Ustad
aşıqların irsinin qorunması sonrakı nəsillərin
mənəvi borcudur
Əzəl bir adamla dostluq eyləsən,
Onu çəksən
imtahana yaxşıdır.
Baxdın
gördün ilqarına kəc oldu,
Ona tapsan bir bahana
yaxşıdır.
(Aşıq Hüseyn Bozalqanlı)
Aşıq Hüseyn Bozalqanlının cavanlıq və
orta yaş dövrü çar Rusiyası, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti illərini əhatə edirsə, ahıl
yaşı sovet Rusiyasının dövrünə təsadüf
edir. Görürük ki, aşığın
yaşadığı dövr üç dövlətin
zamanına düşür və çar Rusiyasının
devrilməsi, AXC-nin yaranması və sonra onun süqutu ilə
sovet dövlətinin qurulması kimi ciddi hadisələr
tariximizdə köklü dəyişikliklərə səbəb
oldu. Öz növbəsində bu hadisələr
ədəbiyyatımızın inkişafında müəyyən
əngəllər yaratmış və həmin məşəqqətli
hadisələr xalq poeziyasına köçmüşdür.
Çox təəssüf ki, bu gün də həmin
təsirlərin acısı, hələ də aydın hiss
olunur. Belə ki, günümüzdə
klassikləşən qələm və sənət
adamlarının yaradıcılığının bir
çoxu yazılı ədəbiyyata
köçürülməmiş və folklor hadisəsi kimi
dildən-dilə keçərək yaşamışdır.
Aşıq sənətinin klassiklərindən
biri Aşıq Hüseyn Bozalqanlının
yaradıcılığı həmin illərdə
(xüsusilə çar Rusiyası və Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti illərində) yazılı ədəbiyyata
köçürülməmiş və nəticədə
aşığın zəngin irsinin böyük bir hissəsi
it-bata düşmüş və ya unudulmuşdur. Ancaq sovet Rusiyası dövründə
aşığın yaradıcılığına maraq
olmuş və Aşıq Hüseyn Bozalqanlının
şeirləri çap məhsullarında yer almağa
başlamışdır. Aşıq
Hüseyn Tovuz rayonunun Bozalqanlı kəndində
yaşamasına baxmayaraq, dövrün ziyalıları
(V.Xuluflu, S.Mümtaz, H.Əlizadə, S.Vurğun, C.Xəndan,
M.Rahim, M.İbrahimov və b.) onunla sıx əlaqələr
saxlayırdılar. Ədəbiyyatın dərin
bilicisi və bir ustad aşıq kimi Hüseyn Bozalqanlıya
böyük məhəbbət olmuşdur. Biz bunu həmin alimlərin əsərlərində
və ələlxüsus “Ədəbiyyat və İncəsənət”
qəzetinin səhifələrində müfəssəl şəkildə
görə bilərik.
Xəstə
Qasım, Abbas Tufarqanlı, Aşıq Alı, Aşıq
Ələsgər kimi klassik aşıqlarla bir sırada dayanan
azman el sənətkarı Aşıq Hüseyn
Bozalqanlının sovet hökuməti qurulduqdan sonra
yaradıcılığı zəhmətsevər
folklorçu alimlərimiz tərəfindən yazılı ədəbiyyata
köçürülməyə başlandı. Sözün həqiqi mənasında bu el sənətkarının
yaradıcılığına böyük diqqət yaranaraq
şeirləri və aşıq sənəti ilə
bağlı bilikləri kitablarda, qəzetlərdə və
jurnallarda yer aldı. Həmin dövrdə
aşığın yaradıcılığına diqqət
olmasaydı, bu gün Hüseyn Bozalqanlı irsinin tədqiqatçıları
ciddi problemlərlə üzləşəcəkdi. Bu yazımızda Aşıq Hüseyn Bozalqanlı
ilə Aşıq Ələsgərin görüşü,
dostluğu və onların ədəblə şeirləşmələri
(daha doğrusu, üz-üzə oxumaları) mənbələr
üzrə diqqətlə araşdırılacaqdır.
Cəmiyyətdə, bəzən oxucular, tədqiqatçılar,
sənətsevərlər və hətta alimlərdə iki
dahi aşığı (Aşıq Ələsgər və
Aşıq Hüseyn Bozalqanlı) bir-biri ilə üz-üzə
qoyurlar. Mən kəskin şəkildə bunun əleyhinəyəm.
