Əkbər Nəcəf:
“Azərbaycan coğrafiyasında dörd Atabəylik mövcud
olub”
Əkbər Nəcəf 1975-ci ildə Neftçala rayonunda ziyalı ailəsində anadan olub. Türkiyə Ankara Universitetində, daha sonra da Mərmərə Universitetində Türk dili və tarix təhsili alıb. Ümumilikdə 15-dən çox əsərin müəllifidir.
-
Yaradıcılığınızda hansı dövrlərə
müraciət edibsiniz? Bir tarixçi üçün bu nə
qədər əhəmiyyətlidirsə, oxucu
üçün də maraqlıdır. Bu baxımdan,
hansı əsərləriniz çap olunub?
- Mənim tədqiqat sahəm orta əsrlər
ümumi türk tarixidir. Əsas
tədqiqat predmentim isə Qaraxanlılar olub. Qaraxanlılar
dövləti Osmanlı imperiyasından sonra ən
uzunömürlü türk dövlətidir və təxminən
400 il ərzində dünya tarix səhnəsində
yer alıb. Qaraxanlılar dövləti Xilafətin
tərkibində yer almayan ilk müstəqil müsəlman-türk
dövlətidir. Bu dövlətin 200 ili
əhatə edən ilk dövrü, yəni “Böyük
Qaraxanlılar dövləti tarixi” dünya
tarixşünaslığında ilk dəfə mənim tərəfimdən
tədqiq edilib. Bu əsər mənim ilk əsərlərimdən
biridir və 2005-ci ildə Türkiyədə nəşr
olundu. O zamandan da üzü bəri orta əsrlər
türk tarixi mövzusunda tədqiqatlar aparıram. Bu illər ərzində “Xəzər ötəsi
türkmənləri” (İstanbul, 2004), “Səlcuqlu dövlətləri
və atabəyləri tarixi” (Bakı, 2010), “İnanc
yaddaşı” (Bakı, 2014), “Hun minilliyi” (Bakı, 2015), “Miflərin
köçü” (Bakı, 2017), “Aran Atabəyləri”
(Bakı, 2017) başda olmaqla, bir çox çalışmam
işıq üzü gördü.
Artıq dünyada klassik tarixçilik
anlayışı yekunlaşdı. Yəni uzun bir dövr
haqqında əsər yazmaq elə də maraqlı deyil.
Mən də daxil olmaqla tarixçilər, əsasən,
ağır akademik kitablar yazırlar və onlar da, ancaq arxivdə
qalır. Bu kitablar geniş oxucuya ya xitab
etmir, ya da onların diqqətini özünə cəlb edə
bilmir. Çünki biz hələ də
tarixi faktları kitab olaraq qavrayırıq. Yəni bir hadisə harada oldu, necə oldu, niyə
oldu, qısaca, səbəb və nəticələrin təhlilindən
ibarət tarixi əsərlər artıq maraqlı deyildi.
Belə tarixçilik qurtardı. Tarix artıq xalqların ağıl
inkişafını, yaddaşla hesablaşmasını,
epistemolijik mübarizələrlə maraqlanır. Artıq tarixdə hadisələrdən çox,
insan faktoru, zehin mübarizələri, əxlaqi-dini
qayğılar, həyat tərzləri ön plana
çıxdı.
Bu sadaladığımız anlayışlara görə
tarixə müraciət edən Azərbaycanda oxucu tapmaq
çox çətindir. Ümumiyyətlə, orta əsrlər
dedikdə dağılmış dünya, kimin gücü kimə
çatırsa, onu öldürmək və s. xüsusiyyətlər
gözlərimizin önünə gəlir. Əslində,
belə bir dünya tarixdə olmayıb. Əslində,
o dövr bir çox baxımdan indiki dövrdən daha rahat
olub. O insanların başlıca qorxusu kütləvi xəstəliklər
və epidemiyalar idi. Bizim kimi həyatlarında
mütləq strukturlar, onların itirilməsi kimi dərin böhranlar
olmayıb. Biz öz
dövrümüzün ideologiyalarını dəli köynəyi
kimi o dövrün insanlarına geyindiririk. Halbuki, ancaq özümüzü aldatmış
oluruq. Çünki tarix yaşayanlar
üçün məna kəsb edir.
- Sizin “Miflərin köçü” əsəri
Azərbaycan tarixşünaslığına nələri gətirdi?
Bu əsərinizdə hansı yeniliklər
özünü büruzə verir?
