“İnformasiya
texnologiyalarının təhsildə səmərəli tətbiqində
müəllimin rolu həlledici amildir”
İlahə Fazilova: “Öyrənmə prosesinin
maraqlı və cəlbedici olmasında isə İKT-dən
istifadənin rolu əvəzsizdir”
Orta və ali məktəblərdə yeni informasiya texnologiyalarının tətbiqində əsas yük müəllimlərin üzərinə düşür. Məhz buna görə də müasir müəllimlərdən xüsusi İKT hazırlığı tələb olunur. Bu mövzuda Təhsildə İnnovativ Texnologiyalar Mərkəzinin Proqram üzrə koordinatoru İlahə Fazilova həmsöhbət olduq. Xatırladaq ki, İlahə Fazilova 1980-ci il martın 7-də Göyçay şəhərində anadan olub. O, 1997-ci ildə Göyçay şəhər Rəsul Rza adına 1 nömrəli tam orta məktəbi müvəffəqiyyətlə bitirərək yüksək balla Bakı Dövlət Universitetinin Mexanika-riyaziyyat fakültəsinə daxil olub. Universiteti 2001-ci ildə bitirsə də müəllimlik fəaliyyətinə 2004-cü ildən başlayıb. İlahə xanım həm Göyçay şəhər Ziya Bünyadov adına 3 nömrəli tam orta məktəbdə riyaziyyat-informatika, həm də şəhər 1 nömrəli tam orta məktəbdə informatika müəllimi kimi çalışıb. Hazırda Təhsildə İnnovativ Texnologiyalar Mərkəzinin Proqram üzrə koordinatoru kimi çalışır.
-Təhsilin
informasiyalaşdırılmasının əsas məqsədi
nədir?
-Yeni informasiya texnologiyaları olduqca geniş anlayışdır.
Qısaca desək, informasiya texnologiyaları
texniki və proqram təminatlarından
istifadə etməklə
(film, təqdimat, səsyazısı,
kompüter, telekommunikasiya
vasitələri, internet və
s.) informasiya ilə iş bacarıqlarını
özündə əks
etdirən pedaqoji texnologiyadır. Ümumiyyətlə,
təhsilin informasiyalaşdırılmasının
əsas məqsədi,
nəinki şagird və pedaqoqlar, eyni zamanda cəmiyyətin
bütün üzvləri
üçün bütün
elmi, mədəni, tarixi məlumatlara və tədris materiallarına sərbəst
çıxışı təmin
etmək, insanlara istənilən mövzuda saysız hesabsız informasiya mənbələri
və öyrənmə
metodları təklif etməklə onlarda sərbəst və fasiləsiz öyrənmə
bacarıqları aşılamaqdır.
-Belə bir vəziyyətdə müəllimin rolu nədən ibarətdir?
-Deməli, müəllimin yeni rolu bilavasitə
şagirdin öyrənmə
prosesinə nəzarət
etmək və onu düzgün istiqamətləndirməkdir. Bu mexanizmi səmərəli
şəkildə icra
etmək, şagirdlərə
müxtəlif informasiya
mənbələri və
öyrənmə metodları
təklif etmək üçün müxtəlif
fənn müəllimlərinin
özləri İKT-dən
istifadə bacarıqlarına
malik olmalı və şagirdlərdə
də informasiya texnologiyalarından təlim-tədris
prosesində istifadə
vərdişi yaratmalı,
informasiya texnologiyalarını
tədris alətinə
çevirməlidirlər.
