“Müharibə
fotoqraf yaradıcılığının ən
ağrılı mövzusudur”
Xalqımıza qarşı törədilmiş faciənin dəhşətləri fotoların yaddaşında...
Artıq uzun illərdir ki, Azərbaycan tarixində
bir-birinin ardınca qanlı hadisələr baş verir və
faciələr törədilir.
Bu faciələr arasında öz dəhşətləri və
günahsız insanların vəhşicəsinə
öldürülməsi ilə yadda qalanı 20 Yanvar və
Xocalı faciəsidir. 1990-cı ilin 20 Yanvarında ölkəmizə
qarşı ərazi iddiaları
irəli sürən Ermənistanın təcavüzkar hərəkətlərindən
və keçmiş SSRİ rəhbərliyinin onlara
havadarlığından hiddətlənən, Bakının
küçələrinə və meydanlarına çıxaraq bu dəhşətlərə öz qəti etirazını bildirən geniş xalq kütlələrinə qarşı sovet ordusunun döyüş hissələrinin
yeridilməsi Azərbaycanda misli görünməmiş faciəyə
gətirib çıxardı. Həmin
faciəli günlərdə öz ölkəsinin,
xalqının azadlığı, şərəf və ləyaqətini
hər şeydən uca tutan mərd Vətən övladları
canlarından keçərək, şəhidlik zirvəsinə
ucalıblar. O gecədə
şəhid olanlar
Azərbaycan tarixində parlaq səhifələr
yazdılar və xalqın milli
azadlığı müstəqilliyi üçün yol
açdılar. Bu qanlı gecənin dəhşətləri
sənət adamlarının da əsərlərində,
çəkdiyi rəsm, film və fotolarının
yaddaşına köçüb saxlanaraq, gələcək nəsillərə
və dünyaya çatdırılıb. Sözügedən
faciənin şahidlərindən biri də istedadlı fotoqraf Tahir Cəfərovdur.
Biz
də T.Cəfərovla bu qanlı tarixi özündə əks
etdirən, uzun illərdir ki, şəxsi arxivində qoruyub saxladığı
fotoların, tarixi sənədlərin
bugünkü taleyi, qorunub saxlanması və onların necə təbliğ
olunması haqqında danışdıq. Onun dediyinə görə, foto arxivində 20 Yanvar faciəsi, Xocalı
soyqırımıyla
bağlı silsilə
fotolar yer alıb: ”Mən
bu çəkdiyim fotoları
öz arxivimdə saxlamaqla kifayətlənmirəm. Hər
il bu qanlı hadisələrin ildönümü günü həmin
hadisələrlə bağlı fotolar müəyyən dövlət və qeyri -
hökumət təşkilatlarının keçirdiyi tədbirlərdə nümayiş
olunur. Eyni zamanda İstiqlal Muzeyində də mütəmadi
olaraq tədbirlərdə iştirak edirəm və fotolarım sərgilənir. Hətta ötən il 20 Yanvar faciəsi
ilə bağlı
olan 100-dən artıq fotomu Dövlət İstiqlal Muzeyinə hədiyyə etdim. Xatırladım
ki, haqqında danışılan muzeydə bu faciənin
ildönümü ilə bağlı geniş tədbir
keçirildi. Həmin tədbirdə mənim fotolarım sərgiləndi
və geniş auditoriya tərəfindən maraqla
qarşılandı”.
Fotoqraf
Azərbaycan tarixinin əsas hissəsini özündə əks
etdirən belə
fotoların muzeyin arxivində
saxlanmasıyla fəxr etdiyini dedi: ”Axı, muzeyə gələn
milyonlarla insan həmin fotoları görəcək və beləliklə,
tarix unudulmayacaq və yaddan çıxmayacaq. 20 Yanvar faciəsiylə
bağlı çəkdiyi fotoların yer aldığı albomları dünyanın bir sıra ölkələrində
yayıram. Eyni zamanda mənim fotolarım bir
sıra müəlliflərin yazdığı kitabların
üz qabığında və ya içəri səhifələrində
mövzuya uyğun olaraq yerləşdirilir. Eyni zamanda
mütəmadi olaraq müxtəlif telekanallarda bu faciələr haqqında
çıxış edirəm və şəkilləri
televiziya
tamaşaçılarına təqdim edirəm”.
