“İnnovativ təhsilin
əsas funksiyalarından biri də tərbiyədir”
Nubar Qayıblı: “Təhsillə
yanaşı tərbiyədə də innovasiyalar
olmalıdır”
“Azərbaycan
təhsilində aparılan islahatlar
prosesində artıq yeni konsepsiyalar,
məzmun standartları, inteqrativ fənlər,
təhsil texnologiyaları, qiymətləndirmə mexanizmləri,
təlim vasitələri, o cümlədən
yeni dərslik və dərs vəsaitləri
yaranıb ki, bunlar, sözün əsl mənasında, nailiyyətlərin əldə olunmasına istiqamətlənmiş
innovasiyalardır”.
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz Bakı şəhəri T.Məmmədov
adına 239 saylı tam orta
məktəbin müəllimi Nubar
Qayıblıdır. O, təhsildə innovasiyalarla
bağlı məsələlərə toxundu:
-Ümummilli lider Heydər Əliyev deyib ki, “Bu gün dünyada belə bir tendensiya var: Qloballaşmış cəmiyyət formalaşdırmaq. Buna isə elmin, təhsilin gələcək uğurları və insanların təfəkkürünün yeniləşməsi hesabına nail olmaq olar.” Bu gün təhsilimizin uğurla inkişaf etdiyini əminliklə deyə bilərik. Heydər Əliyevin uzun illər əvvəl tövsiyə və arzu etdiyi innovativ təhsil isə öz rolunu oynamaqda davam edir.
Bəs, təhsildə
innovasiya dedikdə nə başa
düşürük? Təhsildə
innovasiyaların rolu nədən ibarətdir?
Pedaqoji innovasiyaya sadəcə
yenilik demək olarmı?
Öncə onu deyim ki, təhsildə innovasiyalar müasir təhsilin təkamülündə özünü göstərən, həyati zərurətə çevrilmiş, geniş və çoxcəhətli təşəbbüs və yenilikləri özündə əks etdirən, sosial və pedaqoji cəhətdən aktuallıq kəsb edən təlimin bütün forma və vasitələrinin inkişafına pozitiv təsir göstərən yeniləşmə tendensiyasıdır. Məlumdur ki, təhsil sistemləşdirilmiş bilik, bacarıq və vərdişlərin mənimsənilməsi prosesi və onun nəticəsi, innovativ fəaliyyət müasir təhsil sisteminin reallığı və tələbatıdır. O, təhsilin məzmununun yenidən qurulmasına yönəlmiş, təhsilləndirici prosesin texnoloji əsasları vasitəsilə təhsil xidmətlərinin keyfiyyətinə, təhsil müəssisələrinin və məzunların rəqabətqabiliyyətliliyinə etibarlı təminat yaradır.
Onu da qeyd edim ki, “innovasiya” termini latın dilində “innovato” sözündən olub, “yeniləşmə” və “yaxınlaşma” deməkdir. Elmin, texnikanın sürətli inkişafı yeniliklərin tətbiqi ilə bütün sahələrdə özünü büruzə verir.
-Pedaqoji
innovasiyanı necə başa düşmək
lazımdır?
