Xocalı
soyqırımı beynəlxalq cinayətdir
Bunun üçün
kifayət qədər hüquqi
əsaslar mövcuddur
Ermənilər tərəfindən azərbaycanlılara
qarşı etnik təmizləmə
əməliyyatı 20-ci əsrin
sonlarında Ermənistanda yaşayan azərbaycanlılara qarşı
həyata keçirilərək sonrakı proseslərdə Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ ərazisində
yerli sakinlərə -azərbaycanlılara qarşı soyqırım cinaytləri
ilə müşayiət
olunub. Bu soyqırım cinayətlərinin tərkib
hissələrindən biri də
Xocalı faciəsidir ki,
indiyə qədər
bəşəriyyət əleyhinə olan
bu cinayət beynəlxalq
səviyyədə hüquqi qiymətini ala bilməyib.
Çünki
ermənilərin Azərbaycan torpaqlarına təcavüzü
nəticəsində ərazimizin 20 faizinin itirilməsi, bir
milyondan artıq azərbaycanlının doğma
yurdlarından zorla çıxarılması, minlərlə insanın öz həyatını
itirməsi, uşaq, qoca və qadınların, ümumiyyətlə
müharibəyə aidiyyatı olmayan dinc sakinlərin ən
müxtəlif formalarda erməni terroru və
zorakılığının qurbanına çevrilməsi
faktını nə ermənilər, nə də beynəlxalq
ictimaiyyət qəbul etmək istəmir. Ancaq danılmaz
faktdır ki, Dağlıq Qarabağ müharibsində ermənilər
bütün beynəlxalq hüquq normalarının, eləcə
də müharibə qanunlarının ziddinə olaraq
insanlığa və bəşəriyyətə
qarşı cinayətlərə əl atıblar. Bəşəriyyət
əleyhinə olan bu cinayətlər həm Azərbaycan
qanunvericiliyəndə, həm də beynəlxalq hüquqda
soyqırımı hadisəsi kimi hüquqi şərhini
tapıb. Belə ki, Azərbaycan Respublikasının Cinayət
Məcəlləsində soyqırım milli, etnik, irqi və
ya dini qurupu bütövlükdə və ya qismən məhv
etmək məqsədilə qrup üzvlərini öldürmə,
onların sağlamlığına, əqli qabiliyyətinə
ciddi zərər vurma, qrupun bütövlüklə və ya
qismən fiziki məhvinə yönəlmiş
yaşayış şəraiti yaratma, qrup daxilində
doğumların qarşısını almağa yönəlmiş
tədbirləri həyata keçirmə, bir qrupa mənsub
olan uşaqları zorla başqa
qrupa keçirmə başa düşülür. Beləliklə,
soyqırımın hüquqi aspektdə izahı bu kimi cinayətlərin
ictimai təhlükəliliyi hər hansı milli, etnik, irqi və
dini qrupun bütövlükdə və ya qismən məhv
edilməsi təhlükəsinin yaranması, habelə həmin
qrupların tarixi, mədəni, mənəvi dəyərlərinin
yer üzündən silinib getməsi ilə xarakterizə
olunur. İstər sülh, istərsə də müharibə
şəraitində mülki əhaliyə qarşı
geniş miqyaslı sistematik hücumların tərkib hissəsi
olaraq qəsdən törədilmiş əməllər
insanlıq, sülh və bəşəriyyət əleyhinə
olan cinayət hesab olunur və bu cinayət “əhalini məhv
etmə” adlanır. Beynəlxalq
hüquqa görə,
soyqırım əməli yalnız milli, etnik, irqi və
dini qruplara qarşı yönəldilir və hər hansı
konkret məkan və coğrafi ərazi ilə əlaqələndirilə
bilməz. Ona görə, ermənilərin əsrlər boyu azərbaycanlılara
qarşı törətdikləri qətliamlar
bütövlükdə azərbaycanlılara qarşı
soyqırım kimi qiymətləndirilməli, Xocalı da daxil
olmaqla ayrı-ayrı yaşayış məntəqələrində
baş verən qətliamlar isə onun tərkib hissəsi kimi
göstərilməlidir. Çünki, ermənilərin
mülki əhaliyə qarşı yönəlmiş belə
cinayətlərinin niyyəti azərbaycanlıları bir millət
kimi məhv etmək olub. Bu bir faktdır ki, azərbaycanlılara
qarşı törədilmiş soyqırım Ermənistan
