“Şeyx
Məhəmməd Xiyabani hərəkatı-90”
“Şeyx
Məhəmməd Xiyabaninin qiyamında azərbaycanlılıq
ruhu daha artıq özünü göstərirdi”
Dünən Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Ziya Bünyadov adına Şərqşünaslıq
İnstitutunda “Şeyx Məhəmməd Xiyabani hərəkatı-90”
mövzusunda elmi konfrans keçirildi.
Konfransı
giriş sözü
açan institutun direktoru,
millət vəkili,
filologiya elmləri
doktoru, professor Gövhər
Baxşəliyeva 1920-ci
ildə Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin rəhbərliyi
altında baş
vermiş xalq hərəkatından,
Azərbaycan Demokrat Firqəsi və
partiyada Xiyabaninin fəaliyyətindən, onun
məqsəd
və hədəfindən
söhbət
açdıqdan
sonra Xiyabani şəxsiyyətinin
ruhaniliklə yanaşı inqilabi-demokratik,
böyük, mütəfəkkir
və vətənpərvər
cəhətlərindən, və bu
keyfiyyətlərin
hərəkatın
baş verməsinə
və gedişinə
göstərdiyi
təsirdən
söz açdı:
“Xiyabani hərəkatı
tariximizin azadlıq
və qurtuluş uğrunda
apardığı mübarizənin
şanlı və şərəfli
səhifələrindən
biridir” - deyən
G. Baxşəliyeva
institutun İran və
Cənubi Azərbaycan
şöbələrində
çalışan alimlərin
Xiyabani irsini və
onun adı ilə
bağlı hərəkatı
yeni şəraitdə daha
ətraflı
və dərindən
öyrənəcəyini
söylədi. O,
ulu öndər Heydər Əliyevin çox dəyərlı
bir fikrini də
xatırlatdı: “Xalqın hər bir günü tarixdə
öz yerini tutmalıdır. Tariximizin hər bir nöqtəsi,
hər bir günü bizim üçün əzizdir”.
Xiyabani hərəkatında
diqqəti çəkən
mühüm
cəhətlərdən
biri də hərəkatın
əvvəldən
axıra qədər
milli xarakterdə, azərbaycançılıq
ruhunda getməsi
və Azərbaycanın
İran daxilində zülmə,
əsarətə qarşı
çıxmaqda bayraqdar olmasının
qabardılması olduğunu
vurğulayan G. Baxşəliyeva
qeyd etdi ki, Azərbaycanın
xalq yazıçısı,
əslən Cənubi
Azərbaycandan olan
alim akademik Mirzə
İbrahimov öz məqalələrinin
birində yazır:
“Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin qiyamında
azərbaycanlılıq
ruhu daha artıq
özünü göstərirdi.
Səttarxan inqilabından sonra güclənən irtica və təzyiq,
hakim fars dairələri və istibdadın artan zülmü Azərbaycanı
mütiləşdirmir, yatırdıb sakit etmir, əksinə, daha artıq oyadır və hərəkətə
gətirdi. Getdikcə Azərbaycandakı xalq hərəkatları,
daha artıq milli xasiyyət kəsb etməyə
başlayırdı. Şeyx Məhəmməd, Tehran hakimlərinin
Azərbaycanda yaratdıqları zorakılıq və səfalət
mənzərəsini xalqın nəzərində
canlandırırdı”.
Xiyabani hərəkatı
tariximizin azadlıq
və qurtuluş uğrunda
apardığı mübarizənin
şanlı və şərəfli
səhifələrindən
biri kimi qiymətləndirən
G. Baxşəliyeva
əlavə
etdi ki, bu hərəkatın
bütün
çalarlarını tədqiq
edib öyrənmək
və bunları sonrakı
nəsillərə
çatdırmaq bizim
vətəndaşlıq
borcumuz və vəzifəmizdir:
“Mən güman
edirəm ki, institutun
İran və Cənubi
Azərbaycan şöbələrində
çalışanlar Xiyabani irsini və
onun adı ilə
bağlı hərəkatı
yeni şəraitdə daha
ətraflı
və dərindən
öyrənməyə
çalışacaqlar.”
Şərqşünaslıq
İnstitutunun aparıcı
elmi işçisi
Əkrəm
Rəhimli “Şeyx
Məhəmməd
Xiyabani hərəkatı
və onun Cənubi Azərbaycanın
azadlıq hərəkatında
yeri” mövzusunda məruzə etdi.
Tarixə “Xiyabani hərəkatı” adı ilə daxil olan
Güney Azərbaycandakı xalq hərəkatının
başçısı - Azərbaycan xalqının ruhani,
inqilabçı-demokrat oğlu Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin fəaliyyətindən söz açan Ə.Rəhimli
onun həyat və mübarizə yolunu 3 dövrə
ayırdı : 1879-1905-ci illəri əhatə
edən uşaqlıq və gənclik illəri; Məşrutə
inqilabı və məşrutəçi rəhbərlərin
Xiyabaninin həyatında və mübarizəsində yeni bir mərhələ
açdığı 1905-1911-ci illər; Məşrutə
hərəkatının yatırılması, Səttarxana və
onun silahdaşlarına qarşı təqiblərin
başlanması, ölkədə cəza
maşınının işə düşməsinin minlərlə
azadlıq mücahidi kimi Ş.M.Xiyabanini də mühacirətə
və gizli fəaliyyətə keçməyə məcbur
etdiyi dövr - 1911-1920-ci illər.
