“Fundamental elm pul qazanmalı və
ölkənin maddi dəyərlər
istehsalçısına çevrilməlidir”
İlqar Orucov: “Elm ilk növbədə təhsildən
gəlməlidir”
Biliklər
iqtisadiyyatının formalaşması və elmin
cəmiyyətimizin inkişafında real rolunun artırılması olduqca
önəmlidir. Bu və digər məsələlərlə
bağlı olaraq suallarımızı Azərbaycan
Gənc Alim, Aspirant və
Magistrlər Cəmiyyətinin sədri İlqar
Orucov cavablandırır.
- Gənc alimlər
deyərkən kimlər nəzərdə tutulur?
- İlk növbədə gəlin “gənc alim” ifadəsinin kimləri əhatə etməsini aydınlaşdıraq. Qanunvericiliyə uyğun olaraq yaşı 16-29 yaş arasında olan və müdafiə edərək alimlik dərəcəsi diplomuna sahib olanlar gənc alimlərdir. Təbii ki, 16-25 yaş arasında gənclər bakalavr, magistratura və doktorantura pillələrində təhsil almaqla məşğuldurlar və ən yaxşı halda 25 yaşdan sonra elmi işi müvəffəqiyyətlə müdafiə etmək olur. Deməli, qanunvericiliyin tələbinə görə təxminən 4-5 il gənc alim olaraq fəaliyyət göstərmək olar. Bu yaşda elmi işini başa vuran gənclərin sayı xeyli azdır. Bir də var elmi fəaliyyətlə məşğul olan gənclər, hansılar ki, onlar hələ alim deyillər, amma bu məqsədlə çalışırlar. Təbii ki, onların sayı daha çoxdur.
2003-cü ildə ölkədə gənc alimlərlə bağlı işlərin əsaslarını quranda o zaman “gənc alim” ifadəsinə heç bir hüquqi-normativ sənəddə rast gəlinmirdi. Məhz biz o zaman gənclərin bu kəsiminin dövlətin gənclər siyasətində yer almasını təklif etdik. İlk dəfə olaraq “gənc alim”, “elmi gənclik” ifadələri gənclər sektoruna və cəmiyyətə transfer olundu. Bu bizim işlər idi və bu gün bunları fərəhlə qeyd edirik. Hələ o zaman da, indi də fikirləşirəm ki, gənc alimlərin yaş məhdudiyyətini 29 yaşadək bir limitdə göstərmək düzgün deyildir. Təklif etdim ki, gənc alimlərin yaşı 40 yaşadək artırılsın və ayrıca bir bənd kimi göstərilsin. Bununla bağlı, hələ ki, heç bir sənəddə əksini tapmamış bir razılıq vardır.
- Gənc alimlərin
yaş məhdudiyyətinin
artırılmasını təklif etməkdə məqsəd
nə idi?
- Bu, fiziki yaş göstəricisi kimi qəbul edilməməlidir. Bu, elmdə gənclik yaş dövrü deməkdir. Bu yaşda elmdə olan mütəxəssis daha böyük enerji və həvəslə çalışır. Bu əksər Avropa dövlətlərində də bu cür qəbul edilir. Elmdə gənclik yaş dövrü deyəndə 31-40 yaş mərhələsi başa düşülür. İlk növbədə bu kateqoriya gənclərin fəaliyyətlərini stimullaşdırmaq, onların gənc alimlər üçün nəzərdə tutulan elmi qrant layihələrində iştiraklarını təmin etmək, eyni zamanda, gələcəkdə gənc alimlərin müəyyən problemlərinin həllinə yönəlmiş dövlət proqramlarından, eyni zamanda güzəştli ipoteka kreditlərindən yararlanmalarına şərait yaratmaq üçün bu təklif irəli sürülmüşdü. Hesab edirəm, nə vaxtsa bu məsələ özünün hüquqi həllini tapacaq.
- Hazırda gənc alimlərin hansı problemləri var.
Bu problemləri necə
təsvir edərdiniz?
Gənclərdə elmə həvəs
yaratmaq üçün
hansı addımların
atılmasını zəruri
hesab edirsiniz?
- Yuxarıda qeyd etdim və yenə
də xatırlatmaq istəyirəm ki, müstəqil Azərbaycan
Respublikasında gənc
alimlərin bir kəsim olaraq gənclər sektorunda yer alması işinin əsasını
rəhbərlik etdiyim
Azərbaycan Gənc Alim, Aspirant və Magistrlər Cəmiyyəti
qoyub. Və artıq əminliklə deyə bilərik ki, bu həssas
və qayğı tələb edən gənclər qrupunun problemlərini də ilk dəfə biz müvafiq qurumlar qarşısında
qaldırmışıq və
növbəti mərhələdə
10 ilə yaxın bir müddətdə Milli Elmlər Akademiyasında bu proseslərin daha mütəşəkkil formada
davam etməsini təmin etdik. Və artıq elmi gəncliyin bəzi problemlərini zamanla qarşılaya bildik.
Ona görə də bugünkü elmi gəncliyi narahat edən problemlər, 10-15 il əvvəlki problemlərdən nisbətən
fərqlənirlər. Elə məsələlər
var ki, həllini
tapıblar, elələri
də var ki, onların həllinə zaman lazımdır. Problemləri təsnifatlandırsaq, sosial
problemlər və növbəti sırada isə elmi fəaliyyət
zamanı meydana gələn sırf peşə probemləri daha böyük üstünlük təşkil
edir.
