“Gənc nəslin bizim ədiblərin
yaradıcılığı barədə məlumatı
geniş deyil”
Tərlan
Rəsulov: “Teatra tamaşaçıları “Facebook” sosial
şəbəkəsi vasitəsilə
çağırıram
Müsahibim “Yuğ” Teatrının direktoru Tərlan Rəsulovdur.
Onunla teatrın fəaliyyəti, nailiyyəti, gələcəyi
barədə söhbət etdik.
-Vaqif müəllimsiz “Yuğ” Teatrının
işləri necə gedir?
-İşlər həmişəki kimi gedir. Vaqif müəllim iş
prinsipini, təşkilati strukturu elə qurmuşdu ki, istənilən
halda - onunla, ya onsuz - teatrın işləri sahmanında gedə
bilsin. Deyirlər, əvəzedilməz insan
yoxdur, amma elə insanlar var ki, onlar, doğrudan da, əvəzedilməzdir.
Vaqif müəllim də belə nadir insanlardan
idi. Amma əgər sən işi qurursan və o iş sənsiz
getmirsə, bu, sənin mənfi cəhətindir.
Əsl qurucu, təşkilatçı, rəhbər
o insandır ki, qurduğu struktur, sistem onun birbaşa nəzarəti
olmadan da işləyə bilsin. Vaqif müəllim
hər şeyi hərtərəfli
düşünmüşdü. Bunun nəticəsidir
ki, bu gün - Vaqif İbrahimoğlunun yoxluğunda “Yuğ”
Teatrı yaradıcı təsisat kimi öz işini tam
gücü ilə davam etdirə bilir. Ustadımız
özü də tez-tez belə bir ifadəni işlədərdi:
“Nə mutlu o şəxsə ki, özündən sonra yolunu
davam etdirəcək tələbələri, yetişdirmələri
var”. Hazırda zəngin yaradıcı potensiala
məxsus olan kifayət qədər gənclərimiz var.
Yaşlı nəsil də öz gücünü itirməyib.
Sadəcə, Vaqif müəllim fiziki olaraq
aramızda yoxdur. Sözsüz ki, içi mən
qarışıq, hamımız elə bir məqama
çatırıq ki, onun məsləhətinə ehtiyacımız olur. O məsələləri
ki, Vaqif müəllimlə müzakirə edərdik və
onların həlli bizim üçün su içimi qədər
asan olardı, indi həmin problem üzərində günlərlə
düşünməli oluruq. Bizi düzgün
istiqamətə yönəldən, yanlışlardan
sapındıran Ustadımızı itirdik. Amma Vaqif müəllimin ruhu, öyrətdikləri bu
gün də bizi yönəldir, mayak kimi yolumuzu
işıqlandırır. Ustadın
cızdığı yolla gedərək, biz öz üzərimizdə
işləyirik, özümüzü inkişaf etdirməyə
çalışırıq.
Bu bir tərəfdən həm də
sınaqdır. Ata-ananın himayəsində
böyüyən uşaq birdən sərbəst həyata
başlayanda özünü necə itirirsə, Vaqif müəllimsiz
bizim keçirdiyimiz hisslər də təxminən belədir. Hər birimiz yaradıcı proses
zamanı, müəyyən sənət mübahisələri,
müzakirələr zamanı istər-istəməz Vaqif
müəllimi yada salırıq. Onun ruhu həmişə
başımızın üzərindədir.
-Vaqif
müəllim müsahibələrinin birində bəyan eləmişdi
ki, teatra yeni baş rejissor gələcək. “Məqam
axtarıram çubuğumu ötürüm. Tələbələrim indi mənim həmkarlarımdırlar
və buna hazırdırlar”- deyirdi. Vaqif
müəllimin vəfatından sonra hələ də teatr
baş rejissorsuz fəaliyyət göstərir. Baş rejissorun olması planlaşdırılır,
yoxsa onsuz da “Yuğ” Teatrı işlərini qura bilir?
-Əvvəla onu qeyd edim ki, hər hansı bir teatra
baş rejissorun təyin olunması Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin səlahiyyətində olan bir məsələdir. Nazirlik
dövlət teatrları sisteminə daxil olan bütün
teatrlar kimi “Yuğ” Teatrının fəaliyyətinə də
yaxından bələddir. Hələ ki
“Yuğ” Teatrına baş rejissorun təyin olunması
planlaşdırılmır. Baş rejissor
həm vəzifə, həm də konkret istiqamətləndirici
qüvvədir. “Yuğ” Teatrına isə
istiqamət artıq verilib. Biz də istiqaməti
təyin edib, problemləri demokratik şərtlərlə
müzakirə edib, özümüz qərarlar veririk. Hələ ki, Vaqif müəllim tərəfindən
əsası qoyulan istiqamət üzrə görüləsi
işlər çoxdur. Bir çox
eksperimentlər keçirilməli, sınaqlar olmalıdır
ki, müəyyən yaradıcı işləri dəqiqləşdirək.
