Azərbaycanda didaktik fikrin inkişafı
Azərbaycan elmi-pedaqoji fikrinin ana xəttini didaktik fikrin inkişafı təşkil etdiyindən pedaqoji elmlər doktoru, professor Fərrux Rüstəmov “Azərbaycan pedaqogikaşünaslığı” kitabında bu sahənin nəzəri-pedaqoji və tarixi inkişafı kimi ciddi elmi-pedaqoji təhlilinə geniş diqqət yetirmişdir.
Əsərin “Azərbaycanda didaktik fikrin inkişafı” adlanan üçüncü fəslində təhsilin bütün pillələrində, xüsusilə ümumi orta təhsilin məzmununun, tədris plan və proqramlarının təkmilləşdirilməsindən, stabil dərsliklərin yaradılmasından, didaktikanın nəzəri problemlərinin tədqiqindən bəhs olunur. Didaktikanın nəzəri problemlərinin tədqiqi öz aktuallığı ilə seçilir. Belə ki, təlim və təhsil prosesinin mahiyyəti, məzmunu, prinsipləri, metodları və təşkilat formalarını öyrənən didaktika tədqiq etdiyimiz mərhələdə özünəməxsus inkişaf yolu keçmiş, Azərbaycan pedaqoqları nəyi (məzmun), kimə (yaş dərəcəsi), harada (təşkilat forması), nə üçün (məqsəd), nələrin köməyi ilə (vasitələr), necə (hansı metod və priyomların köməyi ilə) öyrətmək məsələləri ilə bağlı araşdırmalar aparmış, ictimai-iqtisadi inkişafın tələblərini öyrənməklə bu tələblərə uyğun təhsilin hər mərhələsinin məqsəd və vəzifələrini konkretləşdirmiş, həmin məqsəd və vəzifələri nəzərə alaraq təhsilin optimal məzmununu müəyyənləşdirmişlər. Didaktik tədqiqatlarda təlim prosesinin qanunauyğunluqları əsasında təhsilin məzmunu şagirdlər tərəfindən səmərəli mənimsənilməsini, onların tərbiyə olunması və inkişafını təmin edən yol və şərtlər də müəyyənləşdirilmişdir. Azərbaycan didaktları təhsillə bağlı xeyli metodoloji suallara cavab axtarmış, bəşəriyyətin əldə etdiyi ictimai təcrübənin, bilik və bacarıqların gənc nəslə öyrədilməsində müəllim və şagirdlərin əməyini mümkün qədər yüngülləşdirməyə çalışmış, bu prosesin optimal variantının tapılması istiqamətində ciddi araşdırmalar aparmışlar. Tədqiqatlarda təlim prosesinin obyektiv qanunauyğunluqlarının və onları şərtləndirən amillərin öyrənilməsi mühüm yer tutmuşdur. Məhz elə bunun nəticəsidir ki, nəzəriyyəçi pedaqoq-alimlərin gərgin elmi axtarışları və yaradıcılıq uğurları sayəsində Azərbaycanda təlim nəzəriyyəsi 20-ci illərdən öz inkişafının yeni mərhələsinə daxil olmuş, bitkin elmi sistemin formalaşması istiqamətində müəyyən təşəbbüslər göstərilmişdir.
30-cu illərdə məktəb haqqında rəsmi dövlət qanunlarının qəbul etdiyi qərarlar (“XMK sistemində pedaqoji təhriflər haqqında” UİK(b)PMK-nın qərarı. “Kommunist” qəzeti, 05.06.1936), didaktikanın yeni istiqamətdə inkişafını şərtləndirdi.
Bu dövrdə problemlər dövrün siyasi tələbləri səviyyəsində izah edilir, elmin nailiyyətləri nəzərə alınmırdı. Bu çox ciddi məsələ idi və böyük narahatlıq doğururdu. Böyüməkdə olan nəslin elmlərin əsaslarına yiyələnməsinə kifayət qədər diqqət yetirilsə də, tədris prosesinə pedaqoji prosesin ümumi planının tərkib hissəsi kimi baxılmadığından yeni məzmunlu nöqsanlar meydana çıxmışdı. Nəzəri biliklərə həddən artıq diqqət yetirildiyindən tətbiqi biliklərə, praktik bacarıq və vərdişlərə kifayət qədər yer verilmirdi. 30-cu illərin tədris plan, proqram və dərsliklərində özünü göstərən bu qüsurlar 40-cı illərdə daha qabarıq nəzərə çarpırdı.
Didaktlar, xüsusilə Mərdan Muradxanov, Mehdi Mehdizadə, Mikayıl Rəhimli, Əşrəf Hacızadə və b. və praktiklər təlimin qanunauyğunluqlarını meydana çıxarmağa və əməli iş prosesində onlardan istifadə etməyin yollarını müəyyənləşdirməyə çalışdılar. Tədris prosesinin əsas komponentlərini, təlimin təşkilinin forma və metodlarının seçilməsini, təlimin stimullaşdırılmasını ehtiva edən təlim prinsiplərinin tədqiqi pedaqoji tədqiqatların mərkəzində dayandı.
