Ermənilərin mənəvi varislik layihəsi,

 

Yoxsa erməni katalikosunun növbəti hiyləsi?

 

Bu günlərdə Bakıya rəsmi səfərə gəlmiş erməni katalikosunun  Şuşa şəhərindəki məscidlərinin birinin  təmir ediləcəyi fikirini irəli sürdüyü barədə mətbuatda açıqlamalar getdi. Lakin indiki Ermənistan Dağlıq Qarabağ ərazilərində Azərbaycanın Milli Mədəniyyətini tamamilə inkar edən digər erməni siyasətçiləri alimləri kimi erməni katalikosu da öz çıxışında  «Şuşada azərbaycanlıla məxsus abidə ya məscid» ifadəsini işlətmədi.

Azərbaycanın İşğal Olunmuş Ərazilərinin Tarix Mədəniyyət Abidələrini  Müdafiə Təşkilatı ictimai birliyinin sədri Faiq İsmayılov diqqəti ona yönəldir ki,  hazırda Ermənistanda salamat qalmış Azərbaycanın mədəni dəyərlərinin bir çox nadir nümunələri ermənilər tərəfindən fars (İran)  abidələri kimi təbliğ edilir. Cənubi Qafqazda azərbaycanın tarixini tamamilə inka edən ermənilər Şuşa şəhərində fars (İran) abidəsi kimi təbliğ etdikləri Kərbəlayi Səfixanın memarı olduğu Aşağı Gövhərağa, Yuxarı Gövhərağa Saatlı məscidləri, Şuşa şəhərindəki 17 digər məhəllə məscidlərindən fərqli olaraq yarımuçuq vəziyyətdə öz formalarını hələlik qoruyub saxlayırlar.

    F.İsmayılovParitet”ə verdiyi açıqlamada qeyd edir ki, Şuşa şəhərindəki abidələnin tarixi yerlərin bərpası məsələsi isə yenilik deyil, bu məsələ hələ ermənilərin 2000-ci ildə qəbul İrəvanda etdikləri Şuşaya Mədəni Varislik Konsepsiyasının tərkib hissəsidir:” Ermənistan hökuməti «Daşnaksütun» partiyası Şuşa şəhərini ermənilərin birinci Qarabağ müharibəsindəki qələbələrinin ən böyük simvolu hesab edirlər. Onlar müxtəlif şəhərlərdə Şuşanın xatirəsinə abidələr ucaldır, kitablar, albamlar nəşr edirərək hər il Şuşanın təbliğinə 100 min dollardan çox pul xərcləyirlər. Məhz bu səbəbə görə xaricdəki erməni lobbilərinin Ermənistan Hökumətinin maliyəsi hesabına Şuşa şəhərinin yenidən qurulması bərpası dünya erməniləri üçün həlli vacib olan ümummilli bir məsələyə çevrilib”.

     Onun sözlərinə görə,  Şuşa şəhərinin bərpası ideyasını gerçəkləşdirmək təbliğat işlərini genişləndirmək üçün 2000-ci ildə İrəvan şəhərində «Shousi» Mədəniyyət Fondu «Shousi» nəşriyyat evi yaradıldı. Fondun yaradılmasında məqsəd Şuşa şəhərinin mədəni irsinin tədqiq edilməsi, şəhərə yaxın ərazilərin inkişaf etdirilməsi üçün müxtəlif proqramların həyata keçirilməsi, «arxiv sənədlərinin» tədqiqi təbliği nəzərdə tutulur. Fond yaradıldıqdan dərhal sonra özünün Şuşa şəhərini dünya ermənilərinin Dini Mədəniyyət  mərkəzləri kimi inkişaf etdirilməsi layihəsini irəli sürdü. Belə ki, bu layihə çərçivəsində təmir bərpa quruculuq işlərinin həyata keçirilməsi 5 mərhələdə həyata keçirilməsini nəzərdə tuturlar.

1-ci mərhələdə yeni turist mehmanxanalarının tikintisi, Qala divarlarının, Xan sarayının, Xan qızının iqamətgahının, qədim hamamın bərpası eyni zamanda bu abidələrin bərpasından sonra bu abidələrin içərisində ətrafında bütün zəruri rahatlıqlarla təmin edilməli, maraqlı əyləncələrin təşkili  turistlərin Şuşaya cəlb edilməsində müstəsna rol oynamalıdır. Adsız Qala divarları üzərinə isə «Jraberd divarı» adlı lövhələr yapışdırılmalıdır.

2-ci mərhələdə, O.Tarkanyan adına Mədəniyyət Mərkəzinin yaradılması, karvansara, bazar bir neçə yaşayış evini təmir eimək, XİX əsrdə inşa edilmiş Şuşa bilik cəmiyyətinin binasını Eren Tarumyanın evi adlandıraraq burada bütün Ermənistanın «Artsaxkertin» patriarxının konfranslarının digər tədbirlərin keçirilməsini təmin edilməsi nəzərdə tutulur.