İnformasiya texnologiyalarının təhsildə
səmərəli tətbiqində
müəllimin rolu həlledici amildir. İKT-dən istifadə edən müəllim daim yeni təlim
və informasiya texnologiyalarını öyrənməyə,
beynəlxalq təcrübələrdən
yararlanmağa həvəsli
olur. Dolayısı ilə, belə
müəllim fasiləsiz
öyrənmə vərdişlərinə
yiyələnir ki, bu vərdişləri və öyrənməyə
prosesində şəxsi
əldə etdiyi təcrübələri şagirdlərə
tövsiyə etməyə,
onlarda da fasiləsiz öyrənmə
bacarıqları formalaşdırmağa
maraqlı olur. Təlim-tədris prosesinin mükəmməlliyi
birbaşa müəllimin
mükəmməllik yolunda
atdığı addımlardan,
pedaqoji innovasiyalar üzrə təkmilləşməsindən
ibarətdir. Jan Piaje (psixoloq və filosof) və Brunerin (psixoloq) fikrincə, alınan məlumatın qavranılma səviyyəsi
öyrənmə prosesinin
özünün maraqlı
və cəlbedici olmasından asılıdır.
Şagirdin öyrənmə prosesi – təkcə informasiyanın alınmasından
yox, əsasən, alınan informasiyanın həyatda necə istifadə olunması haqqında fikirlər və bu istiqamətdə
bacarıqlar formalaşdırılmasından
asılıdır. Öyrənmə prosesinin maraqlı və cəlbedici olmasında isə İKT-dən istifadənin rolu əvəzsizdir.
-İKT-dən
istifadənin pedaqoji məqsədləri hansılardır?
- İKT-dən istifadə
etməklə öyrənən
informasiya cəmiyyətinin
tələblərinə cavab
verir. Bu, öyrənəni
sərbəst idrak fəaliyyətinə cəlb
edir, eləcə də sağlam rəqabətə hazırlayır.
İKT-dən məqsədli surətdə
istifadə edən mütəxəssislər hazırlayır.
Fənlərarası inteqrasiya imkanları
yaradır, fənlərin
vəhdət halında
əlaqəli şəkildə
öyrənilməsini təmin
edir. Amerika psixoloqu Harvard Gardnerin
“Çoxşaxəli İntellekt
nəzəriyyəsi”nə görə, biliklərin öyrənilmə və mənimsənilmə yolları
mərhələlərə bölünür. Hal-hazırda Amerika və Kanadanın təhsil sistemi bu sxemin müddəalarını
şagirdlərin bilik
və bacarıqlara yiyələnməsi və
tam bir şəxsiyyət
kimi yetişməsi üçün kurikulumun
tətbiqinin tərkib
hissələrindən biri
kimi qəbul edir. Dərs proqramları və
planları bu yolla hazırlanır və hər bir şagirdin bilik və bacarığı
nəzərə alınaraq
tətbiq edilir. Bu işin əsas
məsuliyyəti əlbəttə
ki, əsasən müəllimin üzərinə
düşür. Müəllim
təlim prosesi zamanı hər bir şagirdlə fərdi iş aparır, onun fərdi öyrənmə
mexanizmini nəzərə
alaraq ona müxtəlif öyrənmə
vasitələri təqdim
edir. Hətta eyni öyrənmə mexanizminə malik şagirdləri müəyyənləşdirərək
onlara kiçik və böyük qruplarla da iş
təklif edir.
-Bəs müəllimlər nə
kimi İKT bacarığına
yiyələnməlidirlər?
-Məlumdur ki, şagirdlərin İKT-dən
faydalı və məqsədyönlü istifadəsini
təmin etmək üçün müəllimlər
tədris prosesində
İKT-dən səmərəli
istifadə bacarığına
yiyələnməlidirlər. Yəni tədris prosesində
İKT-dən səmərəli
istifadə üçün
müəllimlər İKT kompetensiyalara (səriştəliliyə)
malik olmalıdırlar.
İlk olaraq İKT kompetensiyalar dedikdə nələrin nəzərdə tutulduğuna
diqqət yetirək.
Ümumilikdə, kompetensiya - XXI əsrin
tələbinə uyğun
şəxsiyyət yetişdirmək
üçün tələb
olunan bilik, bacarıq, vərdiş, dəyər və keyfiyyətlərin siyahısı
olaraq başa düşülür. İKT
kompetensiyaları – tədris
prosesində və ya tədris prosesindən kənar
İKT-dən istifadə
etməklə öyrənmənin
təşkili üçün
qarşıya çıxan
texniki və metodiki problemləri peşəkarcasına həll
etmə bacarığıdır.
