“Muğam elə
bir dəryadır ki, onun haqqında bir fikir söyləmək mümkün
deyil”
Azərbaycanı və
milli mədəniyyətimizi dünyada tanıdan milli musiqilərimizdən
biri də muğamlarımızdır. Çox sevindirici haldır ki, hazırda
muğamlarımızı xüsusi bir peşəkarlıqla ifa edən
ifaçılarımızın sayıda artır. Belə ifaçılardan biri də
“Muğam aləmi” Beynəlxalq Musiqi Festivalı- 2009 çərçivəsində Müsabiqənin Qran-Pri
mükafatının sahibi, əməkdar artist Təyyar Bayramovdur. T. Bayramovun səsinin gözəlliyi, uca zəngulələri
yox, həm də ifaçılıq məharəti, peşəkar
oxu tərzi insanı bir
neçə dəqiqəlik də olsa, başqa bir dünyaya
aparır. Biz də sehrli və qəlbləri riqqətə
gətirən səsə sahib
olan Təyyar Bayramovla həmsöhbət olduq. O, ilk olaraq
bizimlə söhbətə xanəndənin
səsini qaydada saxlamaq üçün nələr etmək
lazım olduğu haqda danışdı və bildirdi ki, əgər
xanəndə muğam sənətinin arxasınca getməyə
qərar veribsə, səsini həmişə
qorumalıdır:” Özü də bunu yalnız
qatıldığı müsabiqələr ərəfəsində etməməlidir.
Çünki səs elə bir vergidir ki, daima diqqət tələb
edir. Əks halda, indi oxuyarsan, bir saatdan sonra səsini heç
bir halda ifaya tabe edə bilməzsən. Bu, təbii ki, məndə
də belədir. Amma xoşbəxtlikdən iştirak etdiyim hər
iki müsabiqə zamanı belə halla
rastlaşmamışam. Yalnız beynəlxalq müsabiqəyə
seçim turlarından sonra xəstələndim,
yarışma başlayana qədər isə səsim
qaydasına düşdü”. I Respublika Muğam Müsabiqəsinin qalibi
adını aldıqdan sonra T.Bayramov nəinki
respublikamızda, hətta Azərbaycanın hüdudlarından
kənarda da tanındı və bir sıra xarici qastrollarda iştirak etdi. Bu barədə
xanəndə özü daha geniş məlumat verərək bildirdi ki, o xaricdə
keçirilən müsabiqələrdə
iştirak etməyib, amma çoxlu qastrollarda olub:” Mən sənətə
gələndən Səmərqənd şəhərində
muğam müsabiqəsi keçirilib. Orada da ölkəmizi
Arzu Əliyeva ilə Babək Niftəliyev təmsil ediblər.
Onlardan əvvəl də Səmərqənddə keçirilən
müsabiqələrdə ustad xanəndəmiz Alim Qasımov,
Simarə İmanova və başqaları qalib olublar. Amma bu
müsabiqələrin heç biri miqyasına və
böyüklüyünə görə Bakıda keçirilən
1-ci Beynəlxalq Muğam Müsabiqəsinə bərabər
sayıla bilməz”.
Milli muğamlarımızı digər ölkə musiqilərindən
(muğam)fərqləndirən
cəhətlərdən danışan T.Bayramov qeyd etdi
ki, muğamlarımızın kökləri çox-çox
qədimlərə gedib çıxır:”Qeyd etdiyiniz kimi, Azərbaycan
muğamlarının mükəmməlliyinə görə
biz ilk növbədə dahi bəstəkarımız
Üzeyir Hacıbəyova borcluyuq. Ü.Hacıbəyov o
vaxtlar görkəmli xanəndələrimizdən - Cabbar
Qaryağdıoğlu və Seyid Şuşinskidən ibarət
komissiya yaradıb. O zamanlar elə muğamlar vardı ki,
onların 30-35, hətta 40 şöbəsi vardı ki, bu da
yeknəsəkliyə, təkrarçılığa gətirib
çıxarırdı. Nəticədə dinləyici xanəndəyə
qulaq asanda yorulurdu. Həmin komissiyanın köməyi ilə
muğamlarımızda təkrarçılıq yaradan
şöbələr çıxarıldı və təkmilləşdirildi.
Hazırkı tədris də həmin üç nəfərin
tərtib etdiyi dərsliklə aparılır. Bu müsabiqədə
başqa ölkələrin ifaçılarında həmin təkrarçılıq
özünü göstərirdi. İfa var ki, yarım saat -
40 dəqiqə dinləyirsən, amma ifaçının nə
demək istədiyini başa düşmürsən. Amma bizdə
belədir ki, dinləyici intizarda qalır ki, görəsən,
bundan sonra xanəndə hansı boğazları edəcək.
Onlarda isə boğazlar o qədər təkrar olunur ki, istər-istəməz
tamaşaçı yorulur. Bir də xaricilərin ifasında
bir fərqli cəhət də var ki, onlarda muğam yalnız
orta və bəm səslə, bizdə isə bəm, orta və
zil səslə ifa olunur. Bizdən festivalda iştirak edəcək
ifaçıların hamısı zilli-bəmli muğamlara
müraciət etmişdi. Mən bu müsabiqədən sonra
özlüyümdə bir daha yəqin etdim ki, Azərbaycan
muğamı dünyada birincidir”.
