“Azərbaycanda
müsbət tolerantlıq mövcuddur”
Hökümə Abbasova: “Azərbaycan dövləti xüsusilə Qərbdə formalaşan dinlərarası dialoq təcrübəsindən istifadə edir”
Yəqin ki, oxucular ilk olaraq elə başa düşəcəklər
ki, bu dəfəki müsahibiz də ökəmizdə yaşayan
hansısa başqa etnosun nümayəndəsidir. Lakin həmsöhbət
olduğumuz Hökümə Abbasova etnik çoxluğa mənsubdur,
yəni azərbaycanlıdır və Azərbaycan Dillər
Universitetinin müəlliməsidir. O, tolerantlıq sahəsi
üzrə gənc mütəxəssisdir. 2006-ci ildən
ADU-nin Regionşünaslıq və Beynəlxalq Münasibətlər
fakültəsinin Böyük Britaniya ixtisası üzrə təhsil
alan magistr I kurs tələbələrinə
“Böyük Britaniyada dini və etnik dözümlülük”
adlı fənni tədris edir.
Bu sahədə “Tolerantlıq demokratik cəmiyyətin əsas
elementi kimi” və “ Britaniya cəmiyyətində
birgə yaşayış” adlı məqalələri dərc
olunub.
-İlk olaraq
müasir dövrdə həyatımızın ayrılmaz hissəsinə
çevrilmiş dözümlülüklə bağlı
fikirlərinizi bilmək istərdik?
- Dözümlülük müasir
qloballaşan dünyada əsas meyarlardan və siyasi fikrin mərkəzi
konsepsiyalarından biridir. Dözümlülük
praktikası azad cəmiyyətin və stabil siyasətin əsas
ayrılmaz hissəsi kimi qəbul edilib.
Dözümlülük ideyası heç də yeni deyil, belə
ki, bu haqda Avropada hələ XVI- XVII əsrlərdə
danışılırdı. Bu zaman dözümlülük
yalnız din və vicdan azadlığı ilə bağlı
idi. 1648- ci ildə imzalanmış
Vestfal sülhü dini dözümlülüklə
bağlı ilk sənəddir. Ancaq Vestfal
sülhünün ardınca gələn 30-illik müharibə
və bu müharibə zamanı göstərilən dini
dözümsüzlük həmin dövr üçün
dözümlülüyün yetişmədiyini sübut etdi.
Dözümlülük haqqında tam dolğun
fikirlər yalnız II minilliyin sonunda formalaşmağa
başladı.
Müxtəlif
qaynaqlarda tolerantlığın bəzi əsas izahları
diskusiya üçün yaxşı başlanğıc
nöqtə sayıla bilər. Məsələn, Etnik Ensiklopediyada Susan
Mendus göstərir ki, “Dözümlülük beynəlxalq səviyyədə
bir şəxsin xoşlamadığı və ya əxlaqi cəhətdən
yanlış saydığı hərəkətə icazə
verməsi və ya bu hərəkətin
qarşısını almamağıdır”, buna əlavə
olaraq o qeyd edir ki, “Dözümlülük tolerant şəxsin
müdaxiləetmə gücü olmasını, yalnız onun
bu gücdən istifadə etməkdən imtinasını tələb
edir”.
Digər bir qaynaqda, Fəlsəfə
Ensiklopediyasında Maurise Kranston qeyd edir:
“Dözümlülük xoşlanılmayan və ya bəyənilməyən
hər hansı bir şeyin mövcudluğunda təmkinlik
göstərmə siyasətidir”. Hər iki fikir
açıq-aydın göstərir ki,
dözümlülük heç də xoşbəxt dövlət
demək deyil. Dözümlülük
baş verən hadisələrə məmnun olmamaq və eyni
zamanda bəyənilməyən hərəkətin
qarşısını almaq üçün heç nə
etməməkdir. Dözümlülük
doğru və yanlış, günahkar və ya
günahsız, pis və yaxşı kimi üç hissəli
etik konsepsiyadan fərqlənir. Burada bir tərəfdə
dözümsüzlük digər tərəfdə isə
başqalarının inancını qəbul etmə
dayanır. Tolerantlığı başa
düşməkdən ötrü tərəddüd edən
digər tərəfin konsepsiyasını anlamaq çox
vacibdir. Ümumilikdə
götürdükdə dözümsüzlük əsasən
başqasına qarşı mənfi münasibətdə olmaq
və bu münasibətə qarşı hər hansı bir hərəkət
etməməkdir.