Xiyabaninin mübarizə
əzmini xarakterizə edən
natiq bildirdi ki, o
ölkənin mənafeyinə
düşmən
mövqelərini
cəsarətlə
ifşa edib:
“O, ruhani bir
şeyx olaraq mübarizə
meydanına atılır, inqilab
əsgəri
kimi ələ silah
alıb məşrutəçilərin
səngərində
vuruşur, alovlu
nitqləri ilə
inqilab mücahidlərini
qələbəyə
ruhlandırmaqda tarixi
xidmət göstərirdi.
O, Səttarxanın qəhrəmanlığına, dönməzliyinə
və kütləni mübarizəyə qaldırmaq
bacarığına böyük qiymət verib. Xalq
tərəfindən Təbriz Əncüməninə, sonra isə,
İran Şura Məclisinə vəkil seçilən Xiyabani
məntiqi və alovlu nitqləri ilə şahlıq rejimini,
ona xidmət göstərən irticaçı qüvvələrin
yaramazlıqlarını, ölkənin mənafeyinə
düşmən mövqelərini
xitabət kürsülərindən cəsarətlə
ifşa edib”.
“Ucdantutma qırğınlar,
soyğunlar, zülm
və işgəncələr
Azərbaycandakı istiqlaliyyət
hərəkatını
və azadlıq
tələblərini
məhv edə
bilməyəcəkdir”
deyən Xiyabaninin və silahdaşlarının
Vətən
torpağına səpdikləri
azadlıq toxumlarının
çürüyüb məhv olmadığını
deyən Ə.Rəhimli
zaman-zaman bu
toxumların cücərib
milləti azadlığın
işıqlı sabahına
doğru mübarizəyə
ruhlandırdığını
söyləyərək,
Ş.M.Xiyabaninin son
çıxışlarının
birində dediyi fikri
xatırlatdı: “Haqqa
xidmət etmək
istəyən
bir qüvvə
daha güclü
düşmənlərin
müqabilində məğlub
olsa belə, o
yenə bir gün
dirçəlməyə
və ölməz
səsini qulaqlara
çatdırmağa
müvəffəq
olacaqdır. Ey ölməz Azərbaycan,
başını uca tut, yaşa və əbədi var ol!”
İnstitutun
aparıcı elmi işçisi, tarix elmləri doktoru Solmaz Rüstəmova “Xiyabani hərəkatı və Komintern”
mövzulu məruzə ilə
çıxış etdi. Komunist
internasionalının Cənubi Azərbaycanda Xiyabaninin
başçılıq etdiyi milli azadlıq hərəkatına
münasibətindən söz açan məruzəçi
Kominternin bu hərəkatı görmədiyini, daha çox
ruslarla əməkdaşlıq edən Mirzə Kiçik Xana diqqət
yetirdiyini söylədi. Xiyabani də heç bir kömək
istəmədən özünü müstəqil aparsa da,
bunun da sonu faciə ilə qurtarır.
İnstitutun əməkdaşı
Sübhan Talıblı “Xiyabani hərəkatı
Azərbaycan tarixşünaslığında”
mövzusunda məruzə
etdi. Məruzəçi
çıxışında bu mövzuda yazılan, səhifələrində
Xiyabani hərərkatına geniş yer ayrılan elmi
kitablardan, məqalələrdən söz aşdı.
S.Talıblı məşhur jurnalist, inqilabçı demokrat
Qulam Məmmədlinin “Xiyabani (Azərbaycan xalqının milli
azadlıq mübarizəsi)”, tarix elmləri
doktoru Şövkət Tağıyevanın “1920-ci il Təbriz
üsyanı” və rus dilində çap olunmuş “İran
Azərbaycanında milli azadlıq hərəkatı”, filologiya elmləri doktoru Vüqar Əhmədin
“Şeyx Məhəmməd Xiyabaninin həyatı, mühiti və
ədəbi fəaliyyəti” kitabları haqında daha
geniş söz açdı.
Konfransda eləcə
də AMEA
Nizami adına
Ədəbiyyat
İnstitutunun əməkdaşı,
filologiya elmləri
doktoru İslam Qəriblinin
“Ş.M.Xiyabani hərəkatı
və Güney
Azərbaycandakı ədəbi
mühit”, Şərqşünaslıq
İnstitutunun əməkdaşı
Cəmalə Mirzəyevanın
məruzəsi “Təcədüd” qəzeti
Xiyabani hərəkatının
ideoloji silahı kimi”,
AMEA Nizami adına
Ədəbiyyat
İnstitutunun əməkdaşı
Vüqar Əhmədin
isə Xiyabaninin dini-fəlsəfi
görüşləri” adlı məruzləri
də dinlənildi.Tədbirdə
həmçinin
iştirakçılara
Şeyx Məhəmməd
Xiyabani ilə bağlı
kitabların sərgisi
də təqdim
olundu.
G.BÜNYADZADƏ
Paritet.- 2010.- 10-11 iyun.-
S. 6.