Mədəni
müxtəlifliliyin qorunmasında III sektorun rolu
Azərbaycanda yaşayan dini, etnik, linqvistik və mədəni
azlıqların, hüquqlarının müdafiəsi məqsədi
ilə yaradılmış QHT-lər mövcuddur
Ötən
yazılarımızda vətəndaş cəmiyyətinin
milli azlıqlar, tolerantlıq və ümumiyyətlə, insan
hüquqları ilə bağlı həyata keçirdikləri
layihələr
haqda məlumat vermişdik. Bu istiqamətdə
QHT-lərimizin fəaliyyəti zəngindir deyə onları
bir yazıya sığmaq olmur. Ona görə
bu baxımdan yazılarımızı davam etdiririk. Zəngin demişkən “Zəngin Azərbaycan
Uğrunda Mübarizə” İctimai Birliyinin də bu günə
kimi əhali, eləcə də ökəmizdə yaşayan
etnik azlıqlar arasında müxtəlif maarifləndirmə
layihələri olub. Təşkilatın
2008-ci ildə həyata keçirdiyi “Milli azlıqların
seçici hüquqlarını öyrənməsinə
yardım” layihəsi bunlardan biridir.
Təşkilatın və layihənin rəhbəri İradə
Əliyeva “Paritet”ə bildirdi
ki, layihənin əsas məqsədi 2008-ci ildə ölkədə
keçirilmiş prezident seçkilərində azsaylı
xalqların qanunvericilik baxımından düzgün qərar
qəbul etməsinə kömək göstərməkdən
ibarət idi: “Ölkə əhalisinin 9,4%-ni etnik mənşəcə
qeyri-azərbaycanlı olan vətəndaşlar təşkil
edir. Müstəqillik
dövründə yaranmış demokratik qaydalardan bəhrələnməkdə
olan bu əhalinin
kompakt
yaşadıqları bəzi ərazilərdəki orta
ümumtəhsil məktəblərində onların bir neçəsinin
öz dilləri tədris edilir və ya tam öz dillərində
məktəblər fəaliyyət göstərir (məs: rus dilində orta məktəblər,
kolleclər, universitetlər və s. vardır.)”. Bu liqvistik
azlıqların nümayəndələri öz aralarında ünsiyyət vasitəsi kimi əsasən
öz dillərində danışır, ancaq dövlət işlərində
qanunla müəyyən edilmiş dildən istifadə edirlər:
“Tamamilə və ya əsasən
azsaylı etnik əhalinin yığcam yaşadığı
bir sıra kəndlərdə daimi yaşayan və kənara
çıxmağa çox da imkanı olmayanların müəyyən hissəsi Azərbaycan
dilinin qrammatikasını çox zəif bilir,
sözün çoxmənalı
çalarlarını anlaya bilmirlər. Belə adamlar eyni
sözün bir neçə məna
kəsb etdiyi qanunvericilik dilini çox çətin
anlayır və ya təhrif edilmiş şəkildə
başa düşürlər. Prezident seçkiləri keçirilmiş 2008-ci
ildə etnolinqvistik azlıqlar üçün qüvvədə olan Seçki
Qanununun seşicilərə aid olan hissəsinin onların
öz dillərində izah edilməsinə ciddi ehtiyac
duyulurdu”.
Bu məqsədlə Zaqatala, Balakən, Qax
, Oğuz, Qəbələ,
İsmayıllı rayonlarının
avar ,gürcü və ləzgiəsilli
azərbaycanlıların məskunlaşdığı
yaşayış məntəqələrində seçki qanunvericiliyinin şərhinə
dair onların ana dillərində seminarlar keçirilib.
Əlavə olaraq adları çəkilən rayonların
daha üç kəndində
isə iki dildə
yazılmış bukletlər yayılıb.
