Muzeylər
xalqımıza qarşı terror və soyqırımların
xatirəsini yaşadan məkan
kimi
Milli Azərbaycan
Tarixi Muzeyində azərbaycanlıların kütləvi
qırğını üçün
istifadə olunan top nümayiş olunur
1990-cı
illərin əvvəllərində Azərbaycana
qarşı əsassız
ərazi iddiaları irəli sürüb, ölkəmizin ərazisinin
20 faizi hərbi təcavüz yolu ilə işğal edilib. Ermənistan hərbi birləşmələri
milli mədəniyyət
abidələrimizi qəddarcasına
uçurub dağıdıblar.
Eyni zamanda erməni təcavüzkarlarının qarət
etdikləri, ölkəmizin
qədim, orta və müasir tarixi ilə bağlı eksponatların toplandığı
və qorunub saxlandığı
muzeylərdə Azərbaycan
xalqının tarixi və mədəniyyəti
ilə bağlı qiymətli əşyalar, rəsm və heykəltəraşlıq əsərləri,
dünya şöhrətli
Azərbaycan xalçaları,
xalça məmulatları,
Azərbaycanın görkəmli
şəxsiyyətlərinin xatirə əşyaları,
digər qiymətli materiallar olub.
Bizdə ölkəmizdə
fəaliyyət göstərən
bir neçə muzeylərdə, işğal
olunmuş bölgələrimizə
aid olan stendlər haqqında məlumat əldə etdik, eyni zamanda erməni
təcavüzünə məruz
qalmış rayonlarımızın muzeylərinin Bakıdakı nümayəndələri
ilə əlaqə saxlayıb bir sıra məsələləri
öyrəndik. İlk
olaraq əlaqə saxladığımız 90 illik
uzun bir tarixi yol keçən
Azərbaycan tarixinin müxtəlif dövrlərini
özündə əks
etdirən eksponatların,
tarixi sənədlərin
və s. qorunub saxlandığı AMEA Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyinin (MATM) elmi katibi Fərhad
Cabbarov qeyd etdi ki, bu tarixi hadisələrlə
bağlı çalışdığı
muzeydə xüsusi bir bölmə var: ”Muzeyimizdə hər iki dövrün,
yəni həm
1905-06-cı illərin, həm də 1918-ci ilin mart soyqırımı bölmələri
var. Bu tarixi hadisələri özündə
əks etdirən eksponatlar, tarixi sənədlər biz də ayrıca bölmələrdə nümayiş
olunur. Yeni yaradılmış ekspozisiyada bu mövzuya xüsusi diqqət veririk. Bu soyqırım bölmələrində
müxtəlif sənədlər,
şəkillər, eyni
zamanda real eksponatlarda
var. Məsələn, erməni
Xatisovun zavodunda istehsal olunan top bu bölmədə nümayiş olunur. Məhz bu topla azərbaycanlılar
yaşayan məhəllələri
güllə - boran ediblər.
Sonra orda Şamuyanın məktubları
var, tüfənglər,
başqa çoxlu sayda müxtəlif
adda başqa silahlar və şəkillər(Şəmkir
hadisələri ilə
bağlı, dağıdılmış
Bakı, Zəngəzur,
İrəvan və
s.)”.
F.Cabbarovun sözlərinə
görə, hər zaman xarici qonaqlara
AMTM -nin bələdçiləri
bu bölmələr haqqında xüsusi olaraq geniş və ətraflı məlumat verirlər:”Muzeyin
yeni
2010-2015-ci illəri əhatə
edən fəaliyyət
proqramı tərtib olunub. Bu proqramda xaricdə
azərbaycanlılara qarşı
soyqırım, etnik təmizləmə
siyasətini əks
etdirən materiallardan ibarət həm sərgilərin
keçirilməsi və
həm də elmi nəşrlərin işıq üzü görməsi nəzərdə
tutulub.
Bundan
başqa keçiriləcək
“Azərbaycanın qədim
mədəniyyət ocağı-
Qarabağ” adlı sərgimizdə qədim dövrdən, arxeologiyadan
başlayan Azıx, Tağlar mağarası və gəlib çıxacaq Qarabağın
etnoqrafiyasına geyimlər,
əşyalar və sözsüz ki, bu sərgi başa
çatacaq Qarabağ
müharibəsiylə. Sözügedən sərgidə Xocalı soyqırımı, Qarabağın
mədəniyyəti, muğam,
musiqi alətləri nümayiş olunacaq.
