10.000-dən artıq müxtəlif muzey eksponatı bərpa və konservasiya olunub

 

Zərifə Məlikova: ”Əminəm ki, təzə binamız olan kimi Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi tərəfindən bizə lazımi diqqət və qayğı göstəriləcək”

 

Ölkəmizdəki muzeylərdə  müxtəlif tarixi dövrləri, qədim və zəngin mədəniyyətimizi, milli adət-ənənələrimizi özündə təcəssüm etdirən çoxlu sayda eksponatlar qorunub saxlanır.  Əsas məsələlərdən biri,   müxtəlif tarixi dövrlərin şahidi olan eksponatları qoruyub saxlamaqdır. Bu şərəfli iş Muzey Sərvətləri və  Xatirə Əşyalarının Elmi Bərpa  Mərkəzi tərəfindən həyata keçirilir.  Mərkəzin  direktoru, sənətşünas Zərifə Məlikovanın dediyinə görə, Azərbaycanda bərpaçılıq sənəti  artıq yarım əsrlik tarixə malikdir:

-Azərbaycanda Muzey sərvətlərinin bərpa işinin təməli 1957-ci ildə ilk professional bərpaçı -rəssam Fərhad Hacıyev tərəfindən qoyulub. Əvvəlcə kiçik bir laboratoriya, sonra emalatxana, 1980-ci ildən  bu günədək  mərkəz Muzey Sərvətləri və Xatirə Əşyalarının Elmi Bərpa Mərkəz adı altında fəaliyyət göstərir.  Mərkəzimiz ilk yarananda Fərhad müəllim burda tək işləyirdisə, bu gün isə mərkəzdə 40 nəfər işçi çalışır.  Mərkəzdə 24 nəfər yüsək dərəcəli bərpaçı- rəssam  fəaliyyət göstərir. İxtisasca rəssam olan bu insanlar bərpaçılıq peşəsinin sirlərini mərkəzdə öyrənib.  Bəziləri isə Moskva və Sankt- Peterburqda təcrübə keçiblər. Hazırda  mərkəzimizdə 4 şöbə fəaliyyət göstərir:  elmi tədqiqat,  rəngkarlıq, qrafika,  tətbiqi incəsənət (xalça və xalça məmulatları, tikmə metal,mebel, keramika və s.).

Sevindirici haldır ki, bu gün  bizim bərpa mərkəzinin şöhrəti dünyanın bir sıra ölkələrinə çatıb. Bizim əməkdaşlarımız və mən bir sıra xarici ölkələrdə  treninqlər  keçmişik . Belə ki, ABŞ, İtaliyada, Birləşmiş Ərəb Əmirliklərində, Türkiyədə, İranda və s. biz bərpaçılıq sənətinin incəliklərinə, sirlərinə yiyələnmişik və özümüzdə nə biliriksə onlara öyrətmişik. Yəni, bir sıra  xarici ölkələrlə  bərpaçılıq üzrə təcrübə mübadiləmiz olub.

Cənubi Qafqazda  yeganə olan mərkəz  artıq beynəlxalq bərpaçılıq  məkanında yüksək  professional vərdişlərin nümayişi ilə özlərinə layiqli mövqe qazana bilib. Bura respublikada yeganə mərkəzdir ki, incəsənətin bütün növləri bərpa oluna bilir. Bizim mərkəz  Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin bir müəssisəsi kimi fəaliyyət göstərir. Fəaliyyət göstərdiyi bu 53 il ərzində mərkəzdə 10.000-dən artıq müxtəlif muzey eksponatı bərpa  və konservasiya olunub, muzeylərə qaytarılıb. Bəlkə də  on min o qədər də böyük rəqəm deyil.  Amma bəzən bir eksponatın  bərpasına 2-3 il tələb olunur, bu səbəbdən də bu böyük rəqəmdir. Onu da qeyd  edim ki, biz yeganəyik, ancaq muzeylərimiz çoxdur.  Nəinki Bakıda yerləşən, eyni zamanda regionlardakı muzeylər  və bir sıra ev muzeyləri ilə də işləyirik.

Bakıda olan muzeylərdən mərkəzlə müntəzəm olaraq  bizlə  əlaqə saxlayan  Azərbaycan Xalçası və Xalq Tətbiqi Sənət Muzeyidir. Çünki  xalçaçılıq üzrə dünyada 2-3 bərpa mərkəzi var ki, orda xalçaları yüksək səviyyədə bərpa edirlər. Belə mərkəzlərdən biri də bizik. Çoxsaylı  təkliflər əsasında xalçaçılıq üzrə master-klasslar keçiririk. Keçən il Milli Tarix Muzey tender elan etmişdi.   O tenderi biz udduq.  4-5 ay ərzində 216 eksponatı yüksək səviyyədə bərpa edərək, tarix muzeyinə  təhvil verdik.

