Nuhdan qalan dilin daşıyıcıları
Xınalıqlılar Qafqazda
minilliklərlə yaşayıb, öz dilini, adət- -ənənələrini bu günümüzə qədər qoruyub saxlayıblar
Qafqazda Elbrus
zirvəsindən sonra ən uca dağların əhatəsində
qərar tutmuş Xınalıq kəndi Şah
dağının, Şah düzünün və Şahnabat
çayının şah əsəridir. Kiçik, lakin çox
ecazkar olan Xınalıq Qafqaz dağlarının uca zirvəsində
yerləşən amfiteatrdır. Quba
rayonunda, 2350 metr yüksəklikdə yerləşən və
qibləyə baxan Xınalıq kəndi 5000 illik tarixə
malik olan abidədir. Bir-birindən möhtəşəm
və məğrur dağ silsiləsinin qoynunda bir əfsanə
kimi doğulub ərsəyə gəlmiş bu əsərin
müəllifi təbiətin özü qədər qüdrətli
və qeyrətli qədim Xınalıq xalqıdır. Onlar əsrlərlə yaşadıqları və
indi dünyada Xınalıq kimi tanınan obalarına Kətiş
deyirlər. Xınalıq kəndinin sakinlərinin
bura haradan, nə vaxt və nə üçün gəliblər
sualına hələ dürüst cavab verən olmayıb. Amma bir şey
aydındır ki, vəhşi təbiətlə təkbətək
qalmağı üstün tutmuş bu insanlar əldən-ayaqdan
uzaq, əlçatmaz, ünyetməz, gümanagəlməz belə
ucqar bir yerə elə-belə, öz xoşlarına gələ
bilməzdirlər. Tarixçilərin ehtimalına görə,
Xınalıq kəndi hələ bizim eramızdan əvvəl
salınıb. Qədim yunan alimi Strabon özünün
17 cildlik “Coğrafiya” əsərində qeyd edir ki, Qafqaz
Albaniyasında 26 alban tayfası yaşayır və həmin
tayfaların hərəsi öz dilində danışır. Ehtimal ki, xınalıqlılar həmin 26 tayfadan biridir. Başqa
sözlə desək, xınalıqlılar Qafqazda minilliklərlə
yaşayıb, öz dilini, adət-ənənələrini bu
günümüzə qədər qoruyub saxlayıblar.
Xınalıq kənd orta məktəbinin
direktoru, Xınalıq Mədəniyyət və Xeyriyyə Cəmiyyətinin
sədri Ənvər Məmmədovun “Paritet”ə verdiyi məlumata
görə xınalıqlıların sayı 2000 nəfərdən
çoxdur: “Kənddə hazırda 200-dən
çox ev var. Bu evlərin bir
neçəsinin yaşı
250-dən çoxdur. Xınalıqlıların sayı təxminən 20
minə yaxındır. XIX
əsrin I yarısında rus
və alman dilçi
alimlər
araşdırıblar ki,
alban tayfalarından olan Xınalıqlılar
Şahdağ etnik qurupuna
daxildir. Xınalıq kəndi dəniz səviyyəsindən 2300 m yüksəklikdə
yerləşir. Xınalıqlıların ilkin əlaqəsi Qəbələ və
Şamaxı rayonu ilə
olub, onların nəqliyyat vasitəsi
at və öküz olub. Bu da ancaq yay aylarında mümkün idi.
Xınalıqlılar müsəlman olaraq dinə çox
yaxındırlar. Özlərinin xüsusi adət-ənənələri,
geyimləri və mərasimləri olub. Evləri
xüsusi quruluşa malik olaraq çay daşlarından
tikilib”.
Xınalıq
kəndi Qudyalçayın dağlıq düzündə yerləşir. Bir evin damı, ondan yüksəkdə
yerləşən digər evin meydançasıdır.
Dağlar dik olduğundan evlər çox sıx yerləşdirilib:
“Həyətlərdə balaca bostanlar var. Burada əhali kartof,
xiyar, kələm becərir.Evlərin hamısı qədimdir,
onların 200-300 il yaşı var. Kənddə daha qədim
tikililər və çoxlu qədim xarabalıqlar da var. Kənd
öz memarlıq üslubunu itirməmiş, ümumi
görünüşdə özündə tamamlanmış
ansamblı əks etdirir. Hətta çay dərəsindən kəndə
yaxınlaşarkən gözəl mənzərə
açılır. Yeni tikilmiş binalar - bələdiyyə,
7 illik məktəb kəndin aşağısında yerləşir.
