“Öz istəyini ortaya qoya bilən
şagirdlərin sayı azdır”
Namiq Zamanov:
“Müəllim hər bir şagirdə fərdi
yanaşmağı, onunla pedaqoji
və psixoloji münasibətləri düzgün qurmağı
bacarmalıdır”
Müəllimin əsas
vəzifəsi şagird və ya tələbənin elm, bilik qazanmasını təmin etməkdir.
Əlbəttə ki, öncə şagird və ya tələbədə
bu istək olmalıdır. Bəs, onlarda bu maraq
varmı? Bu və digər sualların
cavabını Ağdaş rayonunda müəllim kimi
çalışan Namiq Zamanovla
söhbətimizdə tapmışıq. Qeyd
edək ki, N.Zamanov 20 noyabr 1971-ci ildə Laçın rayonunun Zağaltı kəndində dünyaya göz
açıb. Laçının Qorçu
kənd orta məktəbində birinci sinfə qədəm qoyub.
Təhsilini Bakı şəhərindəki 5 saylı kimya-biologiya təmayüllü məktəbdə
davam etdirib. 1994-cü
ildə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetini bitirib, müəllimlik
təyinatı ilə pedaqoji fəaliyyətə
başlayıb. Mövcud ictimai-siyasi
vəziyyətlə əlaqədar hazırda Ağdaş
rayonunda yaşayır. İxtisası
üzrə (kimya-biologiya müəllimi)
müəllim
işləyir.
-Dövlət tərəfindən
təhsil sahəsində görülən işlər öz effektini verirmi?
- Bilirik ki, müəyyən bir işin icrası prosesində birdən-birə hər şeyə nail olmaq mümkün deyil. Əgər bu gün təhsil sahəsində görülən işlərin nəzərəçarpan müsbət effektindən danışırıqsa, mənfi cəhətlərini də göstərməklə, bu prosesə öz töhfəmizi vermiş olarıq. Mən sovet təhsili almışam, ali məktəbdə bu (ənənəvi) təhsil sisteminin əsaslarını öyrənmişəm. Pedaqoji fəaliyyətimdə də sovet pedaqoqlarının təlim-tədris prinsiplərindən bəhrələnmişəm. Təbii ki, bu sistem yaddaşımızda dərin izlər buraxıb. Bunları bütün təfərrüatı ilə xırdalamaq fikrim yoxdur. O dövrdə də “kurikulum” adı altında ümumiləşdirilmiş indiki təhsil sistemindən xəbərimiz var idi. Amma ənənəvi təhsil sistemi bir toplum olaraq bizə, bizim şüurumuza, həyat tərzimizə daha yaxın idi. Bu sistemin də müəyyən çatışmayan cəhətləri vardı: məsələn, fəaliyyətin daha çox nəzəriyyəyə əsaslanması, bir qədər bəsit və mücərrəd olması, praktikliyin və konkretliyin az olması və s. Sözsüz ki, praktikasız nəzəriyyə də çox uzağa gedə bilməz. Bu mənada, dövlətimiz tərəfindən təhsil sahəsində yeni islahatların aparılması zəruri idi və bunu müəyyən qədər etdilər. Ənənəvi təhsil prinsiplərindən fərqli olaraq, yeni sistem öz üstünlükləri ilə seçilir. Məsələ burasındadır ki, əvvəlki sistemdən fərqli olaraq, bu sistem bizi irəliyə doğru dartmağa çalışsa da, biz hələ də irəli gedə bilmirik. Yəni bu yenilik bizim üçün bir qədər tez oldu. Biz hələ bu gedişə hazır deyildik. Diqqət etsək, müasir təhsildə daha çox fərdiləşmənin olduğunu görərik. Unutmayaq ki, bizim üçün əsas olan, təhsillə normal cəmiyyət formalaşdırmaqdır. Əminəm ki, yalnız düzgün qurulmuş təhsillə hər şeyə nail olmaq mümkündür.
- Bugünkü
məktəblinin əsas istəyi nədir?
- Təəssüflər olsun ki, şagirdin deyil, valideynin öz övladı üçün peşə, ixtisas seçməsi prosesi günümüzdə də davam etməkdədir. Barışa bilmədiyim hallardan biri də odur ki, təhsil almaq üçün repetitor hazırlığı sanki dəb halını alıb. Yerindən duran “hazırlaşıb” ali məktəbə qəbul olmaq istəyir, əksəriyyət reallıqla “hesablaşmadan” ali təhsilli olmaq arzusundadır. Halbuki ətrafımızda kifayət qədər işsiz qalan və ya lap az maaşa işləyən ali təhsillilər var. Peşə seçmək, peşə təhsili almaq - “əlçatan” arzuyla yaşamaq, istiqamətlənmək arxa plandadır. Məktəblinin öz istəyini ortaya qoya bilməsi üçün bir sıra amillər vacibdir ki, bunların ən başlıcası təhsilin düzgün qurulması ilə bilavasitə bağlıdır. Günümüzdə öz istəyini ortaya qoya bilən şagirdlərin sayı azdır. Və bu şagirdlərin ən ümdə istəyi ali təhsil müəssisəsinə qəbul olunmaqdır. Yerdə qalanlar isə “hamı necə, mən də elə” düşüncəsi ilə yaşayır, bu da doğru hal deyildir.