Çalışıb qızılı
qızılın yanına qoymaq lazımdır. Bu zaman gözəl füzulişünas alim Sabir
Əliyevin bir rübaisini xatırlamaq yerinə düşər.
Bir sual eşitdim ömrüm uzunu,
Nizami böyükdür yoxsa
Fızılı.
Ariflər ayırmaz biri-birindən,
Qızılın yanına
qoyar qızılı.
Şeirdə “Fızılı” adı Füzuli deməkdir. Sabir müəllim
adı bu cür verməklə qeyd edir ki, Dahi Füzulini
oxumayanlar, şairin yaradıcılığını dərindən
bilməyənlər və onun adını düzgün deyə
bilməyənlər iki dahi şəxsiyyətin müqayisəsini
aparmamalıdır. O cümlədən Aşıq
Ələsgər və Hüseyn Bozalqanlı kimi dahi sənətkarların
yaradıcılığını və sənət fəaliyyətlərini
dərindən mənimsəməyənlər də dahi sənətkarlar
haqqında fikir bildirməməlidirlər.
Mütəfəkkir aşıqlar bizim ədəbiyyatımızın,
aşıq sənətimizin onurğa sütunlarını təşkil
edirlər və onların yaradıcılığının
müqayisəli təhlilini qərəzli, tarixi ədalətsizliklə
vermək düzgün deyil. Çünki
aşıq poeziyası xalq poeziyasının əsasını
təşkil edir və bir çox gözəl poetik nümunələr
aşıq şeiri şəkillərində yaranıb.
Bu baxımdan Aşıq Ələsgər və
Hüseyn Bozalqanlının ədəbi fəaliyyəti, bir sənətkar
kimi aşıq sənəti qarşısında
gördüyü işlər təqdirəlayiqdir. Hər iki dahi sənətkarın aşıq sənəti
və poeziyası qarşısında misilsiz xidmətləri
var və onların bu nəcib işləri bu gün də, gələcəkdə
də müzakirə obyekti olacaqdır. Aşıq
Ələsgər və Hüseyn Bozalqanlının hər
biri sənətsevərlər üçün əzizdir.
Ancaq bəzi ağzıgöyçəklər
iki dahi sənətkarı üz-üzə gətirərək
lazımsız söz-söhbətlər edirlər. Bunu unutmaq lazım deyil. Tarixi
saxtalaşdırmağı tarix bağışlamaz və
çalışıb hər iki el sənətkarına
layiqli qiymət vermək lazımdır.
Aşıq Ələsgər şirin, dilə yatan,
oxunaqlı aşıq şeirinin müxtəlif şəkillərində
yazdığı mükəmməl şeirləri ilə məşhurdur. Elə bu
xüsusiyyətlərə görədir ki, o, aşıq sənətində
ən çox oxunan aşıqlardan biridir. Onun dilində olan sadəlik, gözəllik şeirlərində
müfəssəl hiss edilir və xalq ruhuna yatan
yaradıcılığı ilə ölməzlik qazanıb.
Aşıq Hüseyn Bozalqanlıda Azərbaycan
aşıq sənətində tanınan, oxunan ciddi
yaradıcılıq və fəaliyyətlə məşğul
olan ustad sənətkarlardan biridir. Onun
şeir və dastanları da dillər əzbərinə
çevrilmiş, aşıqlar arasında sürətlə
yayılaraq xalq məhəbbəti qazanmışdır.
Aydındır ki, hər bir aşığın
yaradıcılığı xalqımız üçün əziz
və dəyərlidir. Bu baxımdan da sənətkarların
yaradıcılığı haqqında fikir bildirdikdə ən
azından onların ədəbi fəaliyyəti, aşıq
sənətini dirçəltmək üçün
gördüyü işləri dəqiq mənimsəyərək
elmi faktlarla öyrənmək lazımdır. Bu informasiyaları əldə etdikdən sonra hər
hansı aşıq haqqında fikir bildirmək olar. Şübhəsiz ki, yenə fikir söyləyərkən
ədaləti pozmaq olmaz.