Xarakterik xüsusiyyətlərdən biri, həyətlərin
hamısında formaca kərpicə oxşar, quru və nəm
təzəkdən yaradılmış divarların
olmasıdır. Bu,
xınalıqlıların istifadə etdikləri əsas
yanacaq növüdür. Xınalıq yüksək
dağlıqda yerləşdiyi üçün, burada
yalnız ot bitir. Qızdırıcı
və xörək bişirmək üçün
xınalıqlılar elektrik plitələrindən də
istifadə edirlər. Xınalığın
2 km yüksəkliyində qayalıqda, içərisində
müqəddəs sayılan bulağı olan bir mağara var.
Oradan saxsı boru və daş akveduk vasitəsilə həyətlərə
və kəndin mərkəzi meydanına su gəlir. Orada böyük bayramlar və təntənələr
zamanı kəndin bütün əhalisi toplaşır”.
İlk dəfə olaraq
bu kəndə dövlət başçısı gəlirdi
Amma bu gün
heç də elə düşünmək düz deyil ki,
ötən əsrlərdəki kimi xınalıqlılar cəmiyyətdən
təcrid həyat keçirirlər. Hazırda
Xınalıqda qədim adət-ənənələr
saxlanmaq şərtilə müsair dünyaya inteqrasiya davam etməkdədir.
Yəni bu o deməkdir ki, Xınalıq
inkişafa qovuşub. 2004-cü ildə
Qubaya səfər edən ölkə Prezidenti İlham Əliyev
Quba-Xınalıq yolunun bərpası ilə bağlı
xüsusi göstəriş verib. 2006-cı
ildə isə İlham Əliyev xınalıqlıların
qonağı olub. Bu, olduqca tarixi və
nadir hadisə idi. İlk dəfə olaraq
bu kəndə dövlət başçısı gəlirdi.
Yerli sakinlərlə görüşü zamanı Prezident
deyib: “Qubadan Xınalığa gəlmək adama ləzzət
verir: gözəl mənzərə, gözəl dağlar,
çaylar, bulaqlar, şəlalələr. Mən
indi gələrkən yolda bir neçə yerdə
maşını saxlayaraq düşür, bu mənzərəyə
tamaşa edirdim. Sevinirəm ki, mənim göstərişimlə
bu yol çəkildi və bütün Xınalıq
camaatına sevinc gətirdi... Qafqazın ən
yüksək zirvəsində yerləşən bu qədim kənd
ən ucqar, əlçatmaz kəndlərdən
sayılırdı. Xınalıqlılar ən qədim
tarixə malikdir... Bilirəm ki, öz
xüsusiyyətlərinizi saxlamısınız, öz dilinizi
yaşatmısınız. Xınalıq
dili dünyada mövcud dillərdən bəlkə də ən
qədimidir. Mən bunları bilirəm.
Bu onu göstərir ki, Azərbaycan nə qədər zəngin
ölkədir: həm təbii ehtiyatlar, həm gözəl təbiət,
həm də insanların - millətlərin, etnik qrupların
müxtəlifliyi. Biz Azərbaycanda bir ailə
kimi yaşayırıq”.
Hələ 1960-cı ildə Xınalığa yol
çəkilməsi planlaşdırılsa da, bu arzu yalnız
XXI əsrin əvvəlində ölkə Prezidenti İlham Əliyevin
təşəbbüsü ilə həyata keçirilib.
Yüz illərlə davam edən yolsuzluq bəlasına
son qoyuldu. Xınalığa gedən yolda
çaylar üzərində körpülər tikildi. Dağların arasından asfalt yol salındı.
Həqiqətən də yol olmayan yerdə
heç bir inkişafdan söz açıla bilməz. Bu yolun açılışı ilə bərabər,
Xınalığın bəxtinə həqiqətən
gün doğdu.
Xınalıqdakı inkişafa əsas səbəb
regionlarının sosial-iqtisadi inkişafına dair dövlət
proqramlarının həyata keçirilməsi də oldu.