- Bu kitab
“ieorafaniya” kitabıdır. İeorafaniya
1960-cı ildən etibarən başda Fransa olmaqla, Avropada
müstəqil bir elm olaraq öyrənilir. Tədqiqat sahəsi,
əsasən, “dinlər tarixi və tarix morfologiyası”nı əhatə edir. Qeyd
etdiyimiz tarixdən etibarən Avropada tarixçilər və
mifoloqlar xalqların yaddaşını,
tarixi-psixologiyasını öyrənməyə böyük
maraq göstərməyə başladılar. Bu, eyni zamanda bəzi dövlətlərin
strategiyası halına gəldi. İnternet əsri ilə
birlikdə bu proses daha da sürətləndi. Artıq
böyük beynəlxalq şirkətlər belə, bu sahədə
çalışan elm adamları ilə işləməyə
başladılar. Buna görə,
xalqları şəkilləndirən, yaşadan, zəiflədən
və inkişaf etdirən şeylərin həmin xalqın
genetik yaddaşında təsirli olduğu ortaya
çıxdı. Bu yaddaş xalqların
ibtidai yaddaşından qidalanır və bir növ xarakter kimi
genetik olaraq nəsildən-nəslə keçir.
Xalqların və ya millətlərin də xarakter tarixi
var. Bu xarakterlər, əsasən, mifik şüardan, yəni
inanclardan bəslənir. Mənim “Miflərin köçü”
adlı əsərim bir növ bu istiqamətdə bir
araşdırma hesab olunmalıdır.
Tarix fəlsəfəsi deyilən elm XIX əsrdə
ortaya çıxdı. Çünki avropalılar ağıl
motivasiyalı, yəni rasionalist bir tarixi kimlik yaratmaq istəyirdilər.
Buna görə, onlar üçün tarixə
istiqamət verəcək ana və mərkəzi
düşüncələrin xronologiyasının
yaradılmasına ehtiyac vardı. Misal üçün,
ibtidai-icma quruluşu, quldarlıq, feodalizm, renesans, Ellin, Roma mədəniyyətləri,
hətta “mədəniyyət” anlayışının
özü, qısaca, tarixi rasional düşüncənin
bazasına çevirəcək minlərlə ana terminlər
ortaya çıxdı. XX əsrdə,
xüsusilə də Sovet dövründə biz də bu tarixi
düşüncənin bir parçası halına gəldik.
Ancaq heç bir zaman bu terminlərin tarixi
davamlılığının, hansı mühitdə,
hansı şəraitdə və hansı baxış
bucağının istehsalı olduğunu, hansı nəzəri
maraqlara xidmət etdiyini özümüzdən
soruşmadıq. Yəni biz tarix olaraq bir
kimliyin parçası olduğumuzu iddia etdiyimiz halda, hansı
tarixi ağılın bir parçası olduğumuzu heç
düşünmədik. Doğrusu,
heç düşünməyimizi də istəmədilər.
Bunun adı elmi düşüncədə “Avropamərkəzli
tarix anlayışı”dır. Sovet dövründə bu
anlayışa bir qədər Rusiyanın ideoloji
qayğılarını diqqətə alan
sosialist bir forma verildi. Ancaq təməl
olduğu kimi qaldı. Belə bir tarix
anlayışı eyni yol qaydalarına görə eyni
maşının dünyanın hər yerində hərəkət
etməsinə oxşayır. Ancaq tarix
insan hədəflidir və təbiidir ki, maşınlar və
yol qaydaları eyni olsa da, içindəki insanlar fərqlidir.
Fərqli dillərdə danışırlar, fərqli
inanca, əxlaqa, hətta fərqli təbiət baxışına
sahibdirlər. Mənim tədqiqatlarımın
maraq dairəsi məhz bu fərqliliklərdir. Yəni vasitələr deyil, vasitəçi qüvvələrin
formalaşma, yaranma, inkişaf və ölüm prosesləridir.
- Azərbaycan
tarixşünaslığında Atabəylik
anlayışına yeni bir baxış bucağını
müəyyənləşdiribsiniz. Bu istiqamətdə
gözəl bir tədqiqat əsəriniz çap olunub.
Xahiş edirik ki, bu haqda oxucularımıza ətraflı məlumat
verəsiniz.
- Atabəylik
müstəqil bir dövlət sistemi deyildi. Atabəylik Səlcuqlu
dövləti sistemi tərkibində yer alan
bir qurumdur və bu qurumun daha sonra dövlət modeli
almış şəklidir. Azərbaycan
coğrafiyasında dörd Atabəylik mövcud olub. Bunun birini, Azərbaycan Atabəyliyinin (Eldənizlər)
tarixini rəhmətlik Ziya Bünyadov tədqiq edib. Mən isə Aran Atabəylərinin tarixini
yazdım. Digər iki Atabəyliyin tarixi hələ
yazılmayıb. Qeyd edim ki, Aran Atabəyliyi
Azərbaycan Atabəyliyindən əvvəl yaranıb və
Eldənizlərin təməl strukturlarını onlar
formalaşdırıblar. Adına
baxıb, bu Atabəyliyin Azərbaycanın Aran bölgəsi
ilə məhdud olduğunu fikirləşməyin. Bütün İraq Səlcuqlu ərazisinə, yəni
Dərbənddən Bəsrə körfəzinə, Xəzərdən
Divinə qədər geniş əraziyə təsir edən
böyük bir siyasi güc idi.
