Anri
Matiss. Bir rəssamın hekayəsi
“Əgər
mənim həyat hekayəm əvvəldən axıra qədər
olduğu kimi yazılsaydı, hər kəsi heyrətə
salardı”. (Anri Matiss)
Anri
Emil Benua Matiss 1869-cu ilin 31 dekabrında Le-Kato-Kambrezinin tekstil qəsəbəsində
kiçik bir evdə dünyaya göz açıb. Taxıl
ticarəti ilə məşğul olan atası Emil İppolit
Matissin ailəsi toxuculuqla məşğul idi. Anası Anna
Eloiza Jerar isə ən yaxşı dəri hazırlayan
köklü ailədən gəlirdi. O, mehriban,
qayğıkeş, bacarıqlı olduğu qədər də
gözəl və cazibədar qadın idi. Anası haqqında
həmişə xüsusi rəğbət və həssaslıqla
danışan Anri vurğulayırdı: “Anamın heyrətamiz
üz cizgiəri vardı”. Qırx illik evliliyi ərzində
Anna Eloiza əri və oğullarının rifahı
üçün çalışmış və daim
onları dəstəkləmişdi. “Anam etdiyim hər şeyi
bəyənirdi”, - deyən Anri on yaşına qədər
Bohen-an-Vermanduada yaşayır. Sonra atası onu Sent Quentinə
liseyə göndərir. Keramikadan hazırlanan qabları bəzəyən
Anna Eloiza ərinin kiçik dükanında sifarişlər qəbul
edir və rəng kombinasiyaları üzrə məsləhətlər
verirdi. Bu rəng dünyası balaca Anri üzərində
uzunmüddətli təsir qoymuşdu və özü qeyd
edirdi ki, rəng duyumu mənə anamdan keçib.
Gənc
Matiss olduqca utancaq, ətrafa gec uyuşan biri idi. Daim
dalğın görünən xəyalpərəst oğlan
heç bir istedadı ilə seçilmirdi. Matissin sərt tərbiyəsi
ilə bağlı uşaqlıq xatirələri “Tez gəl!”,
“Ehtiyatlı ol!”, “Ayağa dolaşma!”, “İşini gör!” və
s. kimi əmrlərin çoxluğu ilə yaddaşında
qalmışdı. İllər sonra ailə və övlad
sahibi olanda da nizam-intizamdakı hər hansı səhv
üçün özünü günahlandırır, şəfqət
və mehribanlığı zəifliyin göstəricisi kimi
qiymətləndirirdi.
1887-ci
ildə Parisə hüquqşünaslıq oxumağa gedən
Matiss ixtisaslaşandan sonra Le-Kato-Kambrezi məhkəməsində
işləməyə başlayır. Çünki atası
ilk övladının yaxşı təhsil alıb, yüksək
vəzifədə çalışamasını
arzulayırdı...
Rəssamlığa
ilk addım
Taleyin
qəribə hökmü Matissin əsl sənətini
tapmasına yol açır. Kor bağırsağından əməliyyat
olunandan sonra səhhəti tam düzəlməyən Anri xəstəxanada
yatmalı olur. Bu müddət ərzində anası ona rəsm
üçün ləvazimatlar gətirir. Həmin günləri
xatırlayan rəssam deyirdi: “Boya qutusunu əlimə
aldığım andan etibarən, anladım ki, bu mənim
taleyimdir. Vəhşi heyvan ovunun üstünə atılan
kimi, mən də özümü rənglərin
ağuşuna atdım”. Ona rəssamlığın
“qanunlarından” kənara çıxıb öz hisslərinə,
daxili səsinə qulaq verməyi öyrədən ilk insan da
anası olub.
Matiss
rəssamlığa o qədər aludə olmuşdu ki, hətta
öz gələcək həyat yoldaşı Ameli Pareyrlə
belə bir şərt kəsmişdi: “Əziz madmuazell, səni
çox sevirəm, ancaq bil ki, rəssamlığı hər
zaman daha çox sevəcəyəm”. Cənnəti rəssamlıqda
tapdığını deyən Matissin atası isə
oğlunun bu seçiminə görə dərindən
sarsılmışdı...
1891-ci
ildə Parisə qayıdan Matiss “Julian Akademiyası”nda Uilyam
Buqronun sinfində təhsil alır. Akademiyadakı mükəmməliyyətçi
üslub dərslərindən bezən gənc böyük
nifrətlə buranı tərk edir. Bir müddət sonra
Güstav Moro ilə çalışmağa başlayır və
daha mütərəqqi ideyalarla tanış olur. Hər iki rəssamın
studiyasında tələbələr müxtəlif fiqurlar
çəkməyin təməl texnikasını öyrənirdilər.
