İnkaredilməz
həqiqət
İndi
Ermənistan adlandırılan torpaqlarda
soydaşlarımızın başlarına açılan
müsibətlər barədə erməni tarixçiləri
özləri belə utanmadan danışırlar
Artıq hər il martın 31-i Azərbaycan
türklərinin Soyqırımı Günü kimi qeyd edilir.
Şübhəsiz ki, Azərbaycan türklərinə
qarşı soyqırım təkcə martın 31-də
olmayıb. Amma həmin gün azərbaycan türklərinin
soyqırımı daha təkmil və kütləvi şəkildə
həyata keçirilib. Hələlik bəşər tarixi demək
olar ki, qaralamalardan ibarətdir. Demokratikləşən
dünyada da ədalət axtarmaq çox müşkül məsələyə
çevrilib. Əgər dünyanın gözü və
ürəyi varsa, onda azərbaycanlılara qarşı törədilmiş
bu qədər vəhşiliklərə niyə biganə
yanaşılır?
Ermənilər hələ 1905-ci ildə
Bakıda dəhşətli qırğınlar törədiblər.
Qafqazdakı bütün türkləri, o cümlədən
Tiflis, Borçalı, Axalkalakinin türk-müsəlman əhalisni
məhv edərək ancaq ermənilərdən ibarət Ermənistan
yaratmaq istəyirdilər. Azərbaycanlıların
soyqırımı 1918-ci ilin 17-21-də (30 mart - 1 aprel) daha dəhşətli
şəkildə həyata keçirildi. Təkcə Bakı,
Gəncə, Quba, Şamaxı, Lənkəran,
Göyçayla deyil, Güney Azərbaycanın Xoy, Urmiyə,
Səlmas kimi şəhərlərində də qanlı faciələr
törədilmişdi. Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Tarix və Etnoqrafiya İnstitutunun
şöbə müdiri, tanınmış tarixçi alim
İsrafil Məmmədovun soyqırımla bağlı fikirləri
isə daha düşündürücüdür: “Saymaq,
sadalamaqla qurtarmaq bilməyən bu qanlı faciələr, bu dəhşət
və vəhşətlərin qüssəli tablosunu, ancaq
daş qəlbli insanlar laqeydliklə seyr edə bilərlər.
Kədər, nisgil, həsrət, fəryad, nalə, inilti dolu
bu tabloda istisiz-tüstüsüz qalmış, odu-alovu yox
olmuş minlərlə ocaq var. Bu, yaşanmış,
yaddaşlara həkk olunmuş, inkaredilməz bir gerçəklikdir
ki, 19-cu yüzildə, 20-ci yüzilliyin əvvəlində və
sonunda da xalqımız sözün əsl mənasında soyqırıma
məruz qalıb. 2,5 milyon soydaşımız qətlə
yetirilib və ya öz ata-baba yurdundan didərgin
salınıb”.
Erməni müəlliflərinin
özlərinin etiraflarına görə, 20-ci yüzilliyin əvvəllərində
İrəvan quberniyasında 1301 kənd olub, bunun da 959-da azərbaycanlılar
yaşayıb. Yenə də ermənilər yazırlar ki,
orada 352 min (əslində 376 min) azərbaycanlı
yaşayırmış: “İndi gecə-gündüz
dünyanı “erməni soyqırımı” deyərək
ağlayıb zara gətirənlərdən soruşmaq gərəkdir
ki, hazırda həmin o 959 kənddə kimlər
yaşayır? Bütün sualların bir cavabı var: Ermənistan
türksüz qalıb. Onillərlə davam edən
soyqırımlarla kifayətlənməyən ermənilər
Zəngilandan, Kəlbəcərdən Xankəndinədək
göz işlədikcə uzanıb gedən böyük bir ərazini
də müsəlmansız qoydular. Xocalı faciəsi türkə
qarşı ən böyük soyqırım deyilmi? Bu
böyük faciələrin acı-ağrısını
duymağımız, hiss etməyimiz,
düşünüb-daşınmağımız gərəkdir
ki, torpaqlarımız yağı tapdağında qalmasın.
Gərək heç kəs başımıza gələn bu
müsibətlərin yanından saymazyana, bəzən də
dodaq büzüb gülə-gülə keçməsin”.
1918-ci ildə Bakıda
baş verən mart qırğınlarının səbəbləri
haqqında müxtəlif fikirlər olsa da, burada əsas məqsəd
azərbaycanlıların, konkret desək türklərin
varlığına, ümumiyyətlə, son qoymaq olub. Həmin
vaxt Stepan Şaumyana ermənilərin siyasi və milli təşkilatları
ilə birlikdə hərəkət etmək üçün
Lenin tərəfindən geniş səlahiyyətlər
verilmişdi. Bu vaxt İran cəbhəsindən dönərək
Bakıda yerləşmiş xeyli rus əsgərini
bolşeviklər aldadaraq maddi cəhətdən həvəsləndirməklə
öz vətənlərinə getməkdən çəkindirdilər.