Aşıq Hüseyn və Aşıq Ələsgər
eyni dövrdə yaşamış və aşıq sənətinə
xidmət edərək el-oba arasında sənətin
yaşamasına xidmət etmişlər. Hər iki sənətkar
aşıq sənətinin yaşadılması
üçün çoxlu şəyirdlər yetirmiş,
aşıq poeziyasının müxtəlif şəkillərində
şeirlər yazmış və adlarını ədəbiyyat
və aşıq sənəti tarixinə qızıl həriflərlə
yazmışlar. Bu dahi şəxsiyyətlər
yaşadıqları dövrlərdə bir-birləri ilə əlaqə
saxlamış və görüşmüşlər. Aşıqların yaşadığı
dövrün çətinlikləri onların bir-birləri ilə
sıx əlaqə saxlamalarına imkan verməmişdir.
Həmçinin hər iki aşığın
tarixi görüşü çox təəssüf ki, həmin
zamanlar yazılı ədəbiyyata köçməmiş, dildən-dilə
keçərək yaşamışdır. Dildə yaşanılan tarix bir çox zaman təhrifə
məruz qalır ki, biz bunu artıq hiss edirik. Elə bu səbəbdən də bu məqaləni
yazmağı qərara aldıq. Sevindirici
haldır ki, sonradan bu dahi sənətkarların
görüşləri və ədəb-ərkanla deyişmələri
tədqiqatçı alimlərin diqqətini cəlb etmiş
və yazılı ədəbiyyata
köçürülmüşdür. Bu
istiqamətdə, ilk növbədə Hümmət Əlizadənin
misilsiz xidmətləri olub. Ötən əsr
aşıq sənəti ilə bağlı mötəbər
mənbələr Hümmət Əlizadənin tərtib
etdiyi kitablardır ki, bu gün də həmin əsərləri
tədqiqatçılar əsas götürür.
Aşıq Ələsgər və Hüseyn
Bozalqanlının deyişmələrini toplayan və
kitablarında dərc edən Hümmət Əlizadənin
1929-cu ildə nəşr etdirdiyi “Azərbaycan
aşıqları I cild” kitabının 14 və 15-ci səhifələrində
deyişmənin bir hissəsi verilmişdir. Aşıq Hüseyn
Bozalqanlının adı kitabda Aşıq Söyün kimi
verilir və 14-cü səhifənin aşağısında
belə bir qeyd var: “Aşıq Hüseyn Qazax mahalında ən
məşhur şairlərdəndir. Fəqət
tərcümeyi-halı “Koroğlu” kitabında çap
olunduğu üçün təkrara lüzum görmədik.
Bu şairin adı Aşıq Hüseyndir.
Lakin xalq arasında Aşıq Söyün deyə
tanındığından bizdə elə yazdıq. H. Əlizadə”. Maraqlıdır
ki, kitab çap olunarkən Aşıq Hüseyn Bozalqanlı
yaşayırdı, Aşıq Ələsgər isə haqq
dünyasına qovuşmuşdu. Həmçinin
Hümmət Əlizadə Aşıq Hüseynlə əlaqələr
saxlayır, Göyçə mahalına səfərlər
edir və aşıq sənəti ilə bağlı ciddi
materiallar toplayırdı.
Aşıq sənətinin unudulmaz sənətkarı
Aşıq Ələsgərin ilk kitabını Hümmət
Əlizadə 1934-cü ildə “Azərnəşr” nəşriyyatında
çap edir.
Aşıq Ələsgər irsinin toplanıb
saxlanması baxımından H.Əlizadənin bu kitabı və
digər nəşrləri təqdirəlayiqdir. Hümmət
Əlizadə kitabın “Aşıq Ələsgərin tərcümeyi-halı”
bölməsində yazır: “Ələsgər ilə həməsr
olan ustad aşıq və şairlər: Göyçəli
Aşıq Musa, Aşıq Alı, Aşıq Məmməd,
Dərələyəzli Aşıq Qəhrəman,
Alçalı Aşıq Məhərrəm, Cilli Şair
Aydın, Molla Tağıoğlu şair Məhəmməd və
Tavuz (Tovuz) rayonundan Bozalqanlı Aşıq Hüseyn,
Yekallarlı şair Nağıdır. Bunlardan Aşıq Qəhrəman,
Aşıq Alı, şair Nağı və Aşıq
Hüseyn Ələsgərlə deyişmişlər". Bu kitabda da deyişmənin bir hissəsi verilib və
adını Söyün yazıblar. Həmin kitabın
163-cü səhifəsində deyişmənin altında qeyd
kimi yazılıb: “Söyün – Hüseyn deməkdir. Fəqət xalq içində aşıq
Söyün kimi tanındığından biz də elə
yazdıq. Aşıq Hüseyn Tavuz (Tovuz)
və Qazaq (Qazax) mahallarında ən məşhur
aşıqlardandır. Geniş tərcümeyi-halı
“Koroğlu” kitabında çap olunmuşdur. H.Ə.”. Həmin kitabın 163,
164, 165, 166-cı səhifələrində deyişmələr
verilib.
