“Ölkəmizdə
foto ilə bağlı maarifləndirməyə ehtiyac var”
Milli fotoqrafiyamızla bağlı Azərbaycan
dilində heç bir kitab yoxdur
Uzun illərdir ki, dünya incəsənətinin
əsas növlərindən olan fotoqrafiya beynəlxalq bir
dildir və müasir həyatda üçüncü bir
göz vəzifəsini icra edir. Eyni zamanda ən əsası fotoqrafiya
baxmaqla görməyin ayrı-ayrı şeylər
olduğunu göstərən sənət
növüdür. Fotoqrafiya
yunanca işıq mənasını verən “photos” və
yazı mənasını verən “graphes” sözlərindən
meydana gəlib. Bizdə həyatın
müxtəlif anlarını sənədli bir formada cəmiyyət
üzvlərinə təqdim edən
foto sənətinin tarixini öyrənmək
üçün, Azərbaycan
Fotoqraflar Birliyinin idarə heyətinin
üzvü Mirnaib Həsənoğlu
ilə həmsöhbət olduq. O, xatırlatdı ki, XIX əsrin
60-cı illərində Xəzərdə hidroqrafiya
ölçüləri aparılarkən, ekspedisiya üzvlərindən
biri kapitan-leytenant A.F.Ulskinin
çəkdiyi Bakının dənizdən görüntüləri Azərbaycan
fotosunun dövrümüzə
gəlib çatan ilk nümunələridir.
Onun sözlərinə görə, 1858-1866-cı illərdə
çəkilmiş həmin fotolarda indi də şəhəri bəzəyən Qız qalası, Şirvanşahlar
Sarayının məscidi, Qala
divarları öz əksini tapıb:” Fotoqraflar sənayesi
inkişaf sürətinə görə, XIX əsrin sonunda
dünyada I yeri tutan Bakının, onun ətraf kəndlərinin
mənzərələrini, neft buruqlarını, sənaye
tikililərini, yol çəkilişlərini, müxtəlif
memarlıq üslubunda ucaldılmış zəngin binaları təsvir ediblər. Onların
yaradıcılığından keçən portret
qalereyalarında əhalinin bütün təbəqələrinin davranışı, geyimi, etnik
xüsusiyyətləri həkk olunub. Sonralar Azərbaycanda
yaranan milli fotoqrafiya məktəbinin
görkəmli nümayəndələri M.Axundzdə, C.Kulişov,
C.İbadov, M.Feldman, Y.Paxunkova, F.Bağırov,
R.Nağıyev, Y.Xəlilov və digər məşhur fotoqrafların sayəsində foto sənətinin
inkişafında mühüm nailiyyətlər
qazanılıb”.
Azərbaycan Fotoqraf Birliyinin idarə
heyətinin üzvü Mirnaib Həsənoğlu
bildirdi ki, tez-tez fotoqraflar toplaşardılar və foto ilə bağlı hər
hansı bir birliyin yaranması zərurətini
vurğulayırdılar:”
1990-cı ilin əvvəlində-SSRİ-nin
dağıldığı vaxt işlək strukturlar fəaliyyətdən
düşdü və tamamilə aydın bir zərurət
yarandı ki, təcrübəli, həvəskar, peşəkar,
bir sözlə, fotoqrafiyanı sevən hər kəsi birləşdirmək
iqtidarında olan bir təşkilat qurmaq lazımdır. O
zamanlar təşkilatlanmaqda Fransanın Nant şəhərində
“Azərbaycan fotoqrafları” sərgisinin nümayişi bizim
üçün ciddi və səfərbəredici amil rolunu
oynadı. Sərgi 1995-ci ilin noyabrında baş tutdu, 24
fotoqrafın 105 əsəri göstərildi. Nümayişin
uğuru gözlənildiyindən də artıq oldu,
fotoqraflarımız yaradıcıqlarına, özlərinə
qarşı böyük maraq hiss etdilər, ictimai rəy, bu
gözəl peşəyə münasibət də kökündən dəyişdi.
