Xilaskar
Ta qədim zamanlardan bəri ana və nənələrimizin
saxlanc yeri bəzəkli sandıqlar olub. Mənim nənəm
Güllünün də ən etibarlı saxlanc yeri gəlinlik
sandığı idi. O da başqaları kimi, gəlinlik
paltarlarını, daş-qaşlarını, iynə və
sapını, habelə ən qiymətli əşyalarını
sandıqda saxlayardı. Sandığın ağzına
qıfıl vurub açarını da boynundan asardı.
Sandıqların açılması uşaqların sevincinə
səbəb olardı. Ona görə ki, sandıqlar
açılanda orada olan bəzəkli kağıza
bükülmüş konfet, kişmiş və xurmadan biz
uşaqlara da pay düşərdi. Təxminən altı
yaşım olanda Güllü nənəm
sandığının ağzını açanda
gözüm oradakı qanavuz parçadan olan
düyünçəyə sataşdı. Özümdən
asılı olmayaraq, nənəmdən icazəsiz həmin
düyünçəni götürüb açdım.
Oradakı kişi kəmərini götürüb belimə
bağlamaq istəyəndə nənəm əsəbi halda kəməri
əlimdən alaraq gözlərindən qanlı yaş
axıtmağa başladı.Yaranmış vəziyyətdən
çox narahat olduğum üçün ağlaya-ağlaya dərdi
mənə məlum olmayan nənəmdən uzaqlaşdım.
Nənəmlə mənim aramda bir anın içində
baş verən narahatçılığın səbəbini
öyrənməyə dəfələrlə cəhd etsəm
də, buna cürətim çatmadı.
Günlərin birində gördüm ki, nənəm əllərini
çənəsinə dayaq verərək dərdli -qəmli
baxışları ilə sanki keçmişinə
boylanır. Ona yaxınlaşıb, ötən əhvalatın
səbəbini soruşdum. Nənəm: “O kəmər
bacım oğlu Allahverdinindir. Allahverdi 1918-ci ildə erməni
-müsəlman müharibəsində yoxa çıxıb, nə
öldüyündən, nə də qaldığından xəbər
vardır”, - deyərək dərindən ah çəkdi və
qəmli gözlərinin yaşını silə-silə, kədərli-kədərli
və ümidverici nəzərlərlə qarşımda sirli tarix kimi canlandı.
Gözləyirdik ki, İkinci Dünya müharibəsindən
sonra vəziyyətimiz yaxşı olacaq və
ağrılı-acılı günlər canımızdan
çıxacaqdır, lakin 1418 günlük müharibənin
həyatımıza vurduğu yaralar hələ
sağalmamış ata-baba
yurdumuzdan didərgin düşmək qismətimiz oldu.
Müharibə veteranı olan əmim İsmayılın
canlı şahidi olduğu 1918-20-ci illərdə erməni-müsəlman
savaşında bibim Çiçək Vedidə, babam Vəli
isə yüzlərlə başqaları kimi aldığı
ağır yaradan Naxçıvanın Əliyabad kəndində
dünyasını dəyişərək orada torpağa
tapşırılmışdır. Həmin vaxtdan 92 il
keçməsinə baxmayaraq, bibimin və babamın
ruhları məni uyuduqları torpağı ziyarət etməyə səsləyirdi. Vedi düşmən
tapdağı altında olduğuna görə mən ermənilər
tərəfindən blokadada olan Naxçıvana getmək qərarına
gəldim.
2006-cı ilin noyabrında dünyasını vaxtsız
dəyişmiş qardaşım Vəlinin İmişli
rayonunun Göbəktala kənd qəbiristanlığındakı
məzarından torpaq götürüb Əliyabad kəndinə
getmək üçün təyyarə ilə
Naxçıvana uçdum. Orada babam Vəlinin uyuduğu Əliyabad
kənd qəbiristanlığında yasin oxudarkən Tahir
kişi ilə tanış oldum.
O, 1988-ci ildə Qərbi Azərbaycandakı ata-baba
yurdlarından qaçqın düşdüyünü həsrətlə
bəyan etməklə yanaşı,
bizim nəsli də yaxşı
tanıdığını xatırlatdı. Dedi ki, 1905-1918-ci
illərdən başlayaraq ermənilər Vedibasarı ələ
keçirməyə çalışırdılar. Nəhayət,
arxalandıqları dövlətlərin köməyi ilə hələlik
buna nail olmuşlar, ancaq belə qalmaz bu dünyanın
gedişi.