Müəllif haqlı olaraq yazır ki, 30-cu illər pedaqoji mətbuatında milli kadrlar təlimin ayrı-ayrı prinsiplərindən, onların tətbiqi əhəmiyyətindən bəhs etsələr, təlim prinsiplərinin sistemini yarada bilməmiş, əsasən, Rusiya alimlərinin tədqiqatlarına əsaslansalar da, sonra yerli alimlərin tədqiqatlarında surət götürmüşdür. Y. N. Medınskinin, V. E. Qmurmanın təsnifatına istinad etmiş, daha çox həmin bölgünün təbliği ilə məşğul olmuşlar.
Yerli pedaqoqlardan Mehdi Mehdizadə təlim prinsiplərini təlimin müvəffəqiyyətlə nəticələnməsini təmin edən əsas tələblər kimi şərh edərək onları aşağıdakı kimi qruplaşdırdı:
1) təlimin tərbiyəvi xarakteri;
2) biliklərin şüurlu və möhkəm mənimsənilməsi;
3) biliklərin sistematik və ardıcıl verilməsi;
4) təlimdə əyanilik;
5) uşaqların xüsusiyyətlərini və
maraqlarını nəzərə
almaq [Bax, Mehdizadə M., Xəlilov
S., Mustafayeva D. Pedaqogika.
I hissə, Bakı
1941, s. 125].
50-ci illərin sonlarında
çap olunan “Pedaqogika” [Mehdizadə M., Muradxanov M, Əfəndiyev
T, Vəlixanlı İ. Pedaqogika. I hissə,
Bakı ADPİ, 1958, s.74-85] tədris vəsaitində Mərdan Muradxanov təlim prosesi üçün zəruri
olan aşağıdakı
prinsipləri irəli
sürdü: 1) əyanilik
prinsipi; 2) şüurluluq
və fəallıq prinsipi; 3) sistematiklik prinsipi; 4) biliklərin möhkəmləndirilməsi prinsipi;
5) münasiblik prinsipi.
Bu bölgü Mehdi Mehdizadənin bölgüsündən o qədər
də fərqlənmir.
Mehdi Mehdizadə biliklərin möhkəmləndirilməsini şagirdlərin şüurlu
mənimsəmələri ilə
bir yerdə verdiyi halda, Mərdan Muradxanov bunları ayırır.
Mehdi Mehdizadə təlimin tərbiyəvi xarakterini prinsip kimi birinci
sırada verdiyi halda, Mərdan Muradxanov təlimin tərbiyəvi xarakterindən
prinsip kimi, ümumiyyətlə, bəhs
etmir. Halbuki o, əvvəlki tədqiqatlarında
təlimin tərbiyələndirilməsi
prinsipini irəli sürmüş və onun məzmununu açıqlamışdı.
Təlimin səmərəliliyini artıran
əsas ideya, başlıca tələb
kimi öyrənilən
təlim prinsiplərinin
tədqiqində ən
böyük uğur təlim prinsiplərinin qarşılıqlı əlaqəsinin
didaktik vəhdətdə
tətbiqinin elmi cəhətdən əsaslandırılması
idi.
40-50-ci illərdə nəşr
olunan “Pedaqogika” dərs vəsaitlərində
fərdi yanaşma təlim prinsipi kimi təqdim edilmirdi. Psixologiyada fərdi fərqlərin
öyrənilməsi sahəsində
əldə edilən uğurlar pedaqogika və məktəb təcrübəsində fərdi
yanaşma prinsipinin tətbiq olunmasında xüsusi rol oynadı. Fərdi yanaşma ilk vaxtlar
yalnız didaktik prinsip kimi tətbiq
olunsa da, tədricən bu prinsipin tətbiq sahəsi genişləndi,
o, tərbiyə nəzəriyyəsi
və təcrübəsində
də mühüm yer tutmağa başladı.
Təlim prinsiplərinin mahiyyətinə
dərindən nüfuz
etmək, onlara təlim prosesinin qanunauyğunluğu kimi baxmaq vəonları təlimin digər komponentləri ilə qarşılıqlı əlaqədə
araşdırmaq 70-80-ci illərdə
ön plana çəkildi. Bu da,
hər şeydən əvvəl, prinsiplərin
yeni təsnifatında
öz əksini tapdı [Əhmədov B.,
Rzayev A. Pedaqogikadan mühazirə konspektləri.
Bakı, 1983, s. 138].