Hümmət Əlizadə 1935-ci ildə “Azərnəşr”
nəşriyyatında çap etdiyi “Aşıqlar”
kitabında Aşıq Hüseyn Bozalqanlının bir
neçə şeirini vermiş və onun haqqında qısa
məlumat dərc etmişdir. Həmin qısa məlumat kitabın
291-ci səhifəsində dərc olunmuş və orada
yazılır:
“Aşıq Hüseyn Tavuz (Tovuz) rayonun Aşağı
Bozalqanlı kəndindəndir. Təvəllüd tarixi məlum
deyil: özünün söylədiyinə görə 55-60
yaşlarındadır.
Aşıq
Hüseyn çox usta və aşıqlarla
qabaqlaşmış, çox mollalar məclisinə
düşmüş, heç bir kəs onun qabağında
dura bilməmiş. O cümlədən məşhur ustad
Göyçəli Aşıq Ələsgər ilə də
deyişmişdir, fəqət heç biri üstün gələ
bilməmişdir.
Aşıq Hüseyn Koroğlu (Kor oqlu) dastanının
üç böyük qolunu bilir.
Ən çox mürəbbə gözəlləmələri
və həcvlərilə məşhurdur. Aşıq
Hüseyn lirik şeirlər ilə bərabər ictimai xarakter
daşıyan şeirlər də söyləmişdir.
“Baxın”, “Çəkməsin”, “Geri dur”, “Varmış”,
“Olubdur” şeirləri bu qəbildəndir”.
Məşhur folklorşünas alim Hümmət Əlizadənin
“Aşıqlar” kitabı II cildi “Azərnəşr”də
1936-cı ildə işıq üzü görür. Bu kitabda da
Aşıq Hüseynin bir neçə şeiri çap olunur.
Aşıq Hüseyn Bozalqanlının şeirləri
kitabın 259, 260, 261, 262, 263, 264 və 265-ci səhifələrində
verilib.
Dəyərli alim Hümmət Əlizadənin
Aşıq Ələsgər haqqında növbəti
kitabı 1937-ci ildə “Azərnəşr” nəşriyyatında
işıq üzü görür. Həmin nəşrin
245, 246, 247, 248, 249 və 250-ci səhifələrində
“Aşıq Ələsgərlə Aşıq Hüseynin
deyişməsi” başlığında deyişmənin III
hissəsi verilmişdir. Burada bir məqam
diqqəti cəlb edir. Belə ki, deyişmələr
Hümmət Əlizadə tərəfindən bir neçə
kitabda çap olunub. Bu zaman Aşıq
Hüseyn Bozalqanlı və deyişmənin şahidi olan əksər
insanlar yaşayırdılar. Onların
heç biri bunu inkar etməyib. Ancaq bu
insanlar dünyasını dəyişdikdən sonra gələcək
tədqiqatçılar bilərək və ya bilməyərək
deyişmənin olmadığını yazmışlar və
deyişmənin Hüseyn Bozalqanlı yox, Aşıq
Hüseyn Şəmkirli olduğu vurğulamışlar.
Hətta Aşıq Ələsgərlə Aşıq
Hüseynin görüşü haqqında olan dastan və rəvayət
sonralar kitablara da salınıb. Ancaq buradakı səhvlər və
təhriflər hiss olunur və əlimizdə olan materiallar
bunu deməyə əsas verir. Hazırda Aşıq Ələsgərlə
Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin adına
verilən deyişmələr Aşıq Hüseyn
Bozalqanlı ilə Aşıq Ələsgərin deyişmələridir.