Qeyd edək
ki, Prezident yanında
Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Şurasının maliyyə yardımı ilə həyata
keçirilən bu layihənin icrası dörd mərhələdən
ibarət olub. Layihə
çərçivəsində görülmüş işlərdən
danışan İ.Əliyeva dedi ki, ilkin mərhələdə
hüquqşünas-ekspert tərəfindən seçki
məcəlləsinin seçicilərə aid olan hissəsi
üzrə sadə
insanların
qavrayacağı şəkildə
bukletin mətni hazırlanıb:
“Bu bukletlər avar, gürcü və ləzgi dillərinə tərcümə
edilib iki dildə olmaqla çap
edildi. İkinci mərhələdə hər rayondan 2 nəfər olmaqla 4 nəfər avar, 2 nəfər
gürcü və 6 nəfər
ləzgiəsilli , dövlət dilini və öz etnik dilini yaxşı
bilən nümayəndə seçildi. Seçilmiş nümayəndələrə cəlb edilmiş ekspertlər tərəfindən iki
günlük təlim keçilərək onlardan seçki
sahəsi üzrə seminar apara
bilən mütəxəssislər hazırlandı. Təlimlərin
Qəbələ
şəhərində
keçirildi. Təlim iştirakçılarının
hamısına sertifikat verildi və hazırlıq səviyyəsinə
uyğun olaraq hər rayondan bir nəfəri əsas, digəri
isə ehtiyat təlimçi kimi seçilərək layihənin
üçüncü mərhələsinin icrasına cəlb edildilər. Təlimçilərin
seçilməsi ilə paralel yerli QHT-lərin rəyi nəzərə
alınmaqla layihənin əhatə edəcəyi kəndlərin də siyahısı müəyyən edildi”.
Sonra isə bu kəndlərin hər birində
yerli fəallar, gənclər və
qadınlardan ibarət olmaqla 6 rayonun 12 kəndində 20
nəfərlik qruplara bir günlük seminarlar təşkil olunub. Seminarlar yerli təlimçilər tərəfindən
milli azlığın öz dilində aparılıb.
Hazırlanmış bukletlər əhali arasında paylanmaq
üçün seminar ictirakçıları arasında
bölüşdürülüb.
Dördüncü mərhələyə
gəldikdə QHT sədri bildirdi ki, rayonların seminarla əhatə
edilə bilməyən lakin maarifləndirilməsinə zərurət
duyulan 18 kəndin də də (orta hesabla hər rayonun 3 kəndi
olmaqla) bukletlərin yayılmasını təşkil ediblər:
“Ümumi olaraq 4 aylıq layihənin icrasından 6 rayonda 30 kəndin
əhalisi bəhrələnə bildilər”. Layihə rəhbəri
təlim və seminarlara həsr edilmiş fotoalbomun da
hazırlandığını qeyd etdi: “Layihənin icrası
nəticəsində ölkə seçicilərinin 5,82 %-ni əhatə
edən etnik və dini azlıqlardan 12000 nəfər insan
seçki haqqında ölkə
qanunvericiliyinin seçicilərin hüquqlarına aid olan hissəsi ilə öz dilində tanış olaraq
hüquqlarını daha ətraflı şəkildə
anladılar. Onlar həm özlərinin, həm
də ətrafdakıların qanunvericiliyə əməl etməsinə
nəzarət etməklə
prezident seçkilər zamanı seçici
hüquqlarını qorumaq üçün lazımi bilgilərlə
maarifləndirilmiş oldular. Qalan əhali
üçün ayrıca məlumatlandırma aparılmasa da,
seminarların keçirilməsi haqqında xəbər
yayıldıqca, digər vətəndaşlarda da demokratik
quruluşun mövcudluğuna bir daha inam yaranır. Nəticədə
isə, hər kəs öz hüququnu daha mükəmməl öyrənməyə və onun qorunmasına
çalışır”.
“Milli azlıqlardan olan qadınlar arasında
sahibkarlığın təbliği”
Eyni bölgədə
Müstəqil Hüquq Mərkəzi də layihə həyata
keçirib, amma fərqli mövzuda. “Milli azlıqlardan olan qadınlar arasında sahibkarlığın təbliği”
adlı bu layihəni Amerika səfirliyi maliyyələşdirib.