Ertəsi gün Tahir kişinin köməkliyi ilə
Şərur rayonunun Cərçiboğan kəndində xalam
Sara və onun övladlarını tapdım.
Şirin söhbətlər bir-birini əvəz etdikcə
şadyanalıq aşıb-daşır, sanki sifətlərə
nur çilənirdi. Sevincim göylərə yüksəldi.
Oxucum, bu sevincimi səninlə bölüşmək mənə
qismət oldu. Burada, xalamgildə öyrəndim ki,
1905-1918-1920-ci illərdə erməni-müsəlman
savaşları zamanı
torpaqlarımız, sərvətlərimiz, var-dövlətimiz
zəbt edilməklə yanaşı, adamlarımız, dəstə-dəstə
xarici ölkələrə aparılaraq onların milliyəti
dəyişdirilmiş, hansısa qaniçən millətə
aid edilmişdir. Şükürlər olsun ki, millətini, xalqını,
torpağını sevən
adamlar bu kimi qəddarlığın
qarşısını
vaxtında almışlar.
Gəlin birlikdə Türkiyənin İstanbul və
Bursa şəhərlərini gəzək, Allahverdi xalam
oğlunun qızlarını tapaq və filologiya elmləri
namizədi, dosent, əməkdar müəllim və fəxri təqaüdçü
Lətif Hüseynzadənin “Araz şahiddir” əsərini və
1997-ci ilin iyul ayında qardaş Türkiyədə nəşr
edilmiş “Tarix və mədəniyyət” jurnalını nəzərdən
keçirək. Hər iki nəşrdə və aparılan söhbətlərdə
1905-1920-ci illərdə ermənilərin və onların
xaricdəki və daxildəki havadarlarının yetim və
kimsəsiz uşaqları dəstə- dəstə
yığıb xarici dövlətlərə aparmalarından,
beləliklə, millətimizin genefonuna edilən qəddarlıqları göz
önünə gətirək. Bu və ya digər insani
xüsusiyyətlərdən uzaq olanlar Güllü nənələrin,
eləcə də xalqımızın köksünə
sağalmaz yaralar vurduqlarını yada salaq. Böyük
Atatürkün silahdaşı, Şərq cəbhəsinin
komandanı general Kazım Qarabəkir Paşanın
xalqımıza göstərdiyi qayğı və xidmətlər
tarixi cəhətdən çox əhəmiyyətli
olduğu qədər də unudulmazdır. Kazım Qarabəkir
Paşanın xalqımıza göstərdiyi xidmətlər
Türkiyə-Azərbaycan dostluğu, qardaşlığı
üçün ən gözəl və unudulmayan nümunədir.
Kazım Qarabəkir Məmmədəmin Paşa oğlu
1882-ci ildə İstanbulda doğulmuş, ilk mükəmməl
təhsilini İstanbulda Sultan Məhməd Fateh adına hərbi
Rüştiyyə məktəbində almış, türk
tarixini, ədəbiyyatını, dilini və dünya tarixini,
fransız dilini dərindən öyrənmişdir. Kazım
Qarabəkir istedadlı şair, rəssam, bəstəkar
olmaqla yanaşı, həm də yaxşı kaman
çalarmış. Bununla belə, o, rus, alman, ərəb və
başqa dillərin də kamil bilicisi olub, “Cocuqlar babası”
adına layiq görülüb. O, həm də şəfqətli
bir müəllim imiş. Onun “Öyüdlərim” əsəri
cocuqların təlim-tərbiyəsi üçün çox
qiymətlidir. Öyrəndik ki, türk millətinin azadlıq
hərəkatı tarixində Kazım Qarabəkir
Paşanın böyük xidmətləri vardır. Çox
hörmətli Paşa böyük sərkərdəlik
bacarığı və məharəti ilə Anadolunun bir
sıra bölgələrini və Qafqazda da çoxlu müsəlman kənd
və şəhərlərini, o cümlədən
Naxçıvanı, Təbrizi düşmən
işğalından azad etmişdir.
Kazım Qarabəkir Paşa bu və ya digər xidmətlərinə görə
türk dünyasında böyük şan-şöhrət
zirvəsinə yüksəlmişdir. Onun Naxçıvan və
onun ətrafındakı bölgələrdəki xidmətləri
də əvəzsiz, yaddaqalan və tarixlər boyu həmişəyaşardır.