Muzey eksponatının dəyərini muzey işçiləri qədər heç kəs bilməz.  Bizlər həm muzeydə, həm də bərpa prosesində eksponatlara çox yaxın oluruq və doğmalaşırıq. Muzey eksponatlarını tariximizin lal, dilsiz şahidləri adlandırıram. Çünki  onların dili olsaydı,  bir çox tarixçilərdən daha çox şeylər danışa bilərdilər. Bakıda yerləşən  Məmməd Səid Ordubadinin ev muzeyində böyük bərpa işləri aparmışıq. Hazırda isə görkəmli ədibimizə aid olan stulları bərpa etmişik və bu yaxınlarda muzeyə qaytaracağıq. Masallıdan  muzey eksponatları bərpa üçün gətiriləcək. Onu da xatırladım ki, beş il bundan əvvəl  Masallı Tarix Diyarşünaslıq  Muzeyində  çoxlu eksponatı bərpa edib qaytardıq. Masallıdan başqa  Lənkəran, Quba, Şamaxı muzeylərində də  bərpa işlərimiz olub. Hazırda Qaxdan gətirilmiş eksponatlar üzərində bərpa işlərini bitirmək üzrəyik. İndi böyük bir bərpa işimiz  Gəncə Tarix Diyarşünaslıq Muzeyi ilə başlayacaq.  Gəncədəki  muzeydə  həm bərpa işləri aparılacaq,  həm də eksponatların bərpa işləri gedəcək.  Hazırda biz İncəsənət, Teatr, Əzim Əzimzadə adına muzeylərdən olan eksponatların bərpası ilə məşğuluq. Adını çəkdiyim bu  muzeylər bizə müntəzəm olaraq müraciət edir.

Onu da qeyd edim ki, nazirlik  nəzdində kurslar var. O kurslara biz  muzeylərdə olan bərpaçı rəssamları dəvət edirik və onlar üçün seminarlar keçiririk. Onu da qeyd edim ki, bu yaxınlarda  bərpaçılıq haqqında Moskvada nəşr olunan kitabda  mənim məqaləm nəşr edilib. Eyni zamanda onlara konfransda təqdim etdiyim diskdən xalçanın bərpadan əvvəl və bərpadan sonrakı  şəklini  kitabın rəngli  illüstrasiya yerində çap ediblər.  

Bu çətin peşənin nəsillərdən -nəsillərə ötürmək ənənəsi uğurla həyata keçirildiyindən  bu sahənin taleyinin gələcəkdə də  etibarlı əllərdə olacağına inam və zəmin yaradır.

-Zərifə xanım, bərpaçılıq sənətini  necə xarakterizə edərdiniz?

- Bərpaçılıq sənətinin çox zaman həkimlik sənəti ilə müqayisə edirlər. Fikrimcə, bərpaçılıq və həkimlik eyni bir sənətdir. İnsan doğulandan dünyasını dəyişənədək müntəzəm olaraq səhhəti ilə əlaqədar həkimə müraciət edir. Muzey eksponatı da sanki canlı bir insandır. Bunun üçün də eksponata insan kimi daim qayğı və diqqət göstərmək lazımdır.  Eksponatlar  muzeydə nə qədər yaxşı mühafizə olunsa da, vaxt öz sözünü deyir. Və istər istəməz eksponat gəlir bərpaçının üstünə .  Muzeylərdə əsas problem odur ki,  hər hansı eksponat sınanda və ya hər hansı bir zədə, alanda  muzey işçiləri onu yapışdırır və ya  tikirlər. Onlar hesab edirlər ki,  bu üsulla eksponatı xilas edirlər. Amma  eksponat bərpa üçün gələndə bu işimizi çətinləşdirir. Onun üçün ilk növbədə zədə almış eksponatı bərpa mərkəzinə gətirmək vacibdir. Çünki  xəstə eksponat sağlam eksponatdan ayrı olmalıdır.  Yoxsa keçər sağlam eksponata.  Bərpadan sonra eksponatı muzeyə qaytaranda  muzey işçilərinə deyirik ki, eksponat ayrıca yerləşdirilsin ki, digər eksponatlarda olan xəstəlik ona keçməsin. 

Bu gün dünyada belə bir istiqamət əsas götürülür ki, muzeylərdə eksponatlar konservasiya olunsun. Konservasiya nədir? Koservasiya- bərpaya hansı biçimdə  gəlib çıxırsa eksponat o növdədə saxlanılması deməkdir . Amma bu o demək deyil ki, elə necə gətiriblərsə, elə də eksponatı qaytarsınlar. Yox biz eksponatı dezinfeksiya edirik. Ömrünü  nə qədər  yaşayırsa, bir o qədər də uzadırıq. Bax, bu konservasiyadır. Amma çox zaman mümkün olanda biz eksponatları bərpa edirik. Bərpa o deməkdir ki, eksponatın ilk görünüşü necə olubsa,  mümkün qədər eksponatı həmin görünüşünə qaytarırıq.

-Bir sıra xarici ölkələrdə olmusunuz. Bərpaçılıq sahəsində bizlə fərq nədədir?

