“Pedaqoji kadrların İKT səriştəliliyinin
yüksəldilməsi problemi hələ də real həllini
tapmayıb”
Dosent
İlham Əhmədov:“İstənilən təhsil səviyyəsinin,
o cümlədən ali təhsil sisteminin informatlaşması
üçün ilk növbədə “Milli təhsil sisteminin
informatlaşması” konsepsiyası hazırlanmalıdır”
Ölkəmizdə
həyata keçirilən davamlı və dayanıqlı
inkişafı siyasətinin prioritet istiqamətlərindən
elan olunan informasiya-kommunikasiya texnologiyaları (İKT)
sosial-iqtisadi sistemin bütün sahələrinə və
insanların gündəlik fəaliyyətinə sürətlə
nüfuz edərək, ictimai-iqtisadi münasibətlərin
ayrılmaz tərkib hissəsinə çevrilib. Son illərdə
ölkədə informasiya cəmiyyətinin bərqərar
olması və bunun tərkib hissəsi kimi İKT-nin geniş
tətbiq edilməsi istiqamətində sistemli fəaliyyət
aparılır. Hazırda respublikada İKT sektorunun inkişaf
tempi bu sahədə ümumdünya göstəricilərini təxminən
üç dəfə qabaqlayır. 2005-2008-ci illər
üçün “Elektron Azərbaycan” Dövlət
Proqramında nəzərdə tutulan tədbirlər informasiya
cəmiyyətinə keçidi təmin etmək
üçün ilkin mərhələdə görüləcək
işləri əhatə edib. Proqram üzrə
görülmüş işlər sayəsində
respublikanın rabitə və informasiya texnologiyaları
bazarında azad rəqabət mühitinin yaradılması, sahəyə
investisiyaların cəlb edilməsi və özəl sektorun
inkişaf etdirilməsi üzrə mühüm addımlar
atılıb. Respublika əhalisinin İKT-dən istifadə səviyyəsinin
artırılması, sahə üçün yüksəkixtisaslı
kadrların hazırlanması və digər istiqamətlərdə
müəyyən işlər görülüb. Azərbaycan
üçün təhsil sahəsi İKT-nin tətbiq istiqamətləri
içərisində ən yüksək prioritetə malik
istiqamətlərdən biri sayılır. Azərbaycanda təhsilin
modernləşdirilməsi, təhsildə informasiya
texnologiyalarının tətbiqi istiqamətində bir sıra
addımlar atılıb. Layihə çərçivəsində
təqdim etdiyimiz yazıda bu məsələlərlə
bağlı Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin
dosenti İlham Əhmədovun fikirlərini təqdim edəcəyik:
-Bir
çox ölkələrdə təhsil sisteminin
informatlaşması konsepsiyası mövcuddur. Bu konsepsiyalarda
qeyd edilir ki, təhsilin informatlaşmasının strateji məqsədi
yeni informasiya texnologiyalarından (YİT) istifadə əsasında
intellektual fəaliyyətin qlobal rasionallaşması,
postindustrial cəmiyyətin tələblərinə uyğun
olaraq yeni tip təfəkkürə malik mütəxəssislərin
hazırlanması, bu proseslərin keyfiyyət və səmərəsinin
yüksəldilməsidir. Bu prosesin nəticəsində cəmiyyətdə
kütləvi kompüter savadlılığına nail olmaq, təhsilin
fərdiləşməsi hesabına informasiya mədəniyyəti
formalaşdırmaq mümkündür. Təhsilin
informatlaşmasının bu məqsədləri mahiyyətcə
uzunmüddətli dövrü əhatə edir, bu səbəbdən
XXI əsrdə də öz aktuallığını
saxlayacaq.
Təhsil
sferasının informatlaşmasının strateji məqsədi
çoxaspektli olub, bir sıra hədəfləri müəyyyən
edir:
1. Tələbələri
informasiya cəmiyyəti şəraitində yaşamağa,
ictimai və peşə fəaliyyətində səmərəli
iştiraka hazırlamaq;
2. Təhsilin
keyfiyyətini yüksəltmək;
3. Təhsilin
əlyetərlilik səviyyəsini yüksəltmək;
4.