Lətif müəllimin əsərində Naxçıvan
ziyalılarının istəyi və Kazım Qarabəkir
Paşanın təşəbbüsü ilə
Naxçıvan Araz-Türk cümhuriyyətinin təşkilindən
və o zaman Naxçıvanda yaşayan böyük
şairimiz Hüseyn Cavidlə Kazım Qarabəkir Paşa
arasındakı dostluq əlaqələrindən,
Naxçıvanın gələcək taleyi üçün
bu dostluq əlaqələrinin müsbət nəticələrindən
geniş şəkildə bəhs olunur. Burada bir sıra
maraqlı faktlar, hadisələr verilmişdir ki, bunlar
tarixşünaslarımız, Cavidşünaslarımız və
habelə türk generalı Kazım Qarabəkir Paşanın
həyat və döyüş fəaliyyətinin indiyə qədər
öyrənilməmiş cəhətlərini daha ətraflı
aydınlaşdırmaq baxımından həm türk, həm
də Azərbaycan oxucusu üçün olduqca əhəmiyyətlidir.
1828-ci ildə ilk dəfə ermənilər Azərbaycan
torpaqlarına, eləcə də Naxçıvana
köçürüləndə naxçıvanlılar
onlara kömək və yardım etmişlər. Bu
xeyirxahlığı unudan ermənilər 1918-ci ilin iyun
ayında Andronikin başçılığı ilə 15
minlik daşnak-quldur dəstəsi ilə Naxçıvan ərazisinə
soxulmuşdur. Onlar ilk olaraq Yayıcı kəndinin 700 evlik əhalisini
qılıncdan keçirərək Araza tökmüşlər.
Naxçıvanın belə ağır zamanlarında Mustafa
Kamal Paşanın göstərişi ilə, Ənvər
Paşa və Kazım Qarabəkir Paşanın
komandanlığı altında türk ordusu Naxçıvana
köməyə gəlmişdir. K.Q.Paşanın
komandanlığı altında türk ordusu və
Naxçıvan Araz-Türk Cümhuriyyətinin öz ordusu əks
hücuma keçərək daşnak-quldur dəstələrini
məğlub etmişdir. İrəvanın da təhlükə
altında olduğunu görən ermənilər
barışıq istəmişlər.
Beləliklə, Kazım Qarabəkir Paşanın
başçılığı ilə 1920-ci il fevralın 2-də
Gümrüdə Türkiyə ilə Ermənistan arasında
sülh müqaviləsi bağlanmışdır.
Gümrü müqaviləsini Mustafa Kamal Atatürk Yeni
Türkiyənin böyük hərbi-siyasi zəfəri kimi
yüksək qiymətləndirmiş və bu münasibətlə
nümayəndə heyətini təbrik etmişdir.
Naxçıvanın tarixi taleyi ilə bağlı olan
bu müqavilədə ilk dəfə olaraq
Naxçıvanın dövlətçilik statusu təsdiq və
təsbit edilmişdir. 1921-ci il 16 mart və 13 oktyabrda Moskvada
bağlanmış tarixi müqavilələrdə
Naxçıvanın muxtariyyətı ilə bağlı bir
sıra maddələr öz əksini tapmışdır.
Təsadüfi deyildir ki,
ulu öndər Heydər Əliyev Azərbaycan Prezidenti
kimi 1992-ci ildə Türkiyədə olarkən bu müqavilələr
haqqında Türkiyə dövlət
başçıları ilə apardığı
danışıqlarda bu sənədlərin
xalqımızın həyatındakı tarixi rolunu yüksək
qiymətləndirmiş və Türkiyə Cümhuriyyətinin
rəhbərləri ilə birlikdə 1921-ci ildə
imzalanmış mühüm beynəlxalq statusa malik Qars
müqaviləsinin yenidən protokollaşdırılması
ilə onun bügünkü siyasi mühitə
çıxarılmasını bir daha təmin etmişdir.
Bağladıqları müqavilələrə məhəl
qoymayan ermənilər Azərbaycana qarşı kin və ədavətlərini
indinin özündə də davam etdirməkdədirlər.
Ermənilər tədricən işğal qüvvələrinin
və erməni keşişinin köməyi ilə Osmanlı
dövlətinin hər yerində:İstanbulda, Çuxuroba və
Şərqi Anadoluda yetimxanalardakı müsəlman-türk
uşaqlarının özlərininki olduğunu iddia edərək,
onları alıb zorla
xristianlaşdırırdılar. Alınmış
uşaqları xarici ölkələrdəki, xüsusən
Amerikadakı yetimxanalarda yerləşdirir və onları
protestantlaşdırırdılar. Həmin yetimxanalarda erməni
və digər xristian uşaqlarına hər cür
qayğı göstərildiyi halda, müsəlman
uşaqlarına çox az diqqət yetirirdilər, belə
izah edirdilər ki, guya imkanları elə də əlverişli
deyildir.
