“Dərslərdə dövrün
tələbi olan İKT-dən geniş istifadə etməyə
çalışıram”
Ayna Səfərəliyeva: “Təcrübə
göstərir ki, İKT-dən istifadə
nəticəsində şagirdlər tədris edilən mövzunu daha yaxşı
dərk edir, dünyagörüşləri
genişlənir”
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz Bakı şəhəri, Nərimanov
rayonu, MLK-nın dil-ədəbiyyat müəlliməsi
Ayna Səfərəliyevadır. O,
müsahibəyə təhsildə İKT-nin
tətbiq edilməsinin vacib olduğunu qeyd etməklə
başladı:
- Ulu öndərimiz Heydər Əliyev təhsil haqqında danışarkən deyib: “Təhsil millətin gələcəyidir”. Bəli, hazırkı son dərəcə mürəkkəb və qarışıq beynəlxalq hadisələri nəzərdən keçirdikdə bu sözlərin doğruluğuna bir daha əmin olmaq olar. Yaxın keçmişdə iqtisadi cəhətdən çiçəklənən, firavan ölkələrdən hesab edilən, neftlə zəngin Yaxın Şərq ölkələrinin qan çanağına, əhalisinin isə qaçqına döndüyü hazırkı dövrdə Prezidentimiz İlham Əliyevin “Müasir dövrdə hər şeyi bilik, savad, təhsil həll edir” sözləri də xüsusilə yerinə düşür. Belə ki, ayrı-ayrı fərdlərdən təşkil olunmuş hər hansı bir cəmiyyətin üzvləri nə qədər savadlı olarlarsa, ölkə də bir o qədər güclü olar. Bu baxımdan mən də öz dərslərimi zamanın tələblərinə uyğun qurmağa çalışır, şagirdlərimin daha savadlı olmalarını istəyirəm. Şübhəsiz ki, bu zaman dövrün tələbi olan İKT-dən də geniş miqyasda istifadə etməyə çalışıram. Təcrübə göstərir ki, İKT-dən istifadə nəticəsində şagirdlər tədris edilən mövzunu daha yaxşı dərk edir, dünyagörüşləri genişlənir. Prezident İlham Əliyevin 2016-cı ilin Azərbaycan Respublikasında "Multikulturalizm ili" elan edilməsi haqqında imzaladağı sərəncamla əlaqədar mən də dərslərimdə şagirdlərimin multikultural ruhda tərbiyə olunmalarına çalışıram.
-Bununla
bağlı şagirdlərə nə məlumatlar verirsiniz?
- Məlumdur ki, ölkəmiz
tarix boyu sivilizasiya və mədəniyyətlərin qovuşuğunda yerləşib, Asiya ilə Avropa
arasında Qızıl körpü olmaqla burada mədəniyyət
müxtəlifliyinin yaranmasında mühüm
rol oynayıb. Ona
görə də cəsarətlə demək olar
ki, Azərbaycan qədim, çoxşaxəli
mədəniyyətə malik ölkədir.
Burada tarixən birgə yaşayan xalqlar, toplumlar özlərini azad, firavan hiss ediblər. Çünki onlar özlərinə həmişə tolerant münasibət
görmüş, sıxılmadan
yaşamış, yaşayır
və mədəniyyətlərini
yaşadırlar. Bu gün ölkəmizdə
başqa xalqların nümayəndələri öz
ana dillərində təhsil ala bilir, öz dini inanclarına
uyğun ibadət edir, heç bir ögey münasibətlə
üzləşmədən müxtəlif sahələrdə
öz töhfələrini
verirlər. Bu da onu deməyə
əsas verir ki, Azərbaycan multikulturalizmin əsas məkanlarından biridir.
Məzmunca multikulturalizm ənənələri
Azərbaycanda əsrlər
boyu həmişə mövcud olub. Bəs multikulturalizm nədir?
Sözün semantikası ingilis
dilindən hərfi tərcümədən çoxmədəniyyətlilik
(multi- çox, culture- mədəniyyət)
anlamına gəlir.
