Türkiyənin
ilk milli şəhidi-kaymakam Kamal bəy
1915-ci
il türk tarixində bir sıra hadisələrlə yadda
qalıb. Bunlardan ən mühüm ikisi Çanaqqala zəfəri
və ermənilərin köçürülməsidir. Ermənilər 1915-ci ildə onlara
qarşı Osmanlı imperiyası tərəfindən
soyqırım siyasəti tətbiq olunduğunu iddia edir. Və
elə XX əsrin əvvəllərindən bu
“soyqırımın” qisasını almağa
çalışırlar.
1915-ci ildə ermənilərə qarşı
soyqırım törədildiyini müxtəlif vasitələrlə
müxtəlif ölkələrin parlamentlərində qəbul
elətdirdilər. Yenə ürəkləri soyumadı, hətta
bəzən bir ölkənin parlamentində 2-3 dəfə qəbul
elətdirdilər.
1915-ci
il hadisələrinin qisasını almağı
qarşıya məqsəd qoyan ermənilərin ilk
qurbanlarından biri də kaymakam (qaimməqam
sözünün osmanlılaşdırılmış şəkli
,baş məmur) Kamal bəy oldu. I Dünya Müharibəsində
Çar Rusiyası ilə əlaqələri olan erməni
quldur dəstələri türk əhaliyə qarşı
hücumlar təşkil edir və qətliamlar törədirlər.
İqtidardakı “İttihad və Tərəqqi” firqəsi
bütün ermənilərin Suriyaya köçürülməsini
kaymakam Kamal bəyə tapşırır. o da bu qərarı
yerinə yetirir. Osmanlı imperiyasının müharibədə
məğlub olmasından sonra “İttihad və Tərəqqi”
dağılır, Hürriyyət və İtilaf Partiyası
iqtidara gəlib. Yeni hökumət İttihad və Tərəqqi
ilə bağlı məmurları vəzifədən kənarlaşdırmağa
başlayıb. Kaymakam Kamal bəy təhcir (ermənilərin
köçürülməsi, deportasiya) ərəfəsində
ermənilərin ölümündə suçlanaraq həbs
edilir.
Əslində
o, işğal altında olan İstanbulda
işğalçıların, erməni azlığın və
bəzi məmurların I Dünya Müharibəsi illərində
ermənilərin köçürülməsi zamanı
yaşananlar üçün bir günahkar
axtarışına çıxdıqları vaxt
suçlanaraq edam edilən sadə məmurdur. Türkiyə Nazirlər Kabinetinin 14 oktyabr 1922-ci ildə qəbul
etdiyi xüsusi bir qanunla ilk
“milli şəhid” elan edildi(www. kaymakan kemal bey.gen.tr).
Kamal
bəy ermənilərin köçürülməsində vəzifəsindən
sui-istifadə edərək ölümlərə səbəb
olduğu iddiasıyla edam hökmü ilə mühakimə
olunub. İstanbulun və bir çox ərazilərin
işğal edildiyi vaxtda baş tutan məhkəmədə əksəriyyəti
erməni komitəçilərdən ibarət olan və
İngilis Ali Komisarlığının və yunan-erməni
şöbəsinin təşkil etdiyi bir neçə
yalançı şahid çıxarılaraq heç bir məntiqin
qəbul etməyəcəyi suçlar uydurublar.
Məhkəmədə
müttəhim qismində dindirilən və vəkili Səadəttin
Fərid olan Kamal bəyin özünü
müdafiə etməsi tarixə belə keçib: “Dünən
hakimlər heyəti olan sizlər indi bir tarix məhkəməsi
sifətindəsiz. Ermənilər tərəfindən
öldürülən dindaşlarının və
soydaşlarının matəmi müsəlmanların ürəklərini
sızlatdığı və hər gün gələn qara xəbərlərin
xalqı qisas almağa təhrik etdiyi hamıya bəllidir. Ermənilər
rus ordusunun gah önünə keçərək, gah da
arxasında qalaraq bir çox bölgələrdə türk əsgərinin
olmamasına arxayın olub faciələr
törədirdilər.Ancaq müharibədə məğlub
olmağımızın əleyhimizdə meydana gətirdiyi
uğursuzluqları dayandırmaq məqsədiylə iddia edənlərin
də istəkləri nəzərə alınaraq,
qurbanların verilməsi lazımdırsa, bu mən
olmamalıyam. Siz qurban seçmək üçün deyil,
ancaq haqq və ədalət hökmü vermək
üçün varsınız.
