Nəsirəddin Tusinin ontoloji
ideyaları
Dünyanı dərk edə bilmək
üçün əvvəlcə insan
dünya ilə bir tam halına gəlməlidir.
Əbunəsr əl-Farabi
Orta əsr
Şərq fəlsəfəsində məşşaiyyə
(məşşailik) adı ilə də tanınan Şərq
peripatetikləri nümayəndələri içərisində
özünəməxsus mövqeyi ilə seçilən,
dünya fəlsəfə tarixinə Azərbaycanın
töhfə etdiyi dahi filosoflardan biri olan ensiklopedik zəka
sahibi, dövlət xadimi, görkəmli alim və mütəfəkkir
Xacə Nəsi¬rəddin Əbucəfər Məhəmməd
ibn Məhəmməd ibn Həsən Tusi (1201-1274)
düşüncə tarixində möhtəşəm bir iz
qoymuşdur. Bu metafizik filosofun zəngin və
orijinal irsi təkcə Şərq müsəlman
dünyası tədqiqatçılarının deyil, Qərb
araşdırmaçılarının da diqqətini
özünə cəlb edə bilmişdir. Dünyanın bir sıra məşhur ensiklopedik
filosofları ilə adı birgə çəkilən, bəşəriyyətin
idrak tarixinin yara¬dı¬cı¬la¬rından biri olan N.Tusi
dövrünün ən parlaq simalarından biri olmuşdur.
Orta əsrlərdə özünün
inkişaf səviyyəsini Şərq
yaradıcılığında biruzə verən fəlsəfə
Azərbaycan xal¬qı¬nın dünyagörüşündə
də müəyyən izlər buraxmışdı. Daha çox Avropasentirizm mövqeyindən
çıxış edən bəzi Qərb fəlsəfə
tarixçiləri Şərq fəlsəfəsinə
qarşı laqeyd münasıbət göstərsələrdə
Orta əsrlərdə ərəbdilli filosofların
yardıcılığı özünü daha qabarıq bir
şəkildə biruzə verirdi. Nəsirəddin Tusi
bütün elm sahələri ilə yaxından tanış olan, geniş elmi-fəlsəfi irsə
malik olan ensikolpedik məlumatlı bir mütəfəkkirdir. Bu mütəfəkkirin əsərlərini al¬man
şərqşünası Karl Brokkelman on qrupa
bölmüşdü. Onları Fiqh, Kəlam (Doqma), Fəlsəfə,
Riyaziyyat. Astro¬nomiya, Təbabət, Falabaxma, Minerologiya və
Musiqi sıralayan tusişünas alim hər bir bölmə
haqqında qısa məlumat vermişdir.
N.Tusi özünün çoxcəhətli
yaradıcılığı, ensiklopedik zəkası, təkzibedilməz
mütəfəkkirlik qabiliyyəti ilə təkcə Şərq
fəlsəfəsinə deyil, ümumdünya təfəkkür
tarixinə təsir edə biləcək bir
yaradıcılıq yolu keçmışdir. N.Tusi fəlsəfə
ilə yanaşı astronomiya, riyaziyyat, optika, minerologiya, məntiq,
etika və başqa elmlərə dair dünya şöhrəti
qazan¬mış əsərlərin müəllifi olması
onun tədqiqatçılarının müx¬təlif elm sahələrindən
olmasına səbəb olmuşdur.