Xatırladaq ki,
2008-ci ildə bu dövlət proqramının
icrasının dördillik yekunlarına həsr olunmuş
konfransda Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları
Nazirliyinin quraşdırdığı müasir monitor vasitəsilə
Xınalıq kəndi ilə canlı əlaqə
yaradıldı. Tədbirdə iştirak edən Prezident
İlham Əliyevə canlı əlaqədə Ənvər
Məmmədov müraciətlə deyib: “Cənab Prezident, Azərbaycanın
ən yüksəklikdə yerləşən
yaşayış məntəqəsi olan Xınalıq kəndindən,
bütün xınalıqlılar adından Sizi böyük
ehtiramla salamlayıram. Cənab Prezident, Sizin
tapşırığınızla və xüsusi səyinizlə
çəkilmiş yol ilə 2006-cı ilin oktyabrında
Xınalıq kəndinə gəlmisiniz. Sizin
gəlişinizlə Xınalığın yeni həyatı
başlandı. Qısa müddət ərzində
350 şagird yerlik, istilik sistemi ilə təchiz edilmiş
internat tipli məktəb, elektron avtomat telefon stansiyası
istifadəyə verildi. Elektron ATS-in işə
düşməsi xınalıqlılara internet xidmətindən
istifadə etmək imkanı qazandırdı. Burada mobil telefon xidməti fəaliyyətə
başladı. Televiziya kanalları
üçün ötürücülər
quraşdırıldı. 2007-ci ildə Xınalıq
avtomobil yoluna ikinci qat asfalt örtüyü, kəndə 5
kilometrlik məsafədən içməli su xətti çəkildi.
Sizin Sərəncamınızla
Xınalığın tarixi ərazisi memarlıq və
etnoqrafiya qoruğu elan olundu. Sizin diqqətinizi
və qayğınızı bütün
xınalıqlılar daim hiss edir və onlar həmişə
Sizə dərin hörmət, minnətdarlıqlarını
bildirirlər”.
Xatırladaq ki, Xınalığa ilk telefon xətti
1965-ci ildə çəkilib. Bu xətt
komutator tipli telefon idi. Əlaqə
çox keyfiyyətsiz idi. 1967-ci ildə
Xınalıqda rəsmi poçt fəailyyətə
başlıyıb. Artıq kəntdə
ikinci telefon aparatı poçtda idi. Bu
telefon əlaqəsi 2006-cı ilə kimi oldu.
Xınalıq haqqında ilk sənədli film 1937-ci ildə
səssiz lentdə, mətn rus dilində yazılmaqla çəkilib.
1969-cu ildə Cəfər Cabbarlı adına
kinostudia tərəfindən “Dağlarda ada” adlı sənədli
qısametrajlı film çəkilir. İlk
kitabxana 1967-ci ildə fəaliyyət göstərib. Hazırda Xınalıq etnosu haqqında
“Xınalıq” adlı ədəbi- ictimai qəzet də
buraxılır. Eyni zamanda Xınalıq Mədəniyyət
və Xeyriyyə Cəmiyyətinin xınalıq.az saytı da
fəaliyyət göstərir. Saytdan
xınalıq haqqında geniş bilgilər (bu yazının
hazırlanmasında həmin saytdakı materiallardan da istifadə
olunub) əldə etmək mümkündür.
2001-ci -ci ildə
Xınalıq tarix-etnoqrafiya muzeyi yaradılıb. Xınalığın köklü və nəcib
ailələrindən gələn Xəlilrəhman Cabbarovun rəhbərliyi
altında yerli əhalinin köməyi ilə kənddə
qurduqları muzeydə çox maraqlı əsərlər
nümayiş etdirilir. Xınalığın qədim
dövrlərindən qalmış arxeoloji və etnoqrafik
materiallar, o cümlədən kilim və xalçalar, gil və mis qablar, müxtəlif ev və məişət
əşyaları, daş kitabələr və daha bir
çox əşyalar Xınalığa gələnlərə
burada vaxtilə mövcud olmuş yüksək bir mədəniyyətdən
xəbər verir. 160 kvadratmetrlik iki zaldan ibarət
olan bu muzey, sanki “Muzey içərisində muzey”dir.