MHM-in rəhbəri Nigar Atabəyli bizimlə
söhbətində layihənin keçilməsini zəruri edən
amillərdən danışaraq yeni
iqtisadi münasibətlərin
və bazar iqtisadiyyatının formalaşması, demokratik cəmiyyətin iqtisadi əsaslarının
yaradılması sahibkarlıq fəaliyyətinin inkişafı ilə
sıx bağlı
olduğunu dedi: Qadınların bu prosesə fəal cəlb edilməsi, qadın və
kişilər
arasında faktiki hüquq
bərabərliyinə, qadınların iqtisadi müstəqilliyinin təmin
edilməsinə, regionlarda yoxsulluğun azaldılmasına, yeni iş yerlərinin açılmasına,
qadınların məşğulluğunun təmin
edilməsinə,
qadınların tarixən formalaşmış ənənəvi vəziyyətinin dəyişdirilməsinə, və
s. kömək edən amildir. Aparılmış sorğu
və müşahidələr, icra olunan müxtəlif layihələr göstərdi ki, qadınların
sahibkarlıq fəaliyyəti ilə bağlı ən böyük problem
onların hüquqi və
iqtisadi biliklərinin azlığı, yeni iqtisadi
şəraitə
uyğunlaşa bilməməsidir”.
Sahibkar qadınların öz hüquq və vəzifələrini yaxşı bilmədiyini deyən
N.Atabəyli onların eyni zamanda
bank,vergi və mühasibat
uçotunu düzgün qura bilmədiklərini,
sahibkarlıqla məşğul
olmaq üçün zəruri olan vərdişlərə yiyələnmədiklərini
də qeyd etdi: “Onlar təşkilatlanmayıb və şəbəkələşməyib. Xüsusən də, bu məsələ mərkəzdən uzaqda, etnik və dini azlıqların sıx
yaşadığı, kişilərin çox
hissəsinin işləmək üçün iri
şəhərlərə
və başqa ölkələrə getdiyi
kənd rayonlarında
aktualdır. Xüsusilə, mərkəzdən uzaq,
milli azlıqların kompakt
yaşadığı, kişilərin böyük əksəriyyətinin işləmək üçün böyük şəhərlərə və başqa
ölkələrə
getdiyi kənd
regionlarında qadınların
sahibkarlıq fəaliyyətinə
cəlbi zəifdir.
Regionların sosial-iqtisadi inkişafı, yoxsulluğun azaldılması dövlət proqramları, coxsaylı qanun, qərar,
fərmanlar qəbul edilsə də, qadın sahibkarlar və
sahibkarlıqla məşğul
olmaq istəyən qadınlar arasında hüquqi və
iqtisadi maarifçilik işinin
zəif aparılması, onların bu
prossesə hazır olmaması üzündən regionlarda
problemlər qalmaqdadır.
Onun sözlərinə
görə, etnik azlıqlardan olan qadınlara bütün bunlarla
yanaşı həm də, ənənəvi həyat
tərzi, məişət, adət-ənənələr,
informasiya qıtlığı,
təcrid olunma, dil baryerləri
və s. də mane olur: “Dediyim problemlərin həll
edilməsi
üçün
regionda yaşayan, etnik və
dini azlıqlardan olan sahibkar
qadınlar arasında hüquqi
və iqtisadi maarifçiliyin təşkili,
sahibkarlıq vərdişlərinin yaradılması, əlaqələrin güclənməsi məqsədi ilə
bu layihə icra olundu. Layihə qadınlar arasında
sahibkarlığın inkişafına, qadın
sahibkarların hüquqi və iqtisadi
maariflənməsinə, qadın və milli azlıqların
hüquqlarının qorunmasına, ənənəvi həyat
tərzinin və təcrid olunmanın aradan qaldırılmasına, sahibkar
qadınların bir-biri ilə
yaxından tanış
olub problemlərini birgə
həll etməsinə, eləcə
də, korrupsiya və vergidən yayınma
hallarının
azalmasına kömək etdi”.
Layihə çərçivəsində
adı çəkilən rayonların hər birində
müxtəlif etnik qruplardan olan 20 qadının iştirak etdiyi
iki günlük treninq-kurslar keçirilib. Bu treninqlərdə iştirakçılara sahibkarlıq üçün zəruri
olan məlumat verilib,
sənədləşmələrin aparılması, hüquqi
şəxslərin yaradılması, bank, vergi və mühasibat uçotunun aparılması,
kreditin alınması, müqavilələrin bağlanması, hüquqların
müdafiəsi və s.
