“Təhsilin təşkilinə
müasir pedaqoji yanaşmalar”.
Möhtərəm Prezidentimiz
çıxışlarında dəfələrlə
bildirmişdir ki, müasir dövrdə hər şeyi elm,
bilik, savad, təhsil həll edir. Bəli, bu sözlərlə
razılaşmamaq çətindir. Çünki
bu gün məişətimizə müxtəlif mürəkkəb
cihazlar, ayrı – ayrı EHM - ə əsaslanan avadanlıqlar
elə daxil olmuşdur ki, müəyyən blik səviyyəsinə
malik olmasaq onlardan istifadə edə bilmərik. Bundan başqa, orduda hazırkı dövrdə ən
yeni, müxtəlif kompyuter texnologiyasına əsaslanan kifayət
qədər silahlar meydana gəlmişdir ki, bunlarla lazımi
şəkildə rəftar etmək üçün müəyyən
biliklərə sahib olmaq sadəcə olaraq zəruridir. Belə zəruri biliklərin qazanılması
işində isə təhsilin təşkilinin, bu işə
müasir pedaqoji yanaşmalar çox önəmli rolu
vardır. Bu baxımdan pedaqogika üzrə elmlər
doktoru, professor İntiqam Cəbrayılovun Azərbaycan
Respublikasının Təhsil İnstitutu Elmi
Şurasının çapa tövsiyyə etdiyi “Təhsilin təşkilinə
müasir pedaqoji yanaşmalar” adlı əsəri xüsusilə
diqqəti cəlb edir. Bu kitabda müəllifin
müxtəlif illərdə nəşr etdirdiyi nəzəri
və metodik, eləcə də tarixi məzmun daşıyan tədqiqatları
(elmi məqalələri) toplanmışdır. Bu tədqiqatlar elmin müxtəlif sahələrini və
onların nəzəri – metodik məsələlərini əhatə
etməklə dərin elmi – pedaqoji əhəmiyyətə
malikdir. Göstərilməlidir ki, kitabda bəzi
tədqiqatlar türk, rus, ingilis və Ukrayna dillərində də
verilmişdir. Əsasən tədqiqatçılar,
təhsil işçiləri, pedaqoji fakültələrin tələbələri
və digər oxucular üçün nəzərdə
tutulan bu kitabda, deyərdim ki, istənilən ziyalını, vətəndaşı
maraqlandıra biləcək kifayət qədər maraqlı məsələlərə
toxunulmuşdur.
Beş bölmədən ibarət olan bu əsər, əsasən
müəllifin müxtəlif qəzet və jurnallarda
çap edilmiş məqalləri, eləcə də ayrı-
ayrı Beynəlxalq və yerli konfranslarda etdiyi
çıxışlardan ibarətdir. Əsərin
birinci bölməsi “Təhsilimizin Heydər Əliyev mərhələsi”
adlanır. Bu bölmədə müəllif
ustalıqla ingilis tarixçisi və sosioloqu A. S. Toynbinin belə
bir fikrini vermişdir ki, “Şəxsiyyətlər tarixin
yaradıcıları, cəmiyyətsə həmin fövqəlinsanların
fəaliyyət meydanıdır”. Düşünürəm
ki, Ulu Öndərimizin Azərbaycan xalqının
inkişafı, keçmiş SSRİ – nin
digər müttəfiq respublikaları arasında layiqli yerini
tutması üçün görmüş olduğu qeyri –
adi, nəhəng işlərini xarakterizə etmək
üçün yuxarıda göstərilən sitat çox
yerinə düşmüşdür. Belə ki,
doğurdan da XX əsr Azərbaycan tarixinin təxminən 50
illik tarixi Heydər Əliyevin böyük
yaradıcılıq, quruculuq fəaliyyətilə
bağlıdır. Tam cəsarətlə
demək olar ki, Ulu Öndər öz fəaliyyəti,
ideyaları ilə mükəmməl bir tarix
yaratmışdır. İntiqam müəllim
çox düzgün olaraq Ümummilli Liderimizin belə bir
fikrini vermişdir ki, “Azərbaycanın sovet dövründə
inkişafının ən bariz nəticəsi odur ki, həmin
dövrdə yaranmış iqtisadi, elmi – texniki və mədəni
potensial respublikamızın tam müstəqil dövlət
kimi fəaliyyət göstərməsi üçün
möhkəm zəmin yaratmışdır”. Ulu Öndərimizin dərin məna, mahiyyət kəsb
edən bu fikri XX yüzilliyin II yarısına aid Azərbaycan
tarixi problemlərinin təhlili, öyrənilməsi
üçün ən qiymətli mənbələrdən
biri hesab edilir. Burada müəllif haqlı
olaraq göstərir ki, bu gün hər birimiz dərk edirik ki,
müasir Azərbaycanın inkişafı, dövlətçiliyin
tərəqqisi həmin dövrdə əsası qoyulmuş təməl
üzərində qoyulmuşdur.