Əhalinin təhsil səviyyəsinin, insan kapitalı keyfiyyətinin
yüksəldilməsi hesabına ölkənin iqtisadi
potensialının artımına nail olmaq;
5.
Milli təhsil sistemini qlobal elm, iqtisadiyyat, ictimai- siyasi və mədəni
infrastruktura inteqrasiya etmək.
Təhsilin
informatlaşmasının strateji vəzifələri
aşağıdakılardan ibarətdir:
1.
Perspektiv İT-dən istifadə edərək təhsilin
keyfiyyətinin yüksəldilməsi;
2.
Mütəxəssis hazırlığının müxtəlif
istiqamət və səviyyələrində İT-dən
istifadənin məqsədəuyğunluğunun təhlili;
3.
Ümumi və peşə təhsilinin informatlaşma metodologiyasının
elmi əsaslandırılması;
4. Məlumatların
toplanması, emalı, təqdiminin yeni prinsip və
metodlarının hazırlanması;
5.
İT-nin standartlaşma sisteminin yaradılması, təhsil
yönümlü proqram və texniki vasitələrin
sertifikatlaşma metodikasının hazırlanması;
6. Təhsil
sferasının vahid telekommunikasiya şəbəkəsinin
yaradılması;
7.
Ölkənin bütün istifadəçi qrupları
üçün təhsilyönümlü informasiya
resurslarının vahid verilənlər bazasına kütləvi
əlyetərliliyin təmin edilməsi.
Təhsil
sisteminin informatlaşmasının əsas istiqamətləri
aşağıdakılardır:
1.
Ümumi və peşə təhsilində təlim proseslərinin
avtomatlaşdırılması;
2.
Dövlət təhsil standartları ilə müəyyən
edilmiş ümumi və peşə “informasiya mədəniyyəti”nin
formalaşması üçün tələbələrin zəruri
bilik, bacarıq və vərdişlərə yiyələnməsi;
3. Təhsil
sferasının informasiya infrastrukturunun yaradılması;
4. Təhsilin
idarə edilməsi proseslərinin informatlaşması;
5.
Milli təhsil sistemində həyata keçirilən elmi tədqiqatların
informatlaşması;
6. Təhsil
sferasının müasir informasiya-hesablama vasitələri və
telekommunikasiya sistemi ilə təminatı;
7.
Müasir distant təhsil sisteminin yaradılması və
inkişafı.
-
Bunları həyata keçirmək üçün hansı
işlər həyata keçirilməlidir?
- Onu
qeyd edim ki, bu gün ali təhsil müəssisələrində
yeni formalaşan təhsil paradiqmasına keçid yolları
araşdırılır. Yeni təhsil paradiqması yeni nəsildə
səriştəlilik, erudisiya, kreativlik, mütəxəssisin
şəxsi və peşə mədəniyyəti kimi keyfiyyətlərin
formalaşdırılmasına istiqamətlənməlidir. Təhsilin
yeni paradiqması əvvəlki paradiqmanı inkar etmir, ənənəvi
paradiqmanın prioritetlərinin saxlayaraq təhsilin keyfiyyətini
daha yüksək səviyyəyə
qaldırılmasını nəzərdə tutur. Bu səbədən
ali təhsil sisteminə yanaşma və onun məqsədləri
dəyişikliklərə məruz qalır.
Yeni
təhsil paradiqmasının mühüm komponentləri
aşağıdakılardır:
1. Təhsil
prosesinin informatlaşması konsepsiyası;
2. Təlimin
yeni texnologiyalarının hazırlanması və tədris
prosesində tətbiqi;
3.
İnformasiya-təhsil məkanı (İTM) şəraitində
müəllimin yeni-innovativ fəaliyyət modelinin konseptual əsaslarının
hazırlanması;
4.
Müəllim peşəkarlığının yüksəldilməsinin
psixoloji-pedaqoji qanunauyğunluqlarının elmi təhlili, təcrübədə
ondan geniş istifadə.
