Azərbaycanın uğurlu iqtisadi
inkişaf modeli ümummilli liderin adı ilə
bağlıdır
Professor Məhiş Əhmədov:
“Azərbaycanın inkişaf mənbəyi
1993-2003-cü illərdə formalaşdırılan və
reallaşdırılan iqtisadi siyasətin nəticəsində
yaradılmış iqtisadi əsas və potensial hesab olunur”
Müasir Azərbaycan dövlətinin banisi olan ulu
öndər Heydər Əliyev 1993-cü ildə xalqın tələbi
ilə hakimiyyətə gəldikdə ölkə iflic vəziyyətdə
idi. Müstəqilliyin
əldən getmək üzrə olduğu, iqtisadiyyatın
tamamilə dağıldığı bir vaxtda xalqın tələbi
ilə hakimiyyətə gələn ulu öndərin titanik fəaliyyəti
nəticəsində ölkəmiz böyük bir bəladan
xilas ola bildi. Həmin
dövrün siyasi-iqtisadi-təhlükəsiz aspektlərini nəzərə
aldıqda Heydər Əliyev dühasına, onun
formalaşdırdığı və
reallaşdırdığı iqtisadi strategiyanın
uzaqgörənliyinə, müxtəlif situasiyalarda onun
davamlılığına heyran olmaya bilmirsən.
Bu baxımdan Heydər Əliyevin Azərbaycanın bir
müstəqil dövlət kimi formalaşması və
inkişafı ilə bağlı bütün istiqamətlər
üzrə həyata keçirdiyi çoxşaxəli, titanik
işlərdən təkcə iqtisadi sahədəki fəaliyyətinin
nəzərdən keçirilməsi bu dühanın nə qədər
böyük biliyə, analitik düşüncəyə və
uzaqgörən zəkaya malik bir şəxsiyyət
olduğunu sübut edir.
“Əsrin müqaviləsi” iqtisadi
inkişaf üçün “yaşıl işıq” oldu
Hakimiyyətin ilk illərində müstəqilliyi xilas
edən, xaosa son qoyan, ölkədə siyasi sabitlik yaradan ulu
öndər iqtisadi sahədə də böyük uğurlara
imza atdı. İqtisadiyyat, demək olar ki, tam
dağılmış vəziyyətdə olduğu
üçün ulu öndər hər şeyi sıfırdan
başlamalı oldu. Azərbaycanın qlobal və regional
proseslərə fəal qoşulduğu hazırkı şəraitdə
ölkəmizin milli xüsusiyyətlərini, sosial - iqtisadi gerçəkliklərini
ehtiva edən milli maraqlarının gözlənilməsi,
ölkənin təbii, maddi, əmək resurslarından səmərəli
istifadə edilməsi, cəmiyyətin bütün üzvlərinin
maraqlarına cavab verən iqtisadi müstəqilliyin əlverişli
investisiya, innovasiya və sahibkarlıq mühitini yaratmaqla milli
iqtisadiyyatın inkişafına nail olunması prinsipləri
öyrənilməli, təhlil edilməli və gələcək
üçün ümumiləşdirmələr
aparılmalı və nəticələr
çıxarılmalıdır. Ölkəni
bürüyən sosial-iqtisadi böhran, idarəolunmaz vəziyyətdə
olan iqtisadiyyatda dönüş yaratmaq çox çətin
idi. Həmin dövrdə ölkənin
siyasi-iqtisadi-enerji təhlükəsizliyinin təmin
olunması, xarici investisiyanın ölkəyə cəlb
olunması hava-su kimi vacib idi.