haqqında nəzəri və
praktiv vərdişlər
aşılanıb. Sonra seminarlarda
seçilmiş müxtəlif
etnik qruplardan, hər rayondan 3 nəfər
olmaqla, cəmi 18
qadının trener kimi
hazırlanması üçün 3 günlük
görüş-seminar kecirilib. N.Atabəylinin iddiasına
görə, bu görüş-seminarda qadınlar
sahibkarlıq haqqında
daha dərin biliklər əldə etməklə yanaşı trener vərdişlərinə də
yiyələnib, digər rayonlardan olan həmkarları ilə sıx əlaqələr qurub, regionda sahibkar qadınların
şəbəkəsinin formalaşıb: “Bunun
üçün iştirakçılar arasında
daimi əlaqələ rin təmin edilməsi
üçün
onların adı, soyadı, ünvanı, fəaliyyət sahəsi
haqqında məlumatın toplandığı buklet
çap edilib və
iştirakçılar arasında paylanıb. Bu fəaliyyətlərdə məqsədimiz milli azlıqlardan olan qadınların sosial və iqtisadi
proseslərə fəal
qoşulmasına, qadın
sahibkarların hüquqi və iqtisadi
maariflənməsinə,
öz hüquqlarını
qoruma mexanizmini yaratmasına
kömək etmək idi”.
Müxtəlif
rayonlardan və müxtəlif etnik
qruplardan olan sahibkar və
sahibkarlıqla məşğul
olmaq istəyən qadınlar əldə etdikləri bilik, bacarıq və vərdişləri öz işlərində tətbiq
etməklə
yanaşı
başqalarına da öyrədiblər:
“Treninqlərdə iştirakçılara və trenerlərə paylanmış materiallar, nümunələr əsasında sahibkarlıqla məşğul olmaq istəyən qadınlar müstəqil şəkildə öz
işlərini qura bilirlər.
Bu layihə əsasında hazırlanmış trenerlər rayonlarda,
bir başa milli azılqların yaşadığı kəndlərdə qadınlar
arasında sahibkarlığı təşviq etmiş, bu işdə onlara kömək göstəriblər. Həmin rayonlardan
olan sahibkar qadınların sonrakı əlaqələrini və
əməkdaşlığı möhkəmləndirib,
onların təşkilatlanmasına yardım
edəcək layihələr həyata
keçiriblər”.
Yeri gəlmişkən
Sosial Tərəqqi İctimai Birliyinin də 2008-ci ildə
“Azsaylı xalqların miqrasiyasının
qarşısının alınmasının əsas yolu
sahibkarlığın inkişafıdır” layihəsi olub. Amma bu layihənin maliyyəsini
Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurası verib.
“Etnik qruplar arasında dialoq
Humanitar Tədqiqatlar Cəmiyyətinin 2002-ci ildə
Gənclik Turizm və İstirahət Mərkəzində
“Etnik qruplar arasında dialoq” adlı 4 günlük seminar
keçirib. Xatırladaq ki, HTC bu
seminarı Azərbaycan Demoqraflar Assosiasiyası və Gənc
Hüquqşünaslar Birliyinin tərəfdaşlığı,
Avropa Şurasının maliyyə dəstəyi ilə
keçirib. HTC-in sədri direktoru Əvəz Həsənov
qəzetimizə bldirdi ki, seminar Avropa Şurasının
İnamın artırılması proqramı çərçivəsində
nəzərdə tutulub: “Seminarın əsas məqsədi Azərbaycanda
yaşayan etnik və dini azlıqların problemləri ilə
məşğul olan QHT-lərin yerli və regional mətbuat
nümayəndələrinin dialoqunu təşkil etmək və
gələcəkdə bu cür modelin yaradılması
üçün zəmin yaratmaq idi. Seminarın
işində Azərbaycanda yaşayan etnik qrupların üzvləri
və azlıqlar problemi işləyən QHT-lər dəvət
olunmuşdu. Bu tədbirirn Azərbaycanda
etnik qrupların probleminə cəmiyyətin diqqətinin
artırılması baxımından böyük rolu oldu”.