Çoxmədəniyyətlilik dedikdə isə,
ilk növbədə etnik,
irqi, dini-mədəni
müxtəlifliklər və
dəyərlər nəzərdə
tutulur. Multikulturalizm eyni bir ölkədə yaşayan
müxtəlif xalqların
nümayəndələrinin mədəniyyət hüquqlarını
tanıyan humanist dünyagörüşü
olan siyasətdir.
Multikulturalizmin əsasını tolerantlıq, qanunlara, bir-birinin azadlığına
hörmət hissi təşkil edir. Elmi ədəbiyyatda verilən
məlumata görə,
multikulturalizm anlayışı
çox da qədim tarixə malik deyil. Multikulturalizm
1960-cı illərin sonunda
Kanadada meydana gəlib. Termin kimi o, 1970-ci illərdə
ədəbiyyatda əks
olunub. Orta əsrlər Azərbaycan
poeziyası nümayəndələrinin
əsərlərində ümumbəşəri
dəyərlərin təbliği
məsələsi başlıca
yerlərdən birini tutur.
- Bu baxımdan Nizami Gəncəvini xüsusi qeyd etmək olar.
- Bəli, söz sərrafı olan və bədii yaradıcılığın ən
gözəl nümunələrini
yaradan Nizami Gəncəvinin (1141-1209) əsərləri
bu cəhətdən xüsusilə diqqəti cəlb edir. Əgər onun yaradıcılığını
təhlil etsək deyə bilərik ki, Nizami yaradıcılığında
multikulturalizm və tolerantlıq elementlərinə
kifayət qədər
rast gəlmək mümkündür.
Nizami Gəncəvi
üçün şəxsiyyətin
ən yüksək meyarı İNSANLIQ idi. İrqi,
milli və dini ayri-seçkiliyi qəbul etməyən bu şairin qəhrəmanları içərisində
türk, fars,
ərəb, hindli, çinli, həbəş,
yunan, gürcü və başqa xalqların nümayəndələrinə
rast gəlirik. Nizami xalqların adını çəkərək onlara
hörmətlə yanaşır.
Zəncinin zahiri qaradır,
ancaq,
Sən ağzından
çıxan saf sözlərə bax.
Zənci
dəmir kimi qara , parlaqdır,
Üzü qaradırsa, ürəyi ağdır.
Bütün yuxarıda göstərilənlər
bir daha əyani şəkildə
hələ erkən orta əsrlər dövründə Azərbaycanda
tolerantlığın özünə
yer tapdığını,
xalqımızın başqa
xalqların nümayəndələrinə
qucaq açdığını,
onlara çox xoş, mehriban münasibət bəsləməsini
əyani şəkildə
göstərir. Şübhəsiz ki, dərs prosesində Böyük Nizaminin yaradıcılığındakı
bu motivləri şagirdlərin nəzərinə
çatdırmaq çox
müsbət rol oynayır. Belə ki, bu zaman şagirdlər daha qlobal şəkildə
düşünür, onların
qəlbində tolerantlıq
hisləri daha da güclənir. XX əsrin əvvəllərində
isə Bakı multikultural mədəniyyətə
yaxınlaşmağa davam
edirdi. Azərbaycanda ilk milli teatr
binasının tikilməsi
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin adı ilə bağlıdır.
Teatr binası 1883-cü ildə
memar Koqnivitskinin layihəsi əsasında tikilmişdi. Bu teatrda 1908- ci ildə "Leyli və Məcnun" operası oynanılmışdı.
Beləliklə, cəmiyyət Qərb
mədəniyyətini qəbul
edərək, şərqli
davranışını qoruyub
saxlayırdı. İlk dəfə
olaraq, Şərqdə
- Azərbaycanda, Qərb
mədəniyyətinin komponenti,
opera qəbul edilir və böyük Üzeyir Hacıbəyov tərəfindən Şərq
motivləri əsasında
yazılır. Ötən əsrin
90-cı illərinin əvvəllərində
ümummilli lider Heydər Əliyevin siyasi iradəsi Azərbaycanda tolerantlıq
və multikulturalizm ənənələrinin bərpa
olunmasını təmin
etdi. Heydər Əliyev ilk dəfə
olaraq multikulturalizmi azərbaycançılıq ideyasının
tərkib hissəsi kimi təqdim etdi və Azərbaycanın
çoxmədəniyyətlilik ənənəsini inkişaf
etdirib onu keyfiyyətcə yeni müstəviyə keçirdi.
