"Dünyanın ən müxtəlif ölkələrindən
Atəşgaha ziyarətə
gəlirdilər"
Erkən orta əsrlərdə Azərbaycan əhalisinin əksəriyyəti atəşpərəstlik, yəni zərdüştiliyə sitayiş edirdi. Qədim Azərbaycan dövləti olan Atropatenanın dövlət dini də zərdüştilik idi. Abşeron yarımadasının yanardağları, alovlanan dəniz səthi daim zərdüştiləri özünə cəlb edirdi. Şabran və Niyazabad şəhərlərinin süqutundan sonra Xəzərdə əsas ticarət limanına çevrilmiş Bakıda dünyanın müxtəlif ölkələrindən gələn tacirlərin kiçik icmaları da məskunlaşmışdı. Bu icmaların içərisində ozamankı Baburilər dövlətinin Moltan əyalətindən olan(indiki Pakistanın Siraikistan vilayəti) və azərbaycanlıların moltanı adlandırdığı tacirlər də var idi. Tarixi mənbələrə görə, moltanıların bir qismi pars-atəşpərəstlər idi.
Vaxtilə İslamın gəlişindən sonra indiki İran və Azərbaycan ərazilərini tərk edərək Hindistanda məskunlaşmış parslar(başqa adla gəbrlər) Suraxanı yaxınlığındakı təbii ocağın üstündə atəşpərəst məbədi inşa etmişdilər. 18-ci əsrdə inşa edilmiş və atəşgah adlanan bu tarixi abidə öz odu-alovu ilə atəşpərəstlərin ən müqəddəs ziyarətgahı hesab edilirdi. Onlar dünyanın ən müxtəlif ölkələrindən ocağa ziyarətə gəlirdilər.
Zəvvarlar divar ətrafında oturub, saatlarla dua edir, gözlərini yerdən püskürən oda dikərək ona sitayiş edirdilər. İstər tacirlərin, istərsə də zəvvarların dincəlməsi və oda sitayiş etmələri üçün səcdəgahın ətrafında tikililərə ehtiyac vardı. Buna görə də Atəşgah yenidən 1713-cü ildə tikildi. 20 il ərzində (1713-cü ildən 1733-cü ilədək) orada iki gözdən ibarət daş ev tikildi, əvvəl isə burada yalnız kiçik ev vardı. Sonrakı dövrlərdə də tikinti işləri aparıldı və hücrələr XVIII əsrin sonlarında ümumi hasara alındı. Atəşgahdakı kitabələrin oxunmasından məlum olur ki, bizim dövrə gəlib çatan məbədi Multan vilayətindən (bu ərazi hazırda Pakistana məxsusdur) gələn hind tacirləri və zəvvarları tikib. İçərişəhərdə bugünədək qorunub saxlanılmış XV əsrə aid Multanı karvansarası da deyilənləri təsdiq edən faktdır. Mənbələrdə həmçinin Hindistandan Bakı yaxınlığındakı Suraxanıya əbədi oda sitayiş üçün pars zəvvarlarının gəldiyi qeyd edilir
Üstü gümbəzlə örtülən
səcdəgahın divarında
kitabə var
“Sönməyən odlar” səyyahların,
yazıçıların, rəssamların, alimlərin nəzər-diqqətini
xüsusilə cəlb edirdi. Möcüzəni
görmək üçün atəşgaha
Mendeleyev, Vereşşaqin,
Düma-ata və bir çox səyyahlar gəlib.
Xüsusilə Aleksandr
Düma-ata gördüklərindən çox heyrətlənib.
O, “Qafqaz səfəri” adlı əsərində
Suraxanıdakı Atəşgahı çox gözəl təsvir
edib. Düma-ata yazırdı:” Bakıdan atəşpərstlərin
müqəddəs məbədi Atəşgaha gedəndə
yolun yarıdan çoxu dəniz qırağı ilə
uzanırdı. Mənzil başına
çatmağımız iki saat çəkdi. Təpəliyə
qalxdıqda qarşıda təsəvvürə gəlməyən
qəribə bir mənzərə açıldı. Atəşgah
dövrəsindəki binalar, tüstü və alov sovuran
yüzlərlə irili-xırdalı ağaclar ovuc içi
kimi görünürdü. Külək əsdikcə alov
zolaqları, dilləri sanki qəribə rəqslər edir, gah
bulaq kimi qaynayır, gah dalğa tək yan-yörəyə
hücum edib şahə qalxır, gah da gözlənilmədən
ucalırdı. Elə bir təsəvvür oyadırdı ki,
külək alovla oynayır, onlar bir-birinə sarılır,
sonra bir-birilə əlbəyaxa olurlar. Külək nə qədər
cəhd edirdisə, odu, alovu söndürə bilmirdi”.