Tanınmış fotoqraf bizimlə söhbətində
qeyd etdi ki, 20 Yanvar faciəsi onun həyatında silinməz iz
buraxıb: “Mən həmin
günlərdə meydanlarda
baş verənləri fotoaparatımın
yaddaşına köçürdüm və illər sonra isə o fotolar tarixin yaddaşına
köçdü. Həmin şəkillərin hər
birində faciənin dəhşətli
anları əks olunub. İstiqlal Muzeyində 20 Yanvar şəhidlərinin xatirəsinə həsr edilmiş sərgidə nümayiş etdirilən
fotolar həmin faciənin ən
ağrılı günlərini, anlarını özündə
əks etdirən tarixi sənəddir. Və həmin illərin yadigarıdır”. Fotoqraf
qeyd etdi ki, bu fotoların hər biri onun
qanı bahasına çəkilib: “Belə ki, o illərdə,
baş verən dəhşətli hadisələri lentin
yaddaşına köçürən zaman, imperiya
əsgərləri məni
meydanda gülləbarana məruz qoyublar. Amma o anda
heç nə məni qorxurtmurdu, ölümün
gözünə dik baxırdım və vətəndaşlıq
borcunu yerinə yetirməli idim. Eyni zamanda
çalışıram bu fotoların yer aldığı
albom və broşurlar hazırlayım”.
“Həmin
illərdə
imperiya hər vasitə
ilə Azərbaycan
xalqını məhv etməyə
çalışırdı. Əlimizdə olan foto və video materialları imperiyanın aidiyyati
orqanları zorla ələ keçirir və məhv edirdi. Amma mən
bu cür dəhşət içərisində o fotoları
çəkirdim”.
T.Cəfərovun
qeyd etdi ki, belə tarixi hadisələri özündə əks
etdirən fotoları
fotoqraflar öz arxivlərində saxlamayıb. AFB-nin
arxivinə verməlidirlər ki, gələcək nəsillər
ondan bəhrələnə bilsin və dövlət səviyyəsində
keçirilən sərgilərdə nümayiş edilsin ki, dünya bu dəhşətlərdən
xəbərdar olsun.
Müharibənin-
qanlı -qadalı döyüşlərin
iştirakçısı olmuş fotoqraf Əlövsət
Qasımov da qeyd etdi ki, foto sənədli
tarixi bir faktdır: ”Mən o
zaman qanlı-qadalı döyüşlərin getməsinə
baxmayaraq, çalışdım
ki, həmin anları ətraflı əks etdirən çoxsaylı fotolar
çəkim. Çünki erməni vəhşiliklərini,
vandalizmini dünyaya
çatdırmaq
üçün çəkilən fotolar və yaxud görüntülər əsaslı faktolardır.
Müharibə zamanı bu dəhşətləri
görüb onlardan yan keçmək çətin idi”. O qeyd etdi ki, o zaman rayonda mədəniyyət
evində işlədiyindən şəxsi fotoaparatı olub: ”Fotoaparatım olduğundan da özümü odun-alovun içərisinə
ataraq gördüyüm dəhşətləri və
vandalizmi lentə aldım. O fotolarda düşmənlərin müharibə qanununa
uyğun olmayan törətdiyi
terror əksini tapıb. Ümumilikdə müharibə səhnələrini
əks etdirən 950-dən çox foto çəkmişəm.
Həmin fotolarda təsvir edilən insanların çoxu naməlum
idi. Onu da söyləyim ki, həmin fotoların
930-dan çoxunu uzun axtarışdan sonra ailələrinə
vermişəm. Amma bir qisim fotolar hələ də
ünvanını tapmayıb”
Çəkdiyi
çoxsaylı fotoların imkan daxilində bütün
dünyaya müəyyən vasitələrlə
çatdırmaq üçün intensiv
çalışdığını qeyd edən fotoqraf
bildirdi ki, onun
seçdiyi vasitələrdən
ən əsası sərgidir:” Çünki sərgiyə
yüzlərlə və ya minlərlə
insanlar gəlir. Türkiyədə, Rusiyada ,
İngiltərədə sərgilərim
təşkil edilib. Bütün foto sərgilərimin
keçirilməsində bir məqsəd var, qoy bütün
dünya təkcə Azərbaycana yox, bütün türk
dünyasına vurulan bu
ağır zərbənin şahidi
olsun. Çox zaman ölkədən
kənarda keçirilən sərgilərə mən gedə bilmirəm, amma hər zaman fotolarımı əyani vəsait
kimi göndərirəm. Əsas
fotolarımın yayılmasıdır”.
Onun
dediyinə görə, müharibə ilə bağlı
çəkilən bir çox filmlərdə onun müəllifi
olduğu fotolardan
istifadə edilib:” “Ruhumun harayı” “Qarabağ
çağırır bizi” və başqa bir sıra filmlərdə
fotolarımdan istifadə olunub.
