata görə, Azərbaycanda
18 yaşına qədər ailə quran qızların 11,3 faizi təhsilsizdir. Onlardan
yalnız 26 faizi ibtidai təhsil alıb. Cəmi 11 faiz
qızın orta məktəb və ali təhsili var. Hesabata
görə, 2000-2011-ci illərdə ölkədəki
nikahların 12,2 faizi yetkinlik yaşına
çatmayan qızlarla bağlanıb (Mehdizadə, 2014). Amma erkən evlilikdən danışılanda ancaq
qızlardan söz açılır, onların 14-15
yaşlarında ərə verilməsi əleyhinə fikirlər
səsləndirilir. Yəqin
çoxlarına məlum deyil ki, Azərbaycanda erkən
yaşda evləndirilən oğlan uşaqları da var və
onlar özlərindən xeyli böyük qızlarla ailə
qurmağa məcbur edilirlər.
Hazırda
Azərbaycanda evlilik üçün minimum yaş qız və
oğlanlar üçün 18-dir. Əgər əvvəllər
Ailə qanunvericiliyimizdə nikah yaşı oğlanlar
üçün 18, qızlar üçün isə 17 idisə,
son illər bu dəyişdirilərək 18 edildi. Ölkə qanunverciliyi ilə erkən evliliklər
qadağan olsa da, təəssüflə qeyd etmək
lazımdır ki, Azərbaycanda erkən evliliklər baş
verir. Onu da qeyd etmək yerinə düşər ki, Azərbaycan
1996-cı il 31 may tarixli 107-IQ nömrəli
qanunu ilə Uşaq Hüquqlarının Müdafiəsi
Konvensiyasına qoşulub.
Müşahidələrə
görə, əgər əvvəllər erkən nikahlara Azərbaycanın
daha çox cənub bölgəsində rast gəlinirdisə,
indi ölkənin hər yerində bu, az
qala, ənənəyə çevrilir. Əslində,
bu məsələdən danışılarkən “nikah”
sözü işlədilməməlidir. Çünki
erkən evlilik zamanı rəsmi cütlük arasında nikah
bağlanılmır, ancaq molla kəbini kəsilir.
Erkən yaşlarda doğuşlar ana və uşaqların
sağlamlığı üçün də təhlükə
yaradır. Azərbaycanın dağlıq ərazilərində
vəziyyət daha acınacaqlıdır. Cənub
bölgəsində, Bakının və Salyan rayonunun bəzi
kəndlərində hələ də qızların təhsilində
problemlər var. Qızlara müəyyən bir yaşdan sonra
təhsil almağa icazə verilmir. Rayonun
bir kəndində qızlar təxminən 4-6-cı siniflərdən
başlayaraq təhsildən ayrılır və evdə
oturmağa məcbur edilir (şəxsi
araşdırmalarımdan, 2010). Bu tip
insanlarımızı maarifləndirmək lazımdır ki,
valideynlərə təhsilin qızlara heç bir problem
yaratmadığını başa salaq. Bundan başqa, illərdir
ki, Azərbaycanda qadın və kişi sənətləri
ilə bağlı stereotiplər mövcuddur ki, bu, qızlara
istədikləri sənət arxasınca getməyə imkan
vermir. Bu fikirlərə görə qadın ya
müəllim olmalıdır, ya da tibb bacısı. Stereotiplər hələ də davam etməkdədir.
Erkən evliliklərin qarşısının
alınması ana və uşaq ölümlərinin
qarşısını almaq deməkdir. Bundan
başqa, bu da məlumdur ki, erkən evliliklərin, ailədaxili
zorakılıqların qarşısını almaq və
qızlara təhsil vermək gələcəkdə təhsilli
nəsillər deməkdir. Həm də erkən evliliklərin
qarşısını almaq və qızlara təhsil vermək
yoxsulluğun aradan qaldırılması üçün ən
böyük imkan yaradır və inkişafa nail olmağın
yeganə yoludur.
Təhsilli analar daha çox öz övladlarını
məktəbə göndərmək və təhsil vermək
istəyirlər. Təhsilli qızlar təhsilli cəmiyyət
deməkdir. Böyük H.Z.Tağıyev demişkən
“Bir oğlana təhsil vermək bir fərdə təhsil vermək
deməkdir, bir qıza təhsil vermək isə bir ailəyə,
bir cəmiyyətə, bir millətə təhsil vermək deməkdir!”
(Ardı var)
Tural TAĞIYEV
Palitra.-2015.-2 sentyabr.-S.6.