İKT kompetensiyaları xarakterinə
görə iki istiqamətdə qruplaşdırmaq
olar: İKT üzrə
ümumi kompetensiyalar;
İKT üzrə peşəkar
kompetensiyalar.
İKT üzrə ümumi və peşəkar kompetensiyalar dedikdə isə o başa düşülür ki, müəllimlər fərdi
kompüterlərin əsas
və əlavə qurğularından iş prosesində istifadə edir. Yəni kompüter proqramından
istifadə etməklə
hazırladığı mətnə
cədvəllər, diaqramlar,
şəkillər əlavə
edir və əlavə etdiyi cədvəl üzərində
müəyyən formatlaşdırma
işləri aparır.
Həmçinin informasiyaların axtarışında internetdən
səmərəli istifadə
edir, kompüter proqramlarından istifadə
etməklə müxtəlif
cədvəllər hazırlayır,
hazırladığı cədvəllərə
düsturlar, funksiyalar
tətbiq edir və daxil etdiyi
məlumatın diaqramını
çıxarır. Sadə məlumat
bazası və müxtəlif elektron sorğular, hesabatlar hazırlayır. Sürətlə dəyişən informasiya
cəmiyyətinin tələbinə
uyğun olaraq nəzərdə tutulan bu kompetensiyalar təbii ki, zaman keçdikcə daha da təkmilləşə,
müəyyən dəyişikliklərə
uğraya bilərlər.
-Pedaqoji baxımdan bu dedikləriniz necə tətbiq olunur?
-İKT üzrə kompetensiyaları
məzmun və pedaqoji təyinatına görə də iki istiqamətdə qruplaşdırmaq olar:
1.Ümumi pedaqoji təyinatına
görə İKT kompetensiyalar
- tədris və tərbiyə prosesində
informasiya texnologiyalarından
ümumi istifadə bacarıqlarını özündə
əks etdirir. 2. Fənn
üzrə təyinatına
görə İKT kompetensiyalar
- fənnin xüsusiyyətlərini
(fizika, riyaziyyat, biologiya, kimya, ədəbiyyat, xarici dil, tarix və
s.) özündə birləşdirərək
xüsusi istiqamət üzrə informasiya texnologiyalarından istifadə
bacarıqlarını əks
etdirir.
-Müəllimlər
İKT-ni tədris prosesində hansı istiqamətlərdə tətbiq
edirlər?
-Aparılan müşahidələrə
əsasən müəllimlər
İKT-ni tədris prosesində əsasən aşağıdakı istiqamətlərdə
tətbiq edirlər: Tədris prosesində və tədris prosesindən kənar təlim-tərbiyə prosesində;
şagirdlərin müstəqil
idrak fəaliyyətinin
və araşdırma
bacarıqlarının formalaşdırılmasında;
didaktik materiallar (yaradıcı tətbiqetmə,
təqdimatlar, tapşırıqlar)
hazırlamaq üçün
yardımçı vasitələrdən
biri kimi; şagirdlərin bilik və bacarıqlarının
qiymətləndirilməsi prosesində;
məktəbdaxili və
məktəbdənkənar icmalarla ünsiyyətin formalaşdırılmasında.
Unutmaq lazım deyil ki, İKT tədris prosesinin maraqlı və cəlbedici olması, öyrətmə
və öyrənmənin
daha da effektivliyi,
peşəkar inkişaf
imkanlarının bütün
müəllimlər üçün
əlçatan olması
və innovativ pedaqoji ideyalar vasitəsilə təlim tədris prosesinin səmərəliliyinin artırılması
üçün köməkçi
bir vasitədir, bu vasitədən məqsədyönlü və
ehtiyaca uyğun istifadə hər müəllimin vəzifəsidir.
Fuad Hüseynzadə
Palitra.-2017.-11 yanvar.-S.11.