BANM-in professoru
Fuad Vəliyev: “Müəllim zamandan asılı anlayış
deyil”
Bakı
Ali Neft Məktəbinin
“Neft-qaz mühəndisliyi
kafedrası”nın professoru,
Amerika Elm və Texnologiya Assosiasiyasının
üzvü, texniki elmlər doktoru Fuad Vəliyevlə 5 oktyabr “Müəllimlər
günü”ndə müsahibəni
təqdim edirik:
- Fuad müəllim, sizcə, müəllim olmaq nə deməkdir?
- Mənim nəzərimdə,
müəllim zamandan asılı anlayış
deyil. Bu günün müəllimi ilə məsələn, yüz il əvvəlki
müəllim mahiyyətcə
eyni məna kəsb edir. Müəllimin (söhbət əsl
müəllimdən gedir)
keyfiyyətləri bütün
zamanlar üçün
eyni olan dörd sütun üzərində formalaşır
- yüksək professionalizm,
ziyalılıq, öyrətmək
həvəsi və bacarığı, tələbəyə
hörmət və sevgi. Müəllimin öz sahəsində
yüksək biliyə
sahib olması, əlbəttə
ki, zəruri şərtdir, lakin hələ kafi şərt deyil. Texniki fəndən dərs deyən müəllim və ya dəqiq
elmlər üzrə mütəxəssis alim, eyni zamanda, incəsənətdən,
tarixdən, fəlsəfədən,
dindən, musiqidən
xəbərdar olmalıdır.
Kvant mexanikasının
banisi, Nobel mükafatı
laureatı Maks Plank böyük elmi məktəbin yaradıcısı
olmaqla yanaşı,
Berlin Universitetində musiqi
nəzəriyyəsindən dərs deyirdi, elmlə dinin vəhdətinə həsr
olunmuş məruzələrlə
çıxış edirdi.
Eyni zamanda humanitar elmləri tədris edən müəllimin dəqiq elmlərin əsas prinsipləri barədə müəyyən
məlumatı olmalıdır.
Çarlz Snou deyirdi ki, sənətindən asılı olmayaraq, hər-hansı ingilis Termodinamikanın 2-ci qanununu
bilmirsə, bu ona bərabərdir ki, o, Şekspiri tanımır. Əgər
müəllim eyni zamanda görkəmli alimdirsə onun dərsləri yeni , daha yüksək
bir səviyyəyə
qalxır. Mərhum akademik Azad Mirzəcanzadənin
dərsləri buna parlaq misal ola bilərdi. O, sadəcə, mexanika dərsləri keçmirdi,
elmin ən yeni nailiyyətləri barədə informasiyalar, həmçinin, tarixə,
incəsənətə, klassik
musiqiyə bağlı
söhbətləri onun
dərslərini olduqca
dolğun və təsirli edirdi. Həqiqi alim-müəllimlər ən
çətin mövzuları
asan şəkildə
təqdim etməyi bacarırlar. Emersondan
müəllimin kim olduğunu soruşurlar, o, isə cavabında deyir: “Müəllim çətini
asan edən şəxsdir”. Hər dərs deyən
müəllim olmur.
Şəxsən mənə dərs
deyənlər çox
olub, lakin onlardan yalnız üç şəxsi mən özümə müəllim sayıram.
Təhsilin səviyyəsi ,nəticə etibarilə, müəllimlərin
səviyyəsindən asılıdır
– o yerdə ki, yaxşı müəllimlər
var, orada mütləq yaxşı tələbələr olacaq,
yaxşı mütəxəssislər
yetişəcək. Paris Politexnik
məktəbində, 19-ci əsrin
birinci yarısında
kimlər dərs deyirdi - Laplas, Lagranj, Furye, Amper, Dyulonq, Bertole... , bu məktəbi kimlər bitirmişdi - Karno, Koşi, Koriolis, Puasson, Gey-Lussak, Peti, Frenel, Bio,Klapeyron,Puazeyl...
Əsl müəllim təkcə
dərs deməklə
kifayətlənmir, o, tələbələrində
elmə, yaradıcılığa
həvəs yaradır.
XX əsrin dahi fiziklərindən biri Enriko Fermi deyirdi: “Tələbə çəllək
deyil ki, onu daha çox
biliklərlə doldurasan.
Tələbə bir məşəldir, müəllimin
vəzifəsi onu yalnız alışdırmaqdır!”. Müəllim tələbəsinə simpatiya və eyni zamanda empatiya
ilə yanaşmalı,
xeyirxah olmalı, onun şəxsiyyət kimi yetişməsində yardımçı olmalıdır.
