“İrəvan quberniyasına
aid arxiv materiallarını
oxuduqca hiss edirsən ki, buralar döğma
torpaqlardır”
Vahid Rzayev: “Şuşa, Naxçıvan, Gəncə
Quba, Lənkəran o dövrün ictimai mərkəzləri idi”
Müsahibimiz Vahid Məmməd
oğlu Rzayev 1952 - ci il fevralın 3 - də Naxçıvan Muxtar Respublikası, Şərur
rayon Şərur qəsəbəsində
anadan olub.1969 -cu ildə
Siyaqut kənd orta məktəbini bitirib. V. M. Rzayev
1971- ci ildə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin Filologiya fakültəsinin
Azərbaycan dili və ədəbiyyat ixtisasına qəbul olub və 1975 -ci ildə təhsilini
başa vurub.
1975 - ci ildən Şərur rayon Aşağı Daşarx kənd səkkizillik məktəbində Azərbaycan
dili və ədəbiyyatı müəllimi
işləyib. 1979- cu ildən müsabiqə yolu ilə Naxçıvan
Dövlət Universitetinin
Pedaqogika və psixologiya kafedrasına müəllim vəzifəsinə
təyin edilib.
Sonralar kafedranın
baş müəllimi
olub, hazırda isə dosentdir. İki seçki
müddətinə universitetin
Pedaqogika və psixologiya kafedrasına
(2007-2017) rəhbərlik edib.
1989- cu ildə “ Zaqafqaziya xalqlarının
pedaqoji əlaqələri
( XIX əsr və XX əsrin əvvəlləri)”
mövzusunda dissertasiya
müdafiə edərək
pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru alimlik dərəcəsi alıb.
Naxçıvan Muxtar Respublikasının Əməkdar müəllimidir. 9 kitabın, 3 metodik vəsaitin və 110-dan artıq elmi məqalənin müəllifidir.
Tədqiqat sahəsi Azərbaycan
məktəb və pedaqoji fikir tarixi, o cümlədən
onun çox mühüm tərkib hissələrindən biri
olan Naxçıvan mədəni mühiti, burada məktəb təhsilinin və yeni pedaqoji ideyaların
yayılması və
inkişaf mərhələləri
ilə bağlıdır.
Bir sıra beynəlxalq kofranslarda (Uluslararası ”Qafqaz xalqlarının
folkloru və linqvokulturologiyası” simpoziumu,
Tbilisi18-21mart 2012 və s.) iştirak
edib və beynəlxalq jurnallarda (Kanada, İngiltərə,
Rusiya, Ukrayna və Türkiyə) Azərbaycan məktəb və pedaqoji fikrinin bir sıra
problemlərinə aid məqalələr
nəşr etdirib. “Murad Tutayuk” (Naxçıvan, “Qeyrət”
mətbəəsi, 2001), “Naxçıvanda
qadın təhsili və tərbiyəsi tarixindən” (Naxçıvan,
“Məktəb” nəşriyyatı,
2013), “XIX əsr və
XX əsrin əvvəllərində
İrəvanda və Naxçıvanda məscid
məktəbləri və
mədrəsələr” (Naxçıvan,
“Əcəmi”, 2016), “XIX əsrin
sonları və XX əsrin əvvəllərində
Naxçıvanda təhsil
və pedaqoji fikir”, (Naxçıvan, “Məktəb” nəşriyyatı,
2014), “Naxçıvanda məktəb
və pedaqoji fikir (XIX əsr və XX əsrin əvvəlləri)”, II nəşri,
Naxçıvan: “Əcəmi”,
2018) adlı kitabları,
“Zaqafqaziya xalqlarının
pedaqoji əlaqələri”
(XIX əsr XX əsrin
əvvəlləri) adlı
fəlsəfə doktoru
dissertasiyası elmi-pedaqoji
mühitin diqqətini
çəkib, maraqla qarşılanmış tədqiqatlardır.