- Pedaqoji innovasiya dedikdə, təlim, tərbiyə, təhsil prosesinin gedişini və nəticələrini yaxşılaşdırmaq məqsədilə pedaqoji sistemdə həyata keçirilən yenilik başa düşülür. İnnovasiya pedaqoji sistemin daxili ehtiyatları hesabına baş verir. İnnovasiya sözünün əvvəlindəki “in” hissəsinin mənası da daxili deməkdir. Mahiyyət etibarilə innovasiya dedikdə təhsil sistemində baş vermiş pedaqoji yeniliklər başa düşülür. Ümumiyyətlə, bəşər tarixində cəmiyyətin inkişafı həmişə innovasiyalar əsasında baş verib. Dünya təcrübəsinin öyrənilməsi təhsildə innovasiyaların uğurlu tətbiqində başlıca amil kimi dəyərləndirilməlidir. Yeni ideya olub, o ideya kiminsə beynində formalaşıb, onu risk edərək tətbiq edib. Tarixi inkişaf mərhələlərində müxtəlif sahələrdə yeniliklər həmişə tətbiq olunub. Son 20-25 ildə dünyada gedən sürətli inkişaf bu innovasiyaların sürətlə yaranması və tətbiqidir. Bəzi alimlərin fikrincə, innovasiyalar o qədər sürətlə inkişaf edir və tətbiq olunur ki, artıq bu innovasiyalar inkişafa ləngidici təsir göstərir. Çünki insanlar bu innovasiyaları mənimsəyə bilmir. Məsələn, gündəlik həyatımızda istifadə etdiyimiz elektrik avadanlıqları, kompüter , avtomobil və telefon markaları o qədər sürətlə inkişaf edir ki, insanlar bu yenilikləri mənimsəyə bilmir.
Sadə bir misal-bu gün işlətdiyimiz adi telefon modelləri o qədər təkmilləşib ki, bu ay istifadə edilən model tez bir anda yeni bir model ilə əvəz olunur. Əlimizdə olan modelin qiyməti yeni çıxan modelə nisbətən 30 -40 % ucuzlaşmış olur. Bu proses avtomobillərdə, kompüter proqram təminatı, texnologiyalarda da inkişaf edir dəyişir. Tədris prosesində, universitetdə təhsil alan bir tələbə öyrəndiyi texnologiya sahəsində aldığı bilgi, işə qəbul olub işləyənə kimi dəyişir və tələbənin aldığı bu biliklər onun üçün yararsız olur. Bu onun üçün bir yükə çevrilir. Tələbə universiteti bitirib işlə təmin olunarkən məcbur olur ki, yeni biliklər əldə etsin.
Bu gün innovasiyalar
sürətlə inkişaf
edir. Bütün sahələrdə olduğu kimi, təbii ki, təhsil sahəsində də innovasiyalar var. Təhsil tarixində bütün islahatlar məhz bu innovasiyaların
reallaşmasına xidmət
edir. Təhsilin məzmununda, təşkilində
və idarə edilməsində təhsil
sistemi üçün
və iqtisadiyyatın
müxtəlif sahələri
üçün kadrların
hazırlanmasıdır. Təhsildə innovasiyalar yeni
texnologiyalar və metodların tətbiqi ilə qurulan təhsil sistemində olan yeniliklərdir. Hər hansı dəyişikliyi də innovasiya adlandırmaq düzgün
deyil.
-Bəs, əsas nələrə diqqət edilməlidir?
- İnnovasiyalar elə
pedaqoji yeniliklərdir
ki, onların tətbiqi nəticəsində
səmərəlilik artır,
yüksək keyfiyyət
əldə olunur. Eyni zamanda
hər bir pedaqoji innovasiya aid olduğu sahəyə mənsubluğu ilə seçilir, bütöv struktura malik məzmunu ilə fərqlənir. Pedaqoji sistemin
yeniləşməsi çox
vacib və aktual ideyadır. Çünki təhsil cəmiyyətin
simasıdır. Cəmiyyətin inkişafı təhsildə
də öz əksini tapıb. Azərbaycan təhsilində
aparılan islahatlar prosesində artıq yeni konsepsiyalar, məzmun standartları, inteqrativ fənlər, təhsil texnologiyaları,
qiymətləndirmə mexanizmləri,
təlim vasitələri,
o cümlədən yeni
dərslik və dərs vəsaitləri yaranıb ki, bunlar, sözün əsl mənasında, nailiyyətlərin əldə
olunmasına istiqamətlənmiş
innovasiyalardır. İnnovasiyaları işləyib hazırlayan,
səmərəli pedaqoji
sistem kimi meydana qoyan təhsil
işçiləri innovatorlar
adlanırlar. Belə müəllimlərin
pedaqoji yenilikləri onların adları ilə adlandırılır
və pedaqoji ictimaiyyət arasında yayılır.