Bu missiya indi bizim üzərimizdədir. Ümid edirəm ki, biz bunu bacaracağıq.
-Bu hansı istiqamət idi? Bunu
aça bilərsinizmi?
-Bu, Vaqif
müəllim tərəfindən tərtib edilmiş, cəsarətlə
deyə bilərəm ki, dünyada analoqu olmayan üslubdur,
teatr poetikasıdır. Bu poetikanın
adını Vaqif müəllim vaxtilə “Psixosof” poetikası
qoymuşdu. “Psixosof” poetikası Stanislavski
sistemindən köklü surətdə fərqlənir. İstinad etdiyi poetikanın adından da
göründüyü kimi, “Yuğ”
yaradıcılığında ruhi kontakta, ruhi hala çox
böyük önəm verir, insan ruhunun yaşamı,
insanın ruhi-psixodelik halı teatrın
yaradıcılığının mərkəzində
dayanır. Məhz bu fakt “Yuğ”
Teatrının təqdim etdiyi tamaşaların dəyərləndirmə
vasitələrini də köklü surətdə dəyişir.
Demək olar ki, “Yuğ” Teatrının hər bir
tamaşası bu istiqamətdə bir sınaq olub. Bilirsiniz, müəyyən
müddət keçəndən sonra nəzəri baxımdan
yaradıcı fikirlər meydana gəlir ki, onları da məhz təcrübi
olaraq tamaşalar vasitəsilə yoxlamaq mümkündür. Hər növbəti tamaşada yeni baxış, yeni
yanaşma sayəsində o fikirləri sınaqdan keçirir,
onun nə dərəcə də işlək olmasını
müəyyənləşdiririk.
-Vaqif müəllimdən sonra həmin
eksperimentlərə nəzarəti kim yerinə
yetirir?
-İndi
onu qismən mən, qismən də yaşlı nəsil
rejissor və aktyorlar edirlər. Əslində isə,
burda hamı birgə işləyir, hamı da birgə buna nəzarət
edir. Artıq teatrda çalışan sənətçilərin
çoxunun bu sahədə səriştəsi var. “Psixosof”
poetikasının konseptual əsasları nəzəri
baxımdan tam tərtib olunub. Vaqif müəllim
nəzəriyyəni, poetikanı tam qurub.
-”Yuğ” Teatrı yarananda bu nəzəriyyə
var idi? Yoxsa “Yuğ” onun yaranmasına şərait
yaratdı?
-”Yuğ” Teatrı yarananda bu poetika tam bitkin nəzəriyyə
formasında deyildi, ümumi yanaşma, yaradıcı üslub
şəklində idi. İllər ötdükcə teatrda
qoyulmuş tamaşalar üzərində müəyyən təcrübələr
qazanıldı. Bu, çox normal
haldır, çünki heç bir nəzəriyyə birdən-birə
yarana bilməz. 90-cı illərdən
sonra isə bu poetika “Yuğ” Teatrının
tamaşalarında aprobasiyadan keçərək tam
formalaşdı.
-Daha çox gənclərlə
işləyən teatrlardan birisiniz. Hazırda bu
istiqamətdə işlər necə gedir?
-Vaqif
müəllim həmişə gənclərə böyük
etimad göstərib. Teatrda həmişə gənc
sənətçilərə mümkün olduğu qədər
şərait yaradılıb. Bu gün də
“Yuğ” Teatrı öz ənənəsinə sadiq qalır.
Təkcə onu demək kifayətdir ki,
teatrın bütün rejissorları gənclərdir. Onlar da etimadımızı doğrulda bilir,
maraqlı işlərlə bizləri sevindirirlər. Bu baxımdan, son işimiz - “2+1” Eksperimental Teatr
Festivalı çərçivəsində nümayiş
olunan “Kölgə” və “Tabu” tamaşalarını xüsusi
vurğulamaq istəyirəm. Onu da qeyd edim
ki, hər iki səhnə əsəri gənc rejissorların
quruluşunda hazırlanıb. Yucin Onilin “Qarağaclar
altında məhəbbət” əsəri əsasında
hazırlanmış “Kölgə” tamaşası Aytən Məmmədovanın,
X.L.Borxesin “Bədəməl qadın” əsəri əsasında
hazırlanmış “Tabu” tamaşası isə Ruslan
Şöhrətoğlunun ilk rejissor təcrübəsidir. Kifayət qədər uğurlu alınan və
perspektiv vəd edən bu tamaşalar bizə teatrımızda
çalışan gənc sənətçilərin gələcəyinə
ümidlə baxmağa əsas verir.