Sovet dövrü tarixşünaslığında “Aran”
kimliyi bizim əlimizdən alındı və bu adı bir tərəfə
atıb içindəki tarixi isə erməni
tarixçiliyinin bir parçası halına gətirdilər. Halbuki Aran
kimliyi olmadan Alban kimliyinin yerini müəyyən etmək
çətindir. Məsələ, sadəcə,
bununla da bitmir. İşin arxasında bu
bölgədəki dini, etnik, siyasi və mədəni proseslərin
tarixi də yer alır. Sırf buna görə,
bu gün biz Qafqaz xristianlığı üzərində Aran
məktəblərinin varlığını ortaya
çıxara bilmirik. Bir çox aqnostik cərəyanları
və ictimai hadisələri bir tərəfə
atmışıq və araşdırmırıq. Yəni Aran Atabəyləri uzun tarixi prosesin son mərhələsi
idi.
- Bəs, Atabəylər dövləti
tariximizdə hansı missiyanı daşıyıb? Sizin
dediyiniz Atabəyliklə Atabəylər dövləti
arasında olan bağlılıq və fərqliliklər nələrdir?
-
Bilirsiniz, tarix kəskin iddialar və fikirlərdən
xoşlanan elm deyil. Tarixin dili yumşaqdır.
Xalq olaraq bizim şüurumuzda tarix elmi bir
növ “həqiqət elmi” şəklində formalaşıb.
Ona görə tarixə müraciətimizdə
kəskin və dəqiq fakt və fikirlər axtarırıq.
Bu, tarixi mexanikləşdirməkdir. Tarix bizə həqiqəti deyil, həqiqətlərin
keçirdiyi yolları, qırılmaları, böhranları
və canlanmaları açıqlayar. Tarix
özü həqiqəti istehsal edən mexanizmaların
varlıq formalarını öyrənən bir elmdir.
Tarixi fikrin bolluğu, hətta fərqliliyi insanları
qorxutmamalıdır. Millət olaraq tariximizlə qürur
duyuruq. Bu mənada mənim Aran Atabəyləri
kitabım bu dövlət haqqında yazılmış ilk və
tək əsərdir. Bu dövlətin
ortadan qalxmasından sonra isə, dediyim kimi, Eldənizlər, yəni
Azərbaycan Atabəyləri ortaya
çıxmışdır. Yəni
bir-birlərinin davamı olaraq tarix səhnəsinə
çıxmış iki ayrı Atabəylik sistemidir.
- Araşdırdığınız
sahələr ölkə tarixçiləri tərəfindən
hansı dərəcədə mənimsənilib?
-
Doğrusu, əgər ifadə edənlər səmimidirlərsə,
çalışmalarımı oxuduqlarını və bəyəndiklərini
iddia edirlər. Ancaq mənim üçün bu
ifadələr elə də əhəmiyyətli deyildir.
O zaman əhəmiyyətli olar ki, əsərlərim
haqqında elmi-tənqidi məqalələr yazılsın və
ya fikirlər səsləndirilsin. Belə bir
şeyi indiyə qədər görməmişəm. Bu da o deməkdir ki, mənim əsərlərim, elmi
müstəvidə oxunmur və ya tanınmır. “Yaxşı əsərdir”, “gözəl və yeni
tədqiqatdır” kimi sözlər, sadəcə,
özünü aldatmadır ki, buna da ehtiyacım yoxdur.
- Qeyd etdiniz ki, Qaraxanilər dövlətinin
araşdırmaçılarından birisiniz. Oxucularımıza
bu sahədə apardığınız tədqiqatlardan da
danışardınız.
-
Doğrusu, orta əsrlər tarixşünaslığında
məni dünyada bu əsərimə görə
tanıyırlar. Bu da məni sevindirir. Vaxtım olsa, bu əsəri daha geniş və yeni
fikirlərlə yenidən hazırlamaq istəyərəm.
İnanıram ki, haçansa belə bir fürsətim
olacaq.
