“XXI əsrdə işləyən müəllim
ənənəvi tədrisi dəyişməlidir”
Nubar Qayıblı: “Təhsildə
innovasiyaları həyata keçirmək üçün
pedaqoji kollektivin buna uyğun potensialı
olmalıdır”
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz Bakı şəhəri T.Məmmədov
adına 239 saylı tam orta
məktəbin müəllimi Nubar
Qayıblıdır. O, təhsildə innovasiyalarla
bağlı məsələlərə toxundu:
-Təhsildə
innovasiyaların tətbiqini necə dəyərləndirirsiniz?
-Təhsildə innovasiyalar
müxtəlif məzmunda ola bilər: məsələn,
proqram, təhsil standartları, tədris
planları dəyişir. Bunlar dəyişəndə
zamandan asılı olaraq
əmək bazarına da tələb dəyişir
dünya dəyişir, texnologiyalar
dəyişir. Eyni zamanda
təhsilin məzmununda hökmən dəyişiklik baş verir.
Texnologiyaların özünün təhsilə
təsiri vasitəsi ilə öyrənmə metodları da dəyişir, elektron təhsil
yaranır. Elektron təhsil, distant təhsil bu gün təhsil sahəsində ən böyük innovasiyadır. Təsadüfi
deyil ki, bu gün gələcəyin
məktəbi haqqında proqnoz verirlər.
Əksəriyyəti gələcəkdə məktəb və
universitetlərin olmayacağı, öyrənmə prosesinin mobil qurğular vasitəsi ilə yəni mobil telefon və
planşetlər, internet vasitəsi ilə
həyata keçiriləcəyi fikrini
söyləyirlər. Bu, fərdi qaydada öyrənməyə imkan
verir. Eyni zamanda bu, dünyanın bir çox universitetlərinin
kütləvi onlayn universitetlərə
çevrilməsinə şərait yaradır. Bu isə bir professorun mühazirəsinə milyonlarla
dinləyicinin qulaq asmasına şərait
yaradır. Hazırda “Google” Universitetləri yaradılır. Onun isə
bir milyard dinləyicisi olacaq. İstənilən yaşda istənilən
ixtisasdan olan dinləyicilər öz ixtisaslarını yüksəltmək
üçün iştirak
edəcəklər. Bu
kurslar pulsuz olacaq. Bax bu texnologiyanın
gətirdiyi innovasiyadır.
Məzmunda, təşkildə, texnologiyada belə bir tendensiya varsa, mövcud təhsil sistemi artıq tarixin arxivində qalacaq və onlayn təhsil hər şeyi əvəz edəcək. Ona görə
də, ölkələr
buna hazır olmalıdır. Bu gün Rusiya və Çin kimi dövlətlər buna öz açıq
etirazlarını bildirirlər.
Onların fikrincə,
bu proses bir çox universitetlərin bağlanmasına
səbəb olacaq. 10 il bundan
sonra əgər həmin dövlətlər
universitet yaratmaq istəsələr belə,
onlarda bu imkan olmayacaq. Çünki ölkələrin hamısında tələbələr
onlayn universitetlərdə
təhsil aldıqları
üçün bu universitetləri köhnə
qaydada bərpa etmək mümkün olmayacaq. Bu, qloballaşmanın
xassələridir. Bu yeniliklər ölkələrə
innovasiya adı ilə gəlir, amma, bəzən biz bilmirik ki, bu,
inovasiyalar 5-10 ildən
sonra bizə nə kimi təhlükə
yarada bilər.
-Bu gün təhsil müəssisələrində
innovasiya prosesləri necə həyata keçirilir?
-XXI əsrdə işləyən
müəllim ənənəvi
tədrisi dəyişməlidir.
Niyə?
Çünki ənənəvi təlimlə keçilən
dərslər bir istiqamətlidir. Müəllim deyir, şagird təkrar edir, əzbərləyir və
bununla da dərs bitir. Nəticə
isə nə müəllimi, nə də şagirdi qane edir. Ənənəvi təhsil müəllimyönümlü
olduğu halda, şagirdin bilik və bacarıqlarını,
yaradıcı qabiliyyətini
üzə çıxarmaq
mümkün olmur.
Bu gün öz
üzərində işləyən
hər bir müəllim monoton dərsdən imtina edir və artıq
şagirdyönümlü dərslər
qurmağa başlayır.
