“Son 10 ildə
təhsildə dönüş
hiss olunur”
Professor Çingiz Xəlifəzadə:
“Bir-iki ildən sonra
Azərbaycan Dövlət Neft və Sənaye
Universiteti Avropa
ölkələri içərisində yüksək reytinqi olan ali
məktəbə çevriləcək”
Ölkənin ali təhsil ocaqları arasında öz tarixi və fəaliyyəti ilə seçilən universitetlərimizdən biri də Azərbaycan Dövlət Neft və Sənaye Universitetidir. Ali məktəb ötən müddət qabaqcıl alimləri, tədris prosesi ilə tanınıb. Bu gün bu ali təhsil ocağında nəinki azərbaycanlı tələbələr, həmçinin bir çox xarici ölkələrin vətəndaşları təhsil alırlar. Universitetin tarixi 1887-ci ildən başlayır. 10 noyabr 1887-ci ildə Bakı şəhər duması tərəfindən Bakıda texniki məktəbin yaradılması haqqında qərar çıxarılıb.
1896-cı ildə texniki
məktəb "Bakı aşağı səviyyəli texniki məktəbə" çevrilib.
1896-1905-ci illər ərzində bu məktəbin
mexanika şöbəsi üzrə 50 nəfər,
inşaat şöbəsi üzrə isə
55 nəfər buraxılışı olub.
1910-cu ildə mexanika şöbəsinə
neft-texniki və elektromexanika
istiqamətləri daxil idi.
1916-cı ildə məktəbdə 494 tələbə
təhsil alırdı ki, onlardan
da 20 nəfəri azərbaycanlı idi. 1918-ci ildə məktəb Politexnikum
adlandırılıb. Politexnikumda neft sənayesi, elektromexanika
və inşaat-memarlıq şöbələri fəaliyyət
göstərib və tələbələrin sayı 188 nəfər
olub. Bu dövrdə
Azərbaycanda, aralarında 12 mühəndis olan
cəmi 62 nəfər azərbaycanlının ali
təhsili olub. 16 noyabr
1920-ci ildə Azərbaycan İnqilab Komitəsinin
"Bakıda politexnik institutunun
yaradılması haqqında" dekreti elan edilib. Professor N.A.Dubrovski
1 sentyabr 1921-ci ilədək
ilk rektor təyin olunub. 1920-1921-ci tədris ilində institutda 1135 tələbə oxuyurdu.
Prezidentin 3 sentyabr
2015-ci il tarixli Sərəncamına
əsasən Azərbaycan
Dövlət Neft Akademiyası Azərbaycan Dövlət Neft və Sənaye Universiteti adlandırılıb.
Strateji əhəmiyyətli sahə
olan yanacaq-enerji və kimya texnologiyası
kompleksi üçün
hazırlanan gələcək
mütəxəssislərin təlim-tərbiyəsi ilə
100-dən çox elmlər
doktoru, professor, 600-dən çox
elmlər namizədi, dosent məşğul olur.
Layihə çərçivəsində müsahibimiz Azərbaycan Dövlət Neft və Sənaye Universitetində çalışan
əməkdar geoloq, Beynəlxalq Ekoenergetika Akademiyasının akademiki,
Rusiya Təbiət Elmləri Akademiyasının
xarici üzvü, geologiya-mineralogiya elmləri
doktoru, professor Çingiz Xəlifəzadədir:
- Necə oldu bu peşəni
seçdiniz?
- Bizim evimiz Şəki
şəhərinin yuxarı,
dağlıq hissəsində
yerləşirdi. Şəki Xan
Sarayı bizdən çox olsa, 200 metr aralı idi. Günüm, peşəm dağlarda
keçirdi. Çətin dövr idi, mal-qaranı dağlara otarmağa aparardım.
Bizim dağlardan qabaq meşəlik zonası, sonra düzənlik gəlirdi. Dağlarımız elə bil ki, məni cazibə
qüvvəsi kimi özünə çəkirdi.
14-15 yaşlarımda Azərbaycan dilində fantastik kitablar oxumağa başladım.