Rəislərinin erməni olması bolşevikləri erməni
“Daşnak” partiyası ilə birləşməyə yönəldirdi.
Bakıda bir neçə erməni alayı da vardı.
Bakı Sovetini ələ keçirib burada kommunist hökuməti
yaratmaq üçün Bolşevik Partiyasının Qafqaz
Komitəsi “Daşnak” partiyası ilə siyasi və hərbi
ittifaq yaratmağa müvəffəq olmuşdu. İndi
artıq Azərbaycan türklərinə qarşı təcavüzkar
yürüşə keçməkdən ötrü bir bəhanə
lazım idi. Bu dövrdə Azərbaycan türkləri Rusiya
imperiyası tərkibində illərlə hərbi xidmətə
çağırılmamaları səbəbindən çox
zəif idilər. Belə bir şəraitdə Şaumyan bəhanə
tapır. Tiflisdən Bakıya göndərilən Azərbaycan
türklərinin əsgəri heyəti həbsə
alınır. İkinci hadisə isə belə baş verir: Lənkəranda
təşəkkül tapmaqda olan Azərbaycan türklərindən
ibarət milli ordunun bir dəstəsi vəfat etmiş
yoldaşlarının cənazələrini Bakıya gətirib
dəfn edirlər. Geriyə dönərkən bolşevik əsgərləri
onları mühasirəyə alır, tərksilah
olunmalarını tələb edirlər. Rədd cavabı
aldıqda atışma başlanır.
Kütləvi
qırğın salmaq üçün çoxdan bəhanə
gözləyən ermənilər fürsəti itirmirlər.
Bakının türklər yaşayan məhəllələrini
top atəşinə tuturlar. Azərbaycan 3
gün ərzində dəhşətli qətliama məruz
qaldılar. Hadisələri obyektiv araşdırmaq məqsədilə
Rusiya dövləti tərəfindən yaradılmış
komissiyanın üzvü, dini mənsubiyyət
baxımından xristian olan Kulqe adlı birinin tərtib etdiyi
protokolda türklərin məruz qaldığı dəhşətli
səhnələrin təsviri tük ürpədir: “Ermənilər
müsəlman əhalisinin sakin olduğu məhəllələrə
girərək insanları vəhşicəsinə
öldürüb, qılıncla parçalayıb,
süngülərlə dəlik-deşik ediblər, evlərə
od vurub yandırıblar, uşaqları diri-diri tonqalda
yandırıblar. Hətta 3-4 günlük südəmər
uşaqları süngülərə taxıblar. Küçələr
müsəlmannın meyitləri ilə dolu idi. Bu cəsədlərin
qulaqları, burunları qoparılmış, qarınları
yırtılmış, əzələləri kəsilmişdi.
Ermənilər öldürmədikləri qadınların
saçlarını bir-birinə bağlayaraq lüt halda
tüfəng qundaqları ilə yaralayıblar. Onlar kimsəyə
rəhm etmirdilər. Məsələn, Əlizadə Hacı Əmirin
evində 80 yaşlı anasını, 60-70 yaşlı digər
qadınları öldürmüş, 25 yaşlı təzə
gəlini diri-diri divara hörmüşdülər. Belə vəziyyət
ən rəhmsiz insanı belə, dəhşətə gətirən
cinayət əməlləri idi”. Kulqe divara söykədilmiş
uşaq meyitlərinin itlər tərəfindən necə gəmirildiyini
təsvir edən şəkillər də çəkib.
Üç gün ərzində
davam edən qətliam nəticəsində 15 min müsəlman
vəhşicəsinə öldürülmüşdü. Məşhur
“İsmailiyyə”nin binası, “Açıq söz”, “Kaspi” mətbəələri
yandırılmışdı. Bakının ən
böyük dini məbədgahı olan Cümə məscidi
toplarla dəlik-deşik edilmişdi. Şamaxıda müsəlmanların
yaşadığı məhəllələrdə daş
daş üstündə qalmamışdı. 1918-ci ilin
martında ermənilərin törətdiyi faciə nəticəsində
qırx mindən çox əhalisi olan Şamaxıda minlərlə
Azərbaycan türkü öldürülmüş,
bütün binalar dağıdılıb məhv edilmişdi.