3-cü mərhələdə yeni stadionun yeni erməni ibtidai məktəbinin tikilməsi vacib hesab edilir. Bu erməni məktəbində Şuşaya turist kimi gəlmiş diaspora üzvlərinin övladlarına erməni dili dərsi tədris ediləcək. XİX əsrin əvvəllərində inşa edilmiş Şuşa Realnı Gimnaziyası təmir edərək onu Marinay adına gimnaziya adlandırmaq, Zaxaryan adına müasir xəstəxana binasının tikilməsi planlaşdırılır.

4-cü mərhələdə İsa bulağında (ermənilər Hanot adlandırırlar) Cıdırdüzündə istirahət evləri əyləncə yerləri inşa edilməsi nəzərdə tutulur.

5-ci mərhələdə Gəncəsər məbədi Şuşadakı erməni kilsələrinin nəzdində  ermənilərin kilsə tarixi muzeyi təşkil etmək, burada dinin kök salması üçün dini məktəblərin təşkil edilməsi vacib hesab edilir.

Bütün bunlardan başqa fondun hesabına Şuşada digər tarixi binaların küçələrin bərpası ilə bərabər yeni turist mərkəzləri inşa edəcək. Yuxarıda göstərilənlərlə yanaşı fond Şuşanın tarixi mədəni varisliyini genişləndirilməsi üçün nəzərdə tutulan layihələrə üstünlük verəcəkdir. Öz fəaliyyətini daha da intensivləşdirmək genişləndirmək üçün Fond aşağıdakı layihələrin maliyələşdirilməsini öz planlarına daxil edib: !)Qalanın onu əhatə edən bütün ərazilərin xəritələrinin fotoşəkillərinin çəkilməsi.2)Evlərin binaların arxitektura quruluşunun sxemlərinin çəkilməsi ölçülərinin götürülməsi.3)Memarlıq abidələrinin layihələşdirilməsi.Şuşa şəhərinin bərpası üçün beş mərhələdə nəzərdə tutulan layihələrin hamısını beynəlxalq səviyyədə tenderlərə çıxarılması.4)Şuşanın Arxiv fondunu yaradılması.5)Aşkar edilmiş qəbirlərin digər arxeoloji tədqiqatların nəticələrinin nəşr etdirilməsi.Litoqraf varisliyinin tədqiqi.Qalada onun ətrafında mağara tədqiqatının aparılması.

Şuşa şəhərində Milli Erməni Muzey fondunun yaradılması.Fars (İran) abidələrinin tədqiqi nəşri.

Mənbəmiz qeyd edir ki,  bu konsepsiyanın reallaşmasına 2004-cü ildən başlanıb. Şuşa onun ətraf ərazilərində mövcud olan 525 sayda tarix memarlıq abidələri daş qaya nümunələri siyahıya alınaraq konsepsiyaya əlavə edilmişdir. Son iki il ərzində Ermənistanın Arxitektura İnşaat Universitetinin tələbələri Şuşada 220 binanın memarlıq quruluşunun sxemlərini çəkmiş  divarlarının ölçülərini götürüb, bu evləri bərpa üçün hazırlanmasını təmin etmişlər.   Ermənistanın Marif Elm Nazirliyində daha sonra Nazirlər Kabinetində bu konsepsiya layihələrə baxılaraq bəyənilmiş, Hökumət tərəfindən Şuşanın bərpasının reallaşması üçün bu layihələrə Ermənistan Hökuməti Dövlət büdcəsindən hər il 30 milyon dram vəsait ayrılmasını nəzərdə tutulur. Şuşada bərpa işlərinin aparılmasına rəhbərlik Bakur Karapetyan adlı ermənistan vətəndaşına həvalə edilib:” Bütün bu baş verənlərdən sonra erməni katalikosunun səmimiliyinə inanmaq olmur. Katalikos Ermənilərin mənəvi varislik layihəsinin reallaşmasına çalışır, yoxsa hümanistlik nümayiş etdirərək Şuşadakı məscidlərdən birini bərpa etdirmək istəyir?”

 Əlavə edək ki, Qarabağ indiki Ermənistan ərazisində azəri izini silmək  üçün ermənilər yalnız fars abidələri oyunundan deyil, həm türkmən abidələrioyunundan istifadə edilir.   Növbəti araşdırmalrımızda bu mövzuya toxunmağa çalışacağıq.

 

 

Sübhan TALIBLI

 

 Səbuhi ŞƏLDIYEV

 

Paritet.- 2010.- 4-5 may.- S. 10.