Rus dilində bilmirdim. Obruçevin
Azərbaycan dilinə
tərcümə olunan
“Plutoniya” və “Sannikov torpağı” kitablar mənə çox maraqlı gəlmişdi. O kitablarda
yerin forması, yerin içərisində
olan boşluqlar, orada canlı həyatın mümkün
olması, mamontlar dövrü, insan qəbilələri, onları
necə ovlanmaları və sair, 150 milyon il əvvəl
Yura dövrünə
qədər olan dövrün təsviri var idi. Bu mənim
çox xoşuma gəldi və dedim ki, mən
geoloq olacam və yerin, dağların sirlərini
öyrənəcəyəm. 14 yaşım olanda mən artıq kim olacağımı
müəyyən etdim.
Onu da deyim ki,
məktəbə tez getmişəm - 6 yaşında.
Amma o vaxtlar uşaqları 8 yaşında məktəbə
qəbul edirdilər.
Bir müəllim var idi, o da məni
götürdü. Müəllimə həmişə deyərdi
ki, səndən soruşanda neçə yaşın var, deyərsən 8 yaşım
var. Demək istəyirəm
ki, orta məktəbi tez qurtarmışam. Yaxşı qabiliyyətim
var idi. Müəllim nə danışırdısa
tez götürürdüm.
42-ci illər, ağır vaxtlar idi. Bizə təzə, gənc
bir müəllimə
gəlmişdi - 18-20 yaşı
var idi. Mən müəlliməni elə
sevirdim ki, o nəsə tapşıranda
dərhal onu öyrənib, ona danışırdım. O da məni çox
istəyirdi, həmişə
məni görəndə
deyirdi ki, get kitabxanadan kitablar al oxu. Sonra AZİ-nin tələbələri
Şəkiyə dağları
öyrənməyə gəlirdilər.
Mən onları hər yerə aparır və nə bilirdimsə göstərirdim.
Nəhayət, geoloq olmaq istədim. Sonra universiteti də
qurtardım.
O vaxtın adamları başqa cür idi. 10 yaşım
var idi, atam hər işə
göndərirdi. Heç balaca
uşağı meşəyə
göndərmək olar.
İndi
20 yaşlı olan birini I göndərsən,
deyəcək “mən
gedə bilmərəm”.
Mən həm çox davamlıyam, həm işgüzar və zəhmətkeşəm. Çünki bütün ağır işlərdə işləmişəm,
heç uşaqlığım
olmayıb. İndi tamam
başqa uşaqlar böyüyür. Elə Engelsin
dediyi kimi əmək insanı əmək edir. Gərək lap kiçik yaşından uşağı
öyrədəsən, uşaq
əməyi sevməlidir.
Uşaq istəmir, amma onu buna məcbur
eləmək lazımdır.
Ancaq bizim valideynlər kimi yox, müəyyən
qanun-qayda ilə olmalıdır. Həm elm, bilik
vermək lazımdır,
həm də əməyə alışdırmaq
lazımdır. Uşaq yaradıcı
əməyə alışdırılmalıdır.
-Çingiz müəllim bugünkü gənclərin
mütaliyəyə marağını
necə qitmətləndirirsiniz?
- Mən 13 il
İdarəçilik Akademiyasında
işləmişəm. Təbii ehtiyatların
idarə olunması fənnini tədris edirdim. Orada uşaqlara deyirdim
ki, siz mütaliə
eləmirsiniz. İnternetə daha çox girirsiniz, əyləncə
axtarırsınız. İnternet dəryadır, internet resurslar
mənbəyidir. İnternetdən
düzgün istifadə
etməklə hətta
böyük bir elmi iş də
yazmaq olar. Bəzən laqeyd yanaşırdılar.
Bu test üsulu ilə
qəbulu düzgün
hesab etmirəm. Müəyyən istiqamətdə bilikləri var, amma ümumi dünyagörüşləri, mütaliyə yoxdur.
Mən Qərb ədəbiyyatını
yaxşı bilirəm.
Gedirdim məktəbdə olan kitabları oxuyurdum, şeyir də yazırdım şəkil
də çəkirdim.