Nəsirəddin
Tusi əsası Şərq dünyagörüşündən
qaynaq¬lanan antik fəlsəfənin nəzərlərinə
istinad edərək varlığın təməlində od, su, torpaq və hava kimi dörd
ünsürün durduğunu iddia edirdi. Tusi
dünyagörüşünə görə maddə
heç zaman məhv olmur, sadəcə olaraq bir formadan digər
formaya keçir. Digər peripatetik
filosoflardan fərqli olaraq maddənin varlığının məhvi
ilə onun maddiliyinin itməsi fikrinin əleyinə
çıxırdı. Lakin, bu məsələyə
fərqli müna-sibətini nəzərə almasaq, Tusinin varlıq
haqqındakı fikir¬lərinin Farabi, İbn Sina və Bəhmənyarın
fikirləri ilə üst-üstə
düşdüyünü görərik. Ümumiyyətlə,
o dövrdəki məşhur filosofların əksəriy¬yətinin
məşğul olduğu fəlsəfə Aristotelin və
qismən də Pla¬tonun yaratdığı antik
dünyagörüşünün təbliği ilə
tanı¬nır¬dı¬lar. Təkcə Şərqdə
deyil, Qərb dünyasında da özünə geniş
şöhrət qazandıran bu peripatetik filosoflar Aristotel
metafi¬zikasına dəstək verirdilər. Nəsirəddin
Tusi də sanki bu axına qoşulub «birinci müəllim»in fəlsəfi
dünyagö¬rüşü¬nə riayət edirdi.
Gerçəklikdə bütün mövcud olanları,
varlıqları zəruri və mümkün olmaqla iki qismə
bölür və zəruri varlıqdan daha çox
mümkün varlığın şərhi üzərində
dayanır. Nəsirəddin Tusiyə görə bütün
varlıqların, ətraf aləmin, təbiət və təfəkkürün
səbəbi məhz zəruri varlıqdır. Həmin bu zəruri varlıq gerçək aləmi
yaratması nəticəsində mümkün varlıq ortaya
çıxır. Zəruri
varlığın isə heç bir yaradıcısı və
təsiredicisi yoxdur. Elə bu səbədən
də zəruri varlıq özü-özünü
formalaşdırır, özü-özülüyündə
mövcud olur, özü-özünə təsir edir və
özünü yardır.
İnsanların şəxsi iradəsindən
asılı olmayan zəruri varlığın heç bir səbəbə
ehtiyacı yoxdur. Bütün mümkün varlıqların səbəbi
olan zəruri varlıq ən ali
yaradandır. Bu düşüncə tərzi ilə
idealizimə yaxınlaşan filosof, zəruri varlıq dedikdə
yalnız və yalnız Allahdan başqa bir şey
düşünmürdü. Daha çox mütərəqqi,
islam ilahiyyatçları ilə oxşar
düşüncə tərzinə malik olan filosof
varlığa tərif verməyi qeyri-mümkün hesab edirdi.
Mümkün varlığı aksidensiyaya (təsadüfə)
və substan¬siyaya (mahiyyətə) bölən filosof zəruri
varlığı isə bölünməz hesab edirdi. Bəlkə də ateizm
mövqeyində günahlan¬dırıl¬masından ehtiyat edən
filosof zəruri varlığın, yəni Allahın şərh
edilməsinə az yer vermişdi. Nəsirəddin Tusinin düşüncəsinə
görə substansiyanın var olması ilə
varlığın var olması arasında heç bir fərq
yoxdur. İbn Sina və Bəhmənyarın varlıq
haqqındakı düşün¬cələrinə arxalanaraq
substansiyaya, mahiyyətə mailk olan hər şeyin heç
bir zaman səbəb ola bilməyəcəyinin
qeyd edir. Bunun səbəb deyil, səbəbin ortaya
çıxartdığı nəticə ola
bilməsinə Tusi inanınırdı. Tusiyə
görə bütün varlıq¬ların səbəbi zəruri
varlıqdır, zəruri varlıq eyni zamanda özü
özünün səbəbidir. Cisim
olmayan zəruri varlıqlar heç bir zaman ölmürlər,
çünki, onların mövcud olmaları ilə yaşamaları
arasında heç bir fərq yoxdur. Zəruri
varlıqların heç bir başlanğıcı və
heç bir sonu yoxdur, mümkün varlıqların isə
başlanğıcına təsir edən bir sıra amillər
vardır. Elə bu səbəbdən də
başlanğıc hər şeyin başlanğıcı demək
deyil, sadəcə olaraq nəticə olan mümkün
varlıqların başlanğıcı¬dır. Bütün nəticələri yaradan səbəb
isə hər şeyin əvvəlini təşkil edən ən
ümumi varlıq − vahid varlıqdır.