Bu hadisələri müntəzəm izləyən Qarabəkir
Paşanın əmri ilə 1920-ci ildə Qars şəhəri
müftisi və tərəqqipərvər adamlardan təşkil
edilən bir heyətin iştirakı ilə şəhərdəki
amerikan missioner yetimxanasında olan və xristian adları ilə
qeyd edilmiş 200-ə qədər müsəlman-türk
uşaqları oradan qurtarılaraq Kazım Qarabəkir tərəfindən
açılmış türk yetimxanasına gətirilmişdir.
Paşa türk uşaqlarını sadəcə missonerlərin
əlindən xilas etməklə kifayətlənməmiş,
missoner məktəblərinə alternativ olan, eyni zamanda onlarca
oxuma-yazma, kino salonları olan
orta dərəcəli məktəblər
açmış və himayə etmişdir.
Qars yetimxanalarında 4000 nəfərin olduğu
düşünülərsə, Qarabəkir hikmətinin
böyüklüyü daha çox nəzərə
çarpar.
Qarabəkir Paşanın yaratdığı yetimxana və
məktəblərin məzunları arasında professor, doktor
Bəkir Sitki Baykal, professor, doktor Kazım Aras, əməkdar
generallar Rəşid Pasin və Zəki İlter, Eski Kars, millət
vəkili Abbüs Çetin və s. vardır.
Yuxarıda qeyd etdik ki, Paşanın səyi nəticəsində
4000 kimsəsiz və yetim uşaq Türkiyədə təhsil
almış, boya-başa çatdırılmışdır.
Onların arasında Qərbi Azərbaycanın Vedi rayonundakı Göl kəndindən
olan mənim xalam oğlu Allahverdi adlı bir oğlan
uşağı da vardı.
Paşa Allahverdiyə xüsusi qayğı göstərmiş,
onu sürücülük məktəbinə qoymuş,
sonralar özünün xidməti maşınına
sürücü götürmüş, hər cür
qayğısını çəkmişdir. Hazırda
Allahverdinin 26 övlad və nəvəsi vardır. Bu rəqəmə
istinad etsək, demək olar ki, Qarabəkir Paşa türk
dünyasına 104 min həyat bəxş etmişdir.
O illər çoxdan ötüb keçsə də,
Kazım Qarabəkir Paşanın şanlı həyatı və
onun türk dünyası qarşısındakı
qayğı və xidmətləri unudulmaz xatirə kimi
xalqın qəlbində daimi məskən salaraq
yaşamaqdadır.
O, Azərbaycan xalqı üçün də həmişə
əziz və unudulmaz olmaqla bugünkü işimizdə, əməlimizdə
bizimlədir. Məhz
buna görədir ki, 1999-cu ilin oktyabrında Naxçıvan
şəhərində Kazım Qarabəkir Paşa məscidinin
açılışı mərasimində iştirak edən
ulu öndərimiz Heydər Əliyev üzünü Qarabəkir
Paşanın mərasimdə iştirak edən qızı
Timsal xanıma tutaraq demişdir:
“Əziz bacım, Siz bizim üçün çox
qiymətlisiniz. Azərbaycan
xalqı üçün qiymətlisiniz,
naxçıvanlılar üçün qiymətlisiniz,
çünki Sizin qəhrəman atanız Azərbaycan
xalqı üçün, Naxçıvan üçün
çox böyük xidmətlər göstərib və
böyük irs qoyub gedibdir. Ona görə də mən təşəkkür
edirəm ki, Siz buradasınız. Sizi xüsusi salamlayır və
təşəkkürümü bildirirəm”.
Oxuculara onu da bildirmək istəyirəm ki, haqqında
danışdığım Allahverdinin iki qızı-Güldən
və Gülseren hazırda Türkiyənin Bursa şəhərində
yaşayır. Bacılar
onların ailəsinə göstərdiyi
yaxşılıqlara görə Qarabəkir Paşanı həmişə
minnətdarlıqla xatırlayırlar. Azərbaycana olan
sevgisini yaşatmaq üçün kiçik bacı Gülseren
iki oğlunu Azər və Baycan adlandırmaqla təskinlik
tapır.
Səməd
İSMAYILOV
Paritet.- 2010.- 26-30 iyun.- S. 12.