-Ümumiyyətlə, tolerantlıqla
bağlı beynəlxaql qanunlar nə vaxtan qəbul olunub?
- Tolerantlıq fikirlərinin
yaranmasının əsasını 1948-ci il
İnsan Hüquqlarına dair Ümumi Bəyannamənin qəbulu
təşkil etdi. Bu bəyannamədə göstərilirdi ki,
“insan ailəsinin bütün üzvlərinə məxsus ləyaqətin
etirafı və onların bərabər, ayrılmaz
hüquqları azadlıq, ədalət və ümumi dünyanın
əsasını təşkil edir”, “insan hüquqlarına
qarşı etinasızlıq və nifrət insanın
vicdanını hiddətləndirən vəhşi aktlara gətirib
çıxarır”. İnsan hüquqlarına
dair bəyannamənin qəbul edilməsindən sonra
dözümlülük barəsində bir çox aktlar və
bəyannamələr qəbul edildi. 1993-cü il 8-9
oktyabr tarixində Vyanada keçirilmiş Avropa
Şurasının üzv Dövlətlərinin Dövlət
və Hökumət Başçılarının Zirvə
Toplantısında irqçiliyin yüksəlişi, xaricilərə
qarşı qərəzli münasibət və antisemitizm,
dözümsüzlük mühitinin inkişafı, əsasən,
mühacirlərə və mühacir mənşəli
insanlara qarşı zorakılıq aktlarının
artması, aqressiv millətçilik və etnomərkəzçilik
formasında xaricilərə qarşı yeni qərəzli
münasibətin inkişafı ilə bağlı həyəcan
təbili səsləndi və bunun nəticəsi olaraq
irqçilik, xaricilərə qarşı qərəzli
münasibət, antisemitizm və dözümsüzlüyə
qarşı mübarizə üçün fəaliyyət
planı qəbul olundu. Bu fəaliyyət
planı cəmiyyətin səfərbərliyi və belə
halların mübarizəsinə yönəlmiş təminat
və siyasətlərin təkmilləşdirilməsi və səmərəli
icrası üçün lazım olan geniş sayda
görüləcək tədbirləri özündə əks
etdirirdi.
1995-ci il noyabrın
16-da keçirilmiş YUNESKO Baş Konfransının 28-ci
sessiyasında Tolerantlıq prinsiplərinə dair bəyannamə
qəbul olundu. Bu bəyannamədə
vurğulanır ki, “dözümlülük, ilk növbədə
insan azadlıqları və universal hüquqların etirafı
əsasında formalaşan fəal münasibətdir”, bununla
yanaşı “dözümlülük, insan hüquqlarına
dair beynəlxalq hüquq aktlarında müəyyən
olunmuş normaları iddia edən, həqiqətin mütləqləşdirilməsindən
və ehkamçılıqdan imtina edən bir
anlayışdır”.
Burdan göründüyü kimi, tolerantlıq insan
hüquqları və onun vicdanı ilə bağlıdır.
Tolerantlıq insan azadlıqları və
hüquqlarının təsdiqi, plüralizm və demokratiya əsasında
formalaşır. Onun üçün həm
də irqçilik, ksenofobiya, dini dözümsüzlük,
terror və ekstremizmin qəbul edilməməsi səciyyəvidir.
Baxmayaraq ki, beynəlxalq hüququn əsasını hüquq bərabərliyinin
pozulmaması prinsipi təşkil edir, dərinin rəngi, irq,
cins, dil, din, siyasi və digər əqidələr, milli,
sosial və digər mənşəli əlamətlərə
dair diskriminasiya demək olar ki, dünyanın hər bir
ölkəsində mövcuddur. İnsan
Haqlarının BMT komissiyasının irqçililiyin
müasir formaları məsələlərinə dair
xüsusi məruzəçisinin məlumatlarında müxtəlif
dövlətlərdə qaradərililər, ərəblər,
çinlilər, müsəlmanlar, yəhudilər,
qaraçılar, mühacirlərə qarşı
dözümsüzlük halları təhlil edilir.
