“Dünya standartlarına görə,
doktorant öz dissertasiya işini işlədiyi müəssisədə
müdafiə edə bilər”
Nəzmiyyə
Yigitoğlu:
“İELTS kursunun
AMEA strukturuna və maliyyə bazasına
uyğunlaşdırılması üçün bu işdə
maraqlı olan gənc alimlər təklif və fikirlərini
irəli sürməlidirlər”
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz AMEA Nizami Gəncəvi adına Milli Azərbaycan
Ədəbiyyatı Muzeyinin Gənc Alim və Mütəxəssislər
Şurasının sədri, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Nəzmiyyə Yigitoğludur.
-Hazırda gənc alimlərin
hansı problemləri var? Bu problemləri necə
təsvir edərdiniz?
- Bu
gün bütün ölkə miqyasında müəyyən
sosial, iqtisadi problemlər mövcuddur. Bu,
dünyada baş verən iqtisadi böhranın təsirləridir.
Bu faktor, təbii ki, elmi
yaradıcılığa, fəaliyyətə də öz təsirini
göstərir. Lakin hər şeyə rəğmən,
bu gün zəngin elmi potensialı, nailiyyətləri ölkə
inkişafına, rifahına böyük dəstək verəcək
gənc alimlər nəsli yetişir.
Tarix dərslərindən, klassiklərin dediklərindən
də yaxşı məlumdur ki, zehni əməyin yolu hər
zaman çətin və məşəqqətli olmuşdur. Bugünkü
Akademiya gəncliyi də həm maddi-sosial, həm də elmin lazımi
inteqrasiyası baxımından bəzi problemlərlə
üzləşir. Məsələn, hər
şeydən əvvəl, AMEA kimi böyük elmi bacarıq,
vərdiş, təcrübə aşılayan bir qurumun
yetişdirdiyi gənc alimlərin nailiyyətləri, kəşfləri,
sadəcə, kağız üzərində
qalmamalıdır. Bu mütəxəssislər
peşəkar qaydada aidiyyəti olan müəssisələrlə
əməkdaşlıq etməli, onların innovativ
yönümlü nəzəri elmi nailiyyətləri təcrübədə
öz həllini tapmalıdır.
Digər vacib məsələ isə hər zaman söylənildiyi
kimi, artıq tələbəlik dövrünü arxada
qoymuş elmi gəncliyə, dövlətimizin məhz mütəxəssis,
yaradıcı potensial kimi yanaşması və sosial problemlərinin
həlli yönündə addımların atılması ilə
bağlıdır. Bunun üçün, hər şeydən
əvvəl gənc tədqiqatçının sosial vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində ən
azı minimal tələblər həllini tapmalıdır.
- Gənc alimlərin elmi tədqiqatla
kifayət qədər məşğul olmaları
üçün hansı şərtlər mövcuddur?
- Məhz
elmi-tədqiqat və araşdırmanı diqqətə alsaq,
çox sevindirici haldır ki, bunun üçün çox
münbit şərait var. Kitabxana və arxivlərdə mənbələri
əldə etmək, onlarla işləmək daha asan olub. Uzağa getməyək. AMEA-nın
Mərkəzi Elmi Kitabxanası qısa bir müddətdə
yeni binada istifadəyə verildi. Burada
vaxtının çoxunu elmi fəaliyyətə sərf edən
gənclər üçün elektron imkanlar və komfort
şərait yaradılıb. Bu fikri, həmçinin
regionlarda fəaliyyət göstərən Quba, Şəki, Gəncə
Elm Mərkəzləri haqqında da demək olar.
Bundan başqa, AMEA-nın strukturu gənc alimlərin
yaradıcılıq perspektivlərində, imkanların beynəlxalq
səviyyədə nümayişində çox
maraqlıdır. Buna görə də Elmlər
Akademiyasında mütəmadi olaraq yerli və xarici elmi təşkilat
və fond nümayəndələrinin gənc alimlərlə
görüşləri keçirilir. Məsələn,
keçən il təşkil olunmuş belə
görüşlərdən biri, tədqiqat mövzusuna
görə xarici fond tərəfindən tam vəsaitin
ayrılması və tədqiqatçının
dünyanın bir çox kitabxanalarında dörd ay tədqiqat
apara bilmə imkanı ilə bağlı idi.
- Gənc alimlərin səmərəli
elmi-tədqiqatla məşğul olmaları və effektiv fəaliyyət
göstərmələri üçün nələri təklif
edərdiniz?