Bizim valideynlər savadlı olmağa fikir vermirdilər. Amma mənim
qavrayışım güclü
idi, çünki bu irsən gəlirdi.
Mənim
ana tərəfim zadəgan olub. Məşhur
heykəltəraş Fuad
Abdurrəhmanov mənim
dayım oğlum idi. Şərqdə onun kimi manimantalist olmayıb.
Düşünürəm ki, test üsulu
özünü doğrultmur.
Uşağa gərək 1-2-ci sinifdən təbiət elmlərini öyrədəsən,
təbiəti sevdirəsən.
Vətəni, onun tarixini
öyrətmək lazımdır.
Onun necə formalaşdığını
uşaq bilməsə
vətənini sevə
bilməz. İlkin tərbiyəni
oradan başlamaq lazımdır. Əfsuslar olsun
ki, elə başlamırlar. Test ətrafında
uşaqları fırladırlar.
Bu da bizim
biliklərimizin məhvinə
gətirib çıxarır,
gələcək inkişafa
zərbə vurur.
İmtahanlar şifahi şəklidə
olmalıdır, soruşmalıdır,
lazım gələndə
kömək də edib qəbul etməlidir. Test üsulu
ilə qiymət düzgün alınmır.
Mən 35 ildir burada işləyirəm. O vaxt
biz rus sistemi ilə məşğul olurduq. O sistem özünü doğruldurdu.
Onda tələbələr böyük
məsuliyyətlə oxuyurdular,
gələcəkləri haqqında
düşünürdülər. İndiki uşaqlar çox fərqlidirlər. Bir müddət
uşaqlar tamamilə pis vəziyyətdə idilər. Kim oxuyurdu, onun əlindən vurub salırdılar, qoymurdular,
replika atırdılar.
İndi mən dönüş görürəm. Məncə bu,
respublikada ümumi inkişafla bağlıdır,
bilikli adamlara qiymət verirlər.
Uşaqlar da ayılırlar, baxıb görürlər ki, o adam yaxşı
oxuyurdu, iş tapdı işləyir, yaxşı yaşayır.
Amma oxumayanlar batıblar.
Uşaqlarda oyanış gedir.
O vaxt 2-3 faiz məşğul olurdusa, indi, heç olmasa, 20-30 faiz var. Bu da böyük müvəffəqiyyətdir. Əvvəlki
illər instituta daxil olan az idi. İndi
isə say çoxdur.
Axır 10 ildə təhsildə dönüş
hiss olunur.
-Universitetdə aparılan islahatlar barədə nə deyərdiniz?
- Universitetə yeni rektor gəldikdə birinci gündən hiss olunurdu ki, burda
ab-hava dəyişməlidir.
Buna böyük ehtiyac var. Yeni rektor cavandır, hər şeydən əvvəl mən hiss edirəm ki, onun geniş dünyagörüşü var. Bu çox vacibdir. Rəhbər
işçinin geniş
dünyagörüşü olmalıdır. İnsan dar
bir dünyagörüşü
ilə geridə ilişib qalır. Həmçinin kompüter texnologiyası
ilə əlaqədardır,
onu mənimsəyib.
Bundan başqa, onun idarəçilik, təşkilatçılıq
qabiliyyəti var. Bunların
əsasında burada islahatlar aparmağa başladı. İslahatlar da
yaxşı nəticə
verir. Artıq fəaliyyətə başladığı
dövrdən indiyədək
burada dönüş
var. Tələbələrə, müəllimlərə münasibətində
bu hiss olunur. Nizam-intizamda tələbə və müəllimlərin məsuliyyəti
xeyli artıb. Hesab edirəm ki, bir-iki ildən
sonra bizim ali təhsil
ocağımız ölkədə
Mustafa müəllimin rəhbərliyi
altında bir nömrəli universitet olacaq. Burada heç bir
şişirtmə yoxdur.
Universitetimiz Avropa ölkələri içərisində
yüksək reytinqi olan ali
məktəbə çevriləcək.
Nigar Abdullayeva
Palitra.-2016.-15 aprel.-S.11.