Muzeydə diqqət
çəkən ən vacib bölmə əlyazma
kitabların olduğu hissədir. 15-ci əsrdən 20-ci əsrin əvvəllərinə
qədər tarixləşən bu kitablar sovet
dövrünün qorxusundan damlarda, qəbirlərdə
saxlanmış və müstəqillik dövründə
ortaya çıxarılmış qiymətli əsərlərdir. Burdakı kitablardan aydın olur ki, kəndin
keçmişi elmlə sıx bağlı olub, vaxtı ilə
Xınalığın mühüm bir elmi mərkəz
olduğundan xəbər verir. Tarix, dil, məntiq,
riyaziyyat təbabət kimi elmlərə aid olanlar ilə
birlikdə fiqh, kəlam, təfsir, hədis kimi dini elmlərlə
əlaqəli yüksək səviyyəli kitabların
varlığı bunu sübut edir. Bu qiymətli
əsərlərin tədqiq edilərək kataloqunun
hazırlanması və nadir nüsxələrin surətlərinin
çıxarılması təcili görülməli işlərdir.
Kənd
ağsaqqallarının ata və babalarından eşitdiklərinə
görə, Osmanlı dövründə bu yerlərə
İstanbul, İzmir kimi şəhərlərdən
çuvallarla kitab gətirilirmiş.
Onu da deyək ki, Prezidenti İlham Əliyevin
19 dekabr 2007-ci il tarixli sərəncamı
ilə Quba rayonunun Xınalıq ərazisi “Xınalıq”
Dövlət tarix-memarlıq və etnoqrafiya qoruğu elan
edilib. Ölkə başçısının
qərarı ilə həmin ərazidə tarixi və mədəniyyət
abidələrinin qorunub saxlanılmasını və
mühafizəsini təmin etmək, eləcə də burada
turizmin inkişaf etdirilməsi məqsədilə
“Xınalıq” Dövlət tarix-memarlıq və etnoqrafiya
qoruğu Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin tabeliyinə
verilib.
Hazırda
qoruğun fəaliyyət göstərdiyini deyən Ə.Məmmədovun
sözlərinə görə, IX əsrdən başlayaraq
Xınalıqda 1935-1940-cı illərə kimi 9 məscid və
9 su dəyirmanı mövcud olub. Hazırda 9 məsciddən 6-sı
mövcuddur ki, 9 su dəyirmanından yalnız biri
dövrümüzə gəlib çatıb. Ondan kənddəki abidlərdən əsaslar
haqqında məlumat aldıq.
Babadağı
7 dəfə ziyarət etmək...
Xınalıqda dövlət tərəfindən
qorunan bir çox dini və tarixi abidələr mövcuddur. Bu abidələrdən biri kəndin ən
hündür yerində yerləşən Əbu Müslüm
cümə məscididir. Əbu
Müslümün adını daşıyan cümə məscidinin
tarixi təxminən IX əsrin sonu X əvvəllərinə
aid edilir.
Əbu Müslüm əslən ərəb
olub Azərbaycanın bütün şimal-şərq ərazisindəki
kəndlərə(eləcə də o zaman
Azərbaycandakı dövlətə bağlı olan
Dağıstana) İslam dinini yayaraq
məscidlər tikdirib. Məhz
Xınalıqda ilk məscid o vaxt tikilib. Hazırda
kəndin əsas cümə məscididir.
Məscidin
girişində, sağ tərəfdə 2 metr yüksəklikdə
yerləşən 2 müxtəlif daş üzərində
“runa” yazıları həkk olunub.Yazıların təqribən
3-8-ci əsrlər arasında yazıldığını
ehtimal etmək olar. Yazıların tam olaraq tərcüməsi
olunmasa da, təxmini mənası Günəşin
doğması və yeni tarixin başlanması mənasını
daşıyır. Xınalıq kəndində
dövlət tərəfindən qorunan abidələrdən
biri də Pirə Comərd türbə-məscididir. Pirə-Comərd
türbə məscidinin tarixi təxminən XII əsrin
sonlarına təsadüf edilir ki, bu türbə-məscid Əbu-Müslümdən
xeyli cavandır. Həmin binadakı
türbə İslamdan qabaq olub, atəşpərəst dininə
aid ayinlərin keçirildiyi məbəd kimi yaddaşlarda
qalıb. İslamı qəbul ediləndən sonra atəşpərəst
məbədi diqqətdən kənarda qalmış, daha sonra məbəd
bərpa edilib və ona bitişik məscid tikilib. Comərdin(xatırladaq ki, bu ad müəyyən
sufi təriqətlərində şərti titul kimi də
işlənir-red.) qəbri də tikilinin daxilindədir.