Zəruri varlığın yoxluğunun fərz edilməsinin
belə qeyri-mümkün olmasını irəli sürən
filosof zəruri varlığın mümkün varlıqdan irəlidə
olması fikrini qeyd edirdi. Zəruri və ya vacib
varlığın müəyyənləşməsi və
müəyyənləşməməsi mövzusuna gəlincə
Tusi qeyd etmişdi ki, müəyyənləşməmiş
varlıq xaricdə mövcud ola bilməz,
bu isə başqasını vücuda gətirməyə mane
olur. İlk varlıq olan vacib varlığın
nə bir əks tərəfi, nə bir misli, nə də ki,
başqa fərqləndirici bir əlaməti vardır.
İbn Sinanın bu məsələ barədə fikrini təsdiqləyən
filosof aristotelizimin ənənəvi ideyalarını islam dünyagörüşü
baxımından şərh edirdi. Filosofun zəruri (vacib)
varlıq haqqındakı fikirləri islam
teoloqlarının tövhid ilə bağlı
düşüncələri ilə üst-üstə
düşsə də F.Razi peripatetiklərin düşüncəsini
tənqid edirdi. N.Tusi məşhur mütəkəllim
ila¬hiyyatçısının düşüncəsinin məntiqsiz
və əsassız oldu¬ğu¬nu da isbat etməyə
çalışmışdır. F.Razinin
düşüncəsinə görə əgər vacib
varlıq üçün «varlıq» anlayışı istifadə
olunursa o, heç zaman mümkün varlıq üçün
işlədilə bilməz.
N.Tusi bu məntiqsiz fikri təkzib etməyə
çalışarkən göstərmişdir ki,
yaxınlıq təkcə «varlıq» termini ilədir, əslində
isə vacib və mümkün varlıq arsında fərqlər
çoxdur. Bunu sübut etmək istəyən filosof
ağlıq anlayışının da müxtəlif əşyalarda
əks olunduğunu nümunə gətirir. Və bunların ümumini təşkil edən təkcələrin,
hissələrin də bir-birindən fərqlənməsi ilə
izah edən filosof göstərir ki, təkcələrin
bir-birinə oxşar cəhətləri olduğu kimi fərqli
cəhətləri də çoxdur. Əslində
bir-birinin tam əksini təşkil edən vacib və
mümkün varlığın da oxşar cəhəti
yalnız hər ikisinin şüurdan asılı olmayan
varlıq olmasıdır.
N.Tusiyə görə cisimin müəyyən bir xarakterə
malik olması ilə varlığın mahiyyətə malik
olması arasında fərq vardır. Varlığın
mahiyyətə yaxud substansiyaya malik olması arasında əqli
cəhətdən malik olma kimi izah edərkən, mahiyyətin
yalnız əqldə varlıqdan ayrılmasını qeyd
edir. Mahiyyətin mövcudluğunun şərti
kimi hərəkəti qəbul edən filosof hərəkətin
təbii və süni formalarını da bir-birindən fərqləndiyini
və bu fərqin nədən ibarət olması haqqında da
izahat vermişdir. Filosofun fikrincə
gerçək¬liyin yaranması, fəaliyyət göstərməsi
və inkişafı təbii hərəkət,
canlıların cansızlara olan hərəkətini isə
süni hərəkətə nümunə göstərir.
Məşşaşilərin fikrinə istinad edən
Tusi mümkün var¬lığın aksidensiyaları kimi
göstərdiyi kəmiyyət, keyfiyyət, məkan və
zaman kateqoriyaları haqqında da məlumat verir. Mövcud
olması üçün zəruri varlığa ehtiyac duyan
mümkün varlıqlar özü-özülüyündə
olmayan varlıq¬lardır. Zəruri
varlıqdan fərqli olaraq mümkün varlığın
möv¬cudluğu aşkardır. Əgər
zəruri mövcudluğunun isbat olunmasına ehtiyac varsa,
mümkün varlığın mövcud olması isə
göz qabağındadır.
