“İELTS imtahanlarına hazırlıq üçün lazım olan
şəraiti orta məktəblərdən
başlamaq lazımdır”
Əli Fərhadov:“Hazırlıq
olmadan və şərait yetişmədən
doktorantlardan xarici dildə
yüksək nailiyyətlər tələb etmək ziddiyyətli
nəticələr yaradar və elmin inkişafında faydalı olmaz”
Əli Fərhadov
1975-ci ildə anadan olub. Türkiyə Respublikası Mərmərə
Universitetində dinşünaslıq
üzrə bakalavr, sosiologiya və mədəni antropologiya üzrə magistr, Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzində
multikulturalizm təhsili
alıb. Hazırda Milli
Azərbaycan Tarixi Muzeyinin elmi işçisi və dissertantıdır. 40-a yaxın elmi məqaləsi, 3 tərcümə
kitabı ölkə daxilində və xaricdə nəşr olunub. Gənc alimlərlə bağlı
olaraq, o, fikirlərini
bizimlə bölüşdü.
-Hazırda gənc alimlərin hansı problemləri var? Bu problemləri
necə təsvir edərdiniz?
- İlk növbədə,
“Alim kimdir və cəmiyyətdə
nə kimi bir funksiya icra
etməlidir?” - sualına
cavab verməliyik. O, bir kompüter və ya bir
kitab əzbərçisidirmi,
cibində hansısa alimlik dərəcəsi yazılan diplomu olan şəxsdirmi, yoxsa öz xalqının
və bəşəriyyətin
ictimai-siyasi, mədəni,
mənəvi problemlərinə
elmi yollarla həll yolu axtaran ziyalıdırmı?
Burada biz
- elm elm üçündür,
elm şəxsi mənfəət
üçündür və
ya elm insanlıq üçündür kimi
cavablarla qarşılaşırıq.
Əlbəttə, bizim nəzərimizdə
elm - alimə maddi fayda verməklə yanaşı, millətin və bəşəriyyətin
ictimai-siyasi, mədəni,
mənəvi inkişafına
da xidmət etməlidir, deyə düşünürük. Əks təqdirdə, o elm millətin
və bəşəriyyətin
məhvinə səbəb
olar. Kütləvi qırğın silahları, kimyəvi-bioloji
silahlar bəşəriyyətin
ən böyük kabuslarıdır. Bu yolda olan və
ya təkcə öz mənfəətini
düşünən alimlərə
insanlığın ehtiyacı
yoxdur. Alim, ilk növbədə ziyalı və elmini milli, bəşəri,
ictimai, mədəni, mənəvi inkişaf yolunda sərf edən şəxs olmalıdır. Mütəfəkkir Əli Şəriəti -
“Bizim dərdimiz xalqımızın cəhaləti
və savadsızlığı
deyil, ziyalılarımızın
yarımçılığı, yarım təhsilliliyi, yarım savadlılığıdır”
deyərkən məhz
bunu nəzərdə
tutmuşdu. Və
ya “alim öncə öz xalqının ehtiyaclarına
həll yolu axtaran adam
olmalıdır” - deyən
böyük Azərbaycan
şairi və mütəfəkkiri Seyid Əzim Şirvanini nümunə göstərə
bilərik. XX əsrin əvvəllərində
“Quran”ın azərbaycanca
ilk təfsirini yazan Bakı qazısı Mir Məhəmməd Kərim
əl-Bakuvi kimi alimlər də öz elmlərini məhz yaşadıqları
cəmiyyətin milli istiqamətdə maariflənməsi
üçün sərf
etmişdilər. Məsələn, əl-Bakuvi elmin faydasını izah edərkən “Elm nicat və həyata səbəbdir, gəda və fəqiri də sultan edər” deyir. Yenə əl-Bakuvi deyir ki, “insanlar iki
qismə bölünür:
birisi alim, o birisi elm öyrənən,
onlardan başqası isə həşərat qismindədir”. Müasir dövrümüzdə də ölkəmizdə alimlər bu kimi ziyalıları nümunə götürməli,
təkcə elmi ad və mənfəət dalınca qaçmamalı,
öz elmlərini ictimai tərəqqi yolunda sərf etməlidirlər. Lakin
onların qarşılaşdığı
bir sıra problemlər var ki, bunlar əsasən
üç istiqamətlidir:
Bunlardan birincisi - maliyyə problemləri: az maaş, mənzil
təminatının olmaması
və s.; ikincisi - cəmiyyətimizdə kök
salmış stereotiplərdir:
“nəyi demək olar, nəyi demək olmaz; xalq bunu anlamaz
və ya hazırkı ictimai-siyasi situasiya buna uyğun deyil” kimi stereotiplər; üçüncüsü isə
bəzi alimlərimizdə
görülən milli
ideologiya yoxluğu, xalqı anlamamaq, onun dərdi ilə dərdlənməmək
və ziyalılıq
əksikliyidir ki, bu da milli
inkişafımızın irəliləməsində
başlıca amillərdən
biridir.