Matiss Buqrodan klassik rəssamlığın əsaslarını
öyrənmişdi. Moro isə “art du salon”a nifrət etdiyindən
Matissi başqa istiqamətə yönəldirdi. “Moro gözəl
müəllimdir. O məni başa düşür və dəstəkləyir”,
- deyə Matiss qeyd edirdi. Hətta atası oğlunun yeni
peşəsini bacarıb-bacarmadığını öyrənmək
üçün Parisə gələndə, Moro Matiss
haqqında demişdi: “Onun gələcəyi haqqında
heç narahat deyiləm, şübhəsiz, mənim ən
yaxşı tələbələrimdən biridir”. İlk cəhddən
Parisdə Ali İncəsənət Məktəbinə
(École des Beaux-Arts) daxil ola bilməyən Matiss,
inadkarlıq göstərir və nəhayət ki,
seçilir. İlk vaxtlar o, ixtisaslaşdığı flamand
üslubunda rəsmlər və natürmortlar çəkirdi.
Onun bu dövrə aid işlərində tutqun və tünd
palitra dominantlıq təşkil edir.
Jan-Batist
Şarden Matissin ən çox sevdiyi natürmort
ustalarından biri idi. Klassik rəssamların əsərlərinin
üzünü köçürsə də, müasir incəsənətlə
dərindən maraqlanırdı. Bu sahədəki eksperimentləri
ona “üsyankar rəssam” adını
qazandırmışdı. 1896-cı ildə Milli Cəmiyyətə
(Société Nationale) üzv seçilən Matissin
qarşısında böyük imkanlar açılır.
İndi o, hər il əsərlərini ilkin baxışdan
keçirmədən birbaşa əsas salonda (Salon de la
Société) sərgiləyə bilərdi. Həmin il
salonda beş əsərini nümayiş etdirən rəssamın
iki işi dövlət tərəfindən alınır. Bu,
onun həyatı boyunca öz vətənində
gördüyü yeganə diqqət olur...
1897-98-ci
illərdə Matiss Con Peter Rasslla görüşmək
üçün Fransanın şimal-qərbində yerləşən
Bretana yollanır. Rassll onu impressionizm cərəyanı,
xüsusilə, yaxın dostu Van Qoqun əsərləri ilə
tanış edir. Bundan sonra Matissin iş üslubu tamamilə dəyişir.
Bu haqda sonralar deyəcəkdi: “Rassll mənə əsl müəllim
oldu. O mənə rənglərin nəzəriyyəsini
öyrətdi”. Digər tərəfdən, Matiss Rassll və
başqa rəssamların stabil ailə həyatlarını da
müşahidə edirdi. Ameli Noelli Pareyr ilə tanış
olub evlənməsində də bunun təsiri olmuşdu.
Matissin
üzərində aylarca işlədiyi “Nahar süfrəsi”
(1897) onun ilk şah əsərlərindən biridir. Salon
üzvləri rəsmi nümayiş etdirməyə razı
olsa da, onu ən “kasıb” hissədən asırlar. Onlara
görə, əsər impressionizm aspektindən çox
radikal təsir bağışlayırdı.
Karyerasının
başlanğıcında, öz rəssamlıq istiqamətinin
qəbul olunmasına çalışdığı vaxtlarda
Karolin Jablo ilə tanış olur. Matissə modellik edən
Karolinlə aralarındakı dörd illik sevgi münasibətinin
nəticəsi olaraq, rəssamın ilk övladı Marqarita
dünyaya gəlir. Sonralar Ameli ilə evlənəndə də
Marqaritanı yeni ailəyə qəbul edirlər.
Anri
Matiss və Ameli Pareyr
Bohenli
Matissin və Bozeldən olan Pareyrin nə bir oxşar tərəfi,
nə də görüşmələri üçün bir
səbəb var idi. Lakin 1897-ci ilin oktyabrında Parisdə
baş tutan toyların birində yanında oturan xanımın
əlini ona uzatması uzun müddət yaddaşından silinməmişdi.
Fəaliyyəti
və xarakterilə o qədər də müsbət
qarşılanmayan Matissin əksinə, Amelinin ailəsi sosial,
intellektual və siyasi cəhətdən yüksək
nüfuza malik idi. Onlar azad düşüncə
ideyasını dəstəkləyir, kilsə və dövlətin
ayrılması tərəfdarı kimi çıxış
edir, həmçinin Fransa təhsil sisteminin dünyəviliyi
üçün mübarizə aparırdılar. Bu cür ailənin
dəstəyi gələcəyi parlaq olan Matiss
üçün çox şey vəd edirdi. 1898-ci ilin
yanvarında evlənən cütlük cəmi üç ay
idi ki, tanış olmuşdular.