Sosial problemlər,
ilk növbədə əməkhaqları
ilə bağlı məsələlərdən qaynaqlanır. Hesab edirəm,
elmi sferada ciddi və köklü
islahatlara ehtiyac var. Elmin idarə edilməsindən tutmuş,
elmin cəmiyyətin inkişafında həlledici
rol oynamasını təmin etməyə qədər ciddi problemlər mövcuddur.
Elmdə islahatlar bir institutu ləğv
edib, ikisini yaratmaq deyil, islahat təkcə bahalı cihazlar almaq demək deyil, institut binalarını təmir etməklə iş bitmir və ya hansısa bir istiqamətə yüksək məbləğdə
qrantları yönəltmək
deyil. Mən tamamilə o fikirdəyəm
ki, artıq 21-ci əsrdə fundamental elm iqtisadiyyata
təsir edə bilmirsə və lokomotiv funksiyasını üzərinə götürə
bilmirsə, o, artıq
elm deyildir, sadəcə,
elm adı altında bir görüntüdür.
Bəzən bizim elmi ictimaiyyət müqayisəni
elmtutumlu ölkələrdə
ümumdaxili məhsulun
elmə düşən
payının faiz nisbətilə apararlar.
Sanki bir düşüncə
hakimdir ki, bizdə də bu pay artırılsa, hər şey yaxşı olar. Elmə ayrılan vəsait o zaman artırıla bilər ki, elm özünü doğrultsun
və qoyulan vəsaiti qat-qat artıqlaması ilə qaytara bilsin. Mən bizim reallıqda buna inanmıram və reallıq ondan ibarətdir ki, bizim elm ölkənin
inkişafı ilə
müqayisədə hələ
çox geridədir.
Halbuki
biz inkişaf etmiş
elmdən danışırıqsa
o, ölkənin ümumi
inkişafından bir neçə addım öndə olmalı idi. Elmə vəsait artırılanda
bu, binaların təmiri və elmi qurumların rəhbərlərinin bahalı
avtomobillərinin alınmasına
gedəcəksə, bu,
elmin inkişaf etdirilməsi deyil. Bir-birini təkrarlayan, sovet dövründən qalma elmi müəssisələr
azmış kimi, ən yaxşı halda, hansısa institutun bir şöbəsi ola
biləcək adda institut yaratmaqla elm inkişaf etmir. Bu gün bilik
iqtisadiyyatından əsər-əlamət
yoxdur. Elmtutumlu iqtisadiyyat bizim
üçün anlayışdan
başqa bir şey deyil. Nə qədər təkrar institutlar var və ölkənin bugünkü dövründə
nə ehtiyac var bu qədər
yaxın profilli institutlara? Hər birinin də
aparat xərcləri, texniki heyəti, rəhbər heyəti, hər birinin bahalı cihazlarla təmin olunmuş laboratoriya sistemləri, artıq enerji məsrəfləri, artıq
binalar, kommunikasiyalar.
Elmi siyasəti həyata keçirən mərkəzi
icra hakimiyyəti qurumu faktiki olaraq yoxdur. Təhsil və Elm Nazirliyinin yaradılmasında artıq
illərdir gecikirik.
Bu nazirlik yaradılmalı
və elmi idarə edə biləcək menecerlər
hazırlanaraq administrativ
rəhbərliyi həyata
keçirməlidirlər. Fundamental elm pul qazanmalıdır
və ölkənin maddi dəyərlər istehsalçısına çevrilməlidir.
Humanitar və ictimai elmlərdən maddi nəsə gözləyə
bilmərik, amma onların cəmiyyətə
verəcəyi mənəvi
dəyərlər isə
daha faydalıdır.
Əminəm ki, yaşlı
nəsil bunu, sadəcə olaraq, bacarmayacaq, bu çətin prosesin altına çiynini verə biləcək və yeni çağırışlara
cavab verəcək gənclik isə yetişdirilməlidir. Elmi inkişaf
etdirmək üçün
birinci növbədə
kadr potensialını
formalaşdırmaq lazımdır.
Bizdə
isə elm çox “qocadır”. Alimlərin orta yaşı
haradasa 65 yaş civarındadır. Son dövrlərdə bir çox elmi-tədqiqat müəssisələrində kütləvi şəkildə
magistrlərin işə
qəbulu aparılmaqla
guya elmin cavanlaşmasını göstərmək
cəhdləri və bununla öyünənlərə
də rast gəlmək olur. Amma, magistr və doktorant hələ alim deyil, elmi
kadr potensialı bununla ölçülmür.
Hesab edirəm daha çox xaricdə təhsil alan gəncləri
elmə cəlb etmək haqqında düşünülsə və
onlarda motivasiya yaradılsa, bu daha yaxın perspektiv üçün faydalı ola bilər.
Olduqca gözəl
bir ənənəni Təhsil Nazirliyi bu gün də
davam etdirir. “Sabahın alimləri” müsabiqəsi orta məktəbin yuxarı sinif şagirdlərində
elmə həvəs yaratmaq baxımından önəmli addımdır.
Amma bu, stimullaşdırmanın
və həvəsləndirmənin
bir hissəsidir.
Bu hərəkatı genişləndirməklə
bərabə, orta məktəb şagirdlərinin
və ali
məktəb tələbələrinin
keyfiyyətli təhsilini
formalaşdırsaq və
elmi işçilərin
sosial müdafiəsini
gücləndirsək, gələcəyin
alimləri barədə
narahatçılıq aradan
qalxacaq.
(ardı var)
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2016.-18 fevral.-S.7.