Gündoğan tərəfdəki qapıdan (Atəşgahın
bir qapısı var) içəri girdikdə
yazıçının diqqətini dördbucaqlı tikili-səcdəgah
cəlb edir. Bu gün də həmin abidə yerindədir.
Üstü gümbəzlə örtülən səcdəgahın
divarında hind dilində kitabə var. Onun
mərkəzində əbədi od
yanır, sitayişlə əlaqədar burada
müxtəlif dini ayinlər icra edilir və qurbanlar kəsilirdi. Səcdəgahın
yaxınlığında isə içərisində “müqəddəs
od” olan çala mövcuddur. Burada atəşpərəstliyə
sitayiş edən insanların cəsədləri
yandırılırdı. Sonralar səyyahların
ibadətin gedişini izləməsi üçün giriş
qapısının üstündə balaxana
(Balaxana - bir sıra
Şərq ölkələrində binanın üstündə
tikilən otaqdır) tikildi.
Atəşgahın həyətində
su üçün hovuz, azuqə saxlamaq üçün isə
quyu olub. Quyuların içərisində ən dərini 18
metr idi. Bu gün həmin quyular doldurulub. Lakin ona
yaxınlaşdıqda qaz iyini hiss etmək
mümkündür. Atəşgahın
beşguşəli daxili həyəti hücrələrlə
əhatə edilib. Hücrələrin girişi üzərində
sanksrit dilində kitabələr həkk olunub. Belə kitabələrin
sayı iyirmidir, onlardan yalnız biri farscadır.
Ümumiyyətlə,
Atəşgah plan quruluşuna görə şəhər
karvansaraylarına oxşayır.
Oda
sitayiş edənlər Atəşgahda yaşamaq
üçün Hindistandan köçüb bura gəlirdilər.
Onlar özlərini maddi nemətlərdən və
yaşayış rahatlığından məhrum edir, oda
tapınır, tərki-dünya həyat tərzi sürərək,
cismani əzab çəkməklə ruhlarını əzab-işgəncələrdən
xilas etmək istəyirdilər. Bəziləri çılpaq
daş üstündə yatır, digərləri günlərlə
girəc üstündə uzanırdılar. Tez ölmək
üçün ac qalır, özlərini ağır dəmirlə
bağlayırdılar. Onlar Atəşgahdakı “müqəddəs
od”da yanmağı özləri üçün böyük
xoşbəxtlik sayırdılar. Onların bəziləri
yalnız öz günahlarını deyil,
başqalarının da günahlarının
bağışlanması üçün ibadətə gəlirdilər.
Belələrinin ibadət müddəti günahları
yuyulmalı olan adamların sayından asılı olurdu.
İbadətə gələnlər belə əqidədə
olublar ki, kim özünə nə qədər zülm etsə,
günahlarının bağışlanması da o qədər
dəqiq olar. Günahlarının
bağışlanmasını arzu edən insan həm də
yerdə sürünməli, günlərlə
barmaqlarının ucu üstündə durmalı, uzun müddət
oturub qalxmalı və özünə başqa zülmlər
etməli idi. Guşənin (ibadət edənləri belə
adlandırırlar) ilin isti fəsillərində qızmar
günəş altında oturmalı, yağmurlu günlərdə
yağışın altında lüt dayanmalı, ilin soyuq
aylarında yaş paltar geyinməli idi. O, daim özünə
əzab verməklə cismani ölümünə nail
olmalı idi.
Suraxanı atəşgahında
ölənləri dərhal məbədin həyətində
yandırır, külünü isə havaya sovururdular. Bu
günə qədər bu dinə pərəstiş edənlər
hələ də az deyil. Hazırda atəşpərəstlərin
sayı 150 min nəfərdən artıqdır ki, onların
100 min nəfəri Hindistanda yaşayır. Parslar adlanan atəşpərstlər
ərəb işğalından sonra İrandan
köçmüş və Qucarat əyalətində məskunlaşmış
zərdüştilərin nəsilləridir. Dinləri zərdüştilikdir.