Prezident:
“Əgər
statistik göstəricilərə nəzər salsaq, görərik
ki, 1996-cı ildən sonra artıq Azərbaycanda hər il
iqtisadi inkişaf başlamışdır”
Bu sahədə
uğur əldə etmək üçün əsas yol
ölkənin karbohidrogen ehtiyatlarının dünya
bazarına ixracına nail olmaqda idi. Amma həmin
dövrün siyasi şərtlərini nəzərə
aldıqda bu, çox çətin idi. Böyük təzyiqlərə
baxmayaraq, ulu öndən siyasi iradə və qətiyyət
göstərərək 1994-cü ildə müstəqillik
dövrünün ilk ən böyük müqaviləsinin -
“Əsrin müqaviləsi”nin imzalamasına
nail oldu. Azərbaycan kimi kiçik və yenicə müstəqillik
əldə etmiş bir ölkənin müxtəlif dairələrin
təzyiqlərinə rəğmən dünyada söz sahibi
olan 7 dövlətin 11 ən iri neft şirkətini Bakıda
bir araya gətirməsi, onların maraqlarını
uzlaşdıra bilməsi və nəticədə “Əsrin
müqaviləsi” kimi bu gün də ölkənin
inikişafına xidmət edən müqavilənin imzalanmasına
nail olunması ancaq ulu öndər Heylər Əliyev kimi dahi
siyasi xadimin uzaqgörən fəaliyyəti nəticəsində
mümkün oldu. Dünyanı idarə edən
əsas güc mərkəzlərinin, bir-biri ilə rəqabətdə
olan transmilli korporasiyaların Bakıda bir araya gəlməsi,
yeni müstəqillik əldə etmiş dövlətin təminatı
olacaq müqaviləyə imza atmasındakı əsas amil Heydər
Əliyev idi. Bu müqavilənin
imzalanması Azərbaycanın siyasi-iqtisadi-enerji təhlükəsizliyinin
təminatı olmaqla yanaşı, ölkəmizin
qapısını xarici şirkətlərə, deməli,
investisiya axınına açdı. Bu
artıq iri neft şirkətlərinin Azərbaycana
böyük miqdarda xarici investisiya yatırması,
iqtisadiyyatın inkişafı üçün “yaşıl
işığın” yandırılması oldu. Ulu öndər yaxşı bilirdi ki, bu müqavilənin
imzalanmasından sonra ölkəyə valyuta axını
başlayacaq və neft-qaz sektorunun inkişafı
iqtisadiyyatın digər sahələrinin inkişafı
üçün də baza rolunu oynayacaq. Belə
də oldu. Müqavilənin
imzalanmasından sonrakı mərhələdə nefti
dünya bazarına çıxaracaq Bakı-Novorossiysk,
Bakı-Supa və dünyanın enerji xəritəsində
böyük əhəmiyyət kəsb edən
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərləri inşa edildi.
Neft sənayesinin inkişafı buradan gələn
gəlirin digər sahələrə yönəldilməsinə
səəb oldu və dağılmış iqtisadiyyat tədricən
bərpa olunmağa başladı.
1995-2003-cü
illər ərzində ÜDM 90,1 faiz, büdcə gəlirləri
3,9 dəfə, valyuta ehtiyatları 85 dəfə, sənaye məhsulunun
həcmi 22,4 faiz artıb
Həmin
müqavilənin imzalanmasından cəmi iki il
sonra artıq iqtisadiyyatda artımlar qeydə alınmağa
başladı. Prezident İlham Əliyev bu il
martın 28-də Saatlıda keçirilən müşavirədə
həmin illəri belə xatırlayıb: “Bu illər
çox ağır keçirdi, dərin siyasi, iqtisadi, hərbi
böhran yaşanırdı. Müstəqilliyin
ilk illərində hakimiyyətdə olmuş qüvvələr
Azərbaycanı məhvə aparırdılar, vətəndaş
müharibəsi, kütləvi itaətsizlik, dərin
böhran hökm sürürdü. Sənaye,
kənd təsərrüfatı, demək olar ki, tamamilə
dağıdılmışdı. Bizim
üçün ənənəvi olan
pambıqçılıq, üzümçülük məhvə
doğru gedirdi. Ancaq 1993-cü ildən
sonra Ulu Öndərin rəhbərliyi ilə vəziyyət
sabitləşməyə başladı. Əgər
statistik göstəricilərə nəzər salsaq görərik
ki, 1996-cı ildən sonra artıq Azərbaycanda hər il
