Əkbər Qoşalı:
“Biz yeni dövrün yazarları haqqında danışanda,
ümumi dəyərləndirmə etməliyik”
Müsahibimiz
Dünya Gənc Türk Yazarlar Birliyi Məsləhət
Şurasının başqanı Əkbər
Qoşalıdır.
- Əkbər müəllim, bəllidir ki, hər bir şairin ədəbiyyata gəlişi onun yaradıcılıq ömründə mühüm yer tutur. Sizin də bir şair kimi ədəbiyyata gəlişiniz oxucularımız üçün maraqlıdır. Söhbətimizi bu əsnadan başlayaq...
- Əgər orta məktəb illərində yazılanları, tam əksəri sonradan cırılıb atılanları nəzərə almasaq, tələbəykən Azərbaycan Texniki Universitetinin bütün respublika miqyasında yayılan “Ziya” qəzetində çap olunmuş ilk şeirlərim, yazılarım mənim professional ədəbi fəaliyyətimin başlanğıcı kimi dəyərləndirilə, qəbul edilə bilər.
Rəhmətlik atam el şairiydi, Usta Mehdi imzasıyla xəlqi şeirlər yazardı, el-obanın yaşantılarını, təbiətin gözəlliklərini, Yaradana bağlılığı, uğurları, adamların naqisliklərini və s. anladan şeirlər yazardı, əlbəttə, ilkin dövrlərdə atamın təsiri olduğu təbiidir. Sonralar, paytaxt mühiti ilə qaynayıb-qarışmaq imkanı, 90-cı illərin qaynar, qaynar olduğu qədər də keşməkeşli, qilü-qallı ədəbi dartışma müstəviləri, bəzən də əyri müstəviləri, az qala, bütün ədəbi toplantılara getmək, dövrün ədəbi mənzərəsinə biganə qalmadan, əlbəttə, öz cızma-qaralarınla çıxış etmək və s. – bütün bunlar ilk toplulara gedən yolun basamaqlarıydı... Özü də, o dövrlərdə bunu fərq etmirdik, bəlkə, bir yoldu çıxmışdıq, yürüyürdük – “uzun, incə bir yoldayam, yürüyürəm, gündüz-gecə” misalı... Bir də, baxdıq, AYB-nin ən gənc iki üzvündən biriyəm – bu o dövrlər üçün sadə, yaxud adi məsələ sayılmazdı. Müstəqil Azərbaycanda ilk rəsmi və ciddi ədəbi almanaxı – “Qar çiçəyi”ni mən tərtib etmişdim (eyniadlı ədəbi qurum da yaratmışdıq(Ə.Q)). Bir də baxdıq, Türküstanda türk ədəbi və yeni nəsil yazarlarının toplantısı Dünya Gənc Türk Yazarlar Birliyinin qurulması barədə qərar qəbul edib. Bir də, bir də, deyərkən, gəlib bu günlərə vardıq: dəqiq sayını bilmədiyim neçə kitabın tərtibçisi, həmtərtibçisi, redaktoru, “Ön söz” yazarı və bilavasitə müəllifi... Məsuliyyətli məruzələr, önəmli konfranslarda çıxışlar, şölənlərdə respublikamızı təmsil etmək, habelə ədəbi-ictimai çalış¬maların Azərbaycanda, Qazaxıstanda, Qırğız Respub¬likasında, Özbəkistanda, Tür¬kiyədə, digər qardaş ölkə və topluluqda, Rusiyada, Makedoniyada, İraqda və b. ölkələrdə təltiflərə layiq görülməsi də öz yerində. Bunlar nə böyük, nə də kiçik sonuclar deyil, çünki mən özümü başqası ilə deyil, özümlə müqayisə etməyi üstün tuturam. Belə olanda, kiçikliyindən, böyüklüyündən asılı olmayaraq, çəkilən zəhmət, o zəhmətin təcallası, dəyərləndirmələr – hamısı əziz olur...