-Festival çərçivəsində
Teatr Xadimləri İttifaqı ilə narazılıq
yaşanıb. Doğrudurmu?
-Mən
buna narazılıq deməzdim. Məsələ ondan ibarətdir
ki, “Yuğ”- un festivala təqdim etdiyi iki tamaşa Teatr Xadimləri
İttifaqının
səhnəsində oynanıldı. Sonuncu
tamaşanın nümayişinin bizim səhnədə
olmasını təklif etdik. Çünki
tamaşanın oraya daşınması çox çətin
idi. İki tamaşanın quruluşunu
böyük səhnəyə adaptasiya etmək nisbətən
asan idisə, “Tabu” tamaşasının Teatr Xadimləri
İttifaqının tamaşa zalına
uyğunlaşdırmaq çox vaxt və əmək tələb
edirdi.
-”Yuğ” Teatrının “Mən,
Məhəmməd Füzuli...” layihəsi çox uğurlu
alındı. Bu səpkili
layihələrin davamı gələcəkmi?
-Bəli,
artıq Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinə “Naməlum
Axundzadə” adlı teatr layihəsini təqdim etmişik. Bu layihədə Mirzə Fətəli Axundzadənin
həyat və yaradıcılığına,
publisistikasına, ümumiyyətlə, bütün fəaliyyətinə
yeni yanaşma, yeni baxış olacaq. Mənə
elə gəlir ki, gənc nəslin bizim ədiblərin
yaradıcılığı barədə məlumatı,
yumşaq desək, o qədər də geniş deyil. Tamaşaçını qınamaq olmaz, kifayət qədər
yetərli rəqiblər - internet, sosial şəbəkələr,
televiziya var. Biz teatr olaraq, tamaşaçını
arxamızca aparmalıyıq. Ona görə
bu layihənin üzərində möhkəm dayandıq.
Məncə, bu nəsil üçün Axundzadə
naməlumdur. Əgər Axundzadəni hansı aspektdən
tanıdıqlarına dair gənclər arasında sorğu keçirsək, doğru-düzgün cavab verən
çox az adam tapılar.
-Tərlan bəy, daha öncə
Axundzadənin hansısa əsərinə
müraciət edibsinizmi?
-İndiyə qədər Axundzadənin heç bir əsərini
səhnələməmişik. Layihə çərçivəsində
bu ilk və inanıram ki, yaxşı təcrübə olacaq.
Bildiyiniz kimi Prezident İlham Əliyev Mirzə Fətəli
Axundzadənin 200 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında sərəncam
imzalayıb. Gələn il bununla
bağlı tədbirlər keçiriləcək, “Naməlum
Axundzadə” layihəsi həm də buna həsr olunur.
-”Yuğ” istənilən əsərə
səhnə təcəssümü verə bilərmi?
-”Yuğ”-
un poetikası elə tərtib olunub ki, biz
istənilən əsəri oynaya bilərik. Sadəcə bu,
rejissorun hansı əsərdən təsirlənib və
onunla nəyi demək istəməsi, ona şəxsi
yanaşmasından asılıdır. Hərdən
elə olur ki, rejissor öz sənət düşüncəsinə
uyğun olan hansısa müəllifin əsərinə
müraciət etmək istəyir. Bunu heç kim heç vaxt qadağan etmir. Tamaşalar
rejissorların nə demək, nə istəmək arzusundan və
teatrın repertuar siyasətindən yaranır. Repertuar teatrın
simasıdır, bədii-estetik səviyyəsinin
başlıca göstəricisidir. Biz həm
klassik və müasir dünya dramaturgiyasını, həm
milli dramaturgiyamızı, eləcə də digər
xalqların dramaturji nümunələrini əsas
götürür, burada yaradıcı heyətin potensial
imkanlarını nəzərə almaqla və truppada olan
aktyorların bədii özünüifadəsi
üçün şərait yaradan repertuar müəyyən
etməyə çalışırıq. “Yuğ”- un repertuarında teatrın kredosuna, amalına,
poetikasına məhrəmlik duyulur. Elə ilk
tamaşası - Məhəmmədhüseyn Şəhriyarın
“Heydərbabaya salam” poeması əsasında hazırlanan
“Salam” tamaşası ilə teatr öz yaradıcılıq
yolunun konturlarını cızdı. Daha
sonra səhnələdiyi “Açar”, “Dad”, “Oğul” kimi
tamaşalarla sənət axtarışlarını davam
etdirdi. “Yuğ”- un 22 illik fəaliyyəti dövründə
repertuarında yer alan tamaşalara nəzər saldıqda
teatrın klassik irsimizin nümunələrinə də
(“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanı, Nizami Gəncəvi, Məhəmməd
Füzuli, Mirzə Ələkbər Sabir, Cəlil Məmmədquluzadə,
Üzeyir Hacıbəyov, Hüseyn Cavid və s.), müasir
yazarların (Ramiz Rövşən, Kamal Abdulla, Afaq Məsud,
Vaqif Bayatlı, Firuz Mustafa, Mehman Musabəyov və s.) əsərlərinə
də müraciət etdiyinin şahidi oluruq. Repertuarda əcnəbi
müəlliflərin (Şekspir, Ekzüperi, Bekket, Höte,
Çexov, Qoqol, Yamamoto, Markes, Kafka, Onil və s.) əsərləri
əsasında hazırlanan tamaşalar da az
deyil. “Yuğ”-un tarixinə qısa
ekskursdan da göründüyü kimi, teatrın repertuarı
çox rəngarəngdir, amma bu repertuarda rast gəldiyimiz əsərləri
birləşdirən bir amil var; onların hər biri ilahi mətləblərə,
sakral, arxetipik məna qatına malikdir.
