“Kitabxana işi çox
mürəkkəb bir sistemdir”
Nərminə Abdullayeva: “Yerli tədqiqatlarda
elmi metodologiyanın daha çox analiz, sintez, müşahidə
tədqiqat metodlarından istifadə olunursa, xarici tədqiqatlarda
layihələndirmə, proqnozlaşdırma, öncəgörmə
metodlarından irəli gələrək mövzular işlənilir”
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz AMEA M.Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitutunun kitabxanaşünaslıq
ixtisası üzrə doktorantı, N.Tusi adına
Şamaxı Astrofizika Rəsədxanasının Elmi
Kitabxanasının müdiri Nərminə Abdullayevadır.
-Öncə
aldığınız təhsil, elmi fəaliyyətiniz barəsində
ətraflı məlumat verərdiniz.
- Mən
- Nərminə Abdullayeva AMEA M.Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitutunun kitabxanaşünaslıq,
biblioqrafiyaşünaslıq xtisası üzrə
doktorantı, N.Tusi adına Şamaxı Astrofizika Rəsədxanasının
Elmi Kitabxanasının müdiriyəm. 1998-ci ildə BDU-nun
Kitabxanaçılıq-informasiya fakültəsinə daxil
olmuş, 2004-cü ildə magistraturanı bitirib,
Kitabxanaşünaslıq kafedrasının nəzdində və
BDU-nun Elmi Kitabxanasının bazasında yaradılmış,
Azərbaycanın görkəmli kitabxanaşünas alimi tarix
e.d., prof. Abuzər Xələfovun rəhbərlik etdiyi
“Kitabxanaların kompüterləşdirilməsi” ETL-də elmi
işçi olaraq iş fəaliyyətinə
başlamışam. Burada işlədiyim müddətdə
ETL-in profilinə və tədqiqatların prioritet istiqamətlərinə
uyğun (məs., informasiyalaşdırılmış cəmiyyətdə
kitabxana fəaliyyətinin yeni forma və metodları, elektron
kataloq, kitabxana innovasiyaları,
Avtomatlaşdırılmış Kitabxana İnformasiya Sistemləri
və s.) mövzularda elmi məqalələrim çap olunub.
Bununla yanaşı olaraq, o illərdə BDU-nun Elmi Kitabxanasının
elektron kataloqunun yaradılması üçün Rusiyanın
“Libnet” şirkətinin “İRBİS-64” proqramı əldə
edilmişdi və kitabxana işçilərinə bu
proqramın tədrisi təlimlərində də yaxından
iştirak etmişəm. 2012-ci ildə AMEA Mərkəzi Elmi
Kitabxanasının (MEK) doktorantura pilləsinə qəbul
olmuş, bundan sonra iş həyatımı da Akademiya ilə
bağlamışam. Belə ki, 2012-ci il
sentyabr ayından Mərkəzi Elmi Kitabxananın Azərbaycanşünaslıq
şöbəsinin müdiri vəzifəsinə işə dəvət
olunmuşam. Bu şöbənin əsas məqsəd
və vəzifəsi, sadə dillə desək, Azərbaycan
haqqında və ya azərbaycanlı müəlliflərın
ölkə daxilində və xaricdə çap olunmuş elmi
məqalələrini toplayıb yığmaq, sistemləşdirmək,
elektron bazaya daxil edərək, oxuculara biblioqrafik informasiya xidməti
göstərmək idi. Çox təəssüf
ki, hazırda bu şöbə yoxdur və artıq bu işlər
yerinə yetirilmir. 2015-ci ilin ilk
aylarından başlayaraq MEK-də aparılan struktur dəyişiklikləri
nəticəsində bir sıra məsələlər kimi bu
şöbənin də işinə xitam verilib.
Ümumiyyətlə, yeni struktur yaradılmamışdan qabaq
AMEA MEK elmi-tədqiqat institutu statusuna malik idi, burada doktorantura
və dissertantura təhsil pillələri üzrə elmi-tədqiqat
işləri aparılırdı, AAK-ın qəbul etdiyi
dövri nəşrlərin siyahısına daxil olan “AMEA Mərkəzi
Elmi Kitabxananın Elmi Əsərləri” adlı elmi-nəzəri
jurnal çap olunurdu. İldə 4 dəfə
çap olunan bu jurnalda kitabxananın işçiləri ilə
yanaşı, gənc tədqiqatçıların, doktorant,
dissertant və magistrlərin məqalələri çap
olunurdu. Bu, sahə mütəxəssisləri
üçün bu bir avantaj idi, çünki
kitabxanaçılıq elmləri üzrə AAK-ın
siyahısında olan elmi jurnalların sayı o qədər də
çox deyil. Ümid edirəm ki, nə
vaxtsa, gələcəkdə bütün bunlar yenidən bərpa
olunar.