Mütləq qurban lazımdırsa, hər halda bu işlərin
planlaşdırıcısı və idarəçisi olaraq mənim
kimi kiçik bir məmur suçlana bilməz”.
Ona
qarşı gətirilən yalançı şahidlərə
isə belə cavab verir: “Hamısı yalandır,
uydurmadır. Mən nə bunların dediyi Kəllər kəndinə
getməmişəm, nə də ordan keçməmişəm.
Burda baş verdiyi iddia edilən cinayətlərdən də xəbərim
yoxdu. Hələ barmaqdan çıxmayan üzüyü
götürmək üçün əli kəsmək: rica
edirəm. Bu vəhşiliyi kim eləyər? Bu qədər vəhşi
bir iş tutacaq insan təsəvvür edə bilmirəm.
Bunların heç birini sübut edə bilməzlər.
Çünki hamısı yalandır. Mənim xəbərim
olmadan bəzi hadisələr baş verə bilər, ancaq bu
ana qədər heç bir şikayət gəlməmişdi.
İlk dəfə burda məhkəmə qarşısında
bu şikayətlərlə qarşılaşıram.”
İngilis
və ermənilər Kamal bəyin asılması
üçün məhkəmə sədri Hayret Paşaya təzyiqlər
edirdilər. Bu təzyiqlərdən bezən Hayret Paşa
istefa edir və yerinə “Nemrut” ləqəbiylə tanınan
Mustafa Paşa (etnik mənsubiyyətinə görə
kürd) gətirilir. Məhkəmə prosesi sonralar bu hakimin
adı ilə bağlanaraq “Nemrut Mustafa divanı” adı ilə
yaddaşlarda qalıb. Nemrut Mustafa qabaqcadan verilmiş bir əmri yerinə yetirən
məmur kimi məhkəməni başa çatdırır və
8 aprel 1919-cu ildə Kamal bəyin edam edilməsinə qərar
verir. Əvvəlcədən hazırlanmış bu edam qərarı
təsdiq edilmək üçün saraya göndərilir. Padşah
VI Mehmet Vəhdəddin “Kürəkən Fərid Paşa millət
ilə padşah arasına qara bir pərdə çəkdi”
deyərək, bu qərarı imzalamır. “Bu işlərin
sonu qarşılıqlı intiqamlarla nəticələnə
bilər. Bunun indidən qarşısını almaq
üçün fitva-yi şərifə tələbinə məcbur
oldum”- deyə bildirir. Amma Şeyxülislam Mustafa Səbri məhkəmənin
doğru və ədalətli qərar qəbul etdiyini bildirərək
Kamal bəyin edam edilməsi fitvasını verir.
Cəzasını
yerinə yetirmək üçün Kamal bəy Bəyazid
meydanına gətirilir. Kamal bəyin edam ediləcəyini
eşidən istanbullular meydana toplaşırlar. Kamal bəyə
son sözlərini söyləməyə icazə verilir və
o xalqa səslənir: “Əziz həmyerlilərim, mən bir
türk məmuruyam. Aldığım əmri yerinə
yetirdim. Vəzifəmi doğru icra etdiyimə vicdanım əmindir.
And içirəm ki, mən suçsuzam. Son sözüm
bü gün də budur, sabah da budur. Əcnəbi dövlətlərə
yarınmaq üçün məni asırlar. Məhkəmə buna deyirlərsə, ona lənət olsun!”
Kamal
bəyin bu sözlərinə qoşulan xalq kütlələri
də “məhkəməyə lənət olsun!”-deyə
qışqırmağa başlayıbıar. Kamal bəy son sözlərinə
davam edərək: “Əziz qardaşlarım,
övladlarımı türk millətinə əmanət edirəm. Bu qəhraman
millət, əlbəttə, onlara baxacaq. Allah vətənimizə və millətimizə zaval
toxundurmasın. Amin. Üç uşağımı millət
uğrunda yetim qoyuram.Yaşasın millət...”
Kamal
bəyin edam edilməsi ingilislərin heç gözləmədiyi
şəkildə böyük reaksiya ilə
qarşılandı. Kamal bəyin cəsədi vəsiyət
etdiyi kimi Kadıköy Kuşdili parkında oğlunun məzarının
yanında basdırıldı.
Səbuhi ŞƏLDIYEV
Paritet.- 2010.- 20-21 aprel.- S. 5.