Həmin filmlərdə işğal olunmuş rayonların gözəlliyi, yəni
keçmişi saz-söz ustalarının dili ilə verilib. Hətta
gələcəkdə
fotoların yer aldığı albom hazırlamaq fikrindəyik”.
Müharibənin
dəhşətlərini lentin yaddaşına
köçürərək, əsas tarixi sənəd olan müəllifi
olduğu fotoların vasitəsi ilə dünyaya
çatdıran istedadlı fotoqraflardan biri də Azərbaycan
Fotoqraf Birliyinin idarə heyətinin üzvü Mirnaib Həsənoğludur. Mirnaib
müəllimin həyat və
yaradıcılığının böyük bir hissəsi Qarabağ
müharibəsinə həsr olunub: ”Fotovernisajda məhz bu
seriya nümayiş olunub. “Qarabağ seriyası”ndan olan
fotoşəkillərimin sayı bir neçə yüzdür.
Həmin şəkillər məlumatverici, kompozisiyalı
və realistdir. İnanın, şəxsi fotokameram ilə birgə ən “qaynar”
nöqtələrə səfər etmişəm. Və qaçqınların, onların məişətini
və həyat şəkillərini çəkmişəm”.
M. Həsənoğlunun sözlərinə görə, foto şəkil yalnız
onu dinləməyəndə səssiz olur. Fotoqrafın
müharibə ilə bağlı çəkdiyi fotolara baxdıqda həmin
fotoların həqiqətən də
danışdığının şahidi oluruq:” Fikrimcə, müharibə-qaçqınlıq
fotoqraf yaradıcılığının ən
ağrılı mövzusudur. Hər bir foto şəkil
ayrı qəmli hekayə, hər bir süjet bütün xalqın
kədəri və ağrısıdır”.
Müharibə
mövzusunda çəkdiyi bütün şəkillərin
ağ-qara olduğunu deyən
fotoqrafın fikrincə, müharibənin bundan başqa rəngi yoxdur:” Və
bəlkə də rəng zidiyyəti
ilə ifadə olunan “ağla” “qaranın” mübarizəsi,
“işıqla” “zülmət” arasında daimi münaqişə,
“müharibə” və “sülhün”
qarşı-qarşıya durması foto işlərin seyrindən
alınan təəssüratı
daha da artırır. Mən deyərdim ki, mənim fotolarım həyatı
iki yerə bölüb- “sülh” və “müharibə”. “Sülh”- müharibədən əvvəl olanlar-
sakit həyat, ata evi, doğma torpaqda əmək, fərəhli
uşaq gülüşü. Qalanları
isə-”müharibə”.Dağıdan, öldürən,
şikəst edən, doğma yurddan qovan müharibə.
Baxmayaraq ki,
hazırda güllələr başın üzərindən
vıyıldayıb keçmir
və insanlar təhlükəsiz
yerdədirlər, onların qəlbində qaynayan yara
var, bu yaranın adı isə “müharibədir”.
M.Həsənoğlu
müharibə silsiləsinə aid olan fotolarını
xronoloji qayda da yerləşdirsək, onları Qarabağ müharibəsinin
salnaməsi adlandırmaq olar. Belə ki, bu mövzuya aid olan
silsilə fotolarında
Azadlıq meydanında mitinqlər, ordunun şəhərə daxil edilməsi, küçələrdə minik avtomobilləri ilə birgə yeriyən tanklar,
qaçqınları doğma yerlərdən uzaqlara aparan
yük maşınları ilə dolu yollar və s. kimi ürək
ağrıdıcı hadisələri təsvir etdiyi fotolar fotoqrafın qalereyasında
yer alıb. Əminik ki, illər keçsə də,
dəyərli sənət olan fotolar bizim bu, “qanlı”
tariximizin kimlər tərəfindənsə danılmasına,
təhrif olunmasına və unudulmasına yol verməyəcək.
Onun müharibə ilə bağlı silsilə fotoları bir sıra
xarici ölkələrdə nümayiş olunub.
Biz də çox istərdik ki, bu faciələri
özündə əks etdirən fotolar mütəmadi olaraq sərgilərdə,
filmlərdə yer almaqla yanaşı, internetdə yerləşdirilsin
və xarici ölkələrdə fəaliyyət göstərən
diaspor nümayəndələri tərəfindən
yayılsın və bütün dünya türk xalqına
qarşı törədilmiş bu dəhşətləri
görsün.
Günay ƏSƏDOVA
Paritet.- 2010.- 22-24 may.-
S. 8.