- Gənc nəslin elm və təhsilini artırması üçün marağı necədir?
- Maraq var, istək
var, amma bəsitdir, ötəridir.
Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, perspektivdə nələrin olacağı,
hansı problemlərin
ortaya çıxacağı
məsələsi, hələ
ki, ikinci dərəcəli hesab olunur. Çox istedadlı, qabiliyyətli
gənclərimiz var. Əgər
onlar vaxtında düzgün istiqamətləndirilsə,
bu, həm onların özləri, həm də dövlətimiz və cəmiyyətimiz üçün
faydalı olar.
- Cəmiyyətin
inkişafında gənclər
nə dərəcədə
öz töhfəsini
verirlər?
- Qeyd etdiyim kimi,
müxtəlif fəaliyyət
sahələrində kifayət
qədər istedadlı
gənclərimiz var. Fənn
olimpiadalarında, idman
yarışlarında, müasir
texnologiya sərgilərində
və digər sahələrdə onların
qazandığı nailiyyətlər
bizim hamımızın
uğurudur. Və yəqin ki,
onlar öz istedadı və fəaliyyəti ilə digər yeniyetmə və gənclərə nümunə olmaqla cəmiyyətin inkişafında
öz töhfələrini
verirlər. Gələcəkdə bu gənclərin fəaliyyət dairəsi genişləndikcə töhfələri
daha da çox
olacaqdır.
-Sizcə, bugünkü gənclikdə
çatışmayan əsas
xüsusiyyət nədir?
- Mənə elə gəlir ki, kütləvi savadsızlaşma
gedir. Yəqin ki, məni düzgün
anlayarlar: test imtahanından
700 bal toplamaqla savadlı olmaq arasında çox fərq var. Yüksək elmi bilik, istedad
gözəldir. Amma söhbət kütlədən
gedirsə, hamı istedadlı ola
bilməz. Bu da
təbiidir. Bildiyim budur
ki, cəmiyyət savadlı üzvlərdən
təşkil olunarsa, daha yaxşı olar. Bunun üçün isə mütaliə vacibdir. Bu gün
gənclərimizdə başlıca
çatışmazlıqlardan biri və mən
deyərdim ki, birincisi mütaliənin, oxu vərdişinin olmamasıdır. İstər elmi-texniki,
istərsə də bədii cəhətdən
intellekti inkişaf etdirmək, formalaşdırmaq
üçün kitab
oxumaq əvəzedilməzdir.
Televiziyalarda mütəmadi olaraq
maarifləndirici proqramlar
yaradılarsa, onu izləmək vərdişi
də yaranar. Dövrümüzdə kütləvi informasiya
vasitələri çox
olsa da, faydalı olanı azdır. Müxtəlif kompüter və
mobil telefondakı oyun proqramları, internet, sosial şəbəkələr
bəzi gənclərimizi
düzgün yoldan yayındırır. Mütaliəsizlikdən başqa, müasir qlobal “xəstəlik” hesab edilən şəbəkə asılılığı
- netmaniya da hökm sürür.
Bax, bu iki çatışmayan
cəhət daha çox nəzərə çarpır.
-Məktəblilərdə
dərsə sevgi yaratmaq üçün nə edilməlidir?
- Birinci növbədə müəllim öz yerində olmalıdır,
öz ixtisasının
sahibi olmalıdır.
O, öz savadı, vicdanı, səliqə-sahmanı,
müsbət aurası,
görkəmi, cəmiyyətdə
mövqeyi ilə yaxşı mənada seçilən, nümunə
olmalıdır, novator
olmalıdır, öz
tədris metodlarını
daim təkmilləşdirməli,
hər bir şagirdə fərdi yanaşmağı, onunla pedaqoji və psixoloji münasibətləri
düzgün qurmağı
bacarmalıdır. Belə olarsa,
şagird də istər-istəməz özünü
müəlliminə bənzətməyə
çalışacaq və
məsuliyyət hissi ona hakim kəsiləcək.
Amma bu, hələ işin başlanğıcı
və ən sadəsidir. Dərsin necə
qurulmağından çox
şey asılıdır.