Anri
ilə qırx ildən artıq bir yerdə yaşamış
madam Matiss rəssamın həyat və
yaradıcılığında önəmli rol
oynamışdı. Onların iki oğlu Jan (1899) və Pyer
(1900) dünyaya gəlmişdi. Ailədə rahatlıq və
sakitlik tapa bilməyən Matiss yazırdı: “Məni narahat
edən, ətrafımda işim üçün çox vacib
sayılan sakitliyin olmamasıdır. Burada dinclik tapa bilmirəm.
Uzaq bir kəndə çıxıb getmək fikrindəyəm”.
Jan, Pyer və Marqarita ən çətin dövrlərində
rəssamın yanında olmuşdular. Onu ruhdan düşməyə
qoymayan Marqarita isə atasının əsas dayağı idi.
Anri
Matiss, Ameli Pareyr və Marqarita
1902-ci
ildə Amelinin valideynləri maliyyə cəhətdən
böhran yaşayır. Hüquqi biliklərinin sayəsində
Matiss ailəyə əlindən gələn köməyi
edir. Lakin bu ağır günlər onun səhhətinə
pis təsir göstərir. Həkimlər ona ən azı iki
ay tam sakit yerdə istirahət etməyi məsləhət
görürlər. Şlyapa dükanları və
Ru-de-Şatedundakı evləri əllərindən
çıxan Matiss ailəsi üç uşaqla Bohenə
köçməli olur.
Yoxsulluq
illərindən sonra (1902-1903) “qaranlıq dövrünü”
başa vuran Matiss naturalizmə yönəlir. Yenidən
tünd palitraya üz tutan rəssam öz dostlarına bildirir
ki, artıq tamamilə çəkmək həvəsini itirib
və hər şeyi atmaq istəyir.
Rəssamlıq
və heykəltəraşlıq
1899-cu
ildə rəsm əsərlərindəki üslub istiqaməti
tam bəlli olmayan Matiss gildən modellər düzəltməyə
və heykəltəraşlığa yönəlir. Luvrda heykəllərdən
birinin surətini düzəltmək üçün təyin
ediləndə, o, Antuan Lui Barinin “Dovşanı parçalayan
yaquar” əsərini seçir. Sonralar rəsmləri monoton
alınanda Matiss öz hiss və duyğularını heykəlləri
vasitəsilə biruzə verirdi. O deyirdi: “Mən heykəltəraş
deyiləm, sadəcə heykəlləri rəssam gözü
ilə düzəldirəm”. Relyefli fiqurlarla işləyərkən,
rəssam reallıqdakı forma və həcm haqqında daha ətraflı
öyrənir, eyni zamanda kətan üzərində təsvir
olunacaq insan bədəninin quruluşu haqqında təsəvvürlərə
malik olurdu. Heykəllərinin yarısından çoxunu
1900-1910-cu illər arasında yaratmış Matiss illər
keçdikcə formaları daha da sadələşdirirdi.
Sevimli müəllimi Güstav Moronun “incəsənət nə
qədər sadədirsə, hisslər bir o qədər
güclüdür” ifadəsini bütün
yaradıcılığı boyu tətbiq etmişdi. Ən məşhur
işləri arasında dörd seriyalı “Arxa relyeflər” (
“Back reliefs”, 1903-1931), beş seriyadan ibarət “Cannetheds”
(“Jeannetteheads”, 1910-1916) və “Oturmuş çılpaq” (“Large
Seated Nude”, 1925-1929) heykəllərini göstərmək olar.
Pol
Sezann, Qogen, Van Qoq, Pol Sinyak kimi postimpressionist rəssamların
işlərindən, eləcə də yapon incəsənətinin
örnəklərindən təsirlənən Anri Matiss, rəngləri
öz rəsmlərinin əsas elementinə çevirir. O
deyirdi: “Müasir təsviri incəsənətdə əxz
etdiklərimə görə ən çox Sezanna borcluyam”.
Lakin Sezann tablolarını təhlil edərkən Matisslə
onun arasındakı fərq aydın görünür.
Çünki Matiss əsərlərində öyrəndikləri
ilə bərabər, özünəməxsus həyat fəlsəfəsini
də əks etdirirdi. 1898-ci ildə Londona M.U.Törnerin rəsmlərini
öyrənmək üçün gedir. Oradan Korsikaya səfər
edir. 1899-cu ildən 1905-ci ilə qədər
yaratdığı əsərlərdə Pol Sinyakdan öyrəndiyi
puantilizm texnikası özünü göstərir.
Xavər Zahir
Palitra.- 2020.- 12 iyun. S. 13.