Beləliklə,
MEK-də işlədiyim qısa müddətdə (2012-2015)
bir sıra yerli və xarici beynəlxalq konfranslarda
kitabxananı təmsil etmiş, “Azərbaycanşünaslığın
aktual problemləri” beynəlxalq elmi konfransı, Qafqaz
Universitetinin təşkilatçılığı ilə
keçirilən “Gənc tədqiqatçıların beynəlxalq
elmi konfransı” və s.-də davamlı olaraq (2012-2015) məruzələrlə
çıxış etmişəm. 2013-cü
ildə Prezident yanında Elmin İnkişafı Fondunun Rabitə
və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi ilə birgə
elan etdiyi İKT-2 məqsədli qrant müsabiqəsinin qalibi
olmuşam. “Kitabxana innovasiyaları: qabaqcıl dünya nəzəriyyə
və təcrübəsinin tədqiqi və alınan nəticələrin
elmin informasiya təminatında əhəmiyyətli rolu olan
AMEA-nın kitabxana sisteminə tətbiqi” adlanan layihə
çərçivəsində Belarus Milli Kitabxanası,
Polşa Milli Kitabxanası və İstanbul Universiteti Mərkəzi
Kitabxanasında elmi ezamiyyətlərdə olmuşam və bu
kitabxanaların iş təcrübəsi ilə yaxından
tanış olmuşam. 2015-ci ilin may ayında qrant layihəsi
uğurla yekunlaşdı və "Kitabxana
innovatikasının elmi-nəzəri və təcrübi əsasları"
adlı monoqrafiyam işıq üzü gördü. Ümumilikdə 20-yə yaxın elmi məqalə və
tezisim və 1 monoqrafiyam çap olunub. Hazırda isə
MEK-də doktorantura təhsil pilləsi ləğv
olunduğuna görə təhsilimi AMEA M.Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunda davam etdirməkdəyəm.
Onu da qeyd edim ki, noyabr 2013 - sentyabr 2015-ci il
tarixləri müddətində AMEA MEK Gənc Alim və
Mütəxəssislər Şurasının sədri
olmuşam.
-Təhsil aldığınız və
ya tədqiqat apardığınız sahə barəsində
hansı fikirləriniz var?
-İlk növbədə onu deyim ki, ixtisasıma
böyük hörmətim var. Məncə, özünə
ziyalı deyən hər bir kəs kitabxanalara, kitabxana işinə
və zəhmətkeş kitabxanaçıların əməyinə
bu cür hörmətlə yanaşmalı, “dirnaqarası”
münasibət göstərməməlidirlər. İnsanlar
tanıyıram ki, istər bu ixtisasdan olsun, istərsə də
qeyri-ixtisasdan kitabxanada işləmələrinə baxmayaraq,
bundan utanc hissi keçirirlər, bəzən hətta
kitabxanaçının işini primitiv, lazımsız və
ya çox asan hesab edənlər də olur. Sanki kitabxanada hər kəs işləyə bilər,
bunun üçün ixtisasçı olmaq lazım deyil,
kitabxana işini “Kitabı rəfdən götürüb
oxucuya vermək və əksinə oxucudan alıb rəfə
qoymaq” kimi dar mənada düşünən fikirlər təbii
ki, doğru deyil. Əslində kitabxana
işi çox mürəkkəb bir sistemdir. Bu sistem daxilində proseslərin müəyyən
ardıcıllığı vardır ki, bu
ardıcıllıq pozularsa, bütün sistem pozular. Sadə
bir misalla fikrimi çatdırım: Düşünün ki,
yüz minlərlə və ya milyondan çox fonda
malik olan bir kitabxanadan sizə lazım olan informasiyanı