İnnovatorlar belə hesab edirlər ki, klassik pedaqoji nəzəriyyə köhnəlib,
indiki şəraitdə
yeni nəsillərə
həmin nəzəriyyə
əsasında təlim-tərbiyə
vermək çətindir. Hazırda ölkəmizdə
innovasiyalı təhsil
müəssisələri fəaliyyət
göstərir. Onu da qeyd edim ki,
təlim-tərbiyə prosesinin
optimallaşdırılması pedaqoji sistemə aid edilən ümumi innovasiyadır.
Təhsildə innovasiyalardan danışarkən
müəllimlərin bu
işdə rolunu qeyd etməmək olmur. Ümumiyyətlə, müəllimlik peşəsi insan fəaliyyətinin çox
mürəkkəb növünə
aiddir. Həmçinin pedaqoji funksiya
müəllimə peşə
bilikləri və bacarıqlarını tətbiq
etmək istiqamətini
göstərməkdir. Pedaqoji fəaliyyətin başlıca
istiqamətlərini şagirdlərin
təlimi, təhsili, tərbiyəsi, inkişafı
və formalaşması
təşkil edir.
Bu işlərin hər birində müəllim çox konkret işlər görür. O, özü
bu başlıca funksiyanı nə qədər dərindən
başa düşsə,
öz şagirdlərinə
də bir o qədər müstəqillik,
təşəbbüskarlıq, sərbəstlik verər.
Təhsillə yanaşı, tərbiyədə
də innovasiyalar olmalıdır. Haqqında söz açdığımız
innovativ təhsilin əsas funksiyalarından biri də tərbiyədir.
Tədris, təlim və
tərbiyə prosesi daim vəhdətdədir.
Təlimin məqsədi tərbiyənin
funksiyasını yerinə
yetirməkdir. Təlim yeni
biliyin öyrədilməsi
prosesidir. Təlim vasitədir,
təhsilləndirmə, tərbiyəetmə
məqsəddir. Təhsil və
tərbiyə nəticədir.
Tərbiyə ancaq təhsillə
vəhdətdədir. Yeni biliyin ancaq tərbiyəyə
təsiri var. Yəni təhsil həm də tərbiyə verməlidir. Burda təhsil
ilə tərbiyəni
ayırmaq mümkün
deyil. Çünki gənc nəslin
böyük hissəsinin
həyatının çoxu
məktəbdə keçir.
Bu mənada tərbiyədə
də innovasiyalar var. Tərbiyə
prosesi təhsildən asan
iş deyil. Çörçil deyir ki, “4 uşağı tərbiyə etmək bir dövləti idarə etməkdən
çətindir”. Yəni tərbiyə də mühüm
bir amildir. Onun üçün də
innovasiyalar lazımdır. Cəmiyyətdə
innovasiyalar çoxalıb, amma tərbiyənin metodları köhnə metodlar kimi qalıb. Qədim Roma filosofu
və dövlət xadimi Senekanın
"Əfsus ki, biz həyat
üçün yox,
məktəb üçün oxuyuruq" fikri bu gün üçün
də aktuallığını itirməyib və bu barədə bir daha düşünməyimizə dəyər
. Bu gün artıq balaca uşağın da,
gəncin də, yaşlının da
əlində telefon var.
Belə uşaqlar yaşına uyğun oldu-olmadı müxtəlif saytlardan istifadə edə bilirlər. Onlar müxtəlif zərərli insanların
təsiri altına düşə bilərlər. Texnologiya yaranıb, amma tərbiyə
bu texnologiyaların qarşısında acizdir. Ancaq ümumən
dünyanın inkişafı innovasiyaların əsasında qurulub. Son illər bu ona görə sürətlənib
ki, tarixin ən böyük innovasiyası- informasiya
texnologiyaları və internet yaranıb. Bu isə innovasiyaların yaranmasına və qlobal yayılmasına böyük
imkanlar yaradıb.
Anar Miriyev
Palitra.-2016.-22 yanvar.-S.11.