Ali təhsil
müəssisələrində təlim-tərbiyə
strategiyası hazırlanarkən bir sıra xüsusiyyətlər
nəzərə alınmalıdır:
1.
Ali təhsil müəssisələrində təhsilin məzmunu
və məzunlarının fəaliyyət spesifikliyinin nəzərə
alınması. Məsələn, ali pedaqoji təhsil müəssisəsi
digər ali məktəblərdən müəyyən qədər
fərqlənir. Belə ki, məzunların gələcək
peşə fəaliyyəti yeni nəslin təlim-tərbiyəsi,
insan kapitalının inkişafı ilə, nəticə
etibarı ilə xalqın və dövlətin gələcəyi
ilə birbaşa bağlıdır. Məzunların gələcək
peşə fəaliyyəti informasiya resursları və
texnologiyalarının sürətli artımı fonunda,
müəllimin informasiya mənbəyi kimi statusunun dəyişməsi
şəraitində baş verir;
2.
Elmi texniki tərəqqinin sürətlə artan tempi,
informasiya axınlarının intensivləşməsi, mürəkkəb
pedaqoji sistemlərin yaranmasına səbəb olmuşdur. Bu
gün pedaqoji prosesdə məlumatların
yığılması, saxlanılması, emalı, ötürülməsi
intensivliyi, məlumatların həcmi elə bir həddə
çatmışdır ki, İT-dən sistemli və elmi əsaslarla
istifadə artıq həlledici amilə çevrilmişdir.
İT-nin
tətbiqi ilə əlaqədar hər hansı bir proses
aşağıdakı 3 mühüm məsələnin həllini
tələb edir:
1.
Yeni aparat vasitələrinin müəyyən edilməsi;
2.
Yeni proqram vasitələrinin hazırlanması;
3.
Kadrların yeni tələblər səviyyəsində
hazırlığı.
Sonuncu
problem- kadrların hazırlığı digər 2 problemdən
daha mürəkkəb və mühümdür. Qeyd etməliyik
ki, bir çox pedaqoji kadrların yeni informasiya-təhsil
mühitində iş səriştəsi və psixoloji
hazırlığı zəifdir. Pedaqoji kadrların İKT səriştəliliyinin
yüksəldilməsi problemi hələ də öz real həllini
tapmayıb.
-Bu
sahəyə yaxından bələd olan ekspert kimi nə təklif
edirsiniz?
-İstənilən
təhsil səviyyəsinin, o cümlədən ali təhsil
sisteminin informatlaşması üçün, ilk növbədə
“Milli təhsil sisteminin informatlaşması” konsepsiyası
hazırlanmalıdır. Bu konsepsiyanın
hazırlanmasından sonra ali pedaqoji təhsil sisteminin
informatlaşması konsepsiyası hazırlana bilər. Bu
konsepsiyada bir çox məsələlərlə
yanaşı pedaqoji kadrların İKT səriştəliliyi
konkretləşməli, onun reallaşmasının konkret
yolları müəyyənləşməlidir. Müəllim
bilməlidir ki, kompüterin imkanlarından harada, hansı məqsədlə
və necə istifadə etsin, bu məqsədlə hansı
proqram vasitələrini tətbiq etsin. Cəmiyyətin
informatlaşması şəraitində pedaqoji fəaliyyətin
xüsusiyyətləri nədən ibarətdir? Bu sualın
cavablandırılması təhsil ictimaiyyəti
qarşısında duran mühüm problemlərdir. Bu suala
cavabı, ilk növbədə ali təhsil müəssisələri
tapmalıdır. Gələcək mütəxəssisin
informasiya mədəniyyətinin əsası isə məhz
ali pedaqoji təhsil müəssisələrində, tələbəlik
dövründə qoyulur. Bu prosesdə bir sıra fənlərin,
xüsusən də ”İnformatika” fənninin tədrisi mühüm
rol oynayır. Bu mənada XXI əsrin zəruri səriştələrinin
formalaşmasında “İnformatika” fənninin tədrisi
xüsusi rola malikdir.
Anar Miriyev
Palitra.-2016.-13 avqust.-S.11.