- Siz uzun illərdi, yaradıcı gənclərlə çalışırsınız. Bilirsiniz ki, gənclər içərisində bəzi Avropa qaynaqlı ədəbi cərəyanlar zəminində şeir yazanlar da var. Qeyd edim ki, özəlliklə, bu gənclərin çoxu xalq yaradıcılığından (qoşma, gəraylı, təcnis və s. aşıq şeiri şəkillərindən) uzaqlaşır; onların yaradıcılığında xalq ruhu hiss olunmur. Məhz bu səbəbdən də, onların yaradıcılığını xalq yaşadacaqmı? Bu məsələyə münasibətiniz bizim üçün maraqlıdır.
- Şeirin nə köhnəsi, nə təzəsi? – Yaxşı şeir sonalanmayan bir hadisədir. Məndən öncə də ədəbiyyatşünas alimlərimiz qeyd ediblər ki, hazırkı dövrdə yaşayan xeyli şair, ədib var ki, məsələn, Nizami də, Füzuli də, Vaqif də ondan daha çağdaş¬dır. Nizaminin bəşəri çağı¬rışlarından, nəsihətlərindən, Füzulinin eşq anlatımından, Nəsiminin insanı mümkün olan ən yüksək qatda görməsindən danışırıqsa, çağdaş dövrdə yaşayan elə şairlər var ki, onlar haqqında bu mərtəbədə, dərəcədə danışa bilmirik. Çağdaş dövrdə yaşayan şairlərin tarixdə nə dərəcədə qalacağı, yazdıqlarının nə qədər yaşayacağı danışmağın özü bir xeyli suallar daşımaqdadır. Ancaq bu dəyərləndirmə ümidsiz olmaq anlamına gəlməməlidir; bu sözlər zamanın hər şeyi öz yerinə qoyacağına bir xatırlatma sayılsa, bugünkü ədəbi mənzərədən hansısa rahatsızlığın gələcək üçün problem olmadığına inamın ifadəsi daha düzgün olardı.
Əslində, indiki dövrün yazarları daha güclü yazmaq imkanına, bəlkə də, məntiqinə malikdirlər. Çünki çağdaş yazarların dünya ilə daha çox əlaqəsi olduğu üçün informasiyaları da zəngindir. Üstəlik, bugünkü yazarlarımızın yaddaşında Nizami, Nəsimi, Füzuli, ... qatı var. Doğrudur, akademik münasibət də bunu tələb edir ki, hər yazar önəmli dərəcədə öz dövrünü yazır, yansıdır; bununla belə, o istedadlıdırsa, yaddaş süxurlarını, ruh qatlarını... da təcalla etdirir. Böyük əsərlər, yazarına uğur qazandıran yazılar, yalnız “öz günündən, vədəsindən danışmayan”, tarix şüuruna və üfüqötəsinə boylanışa malik olması ilə önplana çıxır.
Janrından, mövzusundan, yanaşma tərzindən asılı olmayaraq, biz yeni dövrün yazarları haqqında danışanda, ümumi dəyərləndirmə etməliyik. Çağdaş yazarlar elliklə həmişə eyni cərəyana xidmət edib, ondan asılı vəziyyətə düşməyəcək ki? Yəqin ki, müəyyən bir qismi bu cərəyanlardan imtina edəcək, bir qismi klassikaya üz tutacaq, başqa bir qismi daha yeni cərəyanlara qoşulacaq, yaxud yeni cərəyan yaradacaq. İndiki cavanlara axtarışlarına görə irad tutmaq lazım deyil. Onlar bu axtarışda düz edər, yanlışlıq edər – bunlar, mümkündür və problem deyil. Yəni gənclər bu yolu keçməlidirlər. Gənclərin vurnuxmasını, cəhdlərini, bütün doğrusu, yanlışı ilə bir axtarış hadisəsi kimi qəbul edilməlidir, deyə düşünürəm.
- Bəzən
oxucular gənc yazarlardan narazı qalırlar. Onların
bu yaşlarında Mikayıl Müşfiq artıq gözəl
əsərlər yaratmışdı. Amma indiki gənclik
haqqında bunu demək mümkün olmur...
