Əsərləri
və tədqiqatları ilə İranda Azərbaycan İnstitutu yaradan görkəmli alim
Səməd
Sərdariniya 1947-ci ildə Təbrizdə anadan olub. O əvvəlcə
Təbriz Universitetinin tarix, sonra isə hüquq fakültəsini
bitirmişdir. Onun “Azərbaycan mədəni cəmiyyətdə”,
“Bağırxan Salari-Milli”, “Təbriz tənbəki
üsyanında”, “Azərbaycan teatrosunun tarixçəsi”, “Əli
Müsyö”, “Təbriz Universiteti”, “Azərbaycan qəzet və
məcmuələrinin tarixi”, “Təbriz Mərkəzi Qeybi”,
“İrəvan müsəlman sakinli şəhər
olmuşdur”, “Təbriz əvvəlinci şəhərlərdəndir”,
“Azərbaycan məşhurları” (2 cilddə), “Molla Nəsrəddin
Təbrizdə”, “Arazın hər
iki sahilində müsəlmanların soyqırımı” əsərləri
tarixşünaslığımız üçün son dərəcə
dəyərli və elmi-siyasi baxımdan əhəmiyyətlidir.
Səməd Sərdariniya 1979-cu ildən Tehranda nəşr
olunan “Valıq” məcmuəsini yaradanlardan və onun səhifələrində
yazıları ilə fəal iştirak edənlərdəndir.
“Tarix elmi sahəsində” xidmətlərinə
görə S.Sərdariniyaya Bakıda Azərbaycan Universitetinin
Elmi Şurasının qərarı ilə 2002-ci ildə “Fəxri
doktor” elmi adı verilib
Ermənistanın Azərbaycan ərzilərinə
qarşı soyqırımla müşahidə olunan
işğalçılıq müharibəsi 22 ilə yaxınlaşır. Bu
qanlı və təcavüzkar hadisə dünyanın mütərəqqi
qüvvələri ilə yanaşı, Arazın hər iki
tayında, güneyli soyadaşlarımızın nəzər
diqqətindən qaçmayıb. Cənubi Azərbaycandakı
qələm sahibi olan ziyalıların bir çoxu öz
yazılarında Qarabağdakı ermənilərin törətdikləri
cinayətlərə və zorakığa qarşı özlərinin
haqq səsini ucaldır, İran və dünya ictimaiyyətinin
diqqətini zəmanəmizin bu böyük haqsızlığına
cəlb etməyə çalışırlar.
Bu
sahədə Tehran, Təbriz, Urmiya, Ərdəbil, Miyana və
digər şəhərlərdə çap olunan qəzet və
məcmuələrdə, inretnet, eləcə də
ayrı-ayrı müəlliflərin kitab və tədqiqatlarında
Dağlıq Qarabağdakı baş vermiş hadisələr
obyektiv mövqedən, Vətən, millət
yanğısı ilə qabardılır və oxucu kütləsinə
təqdim olunur. Bu sahədə “Varlıq”, “Dilmac”, “Haray”,
“Yol”, “Öyrənci”, “Körpü”, “Azərbaycanın səsi”,
“Tribun” “Azər-Türk İnternational”, “Azərbaycan” jurnallarının səhifələrində
çap olunmuş məqalələr Dağlıq
Qarabağda baş vermiş və günümüzə qədər
davam edən hadisələrə obyektiv münasibəti əks
etdirir.
Dövri
mətbuat və ayrı-ayrı kitablarda güneyli müəlliflərdən
İsmayıl Hadi, Əlirza Ərdəbili, Həsən
Raşidi, Böyük Rəsuloğlu, Mənuçöhr Əzizinin,
Tohid Məlikzadə, Camal Ayrumlu, Maşallah Rəmzi, Səməd
Nikma, Səlcuq Kamal və Həsən
Azərbaycaninin dövri mətbuat səhifələrində və
kitablarda gedən kəsərli məqalələri onların
qardaşlıq mövqeyindən başqa həm də hadisələrə
düzgün və ədalətli yanaşmalarına dəlalət
edir.
Z.M.Bünyadov
adına Şərqşünaslıq İnstitutunun elmi
işçisi Sübhan Talıblı qəzetimizə verdiyi açıqlamda onlardan biri
-Səməd Sərdərniya haqda ətraflı məlumat
verib:” 2005-ci ildə Bakıda “Məşrutə
inqilabı-100” adlı beynəlxalq konfrans keçiriərkən gecə saat 2-də ondan “Paritet” qəzeti
üçün müsahibə aldım və o da düz 2
saat“ müsahibə
vermişdi. Müsahibə
zamanı onun necə dəyərli və vətənpərvər
şəxsiyyət olduğunun şahidi oldum.
Erməni
daşnaklarının 1918-ci ildə Cənubi Azərbaycanda
Urmiya, Xoy, Səlmas, Maku, Şərəfxanada və digər
şəhər və kəndlərdə türklərə
qarşı törətdikləri kütləvi
soyqırım haqda çox az yazılıb. Səməd Sərdariniyanın
2005-ci ilin sonunda çapdan çıxmış “Arazın hər
iki sahilində müsəlman qətliamı” kitabı bu boşluğu doldurmaq
üçün sanballı bir əsərdir. Müəllif
Qafqaz, İran, Türkiyəyə qarşı rusların
işğalçılıq siyasətində ermənilərin
“katalizator” rolu oynamasını, xəyanət və arxadan
bıçaq vurmaq kimi alçaq əməllərini
onların “Böyük Ermənistan” xülyasında
yaşamaqları ilə izah edir.