Aparılmış tədqiqatlarda təlimin
əməklə, həyatla
əlaqələndirilməsi prinsipi (Mehdi Mehdizadə, Mərdan Muradxanov, Nurəddin Kazımov), təlimin tərbiyəedici prinsipi (Nurəddin Kazımov, Süleyman Zeynalov, İ.Ağayev), əyanilik
prinsipi (Mərdan Muradxanov, Bəşir Həmədov, Teymur Rzayev, Nağı Günəşli və
b.), fərdi yanaşma
prinsipi (Soltansəlim Axundov və b.) və onların qarşılıqlı əlaqəsi,
təlim prosesinə tətbiqi diqqət mərkəzində oldu. Həmin dövrdə təlim prinsipləri ilə bağlı aparılmış araşdırmaların
təhlili belə qənaətə gəlməyə
əsas verir ki, bir çox
hallarda tədqiqatçılar
prinsiplərin təlimin
obyektiv qanunauyğunluqları
əsasında irəli
sürülməsi zəruriliyini
unutmuş, qanunauyğunluqların
meydana çıxarılmasına
diqqət yetirməmiş,
prinsiplər sistem halında yox, təcrid edilmiş şəkildə, ayrı-ayrılıqda
təqdim olunmuşdur.
80-ci illərdə cəmiyyətin
tələbatına uyğun
olaraq məktəb təcrübəsi əsasında
təlimin prinsiplərinin
daha da təkmilləşdirilməsi
davam etdirildi.
Təlim prinsiplərini “müəllimin təlimin obyektiv qanunlarını dərk etməsi və şagirdlərə həyatı dərk etdirmək prosesində həmin qanunların tələblərinin əldə rəhbər tutulması kimi” şərh edən Bəşir Əhmədov təlimdə fəaliyyət göstərən prinsipləri üç qrupa böldü: 1) bütün sahələrdə, o cümlədən təlimdə fəaliyyət göstərən prinsiplər (ümumi prinsiplər); 2) pedaqoji prosesin bütün sahələrində, o cümlədən təlimdə fəaliyyət göstərən prinsiplər (xüsusi prinsiplər); 3) təkcə təlimə aid olan prinsiplər (spesifik prinsiplər). Təlim prinsiplərinin sistemini yaradarkən hər üç qrupun nəzərə alınması zəruriliyini vurğulayan Bəşir Əhmədov Mərdan Muradxanovdan fərqli olaraq təlimdə 13 spesifik prinsipin mövcudluğu fikrini irəli sürdü, onların hər biri haqqında ümumi təsəvvür yaratdı, onlar arasındakı əlaqənin təzahür formalarını araşdırdı, təlim prinsiplərinin sistem şəklində fəaliyyət göstərdiyini əsaslandırdı.
Azərbaycanda pedaqoji elmin inkişafı təlimin prinsipləri anlayışının da dərin didaktik işlənməsində öz əksini tapdı. Təlim prinsiplərini təlim metodlarına istinadən, onun köməyi ilə məqsədə çatmağın fəaliyyət üsulu kimi səciyyələndirən bir qrup tədqiqatçı (Yusif Talıbov, Əjdər Ağayev, İramin İsayev, Allahverdi Eminov) təlimin bütün komponentlərini (məqsəd, məzmun, vasitə, metod, nəticə) özündə əks etdirən 6 prinsip [Talıbov Y., Ağayev Ə., Kommunist tərbiyəsi metodları // “Azərbaycan məktəbi” jurnalı, 1980, ¹5, s, 45-57], Akif Abbasov, Hikmət Əlizadə 9 prinsip [Abbasov A., Əlizadə H. Pedaqogika. Bakı: Renessans, 2002, s.45- 49] müəyyənləşdirdiyi halda, Nurəddin Kazımov təlim prinsiplərini nə ad, nə də miqdar cəhətdən məqbul hesab etməyərək 13 prinsip irəli sürdü [Kazımov N., Həşimov Ə. Pedaqogika. Bakı: “Maarif”, 1996, s.141].
Aparılmış tədqiqatların
müqayisəli təhlilini aparan müəllif
iri və xırda həcmli əsərləri,
hətta jurnal məqalələrini diqqətdən
kənarda saxlamamış, hər birinin
başlıca nəzəri-praktik qənaətlərinə
münasibət bildirmişdir. Xüsusilə təhsilin məzmunu təlim
metodlarının köməyi ilə həyata
keçirildiyindən pedaqoji tədqiqatlarda
təlim metodlarının yeniləşdirilməsi, təkmilləşdirilməsi,
həyatın tələblərinə
uyğunlaşdırılması, bu sahədə
optimal elmi sistemin yaradılması didaktikanın əsas
problemlərindən biri kimi diqqət mərkəzində oldu, psixoloji, qneseoloji, pedaqoji aspektlərdə
izah edildi.
(ardı
var)
Həsən Bayramov
pedaqoji elmlər doktoru
Palitra 2018.- 15 avqust.- S.13.