Tusinin bu
fikirlərini sufi mütəfəkkiri
M.Füzuli «Mət¬lə-ül etiqad» adlı fəlsəfi əsrində
öz əksini tapmışdır. «Zəruri
varlıq bütün cəhətlərdən bəsitdir.
İkincisi isə budur ki, əql xəlq
olunubdur, Yaradanın mahiyyəti onu qabaqlayıbdır və
öz yaradıcısından sonra gəlir. Ona görə
də ağıl özündən əvvəlkini deyil,
yalnız özündən sonrakını dərk edə bilər.»
«Birinci müəllim» olan Aristotel kimi cisimlərin materiya
və formadan ibarət olduğunu irəli sürən Tusi maddələri
sadə və mürəkkəb deyə iki sahəyə
ayırır.
Möv¬cud olan hər cür varlığın
parçalanması əgər mümkünsə mürəkkəb,
mümkün deyilsə və bölünürsə sadə
maddə adını alır. Cisimlərin
hamısının mürəkkəb olduğunu iddia edən
filosof sadə cisim adlandırdığı materyanın tərkibində
də məlum dörd ünsütrünün olduğunu
vurğulayır. Cismanilik termini cismin malik
olduğu atributların birləşməsi kimi xarakterizə
edərək heç bir cismaniliyin bəsit
olmadığını cisimlərin bəsit
olmadığını cisimlərin bəsit olmaması ilə
izah edir. «Cisim»dən və «cismani¬lik»dən
fərqli olaraq, «nəfs»in sadə olduğunu bildirir. Filosofun düşüncəsinə görə cisim
mürəkkəb olsa belə heç bir zaman iki zidd
xüsusiyyət qəbul edə bilməz, nəfsdə isə
əksinə olaraq bir-birinə zidd xüsusiyyət
özünə yer tapa bilər. Nəfsin
cisim olmaması yaxud ruhun maddi olma¬ması fikri ilə
razılaşaraq, nəfsin bütün bədəni idarə
etdiyi və bədənlə ayrılmaz malik olduğunu
göstərmişdi.
N.Tusinin materialist fikirləri aləmin əzəli və
əbədi olmasında, səbəb ilə nəticə,
varlıqla mümkün varlıq ara¬sında zaman fərqi
olmamasında öz əksini tapmışdır. Bu məsələyə
göstərilən münasibət zamanı islam
fanatikləri olan mütəkəllimlərin ideoloji
düşməninə çevrilir. Kreat¬sionizm
nəzəriyyəsini müdafiə edən kəlam tərəfdarları
peripatetizimin əksinə çıxaraq, Allahla yaradılanlar
arasın¬dakı səbəb-nəticə əlaqələrini
inkar edirlər. Allahın insan¬ları,
vacib varlığın mümkün varlığı öz
azad iradəsi ilə meydan çıxartdığını
söyləyən mütəkəllimlər dünyanın əbədi
olmadığını əsərlərində sübut etməyə
çalşmışlar. Öz sələflərinin
ideyalarını hər zaman qeyri-peripatetik düşüncələrdən
müdafiə edən Tusi maddi aləmin heç bir zaman məhv
ola bilməyəcəyini öz əsərlərində
möhkəm bir əqidəylə söyləmişdir. Varlıqların məhvi ilə onların yalnız
forma və əlamətlərinin dəyişməsini, mütləq
yoxa çıxma¬malarına inanırdı. Tusiyə görə köhnə varlıq məhv
olarkən yeni bir formaya keçir və bu formada qərar
tapır.
Peripatetik fəlsəfədə varlığın vacib,
mümkün və qeyri-mümkün varlığa
bölünməsi mövzusuna da Tusi öz fikirlərini
bildirməyə bilməzdi. Qeyri-mümkünə
əsaslanan varlığın gerçəklikdə fəaliyyət
göstərməməsini və mövcud olmamasını
bildirərək bu termini inkar edir. Vacib
varlığın tək olduğunu, mümkün
varlığın isə gerçəkliyin mövcud olan
bütün şeylərin mahiyyətində gizlənməsi
fikrini qəbul etməsini isə qeyd etmişdik. Filosof vacib varlığın mümkün
varlıqdan zamanca, mərtəbəcə, məkanca, şərəfcə,
mahiy¬yətcə və səbəbiyyətcə qabaq
olduğunu yazır. Öncə mövcud
olan varlığı sonrakı varlıqdan üstün sayan
peripatetiklər kimi Tusi də bu fikirə müsbət
müna¬sibət bildirmişdir. İlk
öncə mövcud olan varlıqda mövcud olan şeyə
sonrakı varlıqda rast gəlinmir. Çünki,
əvvəlki səbəb sonrakı isə nəticə rolunu
oynayır.