qısa müddətə əldə etmək hər bir kəsin
arzusudur. Bunun üçün isə həmin
kitabxananın güclü və geniş spektrli axtarış
aparatı olmalıdır. Bu axtarış
aparatına ənənəvi kitabxanalarda əlifba və
sistemli kataloq, predmet kataloqu, dövri nəşrlər kataloqu,
dövri mətbuatın əks olunduğu sistemli kartoteka (elm
sahələri üzrə) və s. daxildir. Yeni informasiyalaşdırılmış əsrin tələbi
olan elektron kataloqlar isə bütün bunların bir yerdə
cəmlənməsilə və oxucuya uzaq məsafədən
də xidmət edə bilmə üstünlüyü ilə
fərqlənir. Amma bu o demək deyil ki,
elektron kataloq varsa, ənənəvi kataloq və kartoteka
sistemini ləgv etmək və ya istifadəsini məhdudlaşdırmaq
olar. Mən bunu oxucunun informasiya əldə
etmək hüququnu pozmaq kimi qiymətləndirərdim. Çünki ən inkişaf etmiş dünya
kitabxanalarında, ABŞ Konqres Kitabxanasından tutmuş,
Avropa və MDB ölkələri kitabxanaları da ən qədim
kataloq kartoçkalarını belə qoruyub saxlayır və
oxucuların istifadəsinə verirlər. İnformasiya-Axtarış
aparatı kitabxana fondunun güzgüsüdür. O,
doğru tərtib edilməsə və qorunmasa qızıldan
dəyərli informasiyanin nəsildən-nəslə
ötürülməsində problemlər yaranar. İkinci bir məsələ, kitabxanalarda elektron
kataloqların tərtibi, hazırlanması prosesinin necə
aparılmasıdır. Bu gün
araşdırsaq, görərik ki, ölkə daxilində fəaliyyət
göstərən iri, əhəmiyyətli elmi
kitabxanaların elektron kataloqlaşdırma üçün hər
biri ayrı-ayrı proqramla işləyir. Əgər bu
iri kitabxanalar vahid mərkəzdə birləşsə və
Vahid Avtomatlaşdırılmış Kitabxana-İnformasiya
Sistemindən istifadə etsə, bu həm oxucu
üçün əlverişli olar, həm də milli-mədəni
irsimizin əsas növlərindən olan sənəd-informasiya
fondlarının qorunub saxlanmasına, istifadəsinə,
dünya oxucularına əlyetərliliyin təmin olunmasına
imkan verər. Onu da qeyd edim ki, hazırda bəzi
kitabxanalar nəinki belə bir proqram təminatı sistemini əldə
etmək istəmir, MS WORD mətn və ya MS Excel cədvəl
redaktorunda yazılmış siyahını elektron kataloq hesab
edərək bununla kifayətlənirlər. Təbii ki, bu doğru deyil, işə qeyri-peşəkar
yanaşmadan irəli gələn fikirlərdir. Sözlərimi, əminəm ki, ixtisasçılar
çox gözəl başa düşürlər. Bu mənim təhsil alaraq fəaliyyət göstərdiyim
sahədəki problemlərdən çox cüzi bir hissəsidir.
Ümid edirəm ki, yaxın gələcəkdə
kitabxanaçılıq-informasiya xidməti sahəsinə
dövlət nəzarəti güclənər. Əks halda, qeyri-ixtisasçıların işə
qeyri-peşəkar yanaşması mədəni irsimizdə
müəyyən boşluqların yaranması ilə nəticələnə
bilər. Tədqiqat apardığım sahə
kitabxana innovatikası, kitabxanaların innovativ siyasətidır.