- Elmi
uğur və nəticə əldə etmənin ilkin şərti,
müəllifin diqqətinin tamamilə bu işə cəlb
olunmasından başlayır.Yuxarıda da qeyd etdiyim kimi, bunun
üçün, hər şeydən əvvəl, gənc tədqiqatçının
sosial vəziyyəti əlverişli olmalıdır.
Effektiv və aktiv elmi-tədqiqat aparmanın digər
şərti isə mütəmadi nəzəri, təcrübi
mübadilə ilə bağlıdır. Bu, inkaredilməzdir ki, hər
bir fəaliyyətdə, xüsusən, elmi araşdırmada
akademik mühit içərisində olmanın böyük əhəmiyyəti
var. Özünün metodik rəhbərliyi və gənc tədqiqatçını
istiqamətləndirmək funksiyası ilə bu gün Gənc
Alim və Mütəxəssislər Şurası bu işi
layiqincə yerinə yetirir. Ən azı onu qeyd etmək olar
ki, yerli şuraların üzvü olan doktorant və
dissertantların tədqiqat mövzuları ilə bağlı
tez-tez seminarların dinlənilməsi, təcrübəli
alimlərlə görüşlərin təşkili, habelə
dissertasiya işlərinin yazılma, xaricdə məqalələrin
çapı qaydaları, beynəlxalq konfranslarla bağlı
söhbətlərin aparılması gənc tədqiqatçını
kortəbii deyil, məhz məqsədyönlü bir müəllif
kimi yetişdirir. Ruminin sözlərilə desək:
“İnsanlara qarışınca sən bir dənizsən,
özünə qapanınca isə bir damla”.
Bu gün
orta məktəblərin yuxarı sinif şagirdləri, tələbələrin
belə Akademiya mühitinə cəlb olunması siyasəti
aparılırkən, elmi iş üzərində
çalışan tədqiqatçı daha dinamik fəaliyyət
göstərmək üçün bu mühitdən kənarda
qalmamalıdır.
- Gənc tədqiqatçıların
əsas problemlərindən biri də elmi dərəcə
almaq üçün bürokratik əngəllərlə
qarşılaşmalarıdır. Bu haqda nə
kimi fikirləriniz və təklifləriniz var?
-
Çox təəssüf ki, doktorant və dissertantlar bu yolda
bir çox təzad təşkil edən çətinliklər,
hətta şəxsi münasibətlər zəminində belə
əngəllərlə rastlaşırlar. Lakin,
deyilənlərə görə, sovet quruluşu illərində
dissertasiya müdafiəsinə gedən yolda daha ciddi
bürokratik əngəllər olardı. Mən
inanıram ki, bu sahədə də daha rahat, tədqiqatçının
mənafeyini, zamanını qoruyacaq qaydalar tətbiq olunacaq.
- Bu,
yuxarıda qeyd edilən məsələ ilə bağlı
dünya standartlarına uyğun hansı islahatlara ehtiyac var?
-
Dünya standartlarına görə, doktorant öz dissertasiya
işini işlədiyi müəssisədə müdafiə
edə bilər. Bu amil bir tərəfdən
Mudafiə şuralarının sayını artırır, digər
tərəfdən iddiaçının lüzumsuz olaraq, illərlə
növbə gözləməsini aradan qaldırır ki, bu məsələnin
bizdə də həllini tapması yaxşı olardı.
- Fəlsəfə doktoru(PHD)
dərəcəsi almaq üçün əsas şərtlərdən
biri İELTS imtahanından minumum 7 bal toplamaqdır. Halbuki daha aşağı balla xarici universitetlərin
təqaüd proqramlarını qazanmaq üçün
imkanlar var. Bizdə bununla bağlı bu ziddiyyəti necə
ifadə edərdiniz?
- Paradoks
vəziyyəti göstərməklə siz özünüz
bu suala bir qədər cavab vermiş oldunuz. Bu
yaxınlarda AMEA prezidenti akademik Akif Əlizadənin gənc
alimlərlə növbəti görüşü baş
tutdu. (Onu da qeyd edim ki, bu görüşdə
gənc alimlərin elmi fəaliyyət, xarici ezamiyyələrlə
bağlı prezidentə ünvanladıqları suallar elə
yerindəcə həllini tapdı). Bu görüşdə
Akif müəllim, həmçinin İELTS proqramı üzrə
ingilis dili imtahanının çətinliyi məsələsinə
də toxundu.O dedi: “Mən bilirəm ki, minimum yeddi balın
toplanması yüksək dil bilgilərinin
olmasını tələb edir. Amma hesab edirəm
ki, nə qədər çətin olsa da, biz bu səviyyəni
aşağı salmamalıyıq. Gənc
alimlər əzmlə çalışsalar bu səviyyəyə
yiyələnə bilərlər və bu, onların yalnız
xeyrinədir”.