Ulu öndər Heydər Əliyev öz çıxışında - "Dinindən, dilindən, irqindən asılı olmayaraq Azərbaycanın bütün vətəndaşları
eyni hüquqlara malikdirlər və bu hüquqlar qorunmalıdır. Azərbaycan əhalisinin
çoxmilli tərkibi
bizim sərvətimizdir,
üstünlüyümüzdür.
Biz bunu qiymətləndiririk
və qoruyub saxlayacağıq" deməklə,
ilk növbədə multikulturalizm
modelinin assimilyasiya və izolyasiya kimi digər mümkün siyasi modellərdən üstün
olduğunu bütün
dünyaya göstərdi.
Dərslərdə şagirdlərimə bildirirəm ki, hazırkı çətin
dövrdə ölkəmizdə
multikulturalizm dövlət
siyasətinə çevrilib.
Azərbaycan nadir ölkələrdən biridir ki, eyni
zamanda həm İslam Əməkdaşlıq
Təşkilatının, həm
də Avropa Şurasının üzvüdür.
Azərbaycan dünyəvi müsəlman
ölkəsidir. İslam bizim
müqəddəs dinimizdir
və biz öz dinimizə, ənənələrimizə,
köklərimizə böyük
hörmətlə yanaşırıq.
Dinimizə olan hörmət
və ehtiram folklorumuzda, yaşı bilinməyən bayatılarımızda
da öz əksini tapmışdır.
Məsələn,
Aşiqəm, o yar mənim,
Əhmədəm, Kəbədəyəm,
Qəm bayrağım o yar mənim,
Kəbəyəm, Kəbədəyəm.
Məkkəmdi, Mədinəmdi,
İldə bircə Həcc
olur,
Kəbəmdi o yar mənim
Bu gündə Kəbədəyəm.
Dərslərimdə dünyanın ən qədim məscidlərindən
biri olan, 743-cü ildə tikilmiş məscidin Azərbaycanın
Şamaxı şəhərində
yerləşməsini xüsusilə
vurğulayıram. Buradaca bildirirəm
ki, hələ xalqımızın tərcümeyi
- halı hesab edilən, VII əsrə
aid edilən “Kitabi - Dədə Qorqud”da göstərilir ki, oğuz igidləri gedib peyğəmbərin nurani sifətini görəndən sonra gəlib islamı yayıblar. Eləcə də bildirirəm
ki, dünyanın ən qədim kilsələrindən biri
olan Qafqaz Alban kilsəsi Şəki şəhərinin yaxınlığında
yerləşir. Pravoslav və
katolik kilsələri,
sinaqoqlar, atəşpərəstlər
məbədi - bütün
bunlar Azərbaycanın
mədəni irsinin tərkib hissəsidir.
-Bu prosesdə İKT-dən necə istifadə edirsiniz?