- Yəqin ki, hər bir xalqın
dözümlülük haqqında müxtəlif
düşüncələri var...
- Əlbəttə.
Məsələn, amerikalılar dözümlülüyü
öz konstitusiyalarının ayrılmaz hissəsi hesab etdiyi
halda britaniyalılar dözümlülüyü milli xarakterlərinin
ayrılmaz hissəsi hesab edirlər. Dözümlülük hər bir ölkənin
vətəndaşları tərəfindən yüksək
qiymətləndirilir, lakin çox zaman
dözümlülük tam dərk edilmir. Bunun
da əsas səbəbi qeyri-sabit və müvəffəqiyyətsiz
azadlıq təcrübəsidir. Dözümlülüyün
formal qaydaları hüquqi və konstitusional, qeyri-formal
qaydaları isə sosial normalardır. Bütün
bunlar göstərir ki, dözümlü davranış tərzi
liberal cəmiyyətin nail olmaq istədiyi əsas nailliyyətdir
və dözümlülük münasibəti də onun
açarıdır. Dözümlülük
münasibətinin möhkəm qurulmadığı cəmiyyətdə
əsasən dözümsüzlük davranışı
yararanacaqdır ki, onların ünsiyyəti də, mədəniyyəti
də dözümsüzlük davranışlarına məcbur
edəcək və beləliklə də bütün təcrübə
bu davranışlar nəticəsində puç olacaq.
Bütün bunlarla yanaşı,
dözümlülük azadlıq və bərabərlik kimi
azad demokratiyanın əsas fundemental prinsiplərindən biri
olmaqla təkcə bütün hüquqların
tanınması deyil, həmçinin onların xüsusi
konkret halda qəbul edilməsidir. Belə
hesab edilir ki, dözümlülük—liberalizmin nail olmaq istədiyi
əsas nailiyyətlərdəndir və yaxşı vətəndaşın
dözümlü olması, liberal demokratiyanın da
dözümlü vətəndaşlar yetişdirməsi
gözlənilir.
- Bəs, dözümlülüyün
hansı formaları var?
- Dözümlülüyün müxtəlif
formaları var: Dini dözümlülük, etnik
dözümlülük, siyasi dözümlülük və
s. Dini dözümlülük inancları ilə razı
olmadığın bütün dinlərdən olan
insanların dini ənənələrini həyata keçirməsi,
heç bir təzyiq olmadan onların ibadətini yerinə
yetirməsi, öz inancını və ya dinini istədiyi
zaman dəyişə bilməsi, başqaları ilə birlikdə
öz dini ayinlərini yerinə yetirə bilməsi və
s.dir.
Etnik dözümlülük isə, irqindən,
cinsindən, milliyyətindən, vətəndaşlığından
asılı olmayaraq ölkə ərazisində yaşayan hər
bir şəxsin həmin ölkədəki bütün
hüquqlarının təmin olunmasıdır.
Siyasi dözümlülük siyasi əqidəsindən
asılı olmayaraq hər bir şəxsin bütün
hüquqlarının təminatıdır. Siyasi dözümlülük demokratik tələbdir
ki, daha çox dövlətlər və milli kimliklə sərhədlənir.
- Dözümsüzlük hallarının
yaranmasının əsas səbəbləri kimi hansı misal
çəkə bilərsiniz?
- Hər bir dövlətdə insan
hüquqlarına, konstitusiyaya nə qədər əməl
edilsə də, yenə də dözümsüzlük
hallarına rast gəlinir. İnsan
hüquqlarının pozulması, iqtisadi bərabərsizlik,
digər xalqların həyat tərzinə dair biliklərin
olmaması, siyasi iradənin zəifliyi, qanunvericiliyin
natamamlığı, dövlətin milli strategiyasının
olmaması dözümsüzlük hallarını yaradır.