- Gənc alimlərin elmi tədqiqatlarla kifayət qədər məşğul
olmaları üçün
hansı şərtlər
mövcuddur?
- Zahirən bütün şərtlər var kimi görünür. AMEA
və universitetlər
fəaliyyət göstərir
və s. Hər il diplom
alanlar və ya elmi dərəcə
alanlarımız var. Amma
layiq olmayanların alim adı yolunda
sürətlə irəliləyə
bilməsi, maaş problemi, həqiqi elm adamlarına olan maneələr - bunlar bir sıra hallarda
həqiqi elm adamlarına
maneə yaradır.
- Gənc alimlərin yetərincə
elmi tədqiqatlarla məşğul olmaları
və daha effektiv fəaliyyət göstərmələri üçün
nələri təklif
edərdiniz?
-İlk növbədə elmi tədqiqatçıların,
özəlliklə AMEA elmi
işçilərinin maaşları
bazar iqtisadiyyatı reallığı standartlarına
yaxınlaşdırılmalı, xaricdə elmi araşdırma aparmaq istəyənlərə maddi
imkanlar yaradılmalı,
layiq olmayanların müxtəlif yollarla elmi ad yolunda irəliləməsinin qarşısı
qətiyyən alınmalıdır
ki, digərlərində
ruh düşkünlüyü
yaratmasın.
- Gənc tədqiqatçıların əsas
məsələlərindən biri elmi dərəcə
almaq üçün
bürokratik əngəllərlə
qarşılaşmaları ilə bağlıdır.
Bu barədə hansı fikirləriniz və təklifləriniz var?
- İlk növbədə,
elmi adı müdafiə məsələləri
sürətləndirilməli, uzun-uzadı sürən müzakirə və seminarların vaxtı qısaldılmalıdır. İkinci olaraq
elmi işlə məşğul olmağa
səhhəti imkan verməyən yaşlı
alimlərin öz yerlərini gənclərə
verməsi üçün
elmi, idari, inzibati islahatlar vacibdir. Üçüncü olaraq isə
elmlə məşğul
olanların maddi olaraq stimullaşdırılmasıdır
ki, bunsuz insanları elmə cəlb etmək imkanları məhduddur.
Məişət dərdi
çəkən birindən,
3-4 iş dalınca qaçan şəxsdən
yüksək elmi nailiyyətlər gözləmək
bir qədər sadəlövhlükdür.
- Bu yuxarıda qeyd edilən məsələ ilə bağlı dünya standartlarına uyğun hansı islahatlara ehtiyac var?
- Mən Türkiyə
nümunəsini vermək
istərdim. Şəxsən mənim orda
təhsil aldığım
90-cı illərdə illərlə
sürünən doktorantlarla
və ya pensiya yaşı çatıb, işə zorla gəlib-gedən elm adamları ilə nədənsə heç
rastlaşmadım. Həm də
dövlətin elm adamlarına
maddi və mənəvi qayğısı
öz bəhrəsini
orda verirdi və gəncləri elmlə məşğul olmağa sövq edirdi. Onlar elmlə məşğul
olmağın maddi faydasına inanırdılar.