dövləti və hökuməti tərəfindən biləvasitə
dəstəklənib və bu dövlətin müxtəlif
strukturları tərəfindən təşkil edilib. Konkret
olaraq, Qarabağın dağlıq və aran hissəsində
dinc əhalini məhvə məruz qoyan silahlı
qruplaşmaların əksəriyyəti məhz Ermənistan
Respubliasının tabeçiliyində olub. Soyqırım əməllərinə
bəraət qazandıranlar isə
Ermənistan hökumətində təmsil olunanlar,
dövlət başçıları və parlamentdir. Deməli,
ermənilər tərəfindən azərbaycanlıların
soyqırımına yönəlmiş cinayət əməllərinin
biləvasitə təşkilatçısı, təhrikçisi
və iştirakçısı Ermənistanın dövlət
strukturları olub. Qeyd edək ki, ermənilərin əlində
konkret hüquqi faktlar olmadığından və iddia etdikləri
“erməni soyqırımı” BMT Baş Məclisinin 9 dekabr
1948-ci il tarixli 260 saylı qətnaməsi ilə qəbul
edilmiş Soyqırım Cinayətlərinin
Qarşısının Alınması və Cəzalandırılması
Haqqında Konvensiyaya uyğun gəlmədiyindən onlar
soyqırım cinayətləri ilə bağlı Beynəlxalq
Məhkəməyə müraciət etmək fikrindən vaz
keçiblər. Ona görə də bütün güclərini
yalançı “erməni soyqırımı”nın
ayrı-ayrı dövlətlərin parlamentlərində
tanınmasına yönəldiblər. Lakin parlamentlərdə
soyqırımı faktının tanınması heç bir
hüquqi nəticəyə malik deyil. Soyqırımın beynəlxalq
cinayət kimi tanınması üçün xüsusi niyyətin
olması zəruri faktor sayılır. Məhz
soyqırımı cinayəti bu obyektiv cəhətinə
görə, oxşar beynəlxalq cinayətlərdən fərqlənir.
Soyqırımı cinayətini təşkil edən əməllərdən
biri öz xarakterinə görə şüurlu, bilərəkdən
və diktə edilən əməllərdir. Bu əməllər
heç bir halda təsadüfən və ehtiyatsızlıq nəticəsində
törədilə bilməz. Bu məsələdə cinayətkarın
fikrinin xüsusi istiqaməti və ya əməlin neqativ nəticələri
ilə bağlı əvvəlcədən mövcud olan
konkret niyyətin olması sübut olunmalıdır. Qabaqcadan
xüsusi olaraq düzəldilmiş pusqulardan qaçıb
canını qurtarmaq istəyən azərbaycanlı mülki əhalinin
odlu silahlarla gülləbaran edilməsi məhz
soyqırımı niyyətini sübut edir.
Digər bir məqam ondan ibarətdir
ki, soyqırımı cinayəti azərbaycanlı milli qrupuna
qarşı yönəlməsidir ki, bunun üçün də
tutarlı hüquq əsaslar mövcuddur. Belə ki, sözügedən Konvensiaya
uyğun olaraq demək mümkündür ki, baş verən
cinayətlər azərbaycanlı
milli qrupa qarşı yönəlib, bu qrupun tamamilə və
ya qismən məhv edilməsi niyyəti olub. Onu da qeyd edək
ki, Xocalı soyqırımının beynəlxalq cinayət
kimi tanınması üçün kifayət qədər
beynəlxalq hüquqi sənəd mövcuddur. Bunlar BMT Baş
Məclisinin 9 dekabr 1948-ci il tarixli 260 saylı qətnaməsi
ilə qəbul edilmiş Soyqırım Cinayətlərinin
Qarşısının Alınması və Cəzalandırılması
Haqqında Konvensiya, Nürnberq Hərbi Tribunalının
Nizamnaməsi, Yuqoslaviya Beynlxalq Cinayət Tribunalının
Nizamnaməsi, Ruanda Beynəlxalq Cinayət Tribunalının
Nizanaməsi və Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinin
Statutundan ibarətdir. Məhz bu sənədlərin müddəalarına
əsasən ermənilər tərəfindən Xocalı əhalisi
olan azərbaycanlılara qarşı törədilmiş
bütün əməllər soyqırımı kimi qiymətləndirilə,
beynəlxalq hüquq prinsiplərin əsasən bəşəriyyətə
qarşı cinayət hesab oluna
bilər.
Alim Hüseynli
Paritet.- 2010.- 1-2 iyun.- S. 5.