Xınalıqlılar həmin hissəyə zülmətxana
(qaranlıq yer)
deyirlər. Ona görə ki,
kiçik sərdabəyə işığın düşməsi
üçün pəncərə və baca qoyulmayıb.
Bu qapalı sərdabəyə işığın
düşməsi, yaxud qəbirin açıqda olması ruhun
narahat olmasına və allah tərəfindən
onu narahat edən insanları cəzalandıracağına
inanırdılar. Hazırda Pirə-Comərd
türbə məscidi tam fəaliyyət göstərir.
Türbə-məscidin üstü torpaq dam olub.
Dövlət
tərəfindən qorunan digər dini abidəsi olan Şeyx Şalbuz
türbə - məscidi
XVII əsrə
aiddir. Bu türbə-məscid
Aşağı məhəllədə yerləşir.
Şeyx Şalbuz İslam dininin və ərəb dilinin
bilicisi olub, mədrəsə
açaraq bir çox tələbə-molla yetişdirib. Rəvayətə görə, o, insanların fikrini
oxuyaraq problemləri həll etmək üçün dua yazar,
əlindəki biocərəyanla müalicə edər,
müdrik məsləhətlər verərmiş. Hazırda məscid-türbəyə Şeyx
Şalbuz məscidi adlanır və tam fəaliyyət göstərir.
Xınalığa xüsusi gözəllik bəxş
edən təbiət abidəsindən biridə Atəşgahdır.
Atəşgah Xınalıqdan şimal istiqamətində 5 km
məsafədə olmaqla Heydər Əliyev adına
zirvənin cənub ətəyində yerləşir. Bura torpaqdan çıxaraq yanar qaz olduğu
üçün Atəşgah adlanır. Xınalıqlıların
ilkin inancı atəşpərəstlik olduğunu nəzərə
alaraq “Atəşgah” müqəddəs yer sayılır.
Atəşgah ekoturizm üçün maraq və
istirahət xarakteri daşıyır.
Ümumilikdə
Xınalıq ərazisində 31 türbə və ziyarətgah
var. Onların 16-sı tikintisi olan ibadətgahlardır. Qalanları isə əhali tərəfindən
müqəddəsləşdirilmiş ziyarət yerləridir.
Ümumiyyətlə, Xınalıq əhalisi kənddə
mövcud olan bütün məscidləri “pir” adlandırır.
Məscidlər evə bənzəyir və minarələri
yoxdur. Bu ərazidə yerləşən,
müqəddəs sayılan Babadağın zirvəsindəki
oyuğun altında xalq arasındakı rəvayətə
görə, Baba adlı müqəddəs şəxsin qəbri
var. Bura təkcə bölgədə deyil, bütün Azərbaycanda
məşhur ziyarətgahlardan biridir. Babadağı
7 dəfə ziyarət etmək əhalinin inamına görə,
Həcc ziyarətinə bərabərdir. Bundan
əlavə, Xınalıqda Qəmik məscidi, Şeyx
Şalbuzbaba məscidi, Xıdır Nəbi, Qüllə,
Cabbar baba, Möhüc baba və Şıxşalburuz baba pirləri
də var.
Məktəb
direktorunun bizə verdiyi məlumata görə,
Xınalıqda alban qəbristanlıqları da mövcuddur:
“Alban qəbristanlıqları kəndin içərisindən
başlayaraq dairəvi şəkildə İslam qəbristanlıqlarına
qədər uzanır. Qəbristanlığın
əhatə etdiyi ərazi 40 hektardan çoxdur. Hətta elə qəbirlər var ki, onlar biri digərinin
üstündə yerləşir. Tədqiqat
üçün saysız qədər alban qəbirləri
mövcuddur. Təəsüf ki, bu vaxta
kimi hər hansı tədqiqat işi aparılmayıb.
Bu gün Xınalıqda arxeoloji tədqiqatlara çox ciddi ehtiyac var”.
Qeyd edək
ki, Xınalıq qəbiristanlıqlarında qəbirlərin
çoxu həm enlilik, həm də uzunluq cəhətdən
olduqca iri və nəhəngdir.Rutsoş çayına gedərkən
yolun üstündəki açıq qəbirlər buna əyani
sübutdur. Xınalıqdakı qəbirlərin bəziləri
3 mərtəbəlidir. Burada qəbirlər
bir birinin üzərində yerləşir. Ancaq qazıntılar qəbirlərin nə qədər
qədim olmasını aşkar edə bilər.