Seminarın birinci günü “Etnik azlıqların
hüquqları ilə bağlı beynəlxalq sənədlər,
Azərbaycanda əsas hüquq və azadlıqların
qanunvericilik təminatı” mövzusuna həsr olunub. Məruzəçilər əsasən etnik
azlıqların hüquqlarının, onların mədəniyyəti,
dili və ənənələrinin qournması
üçün beynəlxalq sənədlərlə yanaşı
Azərbaycan qanunvericiliyində nəzərdə tutulmuş məqamlara
diqqət veriblər. Almaniyalı məruzəçi
Bernhard Klazenin məruzəsində əsasən ATƏT, Avropa
Şurası, BMT, Beynəlxalq Aministiya, “Human Riqhts Vaths” təşkilatlarının
insan hüquqlarının qorunması sahəsində təcrübəsindən
danışıb. Həmin gün seminar
iştirakçıları ilə Azərbaycan İnsan
Hüquqları Müdafiə Mərkəzinin direktoru Eldar
Zeynalov, Beynəlxalq Aministiya təşkilatının Azərbaycanda
təşəbbüs qrupunun rəhbəri Zəlihə
Tahirova görüşüb və yerli təşkilatların
milli azlıqlarla apardığı işin mahiyyəti barəsində
məlumat veriblər.
Əvəz Həsənov dedi ki, etnik
qrupların mədəni irsinin qorunması, ana dilində
ibtidai təhsil, radio verilişlərinin hazırlanması,
etnik qrupların yaşadığı ərazilərdə məkan
adlarının qorunub saxlanması və mədəniyyətinin
inkişafı müzakirələrdə əsas mövzular
olub. Seminar iştirakçıları iki qrupa bölünürək
“etnik qrupların yaşadığı bölgədə
problemlərin müəyyən edilməsi və ictimai
maraqların müdafiəsi üçün fəaliyyət”
və “icmaların problemlərinin müəyyənləşdirilməsi
və icma birliklərinin yaradılması” işçi
qrupları ətrafında məsələləri müzakirə
ediblər.
O qeyd etdi ki, çıxışlarda nəinki
etnik azlıq ilə çoxluğun problemlərinə, eləcə
də etnik qruplar arasında tərəfdaşlıq və
onların mövcud problemlərinin həllində
lobbiçilik fəaliyyətinə diqqət yetirilirdi:
“Seminarın son iş günü iştirakçılar “mərkəzdə
yerləşən hər hansı bir təhsil
ocağının filialının etnik qrupların
yaşadığı rayonda açılması
üçün lobbiçilik fəaliyyəti” və “etnik
qrupların yaşadığı ərazidə tarixi mədəniyyət
abidəsinin bərpası üçün lobbiçilik fəaliyyəti”
işçi qruplarında müzakirələri
davam etdiriblər. Biz eyni zamanda yekunu kimi radioda
etnik qrupların problemlərinə həsr olunmuş dəyirmi
masa keçirdik. Seminarınsa yekunu olaraq
kitabça çap etdik. Bununla da biz cəmiyyətdə
etnik qrupların probleminə qarşı tolerant münasibətin
yaradılmasının təbliğ olunmasını, milli
azlıqların mədəni irsi, dilinə dövlətin diqqət
yetirməsinə nail olmağa çalışdıq”.
“Milli eyniyyətdən qlobal dünyaya pəncərə:
tədqiqat və təbliğat platformu”
Layihəni Prezident yanında QHT-lərə Dövlət
Dəstəyi Şurasının maliyyə yardımı ilə
“Effektiv Təşəbbüslər Mərkəzi” demokratik dəyərlərin
öyrənilməsi və təbliği İctimai Birliyi
2008-2010-cu illərdə həyata keçirib. Layihənin meneceri Vüqar Orxanın sölərinə
görə əsas praktik məqsədləri Azərbaycanın
dünya birliyinə inteqrasiyası kontekstində azərbaycançılıq
ideologiyasının, ölkəmizdəki tolerantlıq
mühitinin, Azərbaycan mədəniyyətinin, tarixinin tədqiq
və təbliği əyani vəsaitlərin, informasiya
resirslarının hazırlanması və
yayılmasıdır.