Parslar məbədlərdə oda sitayiş edirdilər. Onlar
ölülərin müqəddəs saydıqları od, su,
hava və torpağı mundarlamamaq üçün cənazəni
aparıb ölülər üçün tikilən sükut
qüllələri adlanan xüsusi tikililərdə qoyurdular.
Cənazəni gözləyən vəhşi quşlar meyitlərin
sümüklərini ətdən təmizləyirdi. Bundan sonra
ölü sahibi sümükləri yığıb həmin
daxmanın ortasında qazılmış quyuya atırdı.
Bu gün parsların icmasında endoqomiya (müəyyən
ictimai qrup daxilində nikah adəti) üstünlük təşkil
edir.
Atəşgahı müqəddəs
ibadətgah hesab edənlər arasında gəbrlər də
var. Oda sitayiş edən bu icma əsasən İranın Fars
və Girman ostanlarında çox vaxt müsəlmanlardan
ayrı icmalarda yaşayırlar. Onların dini icmalarına rəhbərlik
edən kahinləri mobed və atravan adlandırırlar.
Beləliklə, Suraxanı Atəşgahına
gələn zəvvarlar dörd qrupa bölünürdü:
atəşilər-ölülərin odda
yandırırdılar. Badilər - onların küllərini
havaya sovururdular, abilər - külü suda axıdırlar.
Xakilər - ölülərin sümüklərini
basdırırlar.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, Suraxanı Atəşgahına gələn zəvvarlar “müqəddəs” qazı hətta dağarcıqlara dolduraraq, sovqat kimi vətənlərinə aparırdılar. Suraxanı Atəşgahı o qədər məşhur idi ki, bəzi parslarr öləndən sonra cənazələrini Suraxanı Atəşgahında yandırmağı vəsiyyət edirdilər. Suraxanı məbədinə gələnlərin sayı artıq XIX əsrin axırlarından etibarən ildən-ilə azaldı. Sonuncu pars isə Atəşgahı 1883-cü ildə tərk edib. Oktyabr inqilabından sonra Suraxanı məbədi kerosin zavoduna çevrildi. Gümbəzindəki od isə söndürüldü. Yalnız 70-ci illərin əvvəllərində İndira Qandi(onun əri Feruz Qandi pars idi-red.) müqəddəs yeri ziyarət etmək arzusunda olduğunu bildirdikdən sonra yerli rəhbərlik əl-ayağa düşdü. Məbədin ərazisi zir-zibildən təmizləndi, ora gedən yol asfaltlandı, tikili təmir edildi. Ən əsası isə məbəddə qaz yenidən yandırıldı. İndira Qandi səfərindən çox razı qaldı.
“Atəşgah” böyük turizm
obyektinə çevriləcək
Məlumat üçün bildirək ki,
son illər Azərbaycanda tarix
və mədəniyyət abidələrinə dövlət səviyyəsində
diqqət və qayğı göstərilir.Belə ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
bu sahədə imzaladığı fərman
və sərəncamlar dövlətin adıçəkilən
sahəyə necə həssas yanaşmasının
göstəricisidir. Dövlət
başçısı ötən il Suraxanı rayonunda
yerləşən atəşpərəstlərin ən
müqəddəs ziyarətgahı hesab
edilən “Atəşgah məbədi” Dövlət
Tarix-Memarlıq Qoruğunun mühafizəsi
və maddi-texniki təminati barədə
sərəncam imzalayıb.Sözügedən sərəncama
münasibət bildirən “Atəşgah məbədi”
Dövlət Tarix-Memarlıq Qoruğunun direktoru Rəşid Babayi
də ölkə prezidentinə və mədəniyyət və
turizm naziri Əbülfəs
Qarayevə Atəşgah kimi çoxəsrlik
bir tarixə malik abidənin
bərpasına belə xüsusi diqqət
ayırdıqlarına görə təşəkkür
etdi və bildirdi ki, bu onların çoxdan gözlədiyi bir
sərəncamdır. R.Babayi sənədə
əsasən qoruq ərazisində konservasiya
işlərinin həyata keçiriləcəyini dedi: “Bura qoruğun işıqlandırma sisteminin yenidən qurulması, burada
yaradılacaq muzeydə nümayiş
etdirmək məqsədilə maraqlı eksponatlar
əldə etmək üçün arxeoloji qazıntıların aparılması,
“Atəşgah məbədi” Dövlət Tarix-Memarlıq Qoruğunun turistlərin diqqətini cəlb edəcək
maraqlı turizm obyektinə çevrilməsi
və s. aiddir”.