Bu halların aradan qaldırılması
üçün dövlət tərəfindən bir sıra
addımlar atılır, müvafiq qanunvericilik tədbirləri
həyata keçirilir. Lakin burada dövlət
təkbaşına heç bir şey edə bilməz. Dövlət və vətəndaş
qarşılıqlı şəkildə konkret olaraq bir
sıra tədbirlər görməlidir ki, onlardan ən
mühümləri sırasında bir neçəsini qeyd etmək
istərdim. Konstitusiyaya qanunverici və
inzibati dəstək, irqçilik, irqi ayrı-seçkiliklə
bağlı milli strategiyanın hazırlanması, zəif
sosial qrupların müdafiəsi üçün preventiv tədbirlər
görülməlidir. Eyni zamanada sosial xidmətlər, təhsil,
mənzil və digər sahələrdən istifadənin
yaxşılaşdırılması, tolerant şüur və
davranış, dini dözümlülüyün formalaşması
yoxsulluq və işsizliyin sayının
azaldılması, qadın və uşaqlar üzərində
zorakılığın qarşısının
alınması da bu sıraya daxildir.
Bu cür tədbirlərin görülməsi müəyyən
dərəcədə insan haqlarının effektiv şəkildə
həyata keçirilməsinə imkan yaradacaq. Çünki insanın dini və siyasi
baxışları, etnik mənsubiyyəti onun cəmiyyətdəki
mövqeyinə təsir etməməli, yalnız insanın
xarakteri onun cəmiyyətdə yerində müəyyən
rol oynamalıdır. Əgər biz
yalnız dində və sosial baxışlarda müxtəlifliyi
tanımaqla kifayətlənməsək, onu həmçinin qəbul
etsək biz hələ heç vaxt nail olunmamış
açıq fikirliliyə nail olarıq. Dözümlülük
vətəndaşlardan hətta sosial, siyasi və iqtisadi həyatda
iştiraklarını yol verməz saydıqları
qrupların hüquqlarını təmin etməyi tələb
edir. Dözümlülüyə əməl
edilməsi kütləvi qırğınların,
soyqırımların nəzərə çarpacaq dərəcədə
azalmasına səbəb olacaq.
-Bəs, Azərbaycanda
tolerantlığın səviyyəsini necə qiymətləndirirsiniz?
- Azərbaycan dünyanın ən tolerant
dövlətlərindən biridir. Tarixən
xalqımız istər digər dinlərin, istərsə də
millətlərin nümayəndələrinə qarşı
həm etnik, həm də dini dözümlülük göstərib.
Uzun illərdir ki, Azərbaycanda bir çox etnik və dini
azlıqların nümayəndələri tolerant bir cəmiyyətdə,
bir-birlərinə hörmət edərək yaşayır. Konstitusiyamızda dinindən, milliyyətindən,
cinsindən asılı olmayaraq Azərbaycan ərazisində
yaşayan hər kəsin qanun qarşısında bərabər
olması vurğulanmışdır. Beləliklə konstitusiyamız və dövlətimiz həm
digər dinlərin, həm də xalqların
hüquqlarının təminatçısıdır.
Baxmayaraq Azərbaycan dünyəvi dövlətdir və
din dövlətdən ayrıdır, dövlətimiz ölkə
əhalisinin çox hissəsini təşkil edən müsəlmanlarla
yanaşı digər dinlərin nümayəndələrinə
də daim qayğı göstərir. Buna
nümunə kimi, Prezident İlham Əliyevin bütün din
nümayəndələrinin dini bayramlarını təbrik
etməsini göstərə bilərik. Bundan
başqa dövlət səviyyəsində hər hansı bir
tədbir keçirilərkən həmin tədbirdə
müsəlman icmasının dini rəhbəri ilə birgə
digər dini icma və ya dini cərəyanların liderlərinin
də iştirak etməsi dövlətin bütün dinləri
eyni tutmasının bariz nümunəsidir.