Ehtimal olunur ki, ötən əsrdə kitabxana və
internet resurslarının zəif olması bu sahənin tədqiqatçılarının
sanballı mənbələrə çatmasına və beləcə,
ciddi tədqiqatlar aparmasına imkan verməmişdir. Məhz
bu və digər səbəblərdən qaynaqlanaraq deyə
bilərik ki, deyişmənin Hüseyn Şəmkirlinin adına çıxarılması informasiya
qıtlığından baş vermişdir. Hazırda
əlimizdə olan deyişmə Aşıq Hüseyn
Bozalqanlı ilə olan deyişmədir.
Aşıq
Ələsgərin 1972-ci ildə “Elm” nəşriyyatında
Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasının Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun qərarı ilə çap
olunan “Aşıq Ələsgər” ikicildlik kitabında
Aşıq Hüseyn Bozalqanlı ilə Aşıq Ələsgərin
görüşü əhvalat kimi verilmişdir. Kitabın toplayıcısı İslam Ələsgər,
tərtib edənlər Əhliman Axundov, Məhəmməd
Hüseyn Təhmasib və redaktoru isə Həmid
Araslıdır. Həmin kitabın 259-cu səhifəsindən
274-cü səhifəsinə kimi “Aşıq Ələsgərlə
Aşıq Hüseyn haqqında rəvayət”
başlıqlı deyişmə çap olunub. Bu kitabda çox ciddi səhvlər getmişdir.
Belə ki, kitabın 92-dən 96-ya kimi olan səhifəsində
verilən deyişmə Aşıq Ələsgərlə
Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin adına
verilmişdir. Bu kitabın 324-cü səhifəsində
izahatla Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin olduğu
vurğulanmışdır. Bu isə ciddi
tarixi səhvdir. Çünki həmin
deyişmə Hümmət Əlizadənin kitablarında
Aşıq Hüseyn Bozalqanlı ilə olduğu
vurğulanır və Aşıq Ələsgərlə
Aşıq Hüseyn Bozalqanlının deyişməsi kimi
verilmişdir. 1972-ci ildə çap olunan
Aşıq Ələsgərin Aşıq Hüseyn Şəmkirli
ilə deyişməsi səhvən çap olunmuşdur.
Bunun haqqında ikinci dəlilimiz “Ədəbiyyat və İncəsənət”
qəzetinin 1941-ci il noyabrın 20-də səhifə
4-də Aşıq Hüseyn Bozalqanlının vəfatilə
bağlı Əhməd Cəmilin imzaladığı
nekroloqda həmin deyişmədən bir bənd şeir
verilmişdir. Bu da bir daha sübut edir ki,
deyişmə Aşıq Hüseyn Bozalqanlıya aiddir.
Çox maraqlıdır ki, bu tarixi səhv sonrakı
kitabların birində də təkrar olunur. Aşıq
Hüseyn Şəmkirlinin 1991-ci ildə “Bakı
yazıçı” nəşriyyatında (toplayıb, nəşr
edən və ön sözün müəllifi professor
Rüstəm Rüstəmzadə və redaktoru İslam Turkay)
çap olunan kitabın 51-ci səhifəsində deyişmə
Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin adından verilmişdir.
Böyük ehtimalla buradakı səhv informasiya
Aşıq Ələsgərin 1972-ci ildə çap olunan
“Aşıq Ələsgər” ikcildlik kitabından
götürülmüşdür. Maraqlıdır
ki, Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin həmin kitabında
Aşıq Ələsgərlə verilmiş bu deyişmənin
tutarlı mötəbər istinad mənbəyi yoxdur.
Aşıq
Ələsgərin nəvəsi, ələsgərşünas
alim İslam Ələsgər 1999-cu ildə “Maarif” nəşriyyatında
çap etdirdiyi “Haqq aşığı Ələsgər”
kitabında yazır: “Hamıya məlumdur ki, Bozalqanlı
Aşıq Hüseyn Aşıq Ələsgərlə
deyişməmişdir. Ələsgər kimi bir
ustadın özündən 50 yaş kiçik olan bir cavanla
deyişməsinə inanmaq çətindir. Bundan əlavə, Bozalqanlı Aşıq Hüseyn
Aşıq Ələsgərin qardaşı oğlu
Aşıq Qurbanla siğə qardaş imişlər. Ələsgəri öz atası kimi əziz tutan
Hüseynin onunla qarşılaşması yenə də
heç cür ağlabatan deyildi.