Müəllif bu istiqamətdə fikrini davam etdirərək
daha sonra bildirir ki, Heydər Əliyev həmişə Azərbaycan
dili, tarixi, mədəniyyəti, milli mentalitetin qorunması və
inkişafı qayğısına qalmışdır. Ulu Öndərimiz haqlı
olaraq deyirdi ki, öz dilini inkişaf etdirən alim, öz
tarixini yazan, öz mənəviyyatını araşdıran,
təhliil edən və ümumiləşdirən, xalqına
yüksək səviyyədə çatdıran alim millətin,
milli şüurunun, milli ruhunun, vətənpərvərlik
ruhunun inkişafına xidmət göstərir. Bu
baxımdan Ümummilli Liderimizin özü daima örnək
olmuşdur. Məhz ümummilli liderimizin
apardığı mübarizə nəticəsində Azərbaycanın
1978- ci il Konstitusiyasında Azərbaycan
dilinin dövlət dili olması haqqında müddəa
öz əksini tapmışdır.
İntiqam Cəbrayılovun haqqında söz gedən əsərinin
II fəsli “Ümumpedaqiji məsələlər” adlanır. Bu bölmədə müəllif
təhsil tədqiqatının konseptual məsələləri,
təhsil fəlsəfəsinin inkişaf
tendensiyalarının bəzi aspektləri, Pedaqogika və
Psixologiya Problemləri üzrə Elmi Şuranın qəbul
etdiyi qanunlar, eləcə də milli – mənəvi dəyərlər
xəzinəsi və tərbiyə məktəbində “Kitabi
– Dədə Qorqud”un rolu, eləcə də multiklturalizmin pedaqoji
aspektləri, nəhayət, Fransa təhsili: müasir
tendensiyalar haqqında geniş miqyasda danışılır,
yeri gəldikcə lazımi təhlillər və
araşdırmalar, eləcə də ümumiləşdirmələr
aparılır. Qeyd etmək yerinə düşərdi
ki, müəllif elə bu fəsildə təhsilin cəmiyyətin
mənəvi inkişafında əsas rol oynaması və təhsil
alanların şəxsiyyətinin formalaşması məsələləri
haqqında iki məqaləsini rus dilində vermişdir. Belə ki, haqqında söz gedən hər iki məqalə
Vətən hüdudlarından kənarda – Naberejnıye
Çelnı və Samarada keçirilmiş Beynəlxalq
Konfranslarda olmuş çıxışlardır. Müəllif “Şəxsiyyətin istiqamətləndirici
təhsili və təhsilalanların şəxsiyyətinin
formalaşdırılması məsələləri” adlı
məqaləsində çox düzgün olaraq göstərir
ki, şəxsiyyətin formalaşdırılması məsələlərinə
keçən əsrdə də kifayət qədər
çox toxunulmuşdur. Lakin hazırkı
dövrün tələbləri baxımından yanaşsaq
deməliyik ki, haqqında söz gedən məsələlər
indi daha vacib əhəmiyyət kəsb edir. Belə ki, bu günkü, azad bazar
iqtisadiyyatının hakim olduğu bir cəmiyyətdə
tamam yeni iqtisadi sistem forlalaşdırılmışdır.
