Dilçiliyimizin Ömər
koxası
Hələ tələbəlik illərindən
Əzizxan Tanrıverdi haqqında, daha dəqiqi,
onun tarixi qrammatika ilə əlaqədar
apardığı tədqiqatlar haqqında bir
məqalə yazmağı planlaşdırmışdım.
Adını da qoymuşdum:
“Adından üstün kitab”.
Lakin yazını müəyyən səbəblərdən
çap etdirə bilməmişdim. Daha sonra onun
dünyasını vaxtsız dəyişməsi də məndə
böyük mənəvi sarsıntı, psixoloji gərginlik yaratmaqla
yanaşı, eyni zamanda
qələmimi kökdən, özümü
də ruhdan saldı. Yoxluğunu
qəbul edə bilmədiyim, daha doğrusu, etmək istəmədiyim bu böyük söz ustadı haqqında nəsə yazmaq mənə olduqca
çətin gəlirdi. Ürəyimdə olanları dilə
gətirmək, onları qələmə almaq
müşkülə çevrilmişdi. Tam səmimiyyətimlə bildirirəm ki, bəlkə də, bu
fikirləri yazmaq üçün
aylardır düşünürəm, ancaq
başlaya bilmirəm. İşim
də, ixtisasım da sözlə
bağlı olsa da, söz tapmaqda çətinlik
çəkirəm. Hər dəfə başlamaq
istəyəndə xatirələr yenidən canlanır,
sözlər kövrəlir, qəhər məni boğur. Elə indi də
bu fikirləri kövrək
duyğuların təsiri altında tutula-tutula,
boğula-boğula qələmə
alıram... Çünki Əzizxan müəllim
haqqında keçmiş zamanda
danışmaq, cismən yoxluğunu qəbul
etmək adama ağır gəlir. Heç cür inana bilmirsən ki, belə bir
adam artıq
həyatda yoxdur. Yaxşı yadımdadır, bir dəfə sual verdim ki, müəllim,
nə üçün
insanlar dünyasını
dəyişmiş yaxınlarından
danışanda “indi olmasın” deyirlər.
İzah elədi, ancaq dedim ki,
müəllim, bu cümləni heç vaxt işlədə bilmirəm, dilimə də yatmır. Bir zarafatyana da qayıtdım ki, onda belə çıxır ki, mən hansısa bir yaxınımın rəhmətə getməsinə
sevinirəm?!İndi Əzizxan müəllim haqqında da həmin cümləni işlədə bilmirəm.
Görünür, daha heç
vaxt da işlətməyəcəm.
Çünki o yaşayır!
Qalaq-qalaq kitablar, şirin xatirələr, ömrün hansısa bir anını dondurmuş şəkillər,
minlərlə tələbənin
sevgisi, dil, vətən yanğısı
onu könüllərdə
yaşadacaq... Etdiyi yaxşılıqlar, elm yolunda
çəkdiyi əzab-əziyyət
yaşadacaq onu... Kişi xarakteri, kişi obrazı
yaşadacaq onu...
Dəyərli müəllimim və
həmkarım Vaqif Qurban Əzizxan müəllim haqqında yazdığı xatirələrində
“bədəncə-cüssəcə zəif, ancaq iradəcə güclü
insanlar az olmayıb tarixdə”- deyərək onu Demosfen, Tomas Edison, Nadir şah,
Əziz Əfəndizadə
ilə müqayisə
etmişdir. Bu fikir mənə S.Vurğun və Firudin bəy Köçərli
arasında olan kiçik dialoqu, S.Vurğunun “sən nə bilirsən bu ürəkdə nələr yatır” fikrini andırır... Həqiqətən də, professor güclü,
mökəm iradəyə
sahib idi. Qəlbi,
ürəyi, fikri coşğun sulu
bulaqlar kimi çağlayırdı. Bunun
nəticəsi kimi o, Azərbaycan elminə, Azərbaycan filologiyasına
dastan poetikası, xüsusən də Dədə Qorqudun, “Koroğlu”nun dili, onomastika , qıpçaq dili, tarixi və
təsviri qrammatika, ədəbiyyatşünaslıq, bədii əsərin dili və leksik-semantik
xüsusiyyətləri haqqında
sanballı əsərlər
bəxş etmiş, onu daha da
zənginləşdirmişdir. O, yorulmaz tədqiqatçı
olmaqla bərabər, xeyirxah, müdrik insan, sevimli müəllim, vətənpərpər
ziyalı kimi də daima diqqət
mərkəzində olmuşdur.
Hərdən mənə
elə gəlir ki, Əzizxan müəllim İsmayıl
Şıxlının “Ölən
dünyam” romanındakı
Ömər koxa obrazının müasiri,
onun ardıcılıdır...
Təmənnasız yaxşılıq, gəncliyin simasında gələcəyə dəstək,
dayaq olmaq, dedi-qodudan uzaq olmaq, sakitcə yazıb-yaratmaq, həqiqəti,
düzü müadfiə
etmək professorun amalı, əqidəsi idi. Məhz buna görə
də o, rəhbərlik
etdiyi Azərbaycan dili və onun
tədrisi metodikası
kafedrasında da işini bu meyarlar
üzərində qurmuşdu.
Yaxşı yadımdadır ki,
həmişə biz gənc
müəllimlərə dönə-dönə
tapşırırdı ki,
tələbəyə yanlış
informasiya verməyin, öyrənin, maraqlanın
dəqiq bildiyiniz şeylərdən danışın,
məsuliyyət daşıyırsınız.
Elə özü də bunaəməl edirdi.
Deyirdi ki, auditoriyaya hər adamı buraxmaq olmaz, dərs müqəddəsdir.