Layihənin
birinci mərhələsində (sentyabr-dekabr 2008-ci il) www.azerbaycanli.org veb-saytı yaradılıb,
“Azərbaycan tarixi günbəgün” kitab-təqvimi
hazırlanmış və nəşr edilib. Layihənin ikinci
mərhələsi - “Azərbaycanın dünya birliyinə
inteqrasiyası: tarix və mədəni irsin təbliği”
(www.azerbaycanli.org saytının əsasında yeni informasiya
resurslarınn yaradılması) - 2009-cu ilin may-oktyabr
aylarını əhatə edib. 3-cü mərhələsi
(“Qarabağ tarixinin salnaməsi - elektron xronoqraf” layihəsi, aprel-iyul
2010) çərçivəsində saytda yeni bölmə -
“Qarabağ - elektron xronoqraf” bölməsi yaradılıb.
V.Orxan dedi ki, layihədən həm Azərbaycanda,
həm də xaricdə fərqli əhali qrupları, o cümlədən
ölkəmizin mədəni irsi, tarixi, bugünkü
inkişafı, Azərbaycanda və ümumilikdə Cənubi
Qafqazda tolerantlıq, etnomədəni inkişaf və s. məsələlərlə
maraqlanan, Azərbaycan həqiqətlərinin dünyada
tanınması və təbliğinə töhfə vermək
istəyən hər kəs faydalana bilər. Layihə çərçivəsində
Göygöl rayonu İcra Hakimiyyəti ilə birgə 2008-ci
ilin avqusutun 23-24-də”Azərbaycanda alman icması: tarix, mədəni
miras, tolerantlıq”
mövzusunda beynəlxalq konfrans keçirirb.
Şahdağ qrupu Azərbaycanın tarixi
yaddaşıdır
Nurlu Sabah İctimai Birliyinin “Milli
azlıqların mədəni irsinin qorunması - Şahdağ
qrupu Azərbaycanın tarixi yaddaşıdır”, Sosial Strateji Tədqiqatlar və
Analatik Araşdırmalar İctimai Birliyinin “Milli
azlıqların prezident seçkilərinə təşviq
olunması”, Turan İstedadlar
Birliyinin “ Azərbaycanın Şimal regionunda etnik azlıqları
təmsil edən gənclərin seçkili orqanlarda
iştirakının stimullaşdırılması”, Sosial Tədqiqatlar
üzrə Beynəlxalq Mərkəzinn “Tolerantlıq məktəbi:
gənclərin millətlərarası hörmət, inam və
qarşılıqlı anlaşma ruhunda öyrədilməsi”
və s.layihələrin adlarını çəkmək
olar.
Prezident
yanında QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının QHT-lərin
vəziyyəti haqqında milli hesabatında bildrilir ki, Azərbaycan etnik və dini
azlıqların qorunması sahəsində istər dövlət,
istərsə də QHT-lər səviyyəsində beynəlxalq
təşkilatlarla əməkdaşlıq edir. Ölkə
ictimai fəallarının yaratdığı Milli Kampaniya
Komitəsi Avropa Şurasının “Hamı fərqlidir-hamı
bərabərdir” 132 kampaniyasına qoşulub. ATƏT, AŞ, Böyük Britaniyanın “Links”kimi təşkilatları
yerli QHT-lərin əsas tərəfdaşlarıdır.
Ahıska Türklərinin “Vətən” Cəmiyyəti
Avropa Millətləri Federal Birliyi (FUEN) beynəlxalq QHT-nın
assosiativ üzvüdür. “Links” təşkilatının
(Böyük Britaniya) rəhbərliyi altında milli
azlıqların Resurs Mərkəzi də Azərbaycanda fəaliyyət
göstərir.
Hesabatda qeyd
olunur ki, Azərbaycanda yaşayan ayrı-ayrı etnik
qrupların mədəniyyətinin qorunması,
hüquqlarının müdafiəsi məqsədi ilə
yaradılmış QHT-lər mövcuddur. Ölkədə bütün insanların
(irqi, dini və etnik
mənsubiyyətindən və s. asılı
olmayaraq) bərabər hüquqlara malik olması səbəbindən,
etnik və dini zəmində əmin-amanlığın
mövcud olduğuna görə bu təşkilatlar, əsasən,
maraqlarını müdafiə etdikləri xalqların, etnik
qrupların milli mədəniyyətinin, folklorunun, adət-ənənələrinin
qorunub saxlanması istiqamətində fəaliyyət göstərirlər.
Fuad HÜSEYNZADƏ
Paritet.- 2010.- 14-15 dekabr.- S. 8-9.