Bəs, bu cür dərsləri
necə keçmək
olar? Müəllim hansı yeni
üsul və metodları, texnologiyaları
bilməlidir ki, bu cür dərslər
keçə bilsin?
İnnovasiya amili informasiya cəmiyyətinə keçidin
maraqlı bir xüsusiyyətini aşkar
edir: bu gün daha çox
elmi informasiya istehsal edən ölkələr yox, bu informasiyadan səmərəli istifadə
edən, onları praktikada operativ tətbiq edən ölkələr intensiv inkişaf edir. Çin, Yaponiya, Cənubi Koreya kimi ölkələrin innovativ inkişafında bu amil aydın
sezilir. Bu gün
innovasiyalar internet vasitəsilə
informasiyanın, intellektual
sahibkarlığın mühüm
növü kimi qlobal fəaliyyət meydanına çevrilməkdədir.
Bu gün təhsil müəssisəsində hər
hansı bir müəllimin pedaqoji ideyası var. Onu ənənəvi pedaqogikada
olan müəyyən
pedoqoji eksperimentlərlə
öz iş təcrübəsinə tətbiq
etməlidir. Bu isə müəyyən bir vaxt tələb
edəcək. Əgər bu
müddət ərzində
bu innovasiya nəticə verərsə,
bundan sonra yuxarı təşkilatlar
öz innovasiyaları
haqqında məlumat verə bilərlər.
Yaxud da ki, öz
innovasiyaları haqqında
olan məlumatları
internet portallarında yerləşdirə
bilərlər. Yəni
rəsmi şəkildə
hər hansı bir lisenziyası olmasa da, maraqlı
bir iş təcrübəsi kimi
internet vasitəsi ilə
yayıla bilər. Bunun yayılmasında və tətbiqində internetin imkanları var. Digər universitetlərin və ya məktəblərin təcrübəsini götürüb
onu zənginləşdirmək
olar. Hər hansı bir innovasiya proseslərinin idarə edə bilmələri üçün
yaxşı olar ki , məktəb direktorunun innovasiyalar üzrə müavinləri olsun. Bu bir çox ölkələrdə var . Zamanla
fasiləsiz islahatlar gedir, yeniliklər gəlir .
İnnovasiyaların planlaşdırılması, layihələşdirilməsi, icrası,
sınaqdan çıxarılması
və tətbiqinin genişləndirilməsi kimi
məsələlər koalisiya
edilməlidir.
Məktəblərdə və universitetlərdə müxtəlif
innovativ ideyalar ola bilər.
Söylədiyimiz kimi, bu məsələlər ekspertizadan
keçəndən sonra
məktəbdaxili və
universitetdaxili Elmi Şura və ya pedoqoji şura
qərar qəbul edə bilər. Bu işi layihələşdirib
müəyyən tədris
ili ərzində
həyata keçirə
bilərlər. Bu halda innovasiyalar bankı yaradıla bilər. Yəni, hər təhsil
müəssisəsində konkret
ideyalar və layihələr olur, onların həyata keçirilməsi üçün
tədbirlər planlaşdırılır
və həyata keçirilir və prosesin sonunda bir ilin və
yaxud altı ayın sonunda bu innovasiya sınaqdan
keçdikdən sonra
müəyyən nəticəyə
gəlinir.
Ona görə
də innovasiyalar sistemləşdirilməli, müxtəlif
istiqamətlərdə planlaşdırılmalı
və bunların bir bankı yaradılmalıdır. Sonra isə
təhsildə innovasiyalar
adlı bir milli portal yaradılmalıdır.
Təhsil Nazirliyinin rəhbərliyi
ilə layihələr
ekspertiza olunub portalda yerləşdirilə
bilər, hansısa bir məktəb daha çox yenilikdən və ya bir ekspert
xidmətindən istifadə
edirsə, portaldan lazım olan yenilikləri götürəcək,
onu öz kollektivi ilə müzakirə edərək
o virtual bankdan öz ideyaları üçün
tətbiq edə biləcək.