Mümkün varlıqda səbəb və nəticə əlaqəsinin
periodik fırlanmasına inanmayaraq, onların ilk səbəbdən,
vacib varlıqdan yaranması ideyasını irəli
sürürlər. Bütün müm¬kün varlıqlar
mövcud olması və fəaliyyət göstərməsi
üçün ilk səbəbə möhtacdırlar. Və elə bu möhtaclıq da onların nəticəyə
çevrilməsinə biganə qalmır. Vahid olması bütün peripatetik filosoflar tərəfindən
tərəddüdsüz qəbul edilən vacib varlıqdan
törəyən ilk mümkün varlıqların sayı
mübahisə mövzusuna çevrilmişdir. Bu mövzuda fikir ayrılığı yaradan
peripatetiklərin hər biri öz mülahizəsinin doğru
olması qənaətinə gəlmişlər.
Nəsirəddin Tusi isə öz növbəsində
gerçək vahiddən emanasiya prosesində yalnız vahid nəticə
törəməsi fikrini müdafiə edir. Lakin, N.Tusi
vahid varlıqdan vasitəçilik yolu ilə çoxlu
şeylər törəyə bilməsi fikrini «Problemlərin
həlli» adlı əsərində irəli sürür.
Bu mövzu barədə uzun müzakirələr
aparan filosof dolayı sübutlardan sonra Fərabinin «həqiqi
vahiddən yalnız vahid çıxar» tezisi ilə
razılaşır. Mümkün
varlığa izah verən Tusi, materiya, forma, cisim, əql və
nəfsi mümkün varlığın substansiyası kimi qəbul
edir. Öz baxışlarına görə
şiə peripatetiki kimi tanı¬nan filosof mümkün
varlığı gerçək olan aləm hesab edirdi. Od, su, hava, torpaq adlı dörd sadə
ünsürdən mürəkkəb cisimlər
yarandığını qeyd etmişdik. Əsası
Şərq dünyagörüşündən qaynaqlanan bu
dörd ün¬sürdən də minerallar, bitkilər və heyvanlar
kimi mürəkkəb cisimlər yaranır. Tusiyə görə Yer üzərində heç
bir sadə cisim yoxdur, təbiətin əsasını təşkil
edən bu üç mürəkkəb maddə arasında
bir yaxınlıq da vardır. Bu dörd
ünsürün hər birinin tərkibində materiya və
forma özünə məskən salmışdır, bu
substansiyalar hər bir ünsürün tərkibində
mövcuddur və vəhdət təşkil edir. Əgər bu birlik, vəhdət ortadan
götürülərsə, deməli, köhnə cisim məhv
olacaq, əvəzində isə yeni bir cisim bərqərar
ola-caqdır. Daim davam edəcək bu
prosesin nəticəsində mümkün varlıqlar öz
mövcudluğunu bir formadan digə¬rinə nüfuz etməklə
saxlaya biləcəklər.
Mümkün varlığın mərtəbələrdən
ibarət olmasını vur¬ğulayaraq, öz
dünyagörüşünə əsalanaraq bunlar
üç mər¬təbədən olması mühafizəsini
isbat etdirməyə çalışır. Ali cisimlər,
nəfslərin çoxluğu ilə fərqlənən hərəkət
etdiricilər və əqllər kimi mərtəbələnən
bu bölgü cisimlərin idrak də¬rə¬cəsinə
görə təyin edilmişdir. Hərəkət edən
planetlərə və də¬yişməyən ulduzlara,
göylərə ali cisimin aid olduğunu
irəli sürür. Ali cismlər sayı yeddi olan
planetlərdən və 1520 fəa-liyyətsiz ulduzdan ibarətdir.