-
Mikayıl Müşfiq, Hüseyn Cavid kimi ədiblər XX
yüzilliyin əvvəllərinin sənət örnəklərini
yaradırdı və biz artıq XXI yüzilliyin əvvəllərində
onlar haqqında danışırıq. Hansısa
bir zəmanət varmı ki, neçə yüz ildən sonra
bu günün gənc yazarları müzakirə olunmayacaq.
Bəlkə, sonrakı nəsillər də bu günün gəncləri
haqqında həsrətlə, yanğı ilə, məhəbbətlə
danışacaqlar... Düşünürəm ki, bu dediyiniz məsələ
bu günün və sabahın işi deyil; bu iş bir
neçə illiklərin işidir.
Sovetlər dövründə deputat olmuş, dünyanı
gəzmiş, dünyanın bir neçə dillərinə əsərləri
çevrilmiş şairlərin şeirləri bu gün
Mikayıl Müşfiq qədər müzakirə olunurmu? Yəni bu, artıq tarixin
qiymət verməsidir, əlahəzrət tarixin...
- Çağdaş dövrdə
poeziyamızda poema yaradıcılığına az təsadüf edirik. Buna daha
çox klassik şairlərdə və Sovetlər dönəmində
yaşamış şairlərin
yaradıcılığında rast gəlirik. Bilirik ki,
poema ərsəyə gətirmək şairdən vaxt və
ciddi savad tələb edir. Bu gün şairlərimiz poema
janrına niyə az müraciət edirlər?
-
Poemaların daha çox yazıldığı dövrlərin
özünün öz sosial və iqtisadi gerçəkliyi
vardı. Bəlkə də, toplumda müəyyən
qədər arxayınçılıq vardı. Yəni şairin düzənli bir həyatı
vardı, yazarlar üçün müəyyən bir proqram
var idi və s. Müstəqillik əldə etdikdən sonra isə
biz bunun daha yaxşı imkanlarını yaratmağa
çalışırıq. Bunlarla
yanaşı, çağdaş insanların da daha çox
çalışmaq ehtiyacının olduğunu deyə bilərik.
İndi insanlar daha çox informasiya ilə əhatə
olunub. Oxucular ədəbi zövqlərini
irihəcmli poemalardan bir neçə bəndik şeirə
endirib desək, yanlışlıq olmaz. Bədii
zövq və tələbatımız bir neçə bəndik
şeir üzərində qurulub sanki. Öncələr
qalın-qalın kitabları oxumağa həvəs və imkan
olduğu halda, indi oxucularımız audiokitablara müraciət
edirlər. Audiokitablar dövrün
çağırışlarına, texniki imkanlara və vaxt
çatışmazlığına uyğundur. Məsələn, yol gedirsən və audiokitab dinləyirsən.
Halbuki bunun üçün bir neçə
kitabı özünlə daşımalı olmalısan.
Bir elektron vasitə sənin bir rəflik
kitabını özündə daşıyır,
gömrükdə kitablar üçün ödəmə
haqqından səni azad edir və s. Bu baxımdan, bunu
alqışlamaq lazımdır. Şəkil dəyişmələrini
məzmun dəyişmələri kimi qəbul etmək
lazım deyil...
- Bir şair kimi heç öz əsərlərinizə
müraciət edib hansı şeirlərinizlə tarixdə
qalmağı düşünürsünüzmü? Yəni “bu şeirim məni yaşadacaq” deyirsinizmi?
- Ümumən,
tarixdə qalıb-qalmamaq haqqında düşünmürəm.
“Nə necədirsə elədir, nə necə
olacaqsa, elə də olacaq” sözünə daha çox
inanıram. Məlumunuz – bu epos təfəkküründən
irəli gəlir. Yəni nə iş görürsənsə,
qiyməti ya xalq verir, ya dövlət verir, ya da hər ikisi
qiymət verir. Belə olduqda, bu daha çox
xoş olur. Çünki adamın
özü-özünə süni tərcümeyi-hal
yaratmamalıdır.