Bozalqanlı Aşıq Hüseyn Aşıq Ələsgərin
bəzi şeirlərinə bənzətmələr
yazmışdır ki, aşıqlar bunları deyişmə
şəklində oxusalar da, bu deyişmə deyildir. Deyişmə
məsələsi Aşıq Hüseynlədir ki, bu barədə
mətbuatda çıxış edilmişdir, hətta
kitabların özlərində də qeydlər vardır”.
İslam Ələsgərin bu yanaşmasını
düzgün hesab etmək olmaz. Ən azından ona
görə ki, Aşıq Hüseyn Bozalqanlı öz
sağlığında olmayan bir deyişməni Hümmət
Əlizadənin kitablarında çap olunmasına icazə
verməzdi. Həmçinin Aşıq
Ələsgərlə Aşıq Hüseyn
Bozalqanlının görüşləri olmuş, onlar
şeirləşib oxumuşlar. Bu
görüşün iştirakçıları olub və
el-oba arasında bu əhvalat sürətlə
yayılmışdır.
Aşıq
Ələsgərin 1999-cu ildə “Şərq-Qərb” nəşriyyatında
578 səhifəlik “Aşıq Ələsgər (Əsərləri,
dastan-rəvayətlər, xatirələr...)” kitabında
(toplayıb tərtib edən, ön sözün və qeydlərin
müəllifi İslam Ələsgər, redaktor, filologiya elmləri
doktoru Məhərrəm Qasımlı) Aşıq Hüseyn
Bozalqanlının Aşıq Ələsgərlə
görüşündə dediyi “Düşmüşəm”
qoşması çap olunub. Kitabın 537-ci səhifəsində
“Düşmüşəm” şeiri verilib və guya,
Aşıq Hüseyn Bozalqanlı Aşıq Ələsgərə
nəzirə olaraq yazmışdır. Aşıq Ələsgərin
bu kitabında şeirin Hüseyn Bozalqanlı adına
verilməsi təqdirəlayiq addımdır. 1972-ci
ildəki nəşrində verilən səhv burada düzəldilmiş,
amma deyişmənin olduğu danılaraq bənzətmə
kimi verilmişdir. Həmçinin
“Düşmüşəm” qoşmasının bu kitabda
çap olunması bir daha sübut edir ki, Aşıq
Hüseyn Şəmkirlinin 1991-ci ildə çap olunan
kitabında verilən informasiyada səhvdir. Bu faktlar bir daha şeirin Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin
yox, Aşıq Hüseyn Bozalqanlının şeiri
olduğunu sübut edir.
Çox maraqlıdır ki, Aşıq Ələsgərin
2004-cü ildə “Şərq-Qərb” nəşriyyatında
çap olunan 400 səhifəlik kitabında 1972-ci ildə səhvən
çap olunmuş Aşıq Ələsgər və
Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin deyişməsi verilməmişdir. Bu, bir daha həmin
deyişmənin Aşıq Hüseyn Şəmkirli ilə
yox, Aşıq Hüseyn Bozalqanlı ilə olduğunu
göstərir. Bu nəşrdə 228-ci səhifədən
242-ci səhifəyə kimi Aşıq Ələsgərlə
Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin görüşü
verilmiş və 1972-ci ildəki səhvən verilən
Aşıq Ələsgər və Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin
deyişməsində işlənən şeirlərindən
istifadə olunmamışdır.
“Azərbaycan
aşıq şeirindən seçmələr (iki cilddə,
I cild, “Şərq-Qərb”, 2005, 376 səh.)” kitabında (tərtibçilər
Əhliman Axundov, İsrafil Abbaslı, Hüseyn
İsmayılov) da deyişmə Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin
adına səhv olaraq verilmişdir. Kitabın 351-ci səhifəsində deyişmə
verilmişdir. Bir daha bu səhv
informasiyaların kitablarda verilməsi tədqiqatçı
alimlərin diqqətsizliyindən, arxiv materiallarını tədqiq
etməməkdən irəli gəlir.