Bu sözlərdə, əlbəttə ki, böyük həqiqət
var. Nəzərə alsaq ki, hər bir gənc alimin xarici
ölkələrə səfəri,
çıxışları olmasa belə, onların xarici
ölkə nəşrlərində məqalələri
mütləq çap olunmalıdır. Və bu xarici
nəşrlər, həmçinin impakt faktorlu jurnallar məqalələrin
akademik ingilis dilində yazılmasını tələb edir.
Lakin o da reallıqdır ki, öz tədqiqat
mövzusu üzərində səylə çalışan,
ezamiyyətlərdə olan gənc alimin İELTS proqramı
üzrə də nailiyyət əldə etməsi olduqca
böyük enerji, əzmkarlıq tələb edir və bu hər
zaman asan olmur.
- Bu, yuxarıda qeyd edilən məqamla
bağlı hansı təklifləriniz var?
- Mən
düşünürəm ki, AMEA sistemində doktorant və
dissertantların ingilis dili dərslərinin İELTS dil
kurslarına bağlanması prosesinin biz hələ
başlanğıcındayıq. Bu sistemin daha əlverişli,
uyğun modeli işlənib hazırlana bilər. Düşünürəm ki, yüksək xarici dil
bilgiləri verən İELTS kursunun AMEA strukturuna və maliyyə
bazasına uyğulaşdırılması üçün,
ilk növbədə bu işdə maraqlı olan gənc alimlər
təklif və fikirlərini irəli sürməlidirlər.
Məsələn, təqdirəlayiq haldır ki, bu dərslərin,
imtahanın, əslində, yüksək olan ödəniş
haqqının yarısı AMEA tərəfindən ödənilir. Lakin yenə də
gənc alimlərin aylıq gəliri müqabilində qalan məbləğin
ödənilməsi çətinlik yaradır. Yaxşı olardı ki, bu baxımdan doktorant və
dissertantlar üçün müəyyən güzəştlər
təqdim edilsin.
Daha vacib olan isə odur ki, İELTS dərslərində
təqdim olunan materialların da elm sahələri üzrə
ixtisaslaşdırılması yaxşı olardı. Belə ki, Texniki və ya
Humanitar, İctimai Elmlər bölmələrinin tədqiqatçıları
qarışıq, korkoranə deyil, məhz öz sahələri
üzrə dərs materialları üzrə işləsin və
imtahan versin. (Nəzərə alsaq ki, bu mətnlər
bəsit deyil, ixtisaslaşmış terminoloji mətnlərdir,
bir ədəbiyyatçının ingiliscə zoologiya mətni
üzərində baş sındırmasını təsəvvür
edin.
- Gənc alim və tədqiqatçıların
həyatının maddi-sosial baxımdan
stimullaşdırılması ilə bağlı hansı təklifər
irəli sürərdiniz?
- Əslində, bu gün, həqiqətən elmi
yaradıcılıqla, araşdırma ilə məşğul
olub, ciddi nəticələr əldə edən gənc alimlər
üçün perspektivli imkanlar mövcuddur. Lakin
yuxarıda da qeyd etdiyim kimi, zehni, analitik əməyə
söykənən elmi yaradıcılıq və innovasiya
prosesi ölkə iqtisadiyyatı və mədəniyyətində
daha artıq qiymətləndirilməli, istifadə edilməlidir.
Yetişən nəslin hələ neçə öyrənilməmiş
sahəsi olan elmə marağının artırılması,
hər şeydən əvvəl, intellektli, güclü gələcəyin
qurulması deməkdir. Hər hansısa bir elmi mövzunun
bugünkü multidissiplinar yanaşma ilə öyrənilməsi
isə tədqiqatçının önündə yeni və
daha geniş tədqiqat istiqamətləri açır, daha
vacib nəticələr əldə olunur. Lakin gərgin əməyin
məhsulu olan dissertasiya işinə, elmi dərəcəyə
ödənilən maaş olduqca
aşağıdır. Axı alimin fəaliyyəti
bununla bitmir. Onu daha fundamental işlərə
yönəldən stimul isə yalnız dövlət tərəfindən
göstərilən maddi və mənəvi dəstək,
sosial yaşayış problemlərinin həllindən qidalana
bilər.
İlkin
AĞAYEV
Palitra.-2016.-24 fevral.-S.11.