Fransa fotosərgisindən sonra düz 3 il mübahisə-müzakirələr
oldu, nizamnamə yazıldı, müxtəlif maneələr dəf
edildi, təşəbbüs qrupu yaradıldı ki, o da
işi məntiqi sonluğa çatdıra bildi: birlik
1994-cü ildən faktiki olaraq işləsə də,
hüquqi statusa malik deyildi, amma indi o rəsmi qeydiyyata
alındı. Nəhayət, 1998-ci il noyabrın 20-də AFB Ədliyyə
Nazirliyindən qeydiyyatdan keçdi.
Birliyin 4 nəfər (Rafiq Qəmbərov, Mirnaib Həsənoğlu, Asim Talıb və Namiq Məmmədov)
təşəbbüs qrupu
oldu. Belə demək olar ki,
SSRİ Dövlət Mükafatı laureatı, əməkdar
incəsənət xadimi, məşhur kinooperator Rafiq Qəmbərovun
səyi nəticəsində
Fotoqraflar Birliyinin yaradılması foto sənətinin
inkişafında və təbliğatında müstəsna addım oldu. Kimin
fotoya həvəsi var və ya kim foto da özünü ifadə
vasitəsi kimi görmək istəyir,
onlar ətrafımıza
toplaşdılar. Bunlar arasında
peşəkarlar, həvəskarlar, sadəcə fotoya
seyrçi kimi baxmaq istəyənlər də vardır”. O bildirdi ki, fotoqrafiya ilə bağlı mərkəzləşdirilmiş
sistemin yaradılması vacibdir:” Sual oluna bilər ki, nəyə
görə belə bir sistem yaradılması vacibdir? O səbəbdən mərkəzləşdirilmiş
sistemin yaradılması vacibdir ki, çünki
fotoqrafların hər hansı biri
dünyasını dəyişdikdən sonra onun arxivi müəmmalı qalır. Məsələn,
ilk tarixə adı
yazılmış azərbaycanlı fotoqraf Mircavad Axundzadə.
Bu fotoqraf dünyadan köçəndən sonra, onlar evlərini
satıb dəyişəndə,
arxivi qalıb köhnə evdə və itib. Bu gün kino-foto arxiv var, burda fotolar, ancaq
qorunub saxlanılır təbliğatı ilə məşğul
olunmur”.
AFB-nin əsas məqsəd və vəzifəsindən
danışan Mirnaib müəllim qeyd etdi ki, onların əsas
məqsədi milli foto sənətini
inkişaf etdirmək, ölkədə və xaricdə
onun nailiyyətlərini yaymaq, foto irsimizdən
yaradıcılıqda bəhrələnib, onu qorumaqdır:” Bu gün Azərbaycanda hələ də
fotoqrafiyaya adicə bir şəkil
kimi baxırlar. Bu səbəbdən də incəsənətin
əsas növü olan foto sənəti məişət
fotoqrafiyasından seçilmir.
Bu məqsədlə də
AFB foto sənətimizin təbliği və
inkişafı məqsədilə sərgilər, müsabiqələr,
festivallar, ustad dərsləri və yaradıcılıq
seminarları keçirir, Azərbaycan və xarici
fotoqrafların iştirakı ilə konfranslar, simpoziumlar təşkil
edir, həmçinin, həvəskar fotoqraflar hərəkatlarına
hər cür dəstək verir”.
Mütəxəssis
fotoqrafiyanın əhəmiyyəti barədə də
danışdı: “Çəkmək və baxmaq hələ
görmək demək deyil.
Yüz kadr çəkilirsə, onun içindən birini
görə bilirsən. Fotoqrafiyanın bölmələri və
janrları var: fotojurnalistika, art fotoqrafiya və s. Demək olar
ki, fotojurnalistika informasiya daşıyıcısıdır.
Fotoqrafiyanın bir sıra
üstünlüyü var.
Fotoya baxmaq üçün ona nə kompüter, nə işıq
lazımdır. Çəkildi,
çap olundu, ələ götürüldü o
yaşayır”. Bu gün
fotoqrafiya sahəsində əsas
problemli məsələlərdən birinin seyrçilərin fotoqrafiya ilə
rəssamlığı səhv salması ilə bağlı
olduğunu deyən M. Həsənoğlunun
sözlərinə görə, bəzən bir
çoxları fotoya baxıb
deyirlər ki, bu nə yaxşı rəsm əsəridir: ”Rəssam
nəyi görmək istəyirsə onu çəkir, ancaq
fotoqraf isə gördüyünü çəkir. Fotoqraf
gördüyünü nə
cür görüb çəkəcək, bu fotoqrafın öz işidir.