Dövlət siyasətinin bir hissəsi olaraq Dini
Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi
yaradılıb və bu komitə dözümlülük ənənələrinin
qorunub saxlanılması üçün bir çox işlər
görür.Azərbaycanda
hazırda
xristianlığın həm pravoslav, həm də
katolik qoluna itaət edən insanlar yaşayır. Hər iki cərəyanın öz kilsələri
var və bu dinə qulluq edən şəxslər sərbəst
şəkildə öz ibadətlərini həyata keçirə
bilərlər.
Azərbaycan
tarix boyu antisemitizm olmayan bir neçə ölkədən
biri olub. Azərbaycan
müstəqillik əldə etdikdən sonra da burada yaşayan
yəhudi icması həmişə dövlət
qayğısı ilə əhatə olunub. Bunun bariz
nümunəsi kimi biz
Qubadakı Qırmızı qəsəbəni
misal göstərə bilərik. Məhz bu qəsəbə
keçmiş sovet ölkələri içərisində yəhudilərin
yığcam yaşadığı yeganə yerdir.
-Tolerantlıqla bağlı Azərbaycanda
xarici təcrübədən nə dərəcədə
istifadə olunur?
- Xarici təcrübədən
danışarkən xüsusi ilə vurğulamaq
lazımdır ki, bəlkə də xarici ölkələrin
bizim təcrübəmizdən istifadə etməsi
lazımdır, nəinki əksinə. Dünyanın
ən sivil cəmiyyətləri ilə müqayisə etsək
görərik ki, tolerantlıq anlayışı bizdə daha
tez yaranıb. Məsələn, Amerikada
qaradərililərə qarşı hələ 1960-ci illərə
qədər dözümsüzlük göstərilirdi.
Avropada isə yəhudilərə
qarşı XX əsrin ortalarına qədər göstərilmiş
dözümsüzlük hallarını qeyd edə bilərik.
Azərbaycanda isə yəhudilər və azərbaycanlılar
250 ildən artıq bir dövrdə bir-birlərinə hörmət
edərək yaşayıblar.
Bununla belə,
Azərbaycan dövləti xüsusilə Qərbdə
formalaşan dinlərarası dialoq təcrübəsindən
istifadə edir. Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi
bu məqsədlə konfranslar, seminarlar, dəyirmi masalar və
elmi seminarlar keçirərək ölkədə
tolerantlıq ənənələrini qoruyub saxlamağa
çalışır.
-Bu baxımından xarici ölkələrlə
bizim oxşar və fərqli cəhətimiz varmı?
- Qeyd etmək lazımdır ki,
tolerantlığın özünün iki növü var;
müsbət və mənfi tolerantlıq. Böyük
Britaniyada tolerantlığın mənfi, Amerikada isə
müsbət növü mövcuddur. Mənfi
tolerantlıq yalnız müxtəlif dini və etnik
qrupların birgə yaşaması deməkdir. Müsbət tolerantlıq isə, müxtəlif dini
və etnik qrupların birgə yaşamasından başqa
onların bir-birinə hörmət etməsi, təcrübə
mübadiləsini nəzərdə tutur. Bu
nöqtədən müqayisə aparsaq qeyd etməliyik ki, Azərbaycanda
müsbət tolerantlıq mövcuddur. Əsrlər
boyu Azərbaycan ərazisində ləzgilər, tatlar,
talışlar, ruslar, yəhudilər birgə
yaşamış, öz adət-ənənələrini
paylaşmış və bir-birləri ilə qaynayıb
qarışıblar. Belə ki, bizim
qapı qonşumuz rusdur və xristiandır. İstər xalqımızın milli bayramı olan
Novruzda, istərsə də dini bayramımız Qurbanda o bizi
bayram münasibəti ilə təbrik edir, biz isə ona bayram
sovqatı hədiyyə edirik. Onların
dini bayramı Pasxa vaxtı isə əksinə. Yəni biz həm qarşılıqlı şəkildə
adət və ənənələrimizə hörmət
edirik və həm də öz təcrübəmizi
paylaşırıq.
Fuad HÜSEYNZADƏ
Paritet.- 2010.- 6-7 noyabr.- S. 8.