Şeyx Məhəmməd Xiyabani
hərəkatı Azərbaycan tarixşünaslığında
Azərbaycan
tarixşünaslığında müəyyən yer almış
şəxsiyyətlərdən biri də Şeyx Məhəmməd
Xiyabanidir. Bu sahədə həm
Cənubi, həm də Quzey Azərbaycanda müəyyən
tədqiqatlar aparılıb, yazılıb
ortaya çıxsa da, bu tarixşünaslıqda Xiyabani və Xiyabani hərəkatının dolğunluqla və ətraflı verilməsi demək deyