“Arşın mal alan” Samsun Dövlət
Opera və Balet Teatrının səhnəsində göstərilib
Hafiz
Quliyev: ”Bu dəfə Samsuna gedəndə
orada hər kəs
İllərdir
ki, Azərbaycanın zəngin musiqi irsi, ustad ifaçıları
və səhnə
əsərləri bir sıra xarici ölkələrin möhtəşəm
salonlarını bəzəyir və əcnəbilər tərəfindən
çox böyük maraqla qarşılanır. Qeyd
edək ki, öz möhtəşəmliyi və zəngin
repertuarı ilə fəqlənən M.F.Axundov adına
Dövlət Opera və Balet Teatrınında səhnəsindən təqdim edilən klassik əsərlərimiz hər
zaman yerli və əcnəbi tamaşaçılar tərəfindən
sevilib.
Elə
bu hal səbəb olur ki, teatrın repertuarında yer
almış səhnə əsərləri tez-tez bir çox
xarici ölkələrdə nümayiş olunur. Biz də
Opera və Balet Teatrının kollektivinin qastrol
səfərlərindən və repertuarında olan
yeniliklərdən danışmaq üçün haqqında
danışılan teatrın
baş rejissoru Hafiz Quliyevlə həmsöhbət olduq.
Hafiz müəllim bizimlə
söhbətə Bakıda “Leyli və Məcnun”a baxan bir
amerikalı ailənin dediyi sözləri xatırlatmaqla
başladı:- “Üzeyir sənətinin
böyüklüyünü, dahiliyini dillə ifadə etmək
mümkün deyil. Dünyanın hansı ölkəsində
dahi bəstəkarın əsərləri səhnələşdirilirsə,
ayaq üstə alqışlanır”. Və o, qeyd etdi ki, həqiqətən
də xarici ölkələrdə Azərbaycan səhnə əsərləri
göstərilən zaman əcnəbi tamaşaçılar
ayaqüstə böyük maraqla izləyirlər. Sonra isə H.Quliyev fikrini ötən ilin noyabrında
Türkiyənin Samsun Dövlət Opera və Balet Teatrında
“Arşın mal alan”ıı səhnələşdirilməsindən
danışmaqla davam etdirdi.
-2009-cu
ildə Samsun Dövlət Opera və Balet Teatrının rəhbərliyinin
dəvəti ilə Üzeyir Hacıbəylinin “Arşın
mal alan” tamaşasını səhnələşdirmək
üçün Türkiyəyə getdim. Əvvəla, bu
ideyanın haradan gəlməsi ilə bağlı kiçik
bir məlumat verim. Ümumiyyətlə, mən Üzeyir Hacıbəylinin demək olar ki,
bütün əsərlərini səhnələşdirmişəm,
həm Azərbaycanda, həm də xaricdə. Konkret olaraq
“Arşın mal alan”a gəldikdə isə 4 dəfə bu əsərə
quruluş vermişəm: 1997-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrında dövlət sifarişi ilə,
2002-ci ildə Ankara Dövlət Opera və Balet Teatrında,
2003-cü ildə Moskvada və 2009-cu ildə Samsun Dövlət
Opera və Balet Teatrında. Yəni müxtəlif teatrlarda,
müxtəlif aktyorlarla bu tamaşaya quruluş vermişəm.
Tamaşanın Bakıdakı nümayişinə Ankara Opera
Teatrının baş direktoru Rəmzi də baxmışdı. Bundan sonra
onlar mənə bu əsəri türk aktyorlarının
ifasında Ankarada səhnələşdirməyi təklif
etdilər. Təklifi qəbul etdim. Ankara teatrının
aktyorları və bolqar dirijorla tamaşanı
hazırladıq.
-
Aktyorları siz seçirdiniz?