Bizdə, ümumiyyətlə, bütün türk
xalqlarında belə bir irad tez-tez səsləndirilir. Hətta
akademik səviyyədə belə bu fikrə rast gəlmək
mümkündür. Çox zaman deyirlər
ki, “Azərbaycan daxil türk xalqlarının tarixində
150-200 dövlət mövcud olub. Halbuki
İngiltərənin və ya Fransanın tarixində, sadəcə,
bir dövlət və çox sayda sülalə olub”. Bu iradın elə də ciddiyə alınası təməli
yoxdur. Bir xalqın tarixində çox dövlət ola bilər, ancaq siyasi mirası eynidir. Yəni türklərin tarixində 150-200 dövlət
yaransa da, hamısı eyni cür dövlətlər olub.
Bu deməkdir ki, türk dövlətlərində
siyasi miras anlayışı heç dəyişməyib.
Sadəcə, tarixin müəyyən dövrlərində
bu siyasi miras yeni yaranan şərtlərə uyğun yeni
formalaşmalar keçirib. Qaraxanlılar həmin
formalaşmanı təşkil edən bir neçə
dövlətdən biridir. Qaraxanlılar
türklərin kütləvi şəkildə müsəlman
olmasından sonra “müsəlman-türk dövləti”
dediyimiz modeli yaradıblar. Və bu model XIX
əsrin ortalarına qədər, hətta Osmanlılara və
Qacarların hakimiyyətinin sonuna qədər, yəni
avropalaşma-müasirləşmə modelinin ortaya
çıxışına qədər davam edib. Bu baxımdan, Qaraxanlılar yeni bir siyasi mirası
inşa edən türk dövlətidir. Ayrıca
bu modeli yaradarkən əvvəlki dövlət modelinə
böyük ölçüdə sadiq qalıblar.
Qaraxanlılar İslam ölkələrinə bir
çox yeniliklər gətiriblər. Misal üçün,
mədrəsə sisteminin memarları və dövlət səviyyəsində
bunu tətbiq edənlər Qaraxanlılardır. Yenə Qaraxanlılar İslam coğrafiyasında
türk dilini dövlət səviyyəsində istifadə edən
ilk müsəlman-türk dövlətidir. Minlərlə alim, ədib, müdərris, fəqih,
kəlam və din xadimi yetişdirdilər. İlk dəfə Quran türk dilinə onların
zamanında tərcümə edilib. Qaraxanlı
dövrü türk dilli əsərlər günümüzdə
də qorunub saxlanılıb. Hətta
İslam tarixində dövlətçilik ənənəsinin
memarları oldular və o ənənə son əsrə qədər
bütün İslam ölkələrində yaşadı.
- Sonda oxucularımıza
sözünüz...
-
Oxuculardan yeni çıxan ədəbiyyatları, elmi-fəlsəfi
əsərləri mümkün olduğu qədər
oxumalarını xahiş edirəm. Ayrıca
oxumaqla qalmayıb, sosial şəbəkələrdə bu əsərlərə
öz münasibətlərini bildirmələrini, tənqidi
baxışlarını ifadə etmələrini, bu əsərlər
haqqında mübahisələrə yer vermələrini istəyə
bilərəm. Təəssüflər olsun ki, biz az oxuyuruq. Az oxumaq çox
problemlər yaradır. Və bizdə oxumağa
təşviq də, demək olar ki, yox səviyyəsindədir.
Az oxumaq insanları korlaşdırır,
radikallaşdırır, psixoloji problemləri artırır. Oxumaq boş vaxtı qiymətləndirmək deyil.
Oxumaq yaşamaqla eyni ahəngi
paylaşmaqdır. Həyatımızda yer alan hər şeyin elmin istehsalı olduğunu
unutmamalıyıq. Hətta
boğazımızdan keçən qidalar və içəcəklər
də elmin istehsalıdır. İnsan elm dəryasında
balaca adalar kimi qalıb. Əgər bu dəryada
boğulmadan yaşamaq istəyiriksə, oxumalıyıq.
Oxumalı və düşünməliyik.
Çox istəyərdim ki, “Ağıl məşğələləri”
adlı layihələr və sosial proqramlar olsun. Uşaqlar, tələbələr,
valideynlər, hətta dövlət məmurları bu
proqramlara cəlb edilsinlər. Bu sahə fərqli
müstəvilərdə bəzi sektaların və
qruplaşmaların əlinə keçib və fərqli məqsədlər
üçün istifadə edilir. Ona
görə günümüzdə “Ağıl məşğələləri”
çox əhəmiyyətlidir. O zaman biz nə dərəcədə
ali olursa olsun, fikirlərin,
düşüncələrin, faktların qulları olmaqdan
çıxıb, mübahisə hövzələri yarada bilərik.
Bu, eyni zamanda bizim üçün yeni biznes sahələri,
iqtisadi imkanlar, maddi və mənəvi hərəkət sahələri
yaradacaqdır.
Söhbəti qələmə
aldı:
Mahmud Əyyublu
Palitra.- 2018.- 17 oktyabr.- S. 15.