Müəllif əsərində yazır: “Bu faciələr
nəinki 1918-ci ildə bitmir, hətta sonrakı illərdə
də daha kəskin şəkildə davam etmişdir. Belə
ki, 1988-ci ildən bəri nəinki Azərbaycan Respublikası
şəhərlərinin (xüsusilə də Xocalı, Kəlbəcər
və s.) əhalisi dəfələrlə daşnakların rəhimsiz
kütləvi qırğınlarına məruz qalıb. Hətta
Azərbaycan Respublikası ərazisinin 20%-ni təşkil edən
Dağlıq Qarabağ və ətraf rayon və şəhərlər
ermənilər tərəfindən işğal edilib, nəticədə
isə bu ərazilərin şəhər və kəndlərində
yaşayan bir milyondan artıq insan öz yurd-yuvasından məhrum
edilərək, qaçqın və didərgin vəziyyətinə
düşüb”.
Qeyd
edək ki, “Arazın hər iki tayında müsəlmanların
soyqırmı” əsəri 2006-cı ildə Bakıda Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının akademik Z.M.Bünyadov
adına Şərqşünaslıq İnstitutunun Elmi
Şurasının qərarı ilə Azərbaycan dilinə
tərcümə edilərək “Elm” nəşriyyatı (120
səhifə) tərəfindən çap edilib. Kitabın
elmi redaktoru AMEA Şərqşünaslıq İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi Əkrəm Rəhimli, fars
dilindən tərcümə edəni isə Atilla Maralanlıdır.
Həmsöhbətimiz
qeyd edir ki, Sərdariniyanın
“İrəvan müsəlman sakinli şəhər olub”
kitabında tarixi sənədlər əsasında
İranın ermənipərəst tarixçilərinə
tutarlı cavab verilir:” Kitabda vurğulanır ki, türklərin
qanuni ata-baba torpaqlarını zəbt edib burada “əzəmətli”
Ermənistan yaratmaq istəyən erməni
daşnaklarının türklərə qarşı
soyqırım əməliyyatı İrəvan, Göyçə,
Zəngəzurdan başlasa da o Azərbaycanın nə
Şimalından, nə də Cənubundan yan keçməmişdi.
Həmin qanlı hadisələrin keçmişdə qalan izləri
Dağlıq Qarabağa qarşı ermənilərin qətl
və qarətlərlə dolu yürüşü,
bugünkü hadisələrlə təzələnir. 1918-ci
ildə müsəlmanlara qarşı ermənilərin İrəvandan əlavə 211
yaşayış məntəqəsində törətdiyi
soyqırımda 300 min nəfər soydaşımız qətlə yetirilmişdirsə, Cənubi
Azərbaycanda təkcə Urmiya və Səlmasda şəhid
olanların sayı 130-150 min nəfər arasında göstərilir”.
S.Talıblı
Səməd Sərdariniyanın ölümündən əvvəl
çap etdirdiyi “Qarabağ tarixin gedişində” adlı kitabına da diqqət çəkir.
Onun sözlərinə görə, samballı faktlar və arxiv
sənədləri ilə zəngin olan kitab Qarabağ tarixi və xüsusilə
də Dağlıq Qarabağ münaqişəsini öyrənmək
üçün dəyərli əsərdir:”Kitabın
“Qarabağ haradır?” başlıqlı bölməsində
Qarabağın tarixi sərhədləri verilir və Azərbaycan
ərazisinin ayrılmaz hissəsi olan bu diyarın tarix boyu
ölkənin siyasi-iqtisadi və mədəni həyatında
tutduğu önəmli yeri açıqlanır. Bir sıra
İran müəlliflərindən fərqli olaraq S.Sərdariniya
“Qarabağ”ın geniş bir coğrafi anlayış
olduğunu və onun dağlıq hissəsinin həmişə
Qarabağın tərkib hissəsi kimi qəbul edildiyini
yazır. Bu və bu qəbildən olan əsər və
monoqrafiyalar əslində indiki İran rəhbərliyinin
Qafqaz bölgələrinə, Azərbaycan-Ermənistan
münaqişəsinə, Dağlıq Qarabağ probleminə
yanaşmada daha düzgün nəticələr
çıxarmağa təsir göstərə bilər. Kitabın
son bölmələrində Dağlıq Qarabağı ələ
keçirib sonra bütövlükdə Qarabağı və
Azərbaycanın digər ərazilərini işğal etmək
arzusu ilə yaşayan ermənilərin alçaq niyyətləri
ifşa olunur. Bu məsələlər indiki zamanda elmi
ictimaiyyətlə yanaşı, siyasətçilər
üçün aktual əhəmiyyət kəsb edir”.
Lakin onun dediyinə görə, S.Sərdərniya
öz tədqiqatları ilə
kifayətlənməyib. Belə ki, Ziyəddin Sultanovun “Qarabağ
gündəliyi” adlı kitabını fars dilinə
çevirib “Qarabağ müharibəsi” adı altında Təbrizdə
nəşr etdirib və beləliklə, İran ictimaiyyətini
Dağlıq Qarabağda baş verən hadisələri təfsilatı
ilə tanış etməkdə, Qarabağ həqiqətlərinin
olduğu kimi oxuculara çatdırılmasında
mühüm xidmət göstərib.
Biz
də öz növbəmizdə mərhum tarixçimiz və
alimimiz Səməd Sərdariniyaya Tanrıdan rəhmət diləyirik.
Ümud ediriki ki, xalqımız bu vətənpərvər və
ziyalı alimi heç vaxt unutmayacaq.
Səbuhi Şəldiyev
Paritet.- 2010.- 13-14 may.- S. 10.