Ali cisimlərin varlığını dərk et¬mək
üçünsə yalnız müşahidə
lazımdır və bu eksperi¬mental yolla ali
varlığı isbat edirmək olar. Qədim
Şərq və antik yunan dünyagörüşü əqidəsinə
əsas¬lanan peripatetiklər kimi N.Tusi də göyün səkkiz
qatlı olması fikri ilə razılaşmışdır.
Ptolmeyin
Geosentirik nəzəriyyəsinə əsaslanaraq ali cisimlərin və dünyanın mərkəzində
Yer planetinin dur¬duğunu, ali cisimlərin isə heç zaman dəyişməyəcəyini
və eyni zamanda heç zaman məhv ola bilməyəcəyini
Bəh-mənyarın fəlsəfəsinə əsalandırır.
Təbiət haqqında fikir¬lərinə görə ilahiyyata
tamailə zidd fikirlər söyləyərək ali cismi təşkil edən ümsürlərin
də mahiyyət etibarilə qədim olduğunu və idarəedicilərinin
də nəfs və əql olduğunu irəli sürür.
İlahiyyatçılar isə ali cismin
idarə edilməsində «mələk»lərin fəal rol
oynaması fikrini qeyd etmişlər.
İctimai-siyasi məsələlərdə, humanitar elmlərdən
şəriət məsələlərinə
üstünlük verən Tusi dəqiq elmlərdə isə
şəriət üləmalarının ziddinə gedir. Materiya və
formaya da Tusi bu baxımdan öz müfəssəl
izahını vermişdir. Təbii cisimlərin
varlığında materiyanı əsas götürərək,
formanı bir şərtlən¬di¬rici kimi şərh edir.
Materiyanı formanın istinadgah nöqtəsi
kimi götürərək, materiyanın formaya görə
meydana çıx¬masını bildirir.
Mümkün varlığın substansiyası kimi izah
etdiyi mate¬ri¬ya və forma terminlərinin şərhini verən
zaman materiyanın hərəkəti üzərində
xüsusilə çox dayanır. Hərə¬kəti isə
cismin mexaniki yerdəyişməsindən ibarət olması qənaətinə
gələ¬rək, hərəkətin kəmiyyətə,
keyfiyyətə və məkana görə olma¬sına
inanır. Formanın tərkibində ola
bilən materiyanın müxtəlif hərəkətlərini
«Mövcudatın bölgüsü və onun qisim¬ləri» əsərində
şərh edib, bu bu hərəkətə aid çoxlu
nümu¬nə¬lər göstərir.
Materiyanın
forma ilə vəhdətindən mümkün
varlıq¬la¬rın təzahür etmsəini və formanın məhv
ola bilməsi ilə ma¬teriyanın məhedilməzliyi
arasındakı fərqi izah edərkən bu mövzuya aid
misallar gətirir. Öz baxışlarının
doğruluğunu hər hansı bir metal əşyanın məhvi
onun metal olmasının, metallığının
arasındakı fərq kimi izah edir. Birləşməyə
hər zaman təbii meyl edən sadə maddələr kainatda
mineral, bitki və heyvan adlı üç formada özünə
yer tapdıqda mücərrəd varlıqlar olması mənasını
itirərək real varlığa çevirilir. Digər
mücərrəd varlıqlardan fərqli olaraq, mineral, bitki və
heyvanlar real varlıqlardır və bu real varlıqlar isə
heç zaman forma materiyadan ayrı ola bil¬məz.
Ərəbdilli ədəbiyyatlarda əl-həyulə
və əl- maddə kimi göstərilən materiya isə
bütün aristotelçilər üçün mad¬di
dün¬yanın əsası, təməl daşı və
dövretməsinin səbəbidir. N.Tusi bu
fikirlərini İbn Sina və Bəhmənyarın fəlsəfə¬sin¬dən
gö-türərək, məsələyə öz subyektiv
münasibətini bildirmişdir.