Bu mövzu, demək olar ki, ölkəmizdə
işlənməyib. İlk olaraq
doktoranturaya qəbul olduğum zaman dissertasiya işimin
mövzusu olaraq təqdim etdim və elmi rəhbərim tərəfindən
müsbət qarşılandı. Kitabxana
innovatikası - kitabxanaşünaslığın yeni bir
istiqaməti kimi kompleks multidissiplinar elmdir və özündə
müxtəlif elmlərin nailiyyətlərini (innovasiya və
elmşünaslığın, pedaqogika və psixologiyanın,
idarəetmənin (menecment) və marketinqin,
kitabxanaşünaslığın və informatikanın
ümumi nəzəri əsaslarını) birləşdirir,
respublikanın müasir hərtərəfli inkişafı
şəraitində kitabxanaların innovasiya fəaliyyətlərinin
təcrübi effektivliyinin artırılması məqsədi
daşıyır. Kitabxana innovatikası
kitabxana fəaliyyətinin effektiv dəyişilməsi prosesini
araşdırıb öyrənir. Bu proses, müasir
ictimai tərəqqi dövründə kitabxana işinin səmərəli
inkişafına təkan verən ideyaların
hazırlaması (kitabxanaşünaslıqda və onunla
sıx əlaqəli elmlərdə), onların kitabxana fəaliyyətinin
(tətbiqi elmi tədqiqatlar vasitəsilə) konkret şəraitinə
uyğunlaşdırılmasından başlamış,
kitabxana sahəsində və əlaqədar sferalarda innovasiya
layihələrinin geniş yayılmasına qədər və
s. məsələləri əhatə edir. Tədqiqat
işimin məqsədi Azərbaycanda olan iri kitabxanaların
innovasiya fəaliyyətini tədqiq etmək, müsbət və
mənfi cəhətləri ortaya çıxarmaq, xarici təcrübə
ilə müqayisə etmək, nəticələri analiz və
sintez edərək sonda kitabxanaların innovativ fəaliyyətinin
inkişaf konsepsiyasına dair müəyyən təkliflər
irəli sürməkdir.
-Bu sahə üzrə xarici ölkələrdə
aparılan tədqiqatlarla Azərbaycandakı tədqiqatlar
arasında hansı fərqli və ümumi cəhətlər
var?
- Bildiyimiz kimi, innovasiya - yüksək səmərəliliyə malik yeniliyin tədbiqi, insanın intellektual fəaliyyətinin, kəşfinin, ixtirasının son nəticəsidir. İnnovasiya fəaliyyətinin nəticəsi yeni və ya təkmilləşdirilmiş məhsul (iş, xidmət), texnoloji proses, həmçinin ictimai münasibətlərin müxtəlif sahələrində təşkilati-texniki, maliyyə-iqtisadi və digər hallar hesab edilir. Dünya təcrübəsi göstərir ki, kitabxanalarda yeniliklərin (innovasiyaların) tətbiqi problemləri həmişə aktual olub. İdarəetmə, təşkilati, məzmun, texnoloji və digər inkişafa təkan verən yeniliklər “innovasiya” termini altında formalaşdı ki, bu da kitabxana işində ilk dəfə 1997-ci ildə meydana cıxdı. O zaman innovasiya kitabxananın həyata keçirdiyi məhsul və xidmətlərin yenilənməsi, onun texnologiyasının, idarəetmənin forma və metodlarının yenilənməsi kimi müəyyən olunurdu. Bu da müasir imicin dəstəklənməsi və təkmilləşdirilməsi demək idi. Məhz kitabxana fəaliyyətində olan innovasiya proseslərinə həsr edilmiş ilk xarici nəşrlər 1970-ci illərdə işıq üzü görüb. Xarici mütəxəssislər, bir qayda olaraq, əsasən elektron informasiya resurslarından istifadə və onlara çıxış vasitələrinə aid problemləri yenilik olaraq görürdülər və bu məsələləri təhlil edirdilər. Kitabxana innovasiyaları məsələlərinə rus mütəxəssislərinin marağı 1980-ci ilin sonlarında artmağa başlamış və bu problem əsasən kitabxanaların metodik işinin inkişafıyla əlaqələndirilirdi. Rusiya kitabxanalarının innovasiya fəaliyyətinin təcrübəsini, yenilənmənin vəziyyətini, onların inkişaf problemləri və perspektivlərini xarakterizə edən elmi işlər üstünlük təşkil edirdi. Xüsusi tədqiqatlar Y.S. Martin, N.A. Tolkanyuk və N.T. Çuprina tərəfindən aparılıb. Bu problemə müxtəlif illərdə S.A. Basov, A.N. Vaneev, N.S. Kartaşov, S.Q. Matlina, E.Y.Kaçanova, E.N. Quseva və b. müraciət ediblər. Ümumi və fərqli cəhətlərə gəldikdə, yerli tədqiqatlarda elmi metodologiyanın daha çox analiz, sintez, müşahidə tədqiqat metodlarından istifadə olunursa, xarici tədqiqatlarda layihələndirmə, proqnozlaşdırma, öncəgörmə metodlarından irəli gələrək mövzular işlənilib əsaslandırılır. Bu şəxsi fikrimdir. Yanıla da bilərəm.
İlkin
Ağayev
Palitra.-2015.-16 sentyabr.-s.11.