“İndi
valideyn uşaqla işləməyin dərdindən
ona repetitor tutur”
“Müəllim məktəbdə necə
dərs keçirsə,
valideyn də o məsuliyyətlə uşağına
yanaşsa, ən azından götürüb
gündəliyinə baxıb
sabahkı dərsləri
ilə maraqlansa, repetitora ehtiyac qalmaz”
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz Quba rayonu İsnovqışlaq
kəndi Sərvər
və Şəmsəddin
Şəmiyev qardaşları
adına tam orta məktəbin biologiya müəllimi və psixoloqu Lalə Məmmədovadır: - Belə bir fikir var
ki, bölgələrdə
şagirdlərin təhsilə
marağı azdır,
bu nə dərəcədə doğrudur?
- Cənub bölgəsinə
nəzərən bizdə
azyaşlıların vaxtsız
nikah məsələsinə
ciddi yanaşılır.
Dərsdən yayınma
halları az
olur. Belə hal olduqda isə bu, dağlıq
kəndlərdə 4-cü sinfə qədər şagirdlərin nəqliyyat
problemi ilə bağlı yarana bilər. Quba Rayon İcra Hakimiyyəti
tərəfindən nəqliyyat
ayrılıb, uşaqların
məktəbə çatdırılması
ilə bağlı işlər görülür.
Dərslərdən yayınma halları
minimumdur, cənub bölgəsindən fərqli
olaraq qızlar da, oğlanlar da məktəbə meyillidirlər. Bu sevindirici haldır.
- Hazırda məktəblərdə psixoloqların
azlığı bildirilir.
Buna sizin münasibətiniz
necədir?
- 155 məktəbdə cəmi
38 psixoloq var. Elə məktəblər var 9 illikdir. Lakin mən hesab
edirəm ki, bəzən bir uşaqla işləmək
bəzən aylar tələb edir. Həqiqətən, normal düşüncəli uşaq onsuz da normaldır, bizim işimiz isə müəyyən həssaslığı, zəifliyi
olan uşaqları aşkar etmək və onları ailəyə, məktəbə
bağlamaqdır. Bu baxımdan bir uşaqla işləmək
müəyyən vaxt
tələb etdiyinə
görə, istəyərdim
ki, uşaqların sayına görə məktəblərə psixoloq
təyin olunsun. Bir məktəbdə psixoloq
300-400 şagirdlə işləmək
qüdrətində deyil.
Əgər psixoloq 10 uşaqla
işləməlidirsə, onu çatdıra bilmir. Çünki həm onlara
nəzarət, həm
vaxt buna imkan vermir. Psixoloq olmağın məsuliyyəti
həddindən artıq
böyükdür. Məktəbdə direktordan sonra ikinci məsul şəxs psixoloqdur.
Buna görə istərdim ki, uşaqların sayına görə psixoloq təyin olunsun. Bundan başqa, uşaqlarda olan çılğınlıq
dövründə valideynlər
də diqqətli olsunlar. Çünki həmin dövrdə
onların kobud rəftarı uşağı
birbaşa ailədən
uzaqlaşdırmağa gətirib
çıxarır.
- Əgər
şagirdlər orta məktəblərdə biologiya
fənnini sevirlərsə,
niyə ixtisas seçimində bu sahələrə, məsələn,
Azərbaycan Dövlət
Aqrar Universitetinə qəbul ən aşağı səviyyədədir?
- Fikrimcə, müəyyən
bir dövr üçün uşaqlar
kompyüter mühəndisliyinə
maraq göstərirlər.
Ölkəmizdə neft strategiyası
ilə bağlı I qrup üzrə yönlənmə daha çox müşahidə
olunur. IV qrup isə sırf
həkimliyi nəzərdə
tutur. Aqrar sahəyə gəldikdə
isə ölkəmizdə
çoxsaylı bağlar
var, ən azından meyvə sortları üzərində
işləmək olar.