Şəhərdən gecə ikən qaçıb qıraqda
gecələyənlərin çoxu
öldürülmüşdü. Canlarını
qurtaranların əksəriyyəti aclıqdan və soyuqdan məhv
olmuşdu. Ermənilər bu zaman eyni ssenari əsasında
Güney Azərbaycanın Urmiya, Xoy, Təbriz, Səlmas şəhərlərində
də türklərə qarşı soyqırımı törətdilər.
O zaman 150 min əhalisi olan Urmiyada bir gecədə 1500
türkü öldürüblər. Osmanlı ordusu Urmiyaya gələnə
qədər artıq öldürülən türklərin
sayı 10 min nəfəri ötmüşdü. Ermənilər
türklərin evlərini talan etmək üçün
arvadlarını da özləri ilə gətirmişdilər.
1918-ci il mayın 28-də Ermənistan Respublikası təşkil
olunduqdan sonra Andronik 5 min nəfərlik silahlı erməni ilə
Xoy şəhərinə hücuma hazırlaşırdı.
Bu zaman Xoyda xəbər yayılır ki, ermənilər Ərzincan
və Trabzonda türklərin ətindən qovurma və qiymə
bişirib özlərinə yedirdib, qadınların namusuna təcavüz
ediblər. Xoy sakinləri şəhərin mühasirədə
qalmasına baxmayaraq qəhrəmanlıq göstəriblər.
Bu zaman Osmanlı ordusunun gəlməsi xəbərini eşidən
xoylular ürəkləniblər. Andronik geri çəkilməyə
məcbur olub. Onların bu qələbəsi ermənilərin
Urmiyadakı hərbi planına sarsıdıcı zərbə
endirib.
Ermənilərin tarixən
əzəli türk məskəni olan, indi Ermənistan
adlandırılan torpaqlarda soydaşlarımızın
başlarına açdıqları müsibətlər barədə
erməni tarixçiləri özləri belə utanmadan, həyəsızcasına
danışırlar. Erməni tarixçisi A.Lalayan yazır:
“Daşnak dəstələri türk qadınlarının və
uşaqlarının, qocaların və xəstələrin
qarşısında maksimum cəsarət nümayiş
etdirirdilər. Daşnak dəstələrinin tutduqları
türk kəndləri canlı insanlardan təmizlənib, eybəcər
hala salınmış qurbanları ilə birlikdə
xarabalığa çevrilib”. Daşnak Vahram öz
“qoçaqlığı” haqqında belə
danışır: “Mən Basarkeçərdə heç nəyi
nəzərə almadan türk əhalisini qırdım. Lakin
bəzən gülləyə heyfim gəlirdi. Bu itlərə
qarşı ən yaxşı üsul odur ki,
döyüşdən sonra salamat qalanların
hamısını su quyusuna doldurub üstünə
ağır daşlar tökəsən. Belə də etdim:
bütün kişiləri, qadınları, uşaqları
quyuya doldurub üstünə ağır daşlar
tökdüm”.
A.Lalayanın daha bir
etirafı: “Ermənistanda daşnak hökuməti
özünün 30 aylıq hakimiyyəti dövründə
(may 1918 - noyabr 1920) azərbaycanlı əhalinin 60 faizini
qırıb”. 1917-ci ilin
dekabrından 1918-ci ilin avqustuna qədər təkcə Sisyan
rayonunun 15 kəndində 625 nəfər qətlə yetirilib.
Bayazid, Eçmiədzin, İrəvan qəzalarında qarət
olunmuş, doğma yurdunu tərk etmiş
soydaşlarımızın sayı 200 min nəfərə
yaxındır. Zəngəzur qəzasında 115 müsəlman
kəndi dağıdılmış, həmin kəndlərdə
yaşayan 3257 kişi, 2276 qadın və 2196 uşaq
öldürülmüşdü. İrəvan
quberniyasında 1918-ci ilin martınadək 199 kənd
dağıdılmış, 135 min nəfərlik əhalinin
bir qismi qılıncdan keçirilmiş, bir qismi isə
çətinliklə də olsa qaçaraq dəhşətli
vəhşilikdən canını qurtara bilmişdi. 1919-cu ilin
9 ayı ərzində Eçmiədzin və Sürməli qəzalarında
96 kənd, İrəvan qəzasında isə bütün kəndlər
yerlə yeksan edilmişdi.
Soyqırım
insanlığa qarşı insanlar tərəfindən törədilən
cinayət, müəyyən bir etnik qrupun, tayfa və qəbilənin,
xalqın kökünün kəsilməsi, məskunlaşdığı
məkandan sıxışdırılıb
çıxarılmasıdır.
F.HÜSEYNZADƏ
Paritet.-
2010.-30-31 mart.- S. 7.