Materiya və
forma barədə özündən əvvəlki fikirləri
də¬rin tədqiq etdikdən sonra müəyyən nəticəyə
«Əxlaqi-Na¬siri» və «Əsas əl-iqtibas»da gəlir. Göstərdiyimiz kimi ma¬teriyanın mücərrəd
və konkret formalarını fərqləndirən fi¬losof
formanı qəbul edənin yalnız konkret materiya olması qənaətinə
gəlir. Hər hansı bir mütləq
materiya isə formanı qəbul etdikdən sonra,
aktuallıqdan potensiallığa keçərək konkret
materiyaya çevirilir. Peripatetiklərin
forma an-layışı ilə Aristotelin yaratdığı
«formalar forması» anlayışı arasında fərq
mövcuddur. Bu fərq «formalar
forması»nın Tusinin nəzərində tutduğu «cismin
forma¬sı»na deyil, «vacib varlıq» anlayışına
uyğun gəlməsindədir. (5)
«Həyulə» terminini bəzi nəzəriyyəçilər
maddə, bəzi¬ləri isə «ilk maddə» kimi qəbul
etmişdir.
Yaratdığı elmi-fəlsəfi
dünyagörüşünün sistematikilyi və dəqiqliyi
ilə se¬çilən İbn Sina bu iki termin arasındakı
incə fərqi nümayiş etdirmiş, «həyulə»ni ilk səbəbin ilk nəticəsi kimi dəyərləndirmişdir.
«Bütün təbiət maddələrinin isə
bir mənəvi mahiyyəti, yəni həyuləsi vardır və
elə bu səbəbdən də onların biri digə¬rindən
üstün deyildir. Lakin, ünsürlər bir-biri ilə
əlaqəyə girdiyi zaman ilk materiyanın
yaratdığı bərabərlik pozulur, xarakter və şərəfdə
cismin maddələri arasında uyğunsuzluq yaranır.» (6, səh.49). Tusi İbn Si¬nanın fikirlərini təsdiq¬ləyərkən
mövcud zamanda mate¬riyalar arasında fərq olması aspektindən
bu mövzuya yaxınlaşır. Heyvanat aləmini
nəbatətdən, nəbatəti minerallardan üs¬tün
tutan filosof yer üzündəki mövcud olan bütün
ma¬te¬ri¬ya¬ların ən şərəflisi və ən kamili
insanda mövcud olur. Bu
üs¬tünlüyü təkcə şərəflə
deyil, birinin digərindən quruluşuna görə də
mürəkkəb olması ilə izah edir. Dər¬rakəyə məxsus olan heyvanat aləmi digərindən
üstün materiyaya məxsus¬dur. Bir dərəcənin
sonuncu, təkamül nöqtəsini, başqa bir dərəcənin
ilk həddi kimi qəbul edən Tusi, iki dərəcə arasında
olan materiyaları keçid materiyaları kimi izah edir. Minerallardan olan materiyanın dialektik
inkişafının nəticəsikainatın əşrəfi
və incisi olan insanda bərqərar olur. «Xüsusiyyətlərinə
görə bütün mineral və bitki formalarına bərabər
olan insan heyvanlar aləminin ən şərəflisi olmaqla
vacib varlığa daha yaxındır.» (6,səh.52).
Məşhur fəlsəfə tədqiqatçısı
M. Dinorşoyevin fikrincə N.Tusinin materiya və forma
haqqındakı mülahizələri antipodik xarakterlə səciyyələnir. (7) Dinosoyev belə bir qənaətə
gəlir ki, Tusinin «Əxlaqi-Nasiri» və «Əsas əl-iq-tibas»
əsərində materiya və formanı materialist cəhətdən,
«Vacibin isbatı», «Cəbr və qədr», «Tətimənət»
əsərlərində isə idealist cəhətdən izah
edir. Tədqiqatçı materiya və
formanın hansının əvvəl mövcud olması haqqındakı
Tusinin ziddiyyətli fikirlərini şərh etməzdən əvvəl
bu mövzu ətrafında uzun müddət araşdırma
aparmışdır. Tusinin idealist fikirlərini
ortaya çıxardarkən gəldiyi nəticəni «Nəsirəddin
Tusinin fəlsəfəsi» adlı araşdırmada göstərən
Orta Asiyalı tədqiqatçı M. Dinoşeyevin fikrlərinə
həmyerlisi M.N.Boltayev də şərik çıxır.