Şeirlərim sərbəst və heca üzərində
bölünüb. Bunu indilərdə nəşrə
hazırladığımız ikinci şeirlər kitabında
daha aydın gördüm...
- Bəs
heç nəsr əsərləri yazıbsınız? Bəzən
şairlərimiz nəsr əsərlərinə də
müraciət edirlər...
- Bəli,
vaxtilə nəsr kitabım da çıxıb. İndi üzərində işlədiyimiz şeirlər
kitabından sonra, köhnə-təzə hekayələrimi
toplayıb, ikinci hekayələr kitabımı da oxucuların
müzakirəsinə verməyi düşünürük.
- Bəs həm nəsr, həm də
nəzm - ədəbiyyatın bu iki qolu sizi necə qane edə
bildi?
-
Düşünürəm ki, əsas oxucuları qane etsin. Çağdaşlarımızın nəsr əsərləri
yazmaları, adətən, uğursuz alınıb, amma
şairlərimizin sonralardan nəsr yazmaları daha uğurlu
olub. Yaradıcılığın nüvəsi
vahiddir və bu səbəbdən də yaradıcı insanlar
haqqında ümumi bir fikir söyləmək daha yaxşı
olar.
-
Çağdaş dövrdə yazılan poeziya örnəklərində
bədii təsvir və ifadə vasitələrinin
düzgün işlənməməyi, şairlərin,
ümumiyyətlə, bənzətmələrə ciddi əməl
etməmələri oxucuların da narazılığına səbəb
olur. Bəlkə də, zövqlü bədii əsərlərin
yazılmamağının səbəblərindən biri də
budur.
- Bədii
təsvir və ifadə vasitələri ədəbiyyatın
olmazsa olmazıdır. Ancaq öz qədərində,
yerində və vaxtında. Nəyin
narazılığa səbəb olması barədə mənim
ətraflı bilgim yoxdur, belə bir tədqiqat, sosioloji
sorğu olub-olmaması və onun sonucları barədə, hətta
olubsa da, obyektivliyi haqqında elə bir özəl fikrim
yoxdur. Müəyyən müşahidələrə
əsaslanaraq hansısa tendensiya haqqında fikir bildirmək
olar, ancaq tendensiya hələ qanunauyğunluq demək deyil.
Belə məsələlər
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun müvafiq şöbələrinin tədqiqat
mövzusu ola bilər və ədəbi-ictimai fikrimiz
üçün çox faydalı olar.
- Əkbər müəllim, Azərbaycan ədəbi
mühitinin inkişafında mühüm rolu olan mühitlərdən
biri də Tovuz ədəbi mühitidir. Burada ustad
aşıqlar və el şairləri yetişib. Onların yaradıcılıqları, hətta
bütövlükdə türk dünyasında da
tanınıb. Siz bu sənətkarların
bir çoxunun kitabının nəşrə
hazırlanmasında yaxından iştirak edibsiniz. Bu baxımdan, Tovuz ədəbi mühitindən də
söhbət açmağınızı xahiş edirəm.
- Tovuz ədəbi
mühiti anlayışından da, o mühitdə yetişən
aşıq və şairlər haqqında da könül
xoşluğu ilə söhbət aça bilərik. İstər çar, istərsə də Sovetlər
dönəmində bu insanlar bizim ümidlərimizi qoruyub
saxlayan aydınlar olub. El aşıq və
şairləri xalqın dərdlərini dinləyən, dilə
gətirən, çözümünə çalışan
insanlar olublar. Həm xalq dərdlərini
bunlara deyib, həm də onlar xalqın dərdlərini yayaraq
bu günümüzə kimi öz poetik örnəklərində
qoruyub saxlayıblar. Xalq ruhunu, xalq ruhunun cəsarətini
yaşadaraq.
Mənim
böyük adaşım Aşıq Əkbərin “Dedilər”
şeirini sizinlə paylaşmaq istərdim:
Gözümü
açandan, ağlım kəsəndən,
Oğul, çəkmə çox da qəmi, dedilər.