Əgər maraq yoxdursa
demək bu, birbaşa valideynin arzusu ilə bağlıdır. Çünki valideyn uşağını
həkim, müəllim,
hüquqşünas görmək
istəyir. Uşağın bilik səviyyəsi də var. Başqa sözlə desək, adi armudu stəkan
irihəcmli qabın suyunu daşıya bilməz. Əgər uşaqda qavrama
səviyyəsi orta səviyyədədirsə, onu
bir peşə məktəbinə yönəltmək
olar. Şərt deyil ki, hüquqşünas olsun, əsas odur ki, işinin ustası olsun. Bu gün gənclər
gəlir gətirəcək
sahələrə daha
çox maraq göstərirlər. Yaxud
onlarda aqrar sahədə iş tapmaq qorxusu var.
- Bu gün müəllimlər
təyinat əsasında
çalışmağa üstünlük
vermirlər. Sizcə bu nədən
irəli gəlir?
- Hesab edirəm ki, bu daxildən
gələn bir istəkdir, yəni müəllimlər düşünməlidirlər
ki, mən kiməsə nəsə öyrətməliyəm. Nəzərə alsaq ki, şəhərdə
inkişaf yüksək
səviyyədədir, hamı
oxuyur, o zaman müəllim çatışmazlığından
əziyyət çəkib
oxuyub - öyrənmək
istəyənlər nə
etsin? Artıq o zaman özünə
güvənən bir müəllim ucqar yerlərdən qaçmaz.
Çünki onun tədris
etməyə dərsi,
öyrətməyə savadı
var, öyrətdiyi şagirdlərlə sevinirsə
o oradan qaçmır.
Mənim
tanıdığım müəllimlər
var ki, müxtəlif
rayonların ucqar kəndlərində çalışırlar.
Onlardan üç nəfəri bu il imtahan
nəticələrinə əsasən
göndəriliblər.
- Son vaxtlar müəllimlər müxtəlif
kurslara cəlb olunurlar. Belə kursların təşkili
müəllimlər üçün
hansı imkanlar açır?
- Müəllim məktəbi
oxuyub qurtarır və diplom alır. Bu müddətdə
bir neçə imtahanlardan keçir, artıq dərs prosedurlarına başlayır
və insanda inkişafa tələbat olur. Mən birinci ixtisasımı
bitirdikdən və qısa bir aradan
sonra ikinci ixtisas aldım. İkinci təhsildə özümü daha güclü hiss etdim. Düşünürəm ki, müəllimlərin
vaxtaşırı kurslarda
iştirakı çox
müsbət haldır.
İnsan
özü inkişaf edir, yeniliklərdən xəbər tutur, paylaşır və bu cəmiyyətdə müəllimin daha savadlı, ziyalı inkişafına dəlalət
edir. Xüsusilə Müəllimlər İnstitutunda belə bir kurslar keçirilir.
Hazırda “Öyrədənlərin öyrədəni” adlı
kursda iştirak edirəm. Düşünürəm ki, belə kurslarda iştiraka davam edəcəm.
- Hazırda tədris zamanı müasir texnikadan istifadə imkanları varmı?
- Bizim məktəbdə həmin təchizatlar yoxdur. Ancaq inanıram ki,
olacaq. Dövlət
təhsilin inkişafına
bu cür start veribsə, o bizim məktəbdə də olacaq. Yeni texniki vəsaitlər
Qubada 2 saylı məktəbdə var. Müasir
texnika ilə işləmək çox
rahatdır. Slaydlar hazırlayırıq.
Bir var ki, noutbook
vasitəsilə uşaqlara
göstərək, bir
də var ağıllı lövhələr
vasitəsilə dərsi
izah edək. Həm də uşaq yalnız oxumaqla öyrənmir, insan var ki, toxunmaqla,
görməklə öyrənir.
Bu baxımdan oxuyub öyrənə bilməyən, görüb
öyrənirsə, bu
da bir müsbət
haldır. İnkişaf edən Azərbaycanda nəyə görə bundan istifadə edilməsin. Hazırda bizdə
bu texnika olmasa da, ümid
edirik ki, olacaq.
- Ümumiyyətlə,
uşaqların repetitorlara
müraciətini necə
qiymətləndirirsiniz?