(8) Bu fikirlərin isti¬nad nöqtəsi isə, Tusinin hər
hansı bir şeyə forma veməzdən əvvəl
formanın nəfsdə yerləşməsi haqqındakı
müddəa idi. M.N.Boltayev və M.
Dinorşeyevin bu nəticəyə gəlmə¬sinin əleyhinə
Azərbaycan fəlsəfə tarixçisi Z.C.Məm¬mə¬dov
özünün məntiqli və dolğun tədqiqatı ilə
qarşı qoy¬muş¬dur.
Materiya ilə formanın ayrılmazlığı və
bölün¬məzliyi haq¬qındakı peripatetik fikirlərin
olmasını irəli sürərək, Tu¬sinin bu məsələyə
son dərəcə elmi cəhətdən izah etməsini irəli
sürmüşdür. Materiya və formanın gerçək
şərhini verən Tusi orta əsrlərin dini
ideologiyasının təsiri ilə idea¬lizmin təməl
qaynaqlarına meyl etməsi təbiidir. Z.Məm¬mədovun
düşün¬cə tərzinə görə bütün
Şərq aristotelçiləri kimi Tusi də ma¬terializm və
idealizm cərə¬yanları arasında tərəddüd edərək,
hər ikisinə doğru meyl etmişsə də heç bir
cərəyanın da¬vamlı təbliğatçısı
olma¬mış¬dır. Forma ilə
materiyanın zaman cəhətdən hansının ilk
ol-ması fikrinə münasibət bildirən Tisi bu
mövzunu dialektik cəhtdən şərh etmişdir. Formanı materiyanın təzahürü
adlan¬dıraraq, materiyanın zamanca formadan əvvəl
olmasına inam bəsləyirdi. Bəzi tədqiqatçıların
nöq¬teyi-nəzərincə ya¬naşsaq, Tusi materiya ilə
formanın bir-birinə bağlılığı ba¬rəsində
Aristoteldən də qabağa getmişdir. Mümkün
varlığın substansiyaları olan materiya və
mövcudluğu arasındakı zaman məsafəsinin
çox az olmasını qeyd etmişdi. Materiya və formanın bir-birinə olan nisbətində
ün¬sür¬lərin mövcud olması və ya olmaması məsələsi
ilə bağlı ol¬ması Tusini hər zaman
düşündürmüşdür. Materiya
ilə for¬manın bir-birinə bağlı olması və
bir-birinin səbəbi olması, fikirində Tusi Arisroteldən
də irəli getmişdir. Materiya bir
formanın məhvindən sonra yeni yaranmış formada öz
mövcudluğunu qoruyub saxlamağa müvəffəq olur.
Nəsirəddin Tusi təkcə fəlsəfəyə
aid deyil, müasiri olduğu elmlərin hamısına gərgin
əmək sərf edib, ensiklopedik mahiyyət kəsb edən
bir təlim meydana gətirmişdi. Ziddiyyətli bir ideya
mübarizəsi dövründə Tusinin irəli
sürdüyü ontoloji fikirlər bu gün də öz əhəmiyyətini
itir¬mə miş dir. Gerçəkliyin sirrlərinə həsr
etdiyi elmi-fəlsəfi əsərlər, kainatın dərkinə
doğru yönəldilmiş problemlərin həlli Tusi fəlsəfəsinin
tipik xüsusiyyətlə¬rin¬dən idi. Bu
dünya şöhrətli filosofun
yaradıcılığına xalqımız tərəfindən
də böyük dəyər veriləcəyinə və
tükənməz elmi sərvətlərindən
düzgün istifadə edilməsinə ümid bəsləyirik.
Rəhim Həsənov
AMEA-nın Fəlsəfə
İnstitunun doktorantı
Palitra 2019.- 6 mart.- S.12.