-
Aktyorları onlar mənə təklif etdilər, söz yox ki,
mənim də fikrim nəzərə alındı. Əslində
mənim seçim etməyim üçün vaxt da yox idi,
amma bütün rolların ifaçılarını birlikdə
müəyyənləşdirdik. Biz tamaşanı Azərbaycan
dilində hazırladıq. Tamaşanın rəssamı Yusif
Tokar adlı türkiyəli sənətkar idi. Dekorasiyalarla
bağlı mən ona təklif etdim ki, arxada Bakı,
İçərişəhərdən görüntülər
yer alsın. İstəyirdim ki, əsərdə baş verən
hadisələr Bakıda cərəyan etdiyindən,
tamaşada aktyorların geyimlərindən tutmuş, ornamentlərə
qədər hər şey bir-birini tamamlasın, sırf
Azərbaycan ab-havası duyulsun. Bundan sonra bu tamaşa uzun
müddət Ankara teatrının repertuarında qaldı. Əsəri
Türkiyənin bir neçə bölgəsində, hətta
xaricdə də qastrol səfərlərində oynadılar. Mən
bu dəfə Samsuna gedəndə orada hər kəs Ankara
Opera Teatrında hazırlanan “Arşın mal alan”dan
danışırdı.
- Necə
oldu ki, Samsun Opera və Balet Teatrında məhz bu əsəri
tamaşaya qoymaq qərarına gəldilər?
- 2009-cu
ildə teatrın repertuarını müəyyənləşdirəndə
qərara alıblar ki, həmin il mütləq “Arşın
mal alan”ı səhnələşdirsinlər. Mənə təklif
etdilər, mədəniyyət və turizm naziri Əbülfəs
Qarayev və Azərbaycan Opera və Balet Teatrının rəhbəri
Akif Məlikov sağ olsunlar, şərait yaratdılar, icazə
verdilər gedib orada tamaşanı hazırladım.
Noyabrın 15-də Türkiyəyə getdim, bir gün sonra
Samsun teatrında işə başladıq. Vaxtımız
az idi, hər şey sıfırdan başlanmalıydı. Ona
görə çox gərgin işləyirdik. Üstəlik də hər rola iki nəfər,
eləsi vardı ki, hətta üç nəfər
hazırlanmalıydı. Bunlar onun üçün idi ki, hər
tamaşada oyunçular dəyişdirilməliydi.
Bunların hamısını hazırlayıb sonra gəlməliydim.
Gündə səkkiz saat məşq prosesi gedirdi. Səkkiz
saat məşq psixoloji baxımdan çətindir. İlk 15
gündə məşqlərdə hamı iştirak edirdi:
17-18 nəfər aktyor, baletmeystr, dirijor, kostyumçular... Eyni zamanda onlarda maraqlı bir tendensiya var
ki, hamı gəlib məşqə baxır. Onlar üçün maraqlı idi ki, Azərbaycandan
gəlmiş rejissor necə işləyir.
- Hafiz müəllim,
türk rejissorlarla bizim rejissorların iş üslubunda hansı fərqlər
var?
- Biz Stanislavski məktəbi ilə işləyirik,
onlar Avropa, Şekspir teatrı üslubu ilə. Biz iç
oyunu çox sevirik, çünki məktəbimiz bunu tələb
edir. Məşq proseslərində hər iki məktəbin
ortaq nöqtəsini tapıb ortaya maraqlı bir şey
tapıb çıxarırdıq. Dekabrın
19-na premyera təyin edilmişdi. Vaxta bir neçə
gün qalmış bilet satışı ilə məşğul
olan adam dedi ki, tamaşanın uğuru
artıq bəllidir. Çünki bir dənə
də boş yer qalmayıb. Premyera həmin
tarixdə oldu. Olduqca canlı bir tamaşa
göstərildi. Hər frazaya, hər
sözə reaksiya verilirdi.
Üzeyir bəy elə bir irs qoyub gedib ki,
bundan sonra yüz illər də keçsə, yeni gələn
nəsil həmişə bu irsdən istifadə edəcək,
həm Azərbaycan mədəniyyətini, musiqisini dünyada
tanıtmaq baxımından, həm də öz
insanlarımızın mənəvi zövq alması
baxımından. Ən əsası isə odur
ki, biz bundan düzgün istifadə edək, bu irsi
özümüzə və dünyaya olduğu kimi təqdim
etməyi bacaraq. Üzeyir bəyin
yazdığının istiqamətini dəyişsək, ola bilər ki, az bir müddət
üçün tamaşaçı marağı əldə
edək, amma bunun uzun müddət qalması mümkün
deyil. Ona görə də mən dahi bəstəkarımızın
əsərlərini harada səhnələşdirsəm,
çalışıram ki, onun öz dəst-xəttini qoruyub
saxlayım. Ü. Hacıbəylinin komizmini saxlamaq kifayət
edir ki, həmin tamaşa uğur qazansın.