iqtisadi inkişaf başlamışdır”. Ulu öndərin
uğurlu və məqsədyönlü siyasəti nəticəsində
iqtisadiyyatın bütün sahələrində islahatlara
start verildi. Makroiqtisadi sabitliyə nail olunması və əhalinin
sosial-rifah halının yaxşılaşmağa
başlaması həyata keçirilən iqtisadi siyasətin
uğurlu olduğunu göstərirdi. Sənayenin
müxtəlif sahələrində, kənd təsərrüfatında
islahatların aparılması, torpağın kəndliyə
qaytarılması, infrastrukturun yaradılması,
sahibkarlığın inkişafına göstərilən
xüsusi diqqət bazar iqtisadi münasibətlərinin
iqtisadiyyata tətbiqi ilə həyata keçirilir və tam
yeni iqtisadi münasibətlər
formalaşdırılırdı. Vətəndaşların
sosial rifah halının yaxşılaşdırılması,
infrastrukturun yaradılması, regionların inkişafına
göstərilən diqqət, sahibkarlığın
inkişafının dəstəklənməsi sahəsində
həyata keçirilən siyasət bu gün həmin sahədə
görülən işlər üçün möhkəm
baza yaratdı. Ulu öndər hələ
həmin illərdə vaxt iqtisadiyyatın
inkişafının özəl sektorla bağlı
olduğunu bildirirdi. Bu gün Azərbaycan
iqtisadiyyatında həyata keçirilən islahatlar, qeyri-neft
sektorunun inkişafı, özəl bölmənin iqtisadiyyatda
payının artırılması, sahibkarlığın
inkişafı istiqamətində görülən işlər
həmin siyasətin məntiqi davamıdır. Heydər Əliyev strategiyasının həyata
keçirilməsi nəticəsində 1995-ci ildən Azərbaycanda
inkişafın yeni mərhələsi - bərpa və dinamik
inkişaf dövrü başlanıb. 1995-2003-cü illər
ərzində ümumi daxili məhsul 90,1 faiz, dövlət
büdcəsinin gəlirləri 3,9 dəfə, ölkənin
valyuta ehtiyatları 85 dəfə, sənaye məhsulunun həcmi
22,4 faiz, kənd təsərrüfatı istehsalı 52,8 faiz,
xarici ticarət dövriyyəsi 4 dəfə, iqtisadiyyatda məşğul
olanların orta aylıq əməkhaqqı 6,2 dəfə
artdı, inflyasiya səviyyəsi 2-3 faizə qədər
endirilib. Bu dövrdə iqtisadiyyata bütün
maliyyə mənbələri hesabına 20 milyard ABŞ
dolları həcmində investisiyanın qoyulması təmin
olunub.
“Ulu
öndərin iqtisadi siyasəti mövcud reallıqlar şəraitində
ən düzgün, optimal və ən başlıcası isə
alternativi olmayan, gələcəyə istiqamətlənmiş
siyasətdir”
Azərbaycan Dövlət
İqtisad Universitetinin (UNEC) İqtisadiyyatın tənzimlənməsi
kafedrasının müdiri iqtisad elmləri doktoru, professor Məhiş
Əhmədov ulu öndərin iqtisadi sahədəki siyasətini
“Palitra”ya dəyərləndirərkən qeyd etdi ki, Azərbaycanın
bugünkü uğurları və əsl inkişaf mənbəyi
1993-2003-cü illərdə formalaşdırılan və
reallaşdırılan iqtisadi siyasətin nəticəsində
yaradılmış iqtisadi əsas və potensial hesab olunur: “Heydər Əliyevin böyük səyi, iradəsi
və idarəçilik məharəti sayəsində ölkədə
qısa bir müddət ərzində əldə olunan
makroiqtisadi, siyasi sabitlik, habelə müstəqil Azərbaycanın
ilk konstitusiyasının qəbulu iqtisadi sistemin
transformasiyası ilə bağlı aparılması nəzərdə
tutulan iqtisadi islahatların hüquqi bazasının
yaradılmasına, sosial-iqtisadi inkişafda prioritetlərin
seçilməsinə, cari və perspektiv məqsədlər
nəzərə alınmaqla onların
reallaşdırılmasının taktika və
strategiyasını müəyyənləşdirməyə
imkan verdi. Ulu öndər həmişə siyasi
və iqtisadi müstəqilliyin təmin edilməsini