Aşıq
Ələsgər və Aşıq Hüseyn Bozalqanlı
arasında olan görüşdə Hüseyn
Bozalqanlının səsləndirdiyi şeiri əziz oxuculara
təqdim edirik:
Qırxlar piri özü verib dərsimi,
Şair cərgəsində sana düşmüşəm.
Arif məclisində, alim yanında,
Neçə dəfə
imtahana düşmüşəm.
Bir zaman əlimdə zil bəm saz
oldu,
Gözəllər mənimlə
üzbəüz oldu.
Suyum artıq gəldi, tozhatoz oldu,
İndi də yumşalıb
una dönmüşəm.
Özüm aşiq olub gəzirəm
eldə,
Qaldı həsrət gözüm əbrişim
teldə,
Ələsgər danışan təşbeh
misalda,
Hüseyn deyər, həmən
günə düşmüşəm.
Aşıq ədəbiyyatının tədqiqatçılarından
biri Nazir Əhmədlinin “Haqq-nahaq seçilər haqq
divanında” (“Elm və təhsil”, 2017, 340 səh.) kitabında
da Aşıq Ələsgər və Aşıq Hüseyn
Bozalqanlı görüşünə toxunulmuşdur. Kitabın 186-cı səhifəsində
yazılır: “Bəzən Ələsgərlə deyişən
adamın Aşıq Hüseyn Şəmkirli deyil, Aşıq
Hüseyn Bozalqanlı olduğunu söyləyənlər də
var. Görkəmli söz ustası olan H. Bozalqanlının
deyişmə ehtimalını nəzərdən keçirərkən,
ilk növbədə onun yaşına baxmalıyıq. Aşığın 1937-ci ildə yazdığı
tərcümeyi-halında 1863-cü ildə doğulduğu
aydın olur.
Bu baxımdan, onun Aşıq Ələsgərdən 11
yaş balaca olduğu üzə çıxır. Ehtimal
baxımından onların arasında deyişmə olduğunu
inkar etmək olmaz, amma son dövrlərdə qəbul
olunmuş ictimai fikrə görə Aşıq Ələsgərlə
deyişən Şəmkirli Aşıq Söyün
olmuşdur”.
Nazir Əhmədlinin bu yanaşması göstərir ki,
tədqiqatında deyişmənin olub-olmadığını
sübut edəcək tutarlı mötəbər mənbələr
olmamışdır. Nazir müəllim son olaraq ictimai fikri əsas
götürmüşdür. Nazir Əhmədli
ilə görüşlərimizin birində bu məsələni
xatırlatdım və Nazir müəllim mənə Hümmət
Əlizadənin kitablarının və digər mənbələrin
onda olmadığını vurğuladı. Kitabın gələcək
nəşrlərində bu səhvin aradan
qaldırılacağını dedi.
Ümumilikdə ustad aşıqların ədəbi fəaliyyəti
hər birimizin milli sərvətimizin ayrılmaz tərkib hissəsidir. Aşıqlar
xalq yaradıcılığının mühüm qolu olaraq əvəzsiz
ədəbiyyat nümunələri yaratmışlar. Şifahi xalq ədəbiyyatına daha çox
yaxın olan aşıq ədəbiyyatı zaman-zaman tarixi dəqiqliyini
dildən-dilə keçərək itirmişdir. Şübhəsiz ki, bunu da təbii qarşılamaq
lazımdır. Ancaq ustad
aşıqların irsinin qorunması, tarixi ədalətin bərpası
sonrakı nəsillərin mənəvi borcudur. Bu baxımdan, aşıq sənətində və ədəbiyyatında
göründüyü kimi, bu gün də ciddi tədqiqatların
aparılmasına böyük ehtiyac var. Hər birimiz
çalışıb azman sənətkarlarımızın ədəbi
irsinə sahib çıxıb, onu əsrlərdən-əsrlərə
daşımalıyıq. Bu
araşdırma yazımızdan sonra ümidvarıq ki, bu sahənin
mütəxəssisləri Aşıq Ələsgər və
Aşıq Hüseyn Bozalqanlı arasında olan deyişməni
kitablarda yenidən nəşr edəcəklər.
Mahmud Əyyublu,
AAB-nin üzvü
Palitra.- 2018.- 2 avqust.- S. 13.