Rusiya tərəfindən Azərbaycanın
şimal hissəsinin işğalı zamanı
“Amanat” götürülmüş
uşaqların təhsili,
Naxçıvan rus-Azərbaycan
oğlan, həmçinin
qız məktəbinin
yaranması və inkişaf mərhələləri,
Naxçıvan Müəllimlər
Seminariyasının meydana
gəlməsi və fəaliyyəti haqqında
araşdırmaların aparılması
dosent Vahid Rzayevin axtarışları
əsasında elmi dövriyyəyə daxil edilib. XIX əsrdə Rus dövlət məktəbləri kimi Naxçıvan qəza məktəbi (1837), Ordubad
şəhər ibtidai
məktəbi (1854) və
əsrin sonlarına yaxın bir çox kənd ibtidai məktəblərinin
struktur-məzmun xüsusiyyətləri
və verdiyi faydanın öyrənilməsi,
elmi oçerklər kimi işlənib hazırlanması da V. Rzayevin axtarışlarının
nəticəsidir. Milli
təhsil təcrübəmizin
unikal nümunəsi kimi Məhəmməd Tağı Sidqinin “Tərbiyə məktəbi”nə
aid yeni və əhatəli araşdırmalar
ilk dəfə Vahid Rzayev tərəfindən aparılıb, yeni tarixi sənədlər, arxiv materialları
əsasında görkəmli
maarifçi-məktəbdarın həyat və fəaliyyətinin öyrənilməmiş
səhifələri üzə
çıxarılıb. Tədqiqatlarda adıçəkilən, lakin
mahiyyəti və əhəmiyyətinin nədən
ibarət olduğu haqqında heç bir məlumat verilməyən “Xeyriyyə”
çəmiyyəti və
onun nəzdində fəaliyyət göstərən
məktəblə bağlı
elmi araşdırmalar
da V. Rzayevə məxsusdur.
Tədqiqatçı Naxçıvan mədəni
mühitinin ziyalı zümrəsinin əsasını
təşkil edən pedaqoq-müəllimlərin bir
çoxunun ömür
yolu və pedaqoji fəaliyyətini arxiv sənədləri və dövri nəşrlər əsasında
işləyib hazırlayıb. Rus dövlət məktəblərində
işləyən Molla
Allahverdi Sultanov, Mirzə Sadıq Quliyev, Salah bəy Zöhrabbəyov, Əlirza Rasizadə, Məmməd bəy Zamanbəyov və başqaları, həmçinin
Sergey Sergeyev, Konstantin Nikitin,
Maqomed Kotiyev (Mehmet Ketey), Georgi Uturqauri haqqında ilk və əhatəli məlumatlar
V. Rzayevin tədqiqatlarında
əks olunub.
- Yaradıcılığım adətən pedaqoji fikir tarixi, məktəb təhsili tarixi
ilə bağlıdır. 80-ci illərin əvvəllərindən
İrəvan, Tbilisi, Bakı,
Naxçıvan, Moskvada bir
sıra arxivlərdə işləmişəm. Mənim doktorluq dissertasiyama gəldikdə
isə elə həmin dövrdə arxivlərdə
çalışarkən Naxçıvanla bağlı
maraqlı faktlar qarşıma
çıxdıqda onları götürürdüm.
Sonra,
müstəqillik dövründə bunlar
həqiqətən mənə lazım oldu.
Çünki bu
dövrdən başlayaraq
Naxçıvanın tarixini, mədəniyyətini,
təhsilini öyrənmək dövlət səviyyəsində
vacib oldu və hətta
Ali Məclis Sədrinin şəxsi təşəbbüsü
ilə ayrıca olaraq universitetdə
“Naxçıvanşünaslıq” mərkəzi
yaradıldı. Naxçıvanla bağlı nəşrləri,
arxiv sənədləri orada
toplayırdılar. Əvvəllər doktorluq
dissertasiyası üçün başqa mövzu
götürmək istəyirdim. Lakin sonradan arxiv
materiallarına diqqət yetirdikdə gördüm
ki, Naxçıvan təhsilinin tarixini, pedaqoji fikrini öyrənmək vacibdir.