İnanıram ki, indi də belədir. Və ya Qərb
ölkələri, onlar
məhz maddi təkliflərlə az inkişaf etmiş ölkələrin
alimlərini özlərinə
cəlb edərək öz ölkələrinin
inkişafına nail olurlar.
Əvəzində isə elm adamlarının
kütləvi şəkildə
tərk etdiyi ölkələr Qərbin
assimilyasiyasına daha
çox məruz qalırlar. Bütün bunlarsa elmin
inkişafına yol açmayan millətlərin
ümumi inkişafdan geri qalmasına səbəb olur.
-Fəlsəfə
doktoru(PHD)
dərəcəsi almaq
üçün indi əsas şərtlərdən
biri İELTS imtahanından
minumum 7 bal toplamaqdır.
Halbuki daha aşağı balla xarici universitetlərin
təqaüd proqramlarını
qazanmaq üçün
imkan yaradılır.
Bizdə
bununla bağlı bu ziddiyyəti necə ifadə edərdiniz?
- Xarici dil bizim
elm və təhsil sistemində ən acı problemlərdən biridir. Orta məktəblərdən başlayan dil tədrisi sistemi, nədənsə, öz bəhrəsini vermir.
Məncə, burada Qərb
standartlarına müraciət
etmək və onlardan bəhrələnmək
lazımdır. Bu standartlara çatmaq üçün lazım olan şəraiti hazırlamadan doktorantlardan
bunu tələb etmək elm üçün
süni bir əngəl yarada bilər.
-Bu yuxarıda qeyd edilən məqamla bağlı daha hansı təklifləriniz var?
- Məncə, İELTS imtahanlarına
hazırlıq üçün
lazım olan şəraiti orta məktəblərdən başlamaq
lazımdır. Hazırlıq olmadan və şərait yetişmədən
doktorantlardan xarici dildə yüksək nailiyyətlər tələb
etmək ziddiyyətli
nəticələr yaradar
və elmin inkişafında faydalı
olmaz.
-Gənc alim və tədqiqatçıların
maddi-sosial baxımdan stimullaşdırılması ilə
bağlı hansı təklifər irəli sürərdiniz?
- Maaşlar real bazar iqtisadiyyatı reallığına
çatdırılmalıdır, elmi işçilərin maaşlarının dəfələrlə
artırılması, evsizlərin
evlə təmini, xaricdə elmi tədqiqat aparmaq istəyənlərə maddi
imkanın təmin edilməsi şərtləri
yerinə yetirilmədən
daha real və effektiv elmi nəticələr
gözləmək çətindir.
Doğrudur, dövlət bunun
üçün müəyyən
tədbirləri artıq
reeallaşdırmağa başlayıb.
Bununla belə, AMEA sistemi nümunəsində
bu şərtlər yerinə yetirilmədiyi müddətdə, kişi elmi işçilərin normal maaş
məqsədilə elmdən
uzaqlaşması və
ya elmi işlə
bərabər, müxtəlif
işlərə yönəlməsi
reallığı güclənə
bilər ki, bu da yaxşı
hal olmazdı. Elmi potensialı olanların elmdən uzaqlaşması
təsadüfi şəxslərin
burada yolunu açır ki, bunun da acı
nəticələri yaxın
gələcəkdə öz
təsirini göstərəcək.
Ulu öndər Heydər Əliyev “Təhsil millətin gələcəyidir”
deyib. Həqiqətən də, millətimizin
gələcəyini düşünürüksə,
elm adamlarına dövlətin
maddi qayğısı
daha da artırılmalıdır.
Əks təqdirdə, elm adamlarımızın,
gənc alimlərin xaricə axını və ya məişət
problemləri səbəbilə
elmdən uzaqlaşması
nəticəsində elmi
potensialımız zəifləyə
bilər.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2016.-29 yanvar.-S.11.