- Ümumiyyətlə, münasibətim pis deyil. Lakin dərs müddətində bunu qəbul etmirəm. Çünki dərs uşağa dövlət tərəfindən ayrılmış tədris vaxtıdır. O mütləq məktəbdə olmalı, dərslərinə çalışmalıdır. Heç bir ali məktəbdə tələbə orta məktəbdə aldığı təhsili almır. Niyə? Ona görə ki, orta məktəb uşağı hərtərəfli, bütün sahələr üzrə eyni səviyyədə öyrədir. Ancaq ali məktəbdə hər hansı ixtisas üzrə uşağı aktivləşdirir. Bu baxımdan orta məktəbdə olan müddəti uşaq zərgər dəqiqliyi ilə dəyərləndirməlidir, hansı sahə olursa-olsun savadlı, ziyalı, peşəkar olsunlar. Bu zaman hansı peşədə çalışmalarından asılı olmayaraq öncül işçi olacaqlar.
Valideyn bəzən
inad edir ki, oxumalısan. Uşaq desə
ki, bu sahəni
qavramıram, valideyn onu mütləq qavraması üçün
məcbur edir. Əslində repetitorlara nəyə
görə müraciət
edirlər? Müəllim onsuzda məktəbdə dərsini keçir, tapşırığını verir. Mən uşaq olanda,
müəllim evə tapşırıq verəndə
dəqiq elmlərdə
həmişə atama
müraciət edirdim.
Axı mənə bir kömək lazımdır
və valideynim mənə kömək edirdi. Yaxud xarici dillə
bağlı problemim olurdusa bacı-qardaşıma
müraciət edirdim.
Uşaq ailədən yararlanır.
Ancaq indi valideyn uşaqla
işləməyin dərdindən
ona repetitor tutur. “Mən
uşağa repetitor tuturam, çünki müəllim yaxşı
öyrətmir” ifadəsinin
tam əksinəyəm. Müəllim hər zaman
müəllimdir. Müəllim sinfə daxil olduqda onun bütün
qayğıları qapı
arxasında qalır.
Bu baxımdan o bütün bildiyini şagirdlərə çatdırır.
Hətta
ətrafda olan bir yeniliyi də
çalışır ki,
uşaqlara çatdırsın.
Müəllim bu eşqlə
çalışan bir
insandırsa onun o dəyərini repetitorluqla
cılızlaşdırmaq yox, əksinə, ona ikinci valideyn
adını vermək
lazımdır. Müəllim məktəbdə necə
dərs keçirsə,
valideyn də o məsuliyyətlə uşağına
yanaşsa, ən azından götürüb
gündəliyinə baxıb
sabahkı dərsləri
ilə maraqlansa, repetitora ehtiyac qalmaz.
- Bu, məktəbdə
yaxşı tədrisin
yüksək səviyyədə
olmaması ilə bağlı ola
bilərmi?
- Bir sinifdə 20 şagird təhsil alırsa, necə olur ki, onlardan 4 nəfər öyrənir, 10 nəfəri orta səviyyəli olur, digərləri öyrənmir. Uşağın marağından asılıdır. Əgər uşaq öyrənmək istəyirsə, elə öyrənir ki, heç repetitora ehtiyacı olmur. Məsələn, indi uşaqları kompüterdən, telefondan uzaq tuturuq ki, ziyandır. Ancaq onun marağı olduğu üçün bunu öyrənir. Uşaq həqiqətən, qarşısına məqsəd qoyursa o öyrənir. Yaxud uşaq istəyir ki, məsələn, dərzi olsun, ancaq valideyn inad edir. Bu uşaq sadəcə məktəbə gəlib-gedir, ancaq repetitorlara müraciət edir, təsadüfən müəllim olur. Bu gün 200 balla müəllim ixtisasına tələbənin qəbul olunduğu institutlarımız var. Halbuki o bəlkə başqa sənətin sahibi olmaq istəyir.
Nigar Abdullayeva
Palitra.-2015.-14 mart.-S.7.