Doğuldum
Kür üstə, gəzdim Kür üstə,
Suyun üzündədi gəmi, dedilər.
Sancıldım
yurduma, göyərdim, bitdim,
Böyüdüm, boy atdım, məclisə getdim.
Mən
sazı özümə havadar etdim,
Aşıq, bizə çal “Kərəmi”, dedilər.
Qarşıladım
neçə-neçə yazları,
Yaş
ötdükcə təzələdim sazları;
Dünən
“əmi” dediyimin qızları,
Bu gün mənə “Əkbər əmi” dedilər.
Siz fikir
verin: əsas mənanı orta bəndə yükləyən
ustad sanki altdan-üstdən mənanı qoruyur, saxlayır, gələcəyə
ötürür... Baxın, nə sancılar?
– kökü-köməci olmayan. – Ting,
çubuq sancılar, elə deyilmi? – Yoxsa, kökü-köməci
olan basdırılar, sancılmaz. Və sancılan
da, hər yerdə bitməz; yalnız münbit torpaqda, ötəndən-keçəndən
qorunduğu, zədələnmədiyi halda, iqlim şərtləri
uyğunsa, göyərər, böyüyər, boy atar.
Bəs məclisə kim gedər? – adam gedər, adam. Demək, sancılan
çubuq deyil, ting deyil - bu, bir metaforadır, ustadın ədəbi
priyomu, müəyyən qədər də, sətiraltı
anlamlar ötürməsidir. Anlaşılan, ustad xalqın
öz kökündən qoparıldığını,
qoparılsa da, yenə ana torpaqda, doğma yurdda
mayalandığını, tutduğunu anladır; Necə deyərlər,
aşıq “ana südü, dağ çiçəyi” misalı, yaxud xarı-bülbülün
Qarabağdan başqa, yerdə bitməməsi kimi bir havanı
gətirir düşüncəyə. – Bir arif, bir
kamil-mürşid, bir bilgə olub, o köksüzü
torpağa sancıb – onun mayalanmasına, tutmasına ümidli
olub, alqış edib, onu qoruyub, bəsləyib – bilib,
xalqın dünənini-bu günün-sabaha
boylanışını; xalqın diləklərinin ifadəçisi
olub, xalqa, kainatın ruhuna inanıb. Və çox düz
edib!
Bir də, məclisə getmək var işin içində. Partiya iclasına deyil,
“İliç lampalı kolxoz”a deyil, nə bilim, “Lenin guşəsi”nə,
“Qırmızı otağ”a və b. yerə deyil, məhz məclisə
gedir, daha dünənləri sancılmış, boy obraz... Məclis haradı? – Məclis xəlqiliyin
qaldığı, milli ruhun təcalla etdiyi, ideolojidən
arınmış bir yerdir, soydaşların
özünüifadə meydanıdır, rəsmiyyətdən,
ideolojidən bir qədər uzaq bir məkan...
Yaxşı, sancıldı, göyərdi, böyüdü, məclisə getdi də, sonra nə oldu? – Sonra sazı özünə havadar etdi, məhz sazı! – Leninin, Marksın, Engelsin əsərlərini deyil, Kommunist Partiyasının Nizamnaməsini deyil, plenum qərarlarını və s. deyil! – Bax, bu xalis xalq ruhunun cəsarətiydi! – Tanrı kömək olsun, Niyaz Nəsir demiş. Ancaq bilgələr bilirdi: hələ qəm-kədər dövrü bitməyib, hələ azadlıq üfüqlərdə görünmür – o zaman, “Aşıq, bizə çal “Kərəmi” dedilər”. – “Kərəmi” – dərdin havasını – o zaman – hələ müstəqil olmamamıza o hava uyğundu, məhz o!..
Beləliklə, ustad aşıq 3 bəndlik bir
qoşmada, o qoşmanın da bir bəndindəcə xalqın
gerçəkliyini anladır, böyük bir dövrün
portretini cızır... Ruhu şad olsun!
Söhbəti qələmə
aldı:
Mahmud ƏYYUBLU
Palitra.-2018.-18 dekabr.-S.13.