-Oktyabr ayında siz Polşada
keçirilən Şərqi Avropa Teatr Platforması Şəbəkəsinin
açılışında iştirak etdiniz. Bu şəbəkə nələr vəd edir?
-Orda
yaxın iki il ərzində Şərqi
Avropada həyata keçirilməsi nəzərdə tutulan
teatr və art layihələr, yeni idarəetmə mexanizmləri,
çağdaş təşkilatlanma problemləri müzakirə
olundu. Mənim missiyam orda keçirilən layihələrə
Azərbaycan teatrlarında maraq yaratmaqdan ibarətdir.
-Bizim teatrların Şərqi Avropa
teatrları ilə müqayisədə nə kimi
çatışmazlığı var?
-Azərbaycan
teatrı dünya teatrlarından heç də geri qalmır. Sadəcə, elə tamaşalar var ki, yerli
tamaşaçı üçün, elələri də var
ki, xarici tamaşaçı üçün nəzərdə
tutulmalıdır. Biz Azərbaycan
teatrı olduğumuz üçün, ilk növbədə,
öz tamaşaçımızı
düşünürük. Məncə,
Azərbaycan teatrını zəif teatr kimi qiymətləndirmək
lazım deyil. Kifayət qədər potensialımız,
bacarığımız var. Sadəcə, bayaq dediyim kimi, əgər
festivala gedirsənsə, onun prioritetlərinə cavab verən
tamaşa hazırlamalısan. Polşada bir
gerçəkliklə qarşılaşdım - Şərqi
Avropanın bir çox teatrları da bizim kimi özlərini
Avropadan kənar hiss edirlər. O ki qaldı problemlərə,
dünyanın bütün teatrlarında eyni problemlər -
rejissor, aktyor, kadr, tamaşaçı, maddi-texniki baza və
s. - var. Bir misal çəkim: Keti Boyt adlı rejissor İngiltərədə
bir tamaşa qoydu. Tamaşa üçün
Latviyadan Riqa xoru, İspaniyadan xoreoqraf, Fransadan rəqqasə,
Şotlandiyadan səs, işıq effekti verən yüksək
səviyyəli texniki avadanlıq gətirilmişdi. Səhnələşdirilən əsər isə
Anna Axmatovanın “Rekviem” poeması idi. Tamaşa mənim
çox xoşuma gəldi, amma az keçməmiş
sizin avropalı dediyiniz tamaşaçı zalı tərk etməyə
başladı. Sizə
səmimi deyirəm, orda qoyulan tamaşalar bizim klassik
teatrlarımızda qoyulan tamaşalar kimidir.
-Tamaşaçı demişkən,
“Yuğ” teatrı tamaşaçı baxımından əziyyət
çəkirmi?
-Xeyr. Tamaşaçı qıtlığı yoxdur.
Sevinirik ki, tamaşaçılarımızın
yaş həddi get-gedə daha da cavanlaşır. Əvvəllər
“Yuğ”- a yalnız yaşlı nəsil - filosoflar, alimlər,
intellektual adamlar - gəlirdisə, indi onlarla yanaşı,
tamaşaçıların içində gənclərin
sayı da kifayət qədər artıb. Ümumiyyətlə, son zamanlar Azərbaycan
əhalisi arasında teatra qayıdış hiss olunur. Şəxsən, mən tamaşalarımıza
tamaşaçıları “Facebook” sosial şəbəkəsi
vasitəsilə çağırıram. Və bu təcrübə
çox yaxşı nəticə verir
Nərmin MURADOVA
Paritet.-2011.-8-9 dekabr.-S.16.