"Bilirsiniz, muğam haqqında hər kəsin öz fikri ola bilər”-deyən xanəndə xatırlatdı ki, ötən əsrin əvvəllərində Cabbar Qaryağdıoğlunun, Seyid Şuşinskinin, Keçəçioğlu Məhəmmədin Parisdə diskləri çıxmışdı və böyük heyranlıqla dinlənilmişdi:” Hansı ki, elə muğamlarımızı təkmilləşdirənlər də bu insanlar idi. Müsabiqəni izləyən hər bir tamaşaçı da bunu təsdiqləyər ki, başqa ölkələrin muğamlarında yeknəsəklik çoxdur. Bizdə klassika qorunub saxlanır. Üstəlik, muğam sistemli şəkildə ifa edilir. Bu, danışıqda da belədir. Bir fikri qarşıdakı insana çatdırmaq üçün bir var 1-2 sözdən istifadə edəsən, bir var 10 kəlmə ilə dediklərini çatdıra bilməyəsən. Muğam elə bir dəryadır ki, onun haqqında bir fikir söyləmək mümkün deyil. Ustad xanəndələrimiz Əlibaba Məmmədov, Arif Babayev həmişə söz düşəndə deyirlər ki, kim desə ki, muğamı artıq bilirəm, yanılır. Onu da qeyd edim ki, hər bir xalqın muğamının öz oxunma manevrası, spesifik xüsusiyyətləri var. Mən onlarla bağlı heç nə deyə bilmərəm. Amma öz ifaçılarımızla bağlı onu deyə bilərəm ki, müşayiətçilərin professional olmasının xanəndənin ifasına təsiri böyükdür”.
Azərbaycanın 7 əsas muğamının hamısını ifa etdiyini deyən gənc xanəndə qeyd etdi ki, amma onları lentə aldırmayıb:” Bildiyiniz kimi, mən həm də Opera və Balet Teatrının solistiyəm. Burada gündəlik məşqlərimiz də çox olur. O baxımdan hələlik bütün muğamları lentə aldıra bilməmişəm. Amma bu məsələ planımda birinci yerdədir. Bəzi muğamları, məsələn, «Orta Mahur»u, «Xaric segah»ı, «Mirzəhüseyn segahı»nı, «Mənsuriyyə»ni, «Şahnaz»ı, «Zabul segah»ı, əsas muğamlardan «Şur» muğamını, İlkin Əhmədovla birlikdə «Çahargah»ı artıq lentə yazdırmışam”.
” Ümumiyyətlə, bizim millətin qanı «Segah»la yoğrulduğuna görə hər vaxt meyil «Segah»a olur”- deyən həmsöhbətimin sözlərinə görə hər hansı bir tədbirdə, yaxud el şənliyində hər hansı bir mahnının arxasınca onun segah ifa etməsi auditoriyada ab-havanı da dəyişir:”Bu baxımdan «Segah» muğamı mənə çox yaxındır. Amma sizə onu da deyim ki, 1-ci muğam müsabiqəsində ilk ifam “Şahnaz” muğamı olub. “Şahnaz” muğamı təbii ki, bizim əsas muğam deyil, “Şur” muğam ailəsinə daxildir. Amma mənə uğur gətirdiyinə və ifam dinləyicilərin xoşuna gəldiyinə görə nə oxuyuramsa-oxuyum, ardınca mütləq məndən «Şahnaz» istəyirlər”.
“ «Şahnaz» muğamından söz düşmüşkən, bildiyimizə görə adətən bu muğama qadınlar daha çox müraciət edirlər. Kişi xanəndələr çox zaman «Şahnaz»ı oxumağa cəsarət etmirlər. Amma muğam biliciləri də təsdiq edir ki, Xan Şuşinskidən sonra «Şahnaz»ı siz yüksək səviyyədə ifa etməyi bacarmısınız... Siz öz ifanızdan razısınızmı?”-sualını o, belə cavablandırdı:” «Şahnaz» muğamı çox zildən ifa tələb edən muğamdır. Məncə, bu muğamı qadın xanəndələrin adına çıxmaq da düzgün olmazdı. Çünki «Şahnaz»ı kişi xanəndələr də oxuyur. Xan Şuşinski bu muğama elə bir möhür vurub ki, hələ uzun illər onun ifasına çatacaq ifanı mən təsəvvür etmirəm”.
“Opera və Balet Teatrının solisti T. Bayramov Məcnun rolunu oynamağa hazırlaşırmı?” sualını müsahibim belə cavablandırdı:” “Şah İsmayılın” məşqlərini aparmışıq. O ki qaldı Məcnun roluna, artıq bu rol üzərində məşqlərə başlamışıq. Əvvəllər idmanla çox məşğul olduğuma görə fizianomiyam bu rolu ifa etməyimə imkan vermirdi. İndi bir qədər arıqlamışam, bir az da artıq çəkidən azad olmaq lazımdır ki, xarici görünüşüm Məcnun roluna uyğun olsun. Hələliksə Şah İsmayıl, «Leyli və Məcnun»da İbn Səlam, «O olmasın, bu olsun» tamaşasında Xan əmi rolunu, «Natəvan»da aşıq rolunu ifa edirəm. İnşallah, qismət olar, Məcnunu da oynayaram”.
Yeri gəlmişkən məlumat üçün bildirək ki, bu il Şəkidə keçirilən “İpək yolu” I Beynəlxalq Musiqi Festivalında Dövlət Opera və Balet Teatrının kollektivi M.Maqomayevin “Şah İsmayıl” operasının tamaşası ilə çıxış edib. Teatrın digər aktyorları ilə yanaşı, sözügedən tamaşada əsas rolu ifa etmiş əməkdar artist Təyyar Bayramovda (Şah İsmayıl) festivalda uğurlu iştiraklarına görə fəxri fərmanlarla təltif olunub.
Günay
Paritet.- 2010.- 13-14 iyul.- S. 16.