- Türkiyədə sizdən necə bir
tamaşa istədilər?
- Ankarada “Arşın mal alan”ı
səhnələşdirəndə mən təklif etdim ki,
bir qədər modern üslubda əlavələr edək. Qəti şərt qoydular ki, tamaşa sırf klassik
formada, Üzeyir bəyin qələmindən
çıxan kimi hazırlansın. Yeri gəlmişkən,
“Arşın mal alan” Ankarada da, burda da ən
çox tamaşaçı gətirən əsərdir. Əslində onların təklifi mənim də
ürəyimdən idi. Çünki istər operası, istərsə də
operettası olsun, bunu Üzeyir miqyasında təqdim etmək
lazımdır. Bununla biz dünyaya öz
adət-ənənələrimizi, etik qaydalarımızı,
geyim, tərtibat və musiqi mədəniyyətimizi göstəririk.
Biz bunları olduğu kimi verdikdə dünya
bizi təbii halda daha çox qəbul edəcək. İndiyə qədər dünyanın 70-dən
çox ölkəsində bu əsər tamaşaya qoyulub və
hər yerdə də sevilib.
- Samsunda tamaşa necə
qarşılandı?
- Dekabrın 19-da premyera, 21-də isə
qala-premyara oldu. Qala-tamaşaya İstanbuldan,
Ankaradan çox ünlü sənətçilər gəlmişdi.
Eyni zamanda
- Türkiyə ictimaiyyətinin
reaksiyası necə oldu?
- 19 Mayıs Universitetində Azər
Kazımlı adlı çox şöhrətli professorumuz
çalışır. O mənə danışırdı
ki, antrakt zamanı hər kəs “Arşın mal alan”ın musiqisini oxuyurdu və bu da mənə
qürur verirdi. Hətta küçə ilə
gedəndə də hamı tamaşanın
mahnılarını ifa edirdi. Premyerada da,
qala tamaşanın sonunda da məni səhnəyə dəvət
etdilər. 10-15 dəqiqə dayanmadan
alqışladılar. Çox qürur
duyulası səhnə idi. Bu zaman yalnız bir şeyi
düşünürdüm ki, nə yaxşı ki, mən azərbaycanlıyam
və nə yaxşı ki, xalqımın Üzeyir bəy
kimi sənətkarı var. Tamaşadan sonra
danışırdılar ki, Hafiz Quliyev gəlib Samsunu azərbaycanlaşdırdı.
Mənə saysız-hesabsız müraciətlər
oldu ki, Azərbaycanı görməyi çox istəyirlər.
Sonda böyük bir ziyafət təşkil
edildi. Həmin tədbirdə məşhur
insanlar iştirak edirdi. Onların
hamısı öz çıxışlarında Üzeyir sənətinə
vurğunluqlarını ifadə etdilər.
Samsun Opera və Balet
Teatrının rəhbərliyi bildirdi ki,
tamaşaçılar tərəfindən onlara o qədər
təpki gəlib ki, bu əsəri uzunmüddətli repertuara
salıblar. İndi ayda 2-3 dəfə
“Arşın mal alan”göstərilir, yaz
aylarında isə tamaşaya qastrol coğrafiyası
yazıldı. Üstəlik, Ankarada və Samsunda
“Arşın mal alan” adlı toplular
buraxıldı. Bu toplularda mənim buradan
Ü.Hacıbəylinin həyat və
yaradıcılığına dair apardığım
bütün materiallar yer alıb. Dərgilər
cəmi bir necə günə satılıb qurtardı. İkinci dəfə bir də çap edildi.
-Tamaşanın musiqilərini kim ifa edirdi?
- Teatrın solistləri.
- Türkiyəli tamaşaçılarda
teatra maraq necədir?
- Türkiyədə qala-premyeraya 3-4
gün qalmış biletlərin hamısı satılıb
qurtarmışdı. Ortaq nöqtələr
var. Yaxşı tamaşanın tamaşaçısı həmişə
olur. Müəyyən
düşüb-qalxmalar hər yerdə baş verir. Üzeyir bəyin əsərlərinə maraq isə
heç zaman ölmür.
Günay
Paritet.-
2010.- 16-18 yanvar.- S. 11.