Ümumiyyətlə, bu
sərginin keçirilən
tədbirlər içərisində
xüsusi əhəmiyyəti
var. Çünki, Qarabağ sərgisi bir növ təbliğat
xarakterlidir. Biz Qarabağ sərgisini elə keçirəcəyik
ki, nəinki həmvətənlilərimiz üçün,
eyni zamanda xaricilər üçün
də maraqlı olsun. Bu sərgi
digər sərgilər
arasında ən uzunmüddətli olacaq ki, muzeyə gələn turistlərin
“İstiqlal” Muzeyinin elmi ekspozisiya şöbəsinin
müdiri Şərafət Məmmədova
“Paritet”in əməkdaşı
ilə söhbətində
xatırlatdı ki,
ki, İstiqlal Muzeyi Muzey Mərkəzinin 3-cü mərtəbəsində
yerləşir və
6 zaldan ibarətdir. Ş.Məmmədova qeyd etdi ki, I zalda
Azərbaycanda ən qədim zamanlardan başlayaraq XIX əsrin sonlarına qədər olan milli-azadlıq hərəkatının tarixi
ilə
Şöbə müdiri
bildir di ki,
II zalda isə ölkə tarixindəki qısa, lakin öz mahiyyətinə
görə çox zəngin olan bir dövrü XIX əsrin sonu- XX əsrin əvvəlləri
əks etdirilib: ”Bu mədəniyyət və
elmin, neft sənayesinin inkişafı
və bunun da nəticəsi kimi Z. Tağıyev,
Ş. Əsədullayev və
A. Nağıyev və
başqa xeyriyyəçilər
tərəfindən maliyyələşdirilən
yeni binaların, məktəblərin, teatrların
və xəstəxanaların
tikilməsi dövrü
idi. Bu zalda həm də XX əsrin birinci yarısında Azərbaycanı
titrətmiş gur hadisələrlə də
Onu da qeyd edim ki,
bu gün işğal altında
olan Cəbrayıl və Füzuli rayonlarının
tarix diyarşünaslıq
muzeylərinə aid olan
eksponatlar Dövlət
İstiqlal Muzeyinin Fondunda saxlanılır. Bu
bölgələrə məxsus
olan eksponatlardan danışan Şərafət xanım
ilk olaraq qeyd etdi ki, torpaqlarımızın
20 faizi ermənilər
tərəfindən işğal
olunub 1 milyondan artıq soydaşımız
yurd-yuvasından qovulub
qaçqın vəziyyətində
yaşayırlar:” İşğal
olunmuş ərazilərdə
digər mədəniyyət
abidələri ilə
yanaşı, qalan 22 muzey öz binalarından,
kolleksiyalarından, sərgi
avadanlıqlarından məhrum
olmuşdular. Yalnız Cəbrayıl
və Füzuli rayonun da olan
iki muzey öz eksponatlarını xilas edə biliblər. Və
1993-cü ildən başlayaraq
sözügedən rayonlara
aid olan eksponatlar bizim İstiqlal Muzeyində nümayiş olunur.
Cəbrayıl Tarix
Diyarşünaslıq Muzeyindən
17 min eksponat bizim
muzeydə saxlanılır,
Füzuli Tarix Diyarşünaslıq Muzeyinə məxsus olan 6 mindən çox eksponat muzeyin fondunda saxlanılır. Bizim muzeydə keçirilən
sərgilərdə sözügedən
muzeylərə məxsus
olan eksponatlar nümayiş olunur. Ancaq bəzi hallarda da bu muzeylərin
əməkdaşları eksponatlarını
müvəqqəti olaraq
fondumuzdan götürür,
başqa yerlərdə
keçirilən sərgilərdə
nümayiş olunur və sonra fondumuza
verirlər. Bu gün istiqlal Muzeyinin ekspozisiya zalında Cəbrayıl və Füzuli rayonları üçün
stend ayrılıb və orda azda
olsa bu rayonlara
məxsus olan eksponatlar nümayiş olunur. İşğal
olunmuş ərazilərə
məxsus olan eksponatlar İstiqlal Muzeyində müvəqqəti
saxlanılır, torpaqlarımız
azad olanda sonra eksponatlar da öz vətənlərinə qayıdacaq”.
Muzey Sərvətləri və
Xatirə Əşyalarının Elmi Bərpa Mərkəzinin direktoru Zərifə Məlikova
ilk olaraq qeyd etdi ki, bərpaçılar bərpaya ehtiyacı olan bütün əşyalarla
elmi-praktiki təmasda xüsusilə diqqətli olublar: ”Bizim mərkəzdə dövlətimizin
və xalqımızın öz istedadlı oğul və qızlarının şərəfinə
yaratdığı, onların
xatirəsini yaşadan
muzeylərdə
saxlanan neçə-neçə fotoşəkil,
sənət əsəri
bərpa olunub, öz əvvəlki görkəmini alıb. Üzeyir Hacıbəyliyə məxsus
olan geyimlər, əlyazmalar, məişət
və digər müxtəlif əşyalar,
bəstəkarın anası
Şirinbəyim xanımın bir vaxtlar geydiyi geyimlər- arxalıq, kürdü, tuman və s. bu qəbildəndir.
Yeri gəlmişkən
qeyd edim ki, bərpaçılar həmişə mütəxəssislər
hər dəfə bərpaçılıq
işindən
söz açanda
öncə haqlı olaraq Şirinbəyim xanımın arxalığının
bərpası üzərindəki işin adını çəkirlər. Bərpaçı
(bərpaçı- rəssam
Bəsti Əliyeva) arxalığın süzülmüş
tirmə hissəsinə,
didilmiş xəzinə
diqqət yetirməklə
sanki milli musiqimizin
bayraqdarı olan Üzeyir bəyi yetişdirən, ona qayğı göstərən bir mehriban ananı göz önünə gətirib”.
Günay ƏSƏDOVA
Paritet.- 2010.- 12-16 iyun.- S. 11.