Xınalıqlılar
özlərini Nuh peyğəmbərin nəslindən olanlar
kimi sayırlar. Xınalıqlıların fikrincə, Nuh peyğəmbərin
tufanı dövründə Kətiş kəndi Kətiş
dağlarında yerləşirdi. Sonradan Allah tərəfindən
baş verən zəlzələ zamanı orada heç bir ev salamat qalmayıb, bütün evlər
dağılıb. Əhalinin çox hissəsi
tələf olub. Sağ qalanlar isə, çayı
keçərək kiçik bir təpəyə qalxıblar.
Və beləliklə Xınalıq yaranıb.
Xınalıqlılar hesab edirlər ki, tufandan sonra Nuhun
oğulları- Sam və Ham müxtəlif yerlərə
köç ediblər,
yalnız Yafəs öz oğulları ilə həmin
yerlərdə qalıb. Və buradan Qafqaz
xalqları törədi. Həqiqətən
2000 metrdən yüksəklikdə yerləşən kənd ərazisində
rast gəlinən balıqqulağı və daşlaşmış
balıq sümükləri burada bir vaxtlar baş vermiş
tufan və daşqından xəbər verir.
Xınalıqlıların öz dili var və bu
dilin daşıyıcıları yalnız Xınalıqda
yaşayırlar. “Xınalıq bir çox alimlər
üçün əsil möcüzədir” deyən həmsöhbətimiz
bildirdi ki, Xınalıq dilinin heç bir dialekt və ləhcəsi
yoxdur: “Düzdür, Xınalığın özündə
kəndin yuxarı, orta və aşağı hissələrində
yerləşən müvafiq olaraq üç əsas müəyyən
hallarda tələffüz zamanı nəsil arasında
danışıq dili fərqlənir”.
Rəvayətlərə
görə, xınalıqlılar Nuh peyğəmbərin
danışdığı dildə danışırlar. Bir neçə
alim-dilşünas Xınalıq dilinin tədqiqi ilə məşğul
olub. Xınalıq
dili haqqında bir neçə elmi kitab nəşr olunub.
Xınalıq dilinin hansı dil qrupuna aid edilməsi
barəsində illər boyu mübahisələr gedib. Xınalıq dilinin ən təqdirəlayiq tədqiqatçısı
Yunus Deşeriyev sayılır.
O, 1950-54 illərinin yay aylarında
Xınalıqda böyük tədqiqatlar keçirib və
1959-cu ildə “Xınalıq dilinin qrammatikası”
kitabını dərc edib. Yunus Deşeriyevin
yazdığına görə eramızdan əvvəl
3-cü minillikdə Qafqazda tək qədim dil mövcud
imiş. Sonradan dillər bölünməyə
başlamışsa da, amma xınalıq dili
günümüzə qədər dəyişməz olaraq
qalıb. Xınalıq dili mürəkkəb
morfoloji struktura malikdir.
Xınalıqlıların ənənələri
Xınalıqlıların
yağışla, əkinçiliklə, bəzi ev
heyvanlarına münasibətlə, toy və yasla, səma cisimlərinin
müşahidəsi ilə bağlı zəngin ənənələri
var. Onların həyat və məişətinə daxil olan
adət və ənənələr təbiət hadisələrinə
uyğun qurulur, onların yozulması ilə
bağlıdır.
Qədim
dövrdən etibarən Xınalıq sakinləri
ovçuluqla məşğul olarlarmış. Ovladıqları heyvanlar -
dağ kəli, dağ keçisi olub, qaban ovlasalar da, heç
vaxt ətini yeməyib - qonşu kəndlərə göndəriblər.
Ovçular ova getmənin vaxtını heç kimə
bildirmir, vurulan heyvanları öz aralarında bərabər
bölür, qonşu payı saxlayır, kənar adam rast gələrsə, ona da ovlarından pay
verirlər.
Xınalıqda məişətdə bir çox cadu
və ovsunlar da geniş
yayılıb. Onların tarixi çox qədimdir.
Xınalıqlılar insan nəfəsinin ruh olduğunu
düşünür və insan ölərkən nəfəslə
birgə onun bədənindən ruhun çıxmasına
inanırlar. Xınalıqlılar illəri, qoyun sürülərinin
artması ilə hesablayırdılar. Bu ənənənin
haradan başlandığını heç kim bilmir. Məsələn,
demək olar ki, 1937-ci il - kənddə 70 min baş qoyun
olduğu ildir.