Buna görə də hazırkı şəraitdə
şəxsiyyətin formalaşdırılması məsələsi
xüsusilə vacib əhəmiyyət kəsb edir. Bəli, hesab edirəm ki, müəllifin bu qənaəti
ilə razılaşmamaq çətindir.
Müəllif
haqqında söz gedən fəsildə “Milli – mənəvi dəyərlər
xəzinəsi və tərbiyə məktəbi “Kitabi – Dədə
Qorqud” adlı məqaləsində çox düzfün olaraq
göstərir ki, şəxsiyyətin
formalaşdırılması probleminin həllində “Kitabi –
Dədə Qorqud”dakımənəvi keyfiyyətlərin, tərbiyəvi
cəhətlərin, ilk növbədə namus, qeyrət,
vicdan, sədaqət, etibar, mərdlik və s. kimi əxlaqi
kateqoriyaların pedaqoji baxımdan tədqiqi və nəsillərin
bu nümunələr əsasında tərbiyəsinə daim
xüsusi diqqət yetirilməsi vacibdir. 34 il
ərzində orta məktəbdə sıravi müəllim
kimi çalışan bir ziyalı olaraq deməliyəm ki,
İntiqam müəllimin bu qənaəti xüsusilə vacib
və mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Belə ki, milli – mənəvi dəyərlərimizin
yaşadılması, gələcək nəsillərə
çatdırılması işində xalqımızın
yaratmış olduğu “Kitabi – Dədə Qorqud” əsəri
kimi ölməz səət əsərinin xüsusilə
böyük və mühüm rolu vardır.
Kitabın “Pedaqoji fiikr tarixindən” adlı III bölməsində
də müəllif əsasən müxtəlif Elmi Əsərlərdə,
Beynəlxalq Konfransların materiallarında çap edilmiş
məqalələri verilmişdir. Deyərdim ki,
İntiqam müəllim burada həm də əsl tarixçi
kimi çıxış edərək hələ XI əsrdə
yaşamış Xoca Əhməd Yəsəvinin irsini tədqiq
etmişdir. Burada göstərilir ki, Ə. Yəsəvi,
nəfsin tərbiyə olunmasını, əmək tərbiyəsini,
ailə tərbiyəsini və ümumiyyətlə sağlam
nəsil tərbiyə etməyi olduqca vacib sayır.Deməliyəm
ki, bu məqalədə müəllif həcm etibarı ilə
kişik məqalədə olsa da, nəzərə
çarpacaq dərəcədə böyük əhəmiyyətə
malik fikirləri tədqiq etməyə müvəffəq
olmuşdur.
Kitabda IV bölmə isə “Azərbaycan tarixinin tədrisinin
aktual məsələləri” adlanır. Göstərilməlidir ki,
burada müəllif ən müxtəlif məsələləri
– “Azərbaycanın dövlətçilik tarixi və onun tədrisi
problemləri”, “Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin tarixi və
onun tədrisi məsələləri” kimi bilavasitə tarixi
mövzularla yanaşı, “XIX yüzilliyin II yarısında
Muğanın (Salyanın) təsərrüfat həyatının
tarixi mənbələrdə əksi”, “XIX yüzilliyin II
yarısında Muğanın təsərrüfat həyatı
və onun tədrisi məsələləri”, “Tarixi məktublar
və Salyanda balıqçılıq təsərrüfatına
dair bəzi qeydlər (XIX əsr)”, “Muğanda (Salyanda) neft
çıxarılması tarixinə dair (XIX əsr)”, “XIX əsrin
II yarısında Muğanda su təsərrüfatının
bəzi məsələləri” və s. kimi bilavasitə təsərrüfat
aid məqalələr çap edilmişdir. Deməliyəm
ki, orta məktəbdə tarix fənnini tədris edən bir
müəllim kimi burada təsərrüfatın ən
müxtəlif sahələrinin – balıqçılıq,
neft çıxarılması, su təsərrüfatına
dair müxtəlif məqalələrdə verilən
maraqlı məlumatlarxüsusilə diqqəti cəlb edir.