Lev Tolstoy deyirdi: “Əgər
müəllim öz işinə sevgiylə yanaşırsa o yaxşı
müəllimdir. Lakin, o, bununla
yanaşı, tələbəsinə
qarşı da sevgi ilə yanaşırsa o, mükəmməl
müəllimdir”. Müəllim
tələbəyə sevgi
ilə yanaşırsa,
mütləq tələbəsinin
sevgisini və ehtiramını qazanacaq – müəllim üçün
isə bundan artıq mükafat ola bilməz.
Həzrət Əli deyib: ”Kimsə
mənə bir hərf öyrədərsə
mən əbədi onun xidmətində olaram “.
- Siz uzun illər müxtəlif tələbələrə
dərs demisiniz. İndiki tələbələr əvvəlkilərdən
fərqlidirlərmi? Nədir bu
fərqlər?
- Müəllimlər mahiyyətcə dəyişmədiyi kimi tələbələr də dəyişməyib. Dəyişən, yalnız dövran, zəmanə, şərait, zahiri atributlardır. İndiki tələbələr daha çox informasiyaya sahibdirlər, lakin bu o demək deyil ki, onlar əvvəlkilərdən daha ağıllıdırlar. Test üsulu bütün müsbət cəhətləri ilə yanaşı bir böyük qüsura malikdir ki, o da uşaqlarda məntiqi düşünmək qabiliyyətini zəiflətməkdən ibarətdir. Əvvəlki nəsil tələbələrin(əlbəttə, yaxşı tələbələrin) məntiqi düşünmə qabiliyyəti daha yüksək idi. Möhtəşəm elektron informasiya sisteminin mövcudluğu indiki tələbələrə böyük imkanlar verir, lakin, eyni zamanda, paradoksal səslənsə də, onların sağlam məntiqə sahib, ziyalı, mədəni şəxsiyyətlər kimi formalaşmasına mane olur. İndiki gənclər, təəssüf ki, daha çox texnokrat praqmatiklərdir, az kitab oxuyurlar, klassik ədəbiyyatla, klassik musiqilə az maraqlanırlar. Bu əslində bütün dünya üçün xarakterikdir – dünyanın ən aparıcı universitetləri belə yalnız mütəxəssis buraxır, ziyalı yox. Halbuki, hələ keçən əsrin əvvəllərində universitet bitirmiş azərbaycanlılar yüksək səviyyəli mütəxəssis olmaqla yanaşı, həm də Azərbaycanın ictimai-siyasi, mədəni həyatında böyük rol oynamış parlaq ziyalılar idi. Təəssüf ki, indiki zamanda ali təhsillilərimiz çox olsa da həqiqi ziyalılarımız azlıq təşkil edir.
- Hazırda tədris etdiyiniz Bakı Ali Neft Məktəbinin tələbələri haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Bakı Ali Neft Məktəbi mənim nəzərimdə dünya təhsil standartlarına yüksək səviyyədə cavab verən, çox böyük perspektivə malik nümunəvi bir təhsil ocağıdır. Əminəm, çox yaxın gələcəkdə BANM dünyanın aparıcı universitetləri sırasına çıxacaq. Mən dünyanın bir sıra aparıcı universitetlərində çalışmışam və mən sizi əmin edirəm ki, dünyanın heç bir universitetində tələbəyə bu qədər diqqət, hörmət, yardım yoxdur. Önəmli cəhət odur ki, qarşıya qoyulan məqsəd kosmopolit texnokrat yox, yüksək səviyyəli mütəxəssis olmaqla yanaşı, millətinə, vətəninə bağlı, milli ruhlu, və eyni zamanda, beynəlmiləlçi, müasir düşüncəli ziyalı kadrlar yetişdirməkdir. Azərbaycan tarixi, nitq mədəniyyəti üzrə tədris olunan fənlər, milli teatr, ədəbiyyat, musiqi, incəsənət üzrə tədbirlər bu məqsədə xidmət edir. Tələbələrimiz, şübhəsiz ki, bu imkanları lazımınca dəyərləndirir, onlardan bəhrələnirlər və gələcəkdə dünyanın hər hansı bir ölkəsində həm mütəxəssis kimi, həm də Azərbaycanı hərtərəfli, layiqincə təmsil edə biləcək ziyalı kimi böyük uğurlar əldə edəcəklər. Onu xüsusi qeyd etmək istəyirəm ki, Bakı Ali Neft məktəbinin orta statistik tələbəsi öz bilik səviyyəsinə, dünya görüşünə, intellektual imkanlarına görə dünyanın ən aparıcı universitetlərində oxuyan tələbələrlə rəqabət apara biləcək dərəcədə yüksək potensiala malikdirlər və inanıram ki, gələcəkdə onların bir çoxu dünyanın ən iri şirkətlərində, təşkilatlarında rəhbər mövqelərə sahib olacaqlar.
Nigar
Palitra.-2016.-6 oktyabr.-S.10.