Fotoqraf gördüyünü çəkdiyi
üçün foto tarixi və faktiki sənətdir.
İnsanlar səhər qalxandan,
axşama qədər ən azı 50 qədər fotoya baxırlar.İkincisi hər kəsin bugünkü
informasiya cəmiyyətində istifadə etdiyi əsas vsitələrdən
biri kompüterdir. Kompüterə-internetə ilk olaraq
informasiya daşıyıcısı olan fotolar yüklənir.
Fotoqrafiyanın daha bir
üstünlüyü odur ki,
multmedia yolu ilə
fotolardan filmlər yığılır. İkincisi fotoqrafiya
bu gün mobilqrafiya ilə əvəz olunur. Ola bilər ki,
mobil telefonla silsilə fotolar çəkən insanlar içərisində həyatını
foto sənəti ilə bağlayacaq və ya həvəskar
fotoqraflar çıxsın.
Foto bu gün də bizim həyatımızda var, irəliləyir və gedir”.
ATB-nin 150 qədər üzvü
var:”Amma bizim birliyə üzv
olmaq üçün müəyyən problemlər və
şərtlər var. Hər bir
kəs ATB-nin üzvü olmaq üçün, namizədlik stajı keçməlidir
və yaxud da fotoqrafın təqdim etdiyi fotolar fotoqrafiya və informasiya
daşıyıcısı baxımından vacib olmalıdır ki, həmin
fotoqrafı biz birliyimizə namizəd və ya üzv qəbul edək. Əsas
tələbimiz odur ki, fotoqraf
gördüklərini çəkib, bizimlə
bölüşsün. AFB hər zaman çalışır ki, kəmiyyətə nisbətən kefiyyət üstün olsun. Biz istəyirik ki,
birliyimizdə olan fotoqraflar fotoqrafiyaya yaxın olsun, təmasda
olsun, dərinliklərini bilsin.
Bu meyarlara cavab verənlər birliyimizə üzv qəbul
olunur”.
Bu
gün cəmiyyətimizdə foto sənətinin maarifləndirilməsi
istiqamətində işlər aparıldığını
deyən, M. Həsənoğlu
qeyd etdi ki, artıq sayt istifadəyə verilib:”Azərbaycanda
elə bir təhsil müəssisəsi yoxdur ki, fotoqrafiyadan dərs
versin. Avropa ölkələrində hansısa su hövzəsində
balıq tutmaq istəyirsənsə,
sən ilk olaraq balıq tutmaq haqqında lisenziya almalısan və
kurs keçməlisən. Bu gün ölkəmizdə fotoqraf
peşəsinə tələbat böyükdür, yəni qəzet
və jurnallar, elektron saytlar
açılıb ki, bunların hamısında fotoqraflar
çalışır. Eyni zamanda çoxlu sayda məişət
fotoqrafiyasında işləyən adamlar var. Bunların
çoxunun foto sahəsi üzrə
bilikləri çox aşağıdır, hətta istifadə
etdiyi fotoaparatı belə
bilmirlər. Foto da sənin görmək istədiyini texnika sənə
verməlidir!”.
Artıq AFB
özü kurslar təşkil
etməyə başlayıb: ”Bu yaxınlarda Sənan Ələkbərovun
rəhbərli ilə üç aylıq kurs təşkil
edilmişdi. Bu kursdan 15 nəfərə
yaxın buraxılışımız oldu. Hazırda Sevinc
Pirizadənin iki qrup (yəni 12-16 yaş arasında, 16
yaşdan yuxarı fotoya həvəsi olanlar arasında)
aparır. Bu foto kursları bitirənlərə AFB tərəfindən
sertifikat verilir. Eyni zamanda sözügedən kursları
bitirdikdə, yəni sonda baxış sərgisi
keçirilir. İkinci bir tərəfdən AFB çalışır ki, əyalətlərdə foto sənəti
inkişaf etsin. Üç il əvvəl “Dialoq” adlı bir
layihə keçirdik və Azərbaycanın beş bögəsində olduq. Bu
layihədə ekoloji savadsızlıq barədə
danışıldı. Bu layihəni Bakı ilə
yanaşı, Naxçıvanda, Gəncədə, Şəkidə
və Nefçalada da həyata keçirdik. Bu dialoqda
maraqlısı o idi ki, uşaqlar bizə bu haqda nələri bilirlərsə
danışdılar. Sonra bu
uşaqlar arasında seçilmişlərə fotoaparatlar bağışladıq.