Rəşid Babayi sərəncamı
Azərbaycan mədəniyyətinə və mədəni
irsinə verilən qiymət kimi qiymətləndirdi.
Xatırladaq ki, bir çox Şərq
xalqları kimi qədim azərbaycanlılar arasında da
kainatın dörd əsas ünsürdən - torpaq, hava, su və
oddan ibarət olduğu barədə təsəvvürlər
geniş yayılmışdı. Atəşpərəstlik də
bu təsəvvürlərlə bağlı inanclar zəminində
meydana çıxmışdı. Novruz bayramı ilə
günümüzədək gəlib çatan od ayin və mərasimləri
Azərbaycanda atəşpərəstliyin güclü ənənələri
olduğunu göstərir. Zərdüştilik atəşpərəstliyin
içindən çıxsa da, müstəqil
din kimi meydana gəlmişdir. M.Boys
zərdüştiliyin Vəhy dinlərindən ən qədimi
olduğunu qeyd edir. Bu dinin müqəddəs
kitabı Zənd-Avestaya daxil olan Qatalar din
müəllimi və peyğəmbər Zərdüştə
(e.ə. VI əsr) səmadan nazil edilib. Bəzi mənbələrdə
göstərilir ki, Zərdüştün
atası Azərbaycandan olub. Zərdüştiliyə görə, dünyada iki
başlanğıc - Xeyir və Şər
başlanğıcları mövcuddur və
bunlar daima bir-birilə
mübarizə aparır. İşıq, Xeyir
və Ədalət dünyasını Hörmüzd
(Ahura-Mazda), Qaranlıq, Şər və Zülm dünyasını Əhrimən (Ahura-Manyu) təcəssüm etdirir.
Bu mübarizədə son
təqdirdə Xeyr qalib
gələcək və Hörmüzdün
Şərə və Zülmətə qarşı fəal
ardıcılları axirət səadətinə qovuşacaqlar. Axirət səadəti, günah və savab
haqqında təsəvvürlər zərdüştiliyin yetkin din olduğuna
dəlalət edir. Zərdüşt
insanları daha ədalətli, daha təmiz olmağa, hər
cür natəmizliyə qarşı
mübarizə aparmağa
çağırırdı.
Zərdüşti əqidələrində
od mühüm yer tuturdu və buna görə zərdüştiləri
çox vaxt atəşpərəst hesab edirlər. Zərdüştilər
ölmüş adamların cəsədlərini murdar hesab
etdikləri üçün torpağa tapşırmır,
dağlarda hazırladıqları xüsusi yerlərdə
saxlayırdılar ki, qurd-quş yesin. Yalnız bundan sonra təmizlənmiş
sümüklər yığılaraq dəfn edilirdi.
Zərdüşti əqidələri e.ə. III əsrdən etibarən ehkam səciyyəsi daşımağa başlamışdır. Azərbaycan ərazisində Dərbəndə qədər zərdüştilik Sasanilərin hərbi-siyasi uğurları ilə bağlı olaraq yayılmışdı. Yeni dinin təbliği məqsədilə bu ərazilərə iranlı zərdüştilər köçürülürdü. Eyni zamanda Azərbaycanda zərdüştilik yerli xüsusiyyətlər də kəsb edir. Qafqaz albanları ölənləri ilə birlikdə onların sağ ikən istifadə etdikləri bəzək əşyalarını və qab-qacaqlarını da dəfn edirdilər. O dövr azərbaycanlıları arasında ölüləri sümükləri təmizləndikdən sonra üfqi vəziyyətdə yerləşdirilmiş iri küp qəbirlərdə dəfn etmək adəti barədə məlumat vardır. Ölüləri torpaqda, saxsı tabutlarda, yeraltı sərdabələrdə, oyuq qəbirlərdə dəfnetmə adətləri də olub(azerbaijan.az ).
Günay ƏSƏDOVA
Paritet.- 2010.- 16-17 dekabr.- S.9.