qarşılıqlı əlaqə və
asılılıqda olan bir problem kimi nəzərdən
keçirir və onları sistem halında həll etməyə
çalışırdı. Təsadüfi deyildir ki, o dəfələrlə
qeyd edirdi ki: “İqtisadi cəhətdən güclü
olmayan dövlət özünün müstəqilliyini qoruyub
saxlaya bilməz və dünyada söz sahibi ola bilməz”. Qeyd etmək lazımdır ki, ümummilli lider bu
dövrdə problemlərin həllinə sistemli yanaşma,
onların həllinin məntiqi
ardıcıllığının gözlənilməsi, tələbkarlıq,
yaranmış vəziyyətin operativ qiymətləndirilməsi
əsasında yeri gəldikcə qeyri-populyar, lakin perspektiv
inkişaf baxımından məqsədəuyğun qərarlar
da qəbul edirdi”. UNEC-in eksperti hesab edir ki, Heydər
Əliyev Azərbaycanın müstəqil dövlət kimi təşəkkülü
və inkişafını təmin etmək üçün,
hər şeydən əvvəl, mövcud iqtisadi potensialdan
mümkün qədər səmərəli istifadə etməyi,
onu artırmağı, ən başlıcası isə
həmin sərvətləri xalqın həyat səviyyəsinin
yüksəldilməsi məqsədinə yönəltməyi
əsas vəzifə hesab edirdi: “Heydər
Əliyev çox gözəl bilirdi ki, Azərbaycanda
böhrandan çıxış və bazar iqtisadi sisteminin əsaslarının
yaradılması problemləri çox qısa müddətdə
həll edilməlidir. Çünki tarix bu məqsədlə
Azərbaycana çox az vaxt ayırmışdır. Ölkədə
böhrandan çıxış tədbirlərinin müəyyənləşdirilməsi
ilə bağlı görüşlərində dəfələrlə
qeyd edirdi ki, keçidin ilkin mərhələsində
buraxılan səhvlərin sonradan aradan qaldırılması
cəmiyyətə baha başa gəlir. Odur ki,
cari problemlər həll edilərkən hökmən gələcək
inkişaf məsələləri diqqətdə saxlanılmalıdır.
Ümumən Azərbaycanda milli iqtisadi inkişaf modelinin
formalaşması konsepsiyası işlənib hazırlanarkən
ulu öndərin bu problemlə bağlı ayrı-ayrı
vaxtlarda söylədikləri müddəaları
ümumiləşdirməyə cəhd etsək, qeyd etməliyik
ki, o, milli iqtisadiyyatı ölkənin hüdudları çərçivəsində
fəaliyyət göstərən, dünya təsərrüfat
sisteminin müstəqil subyekti kimi çıxış edən,
özünün daxili inkişaf qanunauyğunluqlarına malik
olan, milli təkrar istehsalı əldə
edən, iqtisadiyyatın sahə, institutsional quruluşu, milli dəyərləri,
mentaliteti, əhalisinin iqtisadi təfəkkürü ilə fərqlənən,
tarixi varisliyi özündə əks etdirən və
başlıcası isə hər bir konkret dövr
üçün özünün maraq və mənafeləri
ilə səciyyələnən, bütünlükdə
milli iqtisadiyyatın, eləcə də regionların
davamlı inkişafı üçün müvafiq zəmin,
potensial yaradan mürəkkəb bir sosial-iqtisadi təsərrüfat
orqanizmi kimi nəzərdən keçirirdi. Bu
gün Azərbaycanda milli iqtisadiyyatın
formalaşdırılması və inkişafı sahəsində
əldə etdiyi uğurlar bir daha əyani sübut edir ki, ulu
öndərin bilavasitə təşəbbüsü,
iştirakı və rəhbərliyi ilə
formalaşdırılan və həyata keçirilən
iqtisadi siyasət mövcud reallıqlar şəraitində
ən düzgün, optimal və ən başlıcası isə
alternativi olmayan, gələcəyə istiqamətlənmiş
yeganə siyasətdir. Məhz onun rəhbərliyi altında
Azərbaycanda dövlətçilik ənənələri
qurulmuş, müstəqilliyimiz möhkəmlənmiş, zəruri
siyasi - iqtisadi islahatlar aparılmış, ölkədə,
demokratik proseslər dönməz xarakter almışdır”.
Anar Miriyev
Palitra.-2017.-13 aprel.-S.7.