Onların çəkdiyi işlərdən sərgi düzəltdik.
Həmin zonalarda bu şəkillər nümayiş olundu və
uşaqlar artıq foto sənətinin sirləri ilə
yaxından tanış oldular. Bu yaxınlarda başqa bir layihə həyata
keçirdik. Bu layihənin birinci hissəsini başqa təşkilat
icra etdi. İkinci hissəsi isə AFB tərəfindən həyata
keçirildi. Zonalar üzrə uşaqlara fotoapartalar
paylanmışdı. Onların çəkdiyi şəkillər
arasından informasiya tərəfdən
daha baxımlı olan
fotoları seçib,
zonalar üzrə sərgilər
təşkil etdik. Bizim bu layihələri təşkil etməkdə məqsədimiz
odur ki, əyalətdə olan cəmiyyəti
də fotoqrafiya üzrə
savadlandıraq”.
ATB
tərəfindən iki beynəlxalq foto festival
keçirildiyini xatırladan M. Həsənoğlu qeyd etdi ki, belə layihələr xarici ölkələr
və Azərbaycan arasında foto sahəsində ikitərəfli əlaqələrin
yaranmasına kömək edir:” Bu festivallarda ən azından
15- 20 ölkədən nümayəndələr
iştirak ediblər.Həmin foto festivalın işlərindən
Mingəçevirdə və Gəncədə sərgilər
təşkil etdik. Bundan əlavə “Elit” ticarət mərkəzində
bir il müddətində ayda bir dəfə fotoları dəyişməklə
sərgi keçirdik. Sonrakı dövrlərdə Azərbaycan
fotoqraflarının işlərindən ibarət bir
sıra xarici ölkələrdə sərgilər təşkil edilib.
Belə ki, AFB yarandığı
bu 10 il ərzində yaradıcılıq birliyinin üzvləri
bu zaman kəsiyində 100-dən artıq sərginin
hazırlanması işində iştirak ediblər”.
AFB-nin
bu gün əsas problemi birliyin
binasının olmasıdır.Qurum müxtəlif
yaradıcı emalatxanalarda fəaliyyət göstərir:”Bu
gün AFB-nin yeni sədri Asiyət Fətullayeva öz yaradıcılq
emalatxanasını quruma verib. Həmin
məkanda kitabxana, sərgi
salonumuz və s.
yaratmışıq, eyni zamanda saytımız (www.
photographer.az) fəaliyyət göstərir.
Çalışırıq ki, Azərbaycan
fotoqrafiyasının antalogiyası ilə bağlı kitab nəşr
etdirək. Bundan başqa Azərbaycan fotoqrafı Hüseyn
Hüseynzadənin
kitabını nəşr edilməsini
düşünürük. Biz
Azərbaycanda foto sənətinin təbliği ilə
bağlı olaraq hər həftənin bazar gününü
“açıq qapı” günü elan edirik. Yəni kim
fotoqrafiyaya baxmaq, seyr etmək və ya foto çəkmək istəyirsə AFB-nə gəlir, sərgi
salonumuza baxır və Azərbaycan fotoqrafiyası ilə
bağlı məlumat əldə edir”.
Azərbaycan
dilində Azərbaycan fotoqrafiyası ilə bağlı
heç bir kitabın olmadığını qeyd edən fotoqraf
bildirdi ki, hətta Azərbaycan fotoqrafiyası ilə
bağlı heç bir elmi araşdırma aparılmayıb:”
Azərbaycan fotoqrafiyası
haqqında bir nəfəri Nailə xanım diplom işi
müdafiə edib. Ancaq bu gün
gənclərin
fotoqrafiyaya marağı çoxdur və inanıram
ki, bu səbəbdən də gələcəkdə
milli fotoqrafiya sahəsində uğurlarımız çox
olacaq və peşəkar fotoqraflar hazırlanacaq”.
Günay
Paritet.- 2010.- 8-9 iyun.- S. 13.