Ona görə də yersiz və haqsız iddia və idiaçıları
ikicə sualla yerində oturdurdu. Elmə həvəsi olanlara isə xüsusi yanaşaraq can yandırırdı. Mən də
bu cəhətdən özümü şanslı
hesab edirəm. Onunla bir yerdə işləmək, eyni amal uğrunda eyni bir cərgədə
çiyin-çiyinə durmaq
özü böyük
bir xoşbəxtlikdir.
Bir məqamı da qeyd edim ki,
gənc həmkarlarımız
arasında mən və Esmira xanım (Esmira Məmmədovanı nəzərdə
tuturam) onun sağlığında kafedraya
seçilmiş sonuncu
müəllim olduq.
Bu, bir növ,
bizə böyük təkan, mənəvi dayaq və stimul
oldu. Şübhəsiz ki, biz onun adını, etdiyi yaxşılıqları həmişə
minnətdarlıq və
sevgi hissi ilə xatırlayacağıq.
Mən həmişə o fikirdə olmuşam ki, müəllim üçün, alim üçün elmindən daha vacib onun vicdanı, insani keyfiyyətləridir. Düşünmüşəm ki, vicdanı yerində olan adamın öz məsuliyyətini dərk etdiyi üçün elmi də yerində olacaq. Vicdanı, mənəviyyatı yerində olmayan adamın bu torpağa, bu vətənə faydası olmaz. Əzizxan müəllim də insani keyfiyyətlərin və elmin vəhdət təşkil etdiyi dəyərli alimlərimizdən, sanballı tədqiqatçılarımızdandır. Zəngin mütaliə, maraq, dilə sevgi, həssas yanaşma, güclü yaddaş, müqayisəli təhlil onun çoxşaxəli yaradıcılığının əsas elmi kredosunu təşkil edir. Demək olar ki,son 3-4 ildə yazılmış əsərləri gözümün önündə ərsəyə gəlib, çoxunun ilk oxucularından olmuşam. Həmin əsərlərin yaratdığı xoş duyğuların müəllimə necə zövq verdiyinin şahidi olmuşam. Əsərlərinə öz doğma balaları kimi yanaşır, onlara istinaddan böyük zövq alırdı. Həmişə deyirdi ki, 30 ildir fəsillərin nə vaxt, necə dəyişməsini görməmişəm, illər necə keçib bilmirəm. Ancaq yazmışam. Həqiqətən də, məhsuldar adam idi, başladığı işi bitirməmiş rahatlıq tapmırdı. Bəzən işdən sonra, Sahil bağında gəzirdik. Dümək olar ki, mövzumuz da həmişə eyni olurdu: dil, ədəbiyyat, filologiya. Müəllim, siqareti bir-birinə calaya-calaya elmi işimdən, apardığı tədqiqatlardan, görəcəyi işlərdən həvəslə danışar, mən də böyük maraqla qulaq asar, suallar verər, bilmədiklərimi öyrənərdim. Mənə ən çox onun mətnə yanaşma texnologiyası, özünəməxsus izahları, bədii mətnlərin dilindən gətirdiyi sitatlar maraqlı gəlirdi. Artıq Əzizxan müəllimi 9 ildir ki, tanıyıram. Bu müddətdə ondan çox şey öyrənmişəm, çox şey götürmüşəm. Ondan öyrənməli çox şey var idi, təəssüf ki, ömrü vəfa etmədi! Sonda daxili bir kövrəklikdən doğan çətinliklə qələmə aldığım bu fikirləri professorun mənim toyumda (böyüklərdən üzr istəyirəm) etdiyi çıxışdan bir sitatla yekunlaşdırıram: “İlkin bəy, səhv etmirəmsə, 27 il əvvəl Laçında, Azərbaycanın dilbər guşələrindən birində anadan olub. O, gözlərini ucalardan uca olan dağlarda açıb. Atası Vahid kişi, anası onu əzizləyiblər, boya-başa çatdırıblar. Azərbaycanımıza layiqli bir övlad kimi təqdim ediblər. O, bu gün təkcə bizim Azərbaycan dili və onun tədrisi metodikası kafedrasının yox, filologiya fakültəsinin, bütövlükdə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin ən fəal müəllimlərindən, əməkaşlarından biridir. O qorxmadan daim irəli gedir. Həm elmdə, həm ictimai fəaliyyətində. Mən burada ulu kitabımız Dədə Qorquddan bir parçanı söyləmək istəyirəm. Ona görə söyləmək istəyirəm ki, həmin parçanın ümumi ruhu, ümumi qayəsi Vahid müəllimin ailəsinə uyğundur. Parça belədir:
Dünlüyü altın ban evimin qəbzəsi oğul!
Qaza bənzər qızımın, gəlinimin çiçəyi oğul!
Görər gözüm aydını oğul!
Tutar belim qüvvəti oğul!
Qalın Oğuzun imrəncisi, sevimlisi oğul!..
Belə hesab edirəm ki, İlkin bəy dünyaya gələndə onun atası da, anası da onun beşiyi başında bu cür deyimlər, laylalar söyləyiblər. Ona görə də İlkin millidir. Bir türk balasıdır, bir azərbaycanlıdır və milli olaraq Azərbaycan dilçiliyinin, Azərbaycan filologiyasının inkişafında öz sözünü deməyə başlayıb və deyəcəkdir. Sizə bir daha uğurlar diləyirəm. Sağ olun!”
Yeri gəlmişkən, bu, Əzizxan müəllimin iştirak
etdiyi sonuncu toy və dediyi son söz, vida
oldu: “Sizə bir daha uğurlar diləyirəm.
Sağ olun!”
İlkin Əsgər
ADPU-nun Azərbaycan dili və onun tədrsi
metodikası kafedrasının müəllimi
Palitra 2019.- 12 aprel.- S.13.