Sovet
pedoqogikaşünaslığında adətən demokratik mərkəziyyət prinsipi
əsas götürülürdü.
Bakıda, yaxud digər yerlərdə olan təhsil müəssisələri, orada olan pedaqoji
hadisələrə daha çox
diqqət yetirilirdi. Şuşa,
Naxçıvan, Gəncə, Quba, Lənkəran
o dövrün çox gözəl ictimai
mühit mərkəzləri idi. O mühit mərkəzlərini
öyrənmək ümumi Azərbaycan məktəbinin,
pedaqoji fikrinin mənzərəsini
formalaşdırmaq üçün çox zəruri bir məsələdir.
Çalışdım ki, bu məsələləri araşdırım,
öyrənim.
- Vahid
müəllim araşdırmalarınız zamanı hansı
faktları aşkar etdiniz?
- Bir cəhəti deyim ki, bu
dövrü, xüsusilə
Naxçıvanın, İrəvan quberniyasının tarixini, mədəniyyətini, təhsilini, pedaqoji fikrini öyrənərkən
başqa regionlara nisbətən,
rus çarizminin
tamamilə başqa bir
siyasətini müşahidə etdim. Məsələn, Qazaxın Şəmşəddil
mahalına aid bir arxiv materialına rast gəldim. Türkmənçay müqaviləsi ilə İrəvan, Naxçıvan
torpaqları rus çarizminin işğal
zonasına çevrildi,
həmin dövrdən
etibarən erməniləri
Naxçıvana, xüsusən
İrəvan quberniyasına,
16 mahala yerləşdirmək
siyasəti başladı.
Mən onu əsərdə də göstərmişəm.
Bundan başqa, bir monoqrafiyam çıxmışdı,
İrəvan və Naxçıvanda məscid-məktəb-
mədrəsələrinin tarixinə dair, həmçinin XIX-XX əsrə
aid külli miqdarda materiallar var idi. Bu arxiv
materiallarını oxuduqca,
öyrəndikcə hiss edirsən
ki, doğrudan da bura doğma
Azərbaycan torpaqlarıdır.
Bu faktlar, Rusiyanın
statistik rəqəmləri
açıq etiraf edir ki, bura
qədim Azərbaycan torpaqları, burada məskunlaşan xalq Azərbaycan türkləridir.
Şəmşəddil mahalında da,
İrəvanda da Türkiyəyə, İrana
həmsərhəd olduğuna
görə, bunlar müstəmləkəçiliyin digər vasitələrindən
istifadə edirdilər.
Məsələn, Şəmşəddil mahalında yüksək zümrənin uşaqlarını
amanat götürüb,
aparırdılar Tbilisiyə.
Əgər o zümrə yenidən
Türkiyəyə meyillənmiş
olsaydı, onda o uşaqlar geri qaytarılmırdı. Onlar belə
bir vasitədən istifadə edirdilər.
Naxçıvanda da daha çox erməniləşmə
faktorundan istifadə edirdilər. Türkmənçay müqaviləsi bağlandığı
gündən ermənilərin
buraya kütləvi axınını təşkil
etdilər. Məsələn, Ordubadda 1828-ci illərdə
30 erməni ailəsi var idi, bu
ailələr də buraya köçürülmüşdü.
Ermənilərin kütləvi köçürülməsi
müstəmləkə siyasətinin
başlıca vasitəsi
oldu. Onlar erməniləri bu
ətrafa köçürməklə
istəyirdilər ki, torpaqları erməniləşdirməklə,
xalq Türkiyədən,
Qacar sülaləsindən
təcrid olunsun.
(ardı var)
Nigar
Palitra.-2019.-22 may.-S.7.