Xınalıqlılar mal-qaraya həmişə hörmətlə baxırlar. Onlar öz
mallarının sayını heç kəsə bildirmirlər
ki, mal-qaraya bəd-nəzər toxuna bilər. Qədim ənənələrdən
biri-ölən malın kəlləsini tövlənin
astanasında basdırmaqdır. Bəzən malın kəlləsini
çəpərə yaxud divara bərkidirlər.
Xınalıqlılar
səma cisimləri içərisində Günəşi daha
çox müqəddəs hesab edirlər. Bu mənada qızlar günəş
simvolu olan qırmızı rəngdə paltar geyməyi
çox xoşlayırlar, günəşə and da
içirlər.Xınalıqlılar qonşu kəndlərdən
qız alıblar. Məsələn,
Quruş kəndindən. Amma, buna baxmayaraq,
heç bir kəndə qız verməyiblər. Xınalıq körpələri
bayıra çıxarılanda və yatanda, onların
başlarının altına qara qüvvələrə
qarşı kömür tikəsi qoyurlar. Xınalıqda bu günə qədər
istifadə olunan ənənələrdən
biri də oğlan uşağının başında 7
yaşa qədər hörük saxlanmasıdır. Bu adətin də nə zamandan Xınalıqda
işlənməsindən heç bir informasiya yoxdur.
Kəndə olan diqqətin artdığından
buraya turist axını da çoxalıb.
“Xınalıq” Ailə Turizmi Assosiasiyasından bidirilib ki,
xınalıqlıların əsas məşğuliyyətləri
dərman bitkiləri və otların yığılması və
qurudulmasıdır, sonra onlardan həm mətbəxdə
istifadə edilir, həmçinin gələn qonaqlara
satılır: “Kənddən dağ yolu ilə “Şah
Yaylağına” keçərək Xınalıq
aşırımına gəlib çatmaq olar və
Qızıl Qaya dağ massivinə qalxmaq olar (3700 m.). 1997-ci
ildə Qızıl Qaya dağ massivinin zirvələrinin
birində ümumxalq lideri Heydər Əliyevin adına
gümüş lövhə bərkidilib. Xınalıq
aşırımından keçərək Qusar
çayın sahilində yerləşən ləzgi kəndi
Lazaya getmək olar. Aşırımdan
sonra”Şah Yaylağı” adlanan yüksək dağ
yaylasından keçək at cığırı Laza kəndinə
aparır. Xınalıqla Laza
arasındakı məsafə 30 km-dir. Xınalıq sakini Əşrəf
Əliyev turistlərə milli
güləş, at yarışları və bazarların
keçirildiyi “Şah Yaylaq” və “Şah Nabat” yaylalarına
atla turların təşkilini təklif edir. Yeri gəlmişkən
Avropa İttifaqı və Açıq Cəmiyyət
İnstitutu - Yardım Fondunun maliyyə yardımı ilə
“Ekoleks” ekoloji hüquq mərkəzi “Turizm-Xınalıq kəndinin
dayanıqlı inkişafı və əhalinin
kasıbçılığının aradan
qaldırılması vasitəsi kimi” layihəsini həyata
keçirir. Layihə çərçivəsində
Xınalıq kəndində biznes imkanlarının
artırılması və “Xınalıq” Ailə Turizmi
Assosiasiyasının üzvlərinə fundreyzinq və QHT-nin
idarə olunması üzrə bigilərin verilməsini nəzərdə
tutan treninqlər təşkil olunur.
“Ekoleks”in icraçı direktoru Sevil
İsayevanın dediyinə görə, layihə 18 ay ərzində həyata keçirilir: “Layihənin
yerli tərəfdaşları Xınalıq bələdiyyəsi
və Xınalıq mədəniyyət mərkəzi ictimai
birliyidir. Layihənin əsas məqsədi Azərbaycanın
dağlıq Xınalıq kəndində dayanıqlı
inkişafın təmin edilməsinə və
kasıbçılığın aradan
qaldırılmasına nail olmaqdır”.
Fuad
HÜSEYNZADƏ
Paritet.- 2010.- 27-29 noyabr.- S. 8-9.