Praktik nümayişlər,
öyrənilən biliyin
qavranması, tətbiqi,
əhəmiyyəti, şagird
nailiyyətlərinin düzgün
və incəliklə
qiymətləndirilməsi və
s. bu kimi amillər şagirdlərdə
məktəbə, təhsilə
sevgi yaratmaq üçün əsas ola bilər.
-Təhsildə keyfiyyəti daha da yüksəltmək üçün hansı tədbirlər görülməlidir?
- Düşünürəm ki,
dövlət təhsilə
ayırdığı vəsaitin
səmərə verməsi
baxımından, daha dəqiq desək, təhsil verənin və təhsil alanın fəaliyyətində
keyfiyyətə nail olmaq
üçün və
müasir səviyyəli,
normal cəmiyyət yaratmaq
naminə yenə də müəyyən addımlar atmalıdır:
-on milyona yaxın əhalisi olan bir ölkədə bu qədər ali və
orta-ixtisasyönlü təhsil
müəssisəsinin fəaliyyət
göstərməyinə lüzum
yoxdur. Heç bu qədər
mütəxəssisə də
ehtiyac yoxdur. Çoxlu ixtisarlar aparılmalıdır
(həm də təkcə təhsildə
yox, bütün sahələrdə), pedaqoji
kolleclər, institutların,
universitetlərin bir çox filialları birmənalı olaraq ləğv edilməli, peşə təhsili ön plana gəlməlidir.
-kadr hazırlığına
xüsusi fikir verilməli, ümumiyyətlə,
bu işə tam yeni prizmadan baxılmalıdır. Müəllimlik peşəsini seçmiş
abituriyent ən əvvəl xüsusi qabiliyyət imtahanından
keçməlidir. Ali və orta-ixtisas təhsili müəssisəsində
bir və ya iki illik
nəzəriyyədən sonra,
sırf praktik yöndə kadr hazırlığı aparılmalı,
orta məktəblərə
ali məktəb
məzunu yox, hazır, “bişmiş” ali təhsilli, ixtisaslı müəllim göndərilməlidir. O müəllim
ki, o, mükəmməl
təhsilə yiyələnmiş
- ona pedaqogika və psixologiya kimi sanballı elmlər sıradan bir elm kimi deyil,
praktik olaraq öyrədilmiş, öz
innovativ prinsipləri ilə həmkarlarına sözün yaxşı mənasında “meydan oxuyur”, nümunə olur, özünü seçdiyi yolun fədaisi hesab edir.
-məzunların məktəblərə
təyinatına baxış
da kökündən dəyişməlidir. Misal üçün, belə deyək, elə məktəb var ki, orada iki
coğrafiya müəlliminə
ehtiyac olduğu halda, 6-7 coğrafiya müəllimi fəaliyyət
göstərir, hansı
ki, digər məktəb(lər)də illərdir bu ixtisas üzrə
müəllim yoxdur, “Türk dünyasının
coğrafiyası” kimi
mühüm bir fənni “Pedməktəb” bitirmiş qeyri-ixtisas müəllimi tədris edir. Deməli, məcburi təyinatın
olmağı vacibdir.
Təbii
ki, normal əməkhaqqı
olmaq şərtilə.
-məktəblər maddi-texniki
baxımdan tam təchiz
olunmalıdır.
-müəllimin dərs
yükünə görə
aldığı əməkhaqqı
onun normal həyat şəraitini təmin etməlidir.
-şagirdlər məktəbə
bağça təhsili
aldıqdan sonra, yəni təhsil almağa müəyyən
qədər hazır vəziyyətdə gəlməlidir,
valideynlərin həyat
şəraiti normal, hər
şagirdin evdə və məktəbdə fərdi kompüteri olmalıdır.
-əksər şagirdin
fəaliyyət potensialının
aşkar edilib peşə təhsilinə
istiqamətləndirilməsi təhsil ocağının
əsas hədəfi olmalıdır.
-həddindən çox
faktlarla yüklənmiş
dərs mövzuları
sadələşdirilməlidir. Orta məktəb
təhsilində bu qədər mürəkkəbliyə,
dərinliyə, “xırdalıqlara”
gərək yoxdur.
-bu qədər mütəmadi dərslik çapı da həm dövlət büdcəsinə külli
miqdarda zərbə vurur, həm də nəinki fayda verir, hətta
çaşqınlığa gətirib çıxarır. Hər il yeni dərslik çapı yolverilməzdir və s.
Sadalasam, çoxdur belə fikirlərim. Qısası, təhsil sisteminə
baxış dəyişilməli,
bir qədər sistemləşdirmə, təkmilləşdirmə,
reallaşdırma istiqamətində
mühüm işlərin
görülməli olduğunu
zəruri sayıram.
Fuad Hüseynzadə
Palitra.-2015.-23 dekabr.-S.11.