- Elə buradaca İKT - dən istifadə edərək kompüter və proyektor vasitəsilə lövhədə bu qədim məscidin, eləcə də Şəki şəhərinin yaxınlığındakı Qafqaz Alban kilsəsinin, habelə paytaxtımızdakı pravoslav və katolik kilsələrin, sinaqoqların görüntüsünü göstərirəm. “Ağıllı lövhə” vasitəsilə “Kitabi - Dədə Qorqud” dan müxtəlif fraqmentlərin göstərilməsi isə şagirdlərdə xalqımızın tərcümeyi - halı hesab edilən bu dastan haqqında daha dolğun təsəvvürün yaranmasına səbəb olur. 2003-cü il martın 9-da Bakıda yeni yəhudi Sinaqoqu açıldı. Azərbaycan əhalisinin 96 faizini müsəlmanlar, qalanın isə xristian, yəhudi və digər dinlərin nümayəndələri təşkil edir. Şagirdlərimə bildirirəm ki, respublikamızda 600-ə yaxın dini icma var, onlardan 21-i qeyri-müsəlman icmasıdır. Misal üçün, bütün dünyada dağ yəhudilərinin yığcam halda yaşadığı yeganə yaşayış məntəqəsi Azərbaycanın Quba rayonundakı Qırmızı qəsəbədir. Yeri gəlmişkən qeyd etmək yerinə düşərdi ki, yəhudilərin hələ VI əsrdə Sasanilər tərəfindən Qafqaz ərazisinə sürgün edilməsi haqqında ilk məlumatlar xəzərlərin Azərbaycan ərazisinə, yəni Qafqaz Albaniyasına basqınlarından bəhs edən mənbələrdə də nəzərə çarpır. Elə buradaca yenə də İKT - dən istifadə edərək kompüterin proyektoru vasitəsilə lövhədə Quba rayonundakı Qırmızı qəsəbənin görüntülərini gətirirəm. Şübhəsiz ki, bu zaman şagirdlərin təsəvvürləri genişlənir və onların Qırmızı qəsəbə haqqındakı bilikləri daha da çoxalır. Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası fənni ilə fənlərarası inteqrasiya yaratmaq üçün şagirdlərimə multikulturalizm haqqında danışarkən onu da bildirirəm ki, bu siyasətin əsasını təşkil edən tolerantlıq (dözümlük) prinsipi Konstitusiyamızın bir sıra maddələrində də aydın şəkildə təsbit edilib. Bununla bağlı "Bərabərlik hüququ" (maddə 25, bənd 3),"Milli mənsubiyyət hüququ" (maddə 44, bəndlər 1, 2), "Ana dilindən istifadə hüququ" (maddə 45, bəndlər 1,2) və başqa maddələri göstərmək mümkündür. Şagirdlərimə onu da bildirirəm ki, multikulturalizm siyasəti Azərbaycan Prezidenti tərəfindən uğurla inkişaf etdirilir. Ölkə başçısı müxtəlif tədbirlərdə, irimiqyaslı beynəlxalq toplantılarda çıxışı zamanı mütləq multikulturalizm məsələsinə yer ayırır və bunun vacibliyini vurğulayır. Təsadüfi deyil ki, dövlət başçısının qərarı ilə 15 may 2014-cü ildə Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzi yaradılıb. Dərslərimdə onu da bildirirəm ki, Heydər Əliyev Fondu da multikulturalizm və tolerantlıq ənənələrimizin beynəlxalq miqyasda təbliğinə böyük töhfələr bəxş edir. Məsələn, Parisdə keçirilən "Dini tolerantlıq: Azərbaycanda birgə yaşamaq mədəniyyəti" mövzusunda çıxış edən Azərbaycan Respublikasının birinci xanımı Mehriban Əliyeva rəhbərlik etdiyi Heydər Əliyev Fondunun digər dinlərə də xüsusi diqqət göstərdiyini bildirib. Mehriban xanım Əliyeva Luvr muzeyində İslam mədəniyyəti bölməsinin təşkilində, Romada katakombaların bərpasında, yəhudi uşaqlar üçün təhsil imkanlarının yaradılmasında, Strasburq və Fransanın digər regionlarındakı kilsələrin təmirində Fondun yaxından iştirak etdiyini xüsusilə vurğulamışdır. Bu sözləri deyərkən də “ağıllı lövhə” vasitəsilə Luvr muzeyinin, Roma, Strasburq və digər şəhərlərin görüntülərini gətirirəm ki, nəticədə də şagirdlərin yuxarıda deyilənlər haqqında təsəvvür və bilikləri daha da genişlənir. Bəli, ölkəmizdə hazırkı dövrdə bütün beynəlxalq aləmdə çox yüksək qiymətləndirilən Multikulturalizm siyasəti geniş miqyasda həyata keçirilir. Bu işdə isə biz müəllimlər də əlimizdən gələni əsirgəməməliyik.
A.Miriyev
Palitra.-2016.-26 oktyabr.-S.11.