Ümumiyyətlə, bir məqamı da qeyd edək
ki, hər bir innovasiya ehtimallıdır-innovasiyanın tətbiqinin əvvəlində
təminat vermək olmaz ki, bu
innovasiyanın tətbiqi
real nəticə verəcək,
ya yox. Məktəbdə daha çox təşəbbüskar, yenilikçi
innovator müəllimlər daima yeniliklər axtarır. Çünki onlar ənənəvi
texnologiyaların və
ənənəvi dərsin
səmərə vermədiyini
görürlər. Beynəlxalq
təcrübənin ölkəmizə
gətirilməsinin lokallaşdırılmasını
və lokal bir innovasiyaya çevrilməsi yolu ilə texnologiyaların təhsildə transfer edilməsini
qəlbən istəyən
peşəkar müəllimlərimiz
var. Belə müəllimlərimiz
fəallıq göstərir
və həmin yenilikləri müəyyən
mərhələlərlə həyata keçirirlər.
Bu mərhələlər ideyanın formalaşmasına,
məqsədin müəyyənləşməsinə,
innovasiyanın hazırlanmasına,
təcrübə sınaq
ekspertizanın aparılmasında
özünü göstərir.
Mövcud struktur çərçivəsində
innovasiyaların reallaşması
üçün imkanlar
var. Xüsusən də
nəzərə alsaq
ki, bu gün
bizim ölkəmizdə
təhsildə islahatlar
gedir, təhsil strategiyasında xeyli yeniliklər həyata keçirilir. Kortəbii şəkildə
yenilikləri tətbiq
etmək olmaz. Məktəb
daim öyrədir, uşaqları imtahana hazırlayır, onlar müəyyən vaxtdan sonra gedib TDQK-da imtahan verir.
Bu yenilikləri gətirsək
və bu yeniliklər nəticəsində
uşaqların biliyi ola bilər
ki, mənfi istiqamətdə inkişaf
etsin. Əminlik yoxdur ki, bu yeniliklər müsbət nəticə
verəcək. Ona görə
də burada məsuliyyət var. Düşünürəm
ki, təhsil innovasiyaları müəyyən
çətinliklər də
törədir, burada ekspertiza olmalıdır.
Təhsildə innovasiyaları həyata
keçirmək üçün
pedaqoji kollektivin buna uyğun potensialı olmalıdır.
Çünki istənilən kollektivdə
yeniliyi həyata keçirmək mümkün
deyil. Bunun üçün innovasion potensial olmalıdır. Yəni, ekspertizanın
ilk işi həmin pedaqoji kollektivin pedaqoji imkanlarını və ya universitetin
resurslarının ekspertiziyası
olmalıdır. Kollektivlərdə yenilikçi müəllimlər
çoxdur. İlin müəllimi
seçilənlər, elmi
dərəcəsi olanlar,
olimpiada qalibi olan şagirdlər də var. Belə bir məktəblərdə
innovasiyanı planlaşdırmaq,
həyata keçirmək
mümkündür. Əgər innovativ
potensial yoxdursa, onda müəssisədə
nə isə bir yenilik etmək
çətin olacaq.
Bizim təhsilimizin innovasiyalara çox böyük ehtiyacı var. Son vaxtlar təhsil müəssisələrində
hamı tərəfindən
indiyədək qəbul
edilmiş idarəetmə
sistemi dövlət-ictimai
idarəetmə sistemi
ilə əvəz olunmağa doğru istiqamətlənib. Təhsil sistemində
təhsilin məzmununun
yeniləşdirilməsi, yeni
təlim texnologiyalarının
tətbiqi də mühüm innovasiya fəaliyyətlərindəndir. Təhsil prosesinin təşkilində innovasiyalar
daha çox kütləvi xarakter almaqdadır: beşgünlük
iş həftəsinə
keçilməsi, sinifdaxili
diferensiallaşma, ümumtəhsilin
müxtəlif təhsil
sahələri üzrə
təmayülləşdirilməsi və digərləri. Tətbiq olunan bu innovasiyaların
səmərəliliyinin qiymətləndirilməsində
olan çətinliklər
təhsil sistemimizdə
bir çox problemlərin həllini hələlik çətinləşdirir.
Ona görə də təhsil müəssisəsində
idarəetmə sisteminin
quruluşu, təhsilin
məzmunundakı yeniliklər,
yeni təlim texnologiyalarının tətbiqi
vəziyyəti, pedaqoji
monitorinqin hazırlanması
və işlək mexanizminin yaradılması,
pedaqoji kollektivin eksperimental-təcrübi işlərinin
təşkili müntəzəm
təhlil edilib qiymətləndirilməlidir.
Anar Miriyev
Palitra.-2016.-23 yanvar.-S.11.