- Hər bir ölkədə çox istedadlı və təcrübəli bərpaçı rəssamlar var. Bərpaçı- rəssamlar daim öz üzərində işləməlidir. Ümumiyyətlə, bərpa mərkəzində çalışanlar hamısı bir-birindən  asılıdır. Çünki mərkəzdə bərpaçılardan başqa bioloq, fizik, kimyaçılıq üzrə mütəxəssislər işləyir. İtaliyadan bir mütəxəssis gəlmişdi və o mərkəzimizin işi ilə tanış oldu. İşimiz ona o qədər  xoş gəlmişdi ki, bir ay keçmədi, mən ondan dəvətnamə aldım və heç bir təmənna olmadan İtaliyada təcrübə keçdim. Çox şey öyrəndim. İtaliyada çox güclü bərpa mərkəzi var. Amma bizim millətə məxsus olan bir sıra əşyalar var ki, onları özümüzdən başqa heç kəs bərpa edə bilməz. O demək deyil ki, xaricdən  olan bərpaçı -rəssam pisdir,  sadəcə onlar bizdə olan milli üsul və ənənələri bilmirlər. Xarici ölkələrdən yeganə fərqimiz odur   ki, onların texnologiyaları güclüdür. Amma hər müasir texnika, təchizat hər  bərpada istifadə olunmurtaliyadan gələn mütəxəssislər bərpada lazerdən istifadə ilə bağlı ölkəmizdə treninqlər keçirdilər. Ancaq biz onlara sübut etdik ki, bizdə elə eksponatlar var ki, bu üsuldan istifadə etmək olmaz. Çünki  eksponatın məhvinə səbəb olar.

-Sizdə bərpa prosesini aparmaq üçün müasir texnika var?

- Bizə lazım olan texnika çox bahadır. Eyni zamanda mərkəzimizin binası yaxşı deyil,  texnikanı yerləşdirmək üçün  şərait yoxdur.  Ümidlə yaşayırıq,  əminəm ki, təzə binamız olan kimi Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi tərəfindən bizə lazımi diqqət və qayğı göstəriləcək.  Daim bizə  nazirlik tərəfindən qayğı  göstərirlər və işimizi qiymətləndirirlər. Bu diqqətdə  işimizə stimul verir,  biz də işimizlə muzeylərimizi təhlükədən xilas etməyə çalışırıq.

 -Eksponatlar arasında  üzərində uzun müddət işlədiyiniz hansı olub?

- Məsələn,  Dövlət İncəsəsnət Muzeyindən  işlər olub. Elə eksponat olub ki, bizə eksponat bir üzlü gəlib, amma bərpa zamanı məlum olub ki, əks tərəfdə də bir rəsm əsəri var. Ən çətin iş olub rəng qatının yeni kətana salınması. Xüsusi ustalıq lazımdır ki, rəngləri hissə- hissə kətana köçürəsən. Hər bərpaçı rəssam bu işi bacarmır. Bizim mərkəzin adında elm sözü var. Bu da təsadüfi deyil, çünki hər bir eksponat elmi yolla  tədqiq edilir. Belə ki, Quba Tarix Diyarşünaslıq Muzeyindən bizə bərpa üçün  kəşkül gətirilmişdi. Biz bu eksponatı bərpa edəndə onun üstündəki yazılar məni çox maraqlandırdı. Bu eksponatı muzeydən alanda yazılmışdı XVIII əsr. Amma  kəşkül üzərində olan yazı  qədim fars dilində yazılmışdı  bunun üçün çox adam bu yazını oxuya bilmədi. Ancaq Əlyazmalar İnstitutunda çalışan Arif  Ramazanov həmim yazını oxudu və bildirdi ki, qədim fars dili ilə yazılıb. Bundan istifadə ediblər XIV-XV əsrlərdə. Bu səbəbdəndə bu eksponat heç vaxt XVIII əsrə aid ola bilməz.  Bundan sonra biz belə qərara gəldik ki, kəşkül orta əsrlərə aiddir. Mərkəzə gələn hər bir eksponat üçün elmi pasport açırıq.

- Rayonlarda treninqlər keçirirsiniz ?    

- Tez-tez muzeylərdə bərpaçı rəssamlarla treninqlər keçiririk. Keçə il  regionlarımızda iki maraqlı treninq- sərgi keçirmişik.  Qubada keçirdiyimiz sərgi-treninqə  Qusar, Xaçmaz və  Şamaxıdan muzey işçiləri  gəlmişdilər. Həm sərgi nümayiş olundu, həm də əyani olaraq onların yanında  əyani eksponatlar üzərində  bərpa işi apardıq. Maraqla qarşıladılar. Belə bir treninq  Lənkəranda da  keçirdik. Gələcəkdə başqa regionlarda  da keçirəcəyik.  Bu gün sevindirici haldır ki, gənclər bərpaçılıq sənətinə meyl edir.

 

 

Günay

 

Paritet.- 2010.- 16-17 fevral.- S. 11.