Nəhayət, deməliyəm ki, bu olduqca maraqlı
kitabın V fəsli “Tənqid və biblioqrafiya” adlanır. Burada isə
“Azərbaycan məktəbi” jurnalında çap edilmiş “Nəriman
Nərimanov – ideal və gerçəklik” və “Pedaqoji tədqiqatlar”
adlı dərgidə çap edilmiş “Pedaqogika tarixinə
yeni töhfə” adlı məqalələr
salınmışdır.
Müəllif “Nəriman Nərimanov - ideal və gerçəklik”
adlı məqaləsində bu böyük simanın Azərbaycan
xalqı üçün görmüş olduğu
böyük işlərdən geniş miqyasda
danışır, onun bu işləri görərkən
Mikoyan, Şaumyan və digər ermənilərlə necə
toqquşmasından da danışır. Göstərilir ki, N. Nərimanova
abidə ucaldılarkən ermənilər və onları dəstəkləyən
qüvvələr N. Nərimanovun heykəlinin S. Kirovun, S.
Şaumyanın heykəlindən uca olmaması
üçün çox cənfəşanlıq edirdilər.
İttifaq miqyasında bu heykəl məsələsi
çox böyük əks – səda oyatmışdı.
Nəhayət, nə qədər çətin
olsa da, ümummilli lider Heydər Əliyevin səyi ilə Azərbaycanda
N. Nərimanovun abidəsini ucaltmaq mümkün oldu. Bəli,
İntiqam Cəbrayılovun haqqında söz gedən əsərində
N. Nərimanovun xidmətləri ilə bərabər, bu
böyük simanın adının əbədiləşdiriləməsi,
onun haqqında olan əsl həqiqətlərin gənc nəslə
çatdırılması işində Ulu Öndərimizin
xidmətləri də tədqiq edilmişdir.
İntiqam Cəbrayılovun haqqında söz gedən əsərinin
V fəslindəki ikinci məqalədə isə gənc tədqiqatçı
alim Fərrux Nəsirovun “Şərqdə pedaqogika tarixi (qədim
və orta əsrlər)” adlı kitabın təhlilinə həsr
edilmişdir.
Deməliyəm ki, İntiqam müəllim burada əsl
tarixçi - pedaqoqalim kimi bu maraqlı əsəri ciddi şəkildə
təhlil etmiş, burada Məhəmməd Peyğəmbərlə
yanaşı, Həzrəti Əlinin kəlamlarına xsusi yer
ayrılması, eləcə də onun oğlu İmam Həsənə
yazdığı vəsiyyətnamənin olduğu kimi verilməsinin
maraq doğurduğunu xüsusi olaraq qeyd etmişdir.
Bəli, pedaqogika üzrə elmlər doktoru, professor
İntiqam Cəbrayılovun “Təhsilin təşkilinə
müasir pedaqoji yanaşmalar” adlı əsərini tam cəsarətlə
Azərbaycanın Pedaqoji fikir tarixində əsl hadisə
saymaq olar. Bu maraqlı kitab doğurdan da, tədqiqatçılar,
təhsil işçiləri, pedaqoji fakültələrin tələbələri,
eləcə də geniş oxucu kütləsi
üçün çox faydalıola bilər.
İlqar Abdullayev
Bakı şəhəri, Nərimanov
rayonu MLK - nın tarix müəllimi,
Əməkdar müəllim, tarix
üzrə fəlsəfə doktoru, “İlin müəllimi”
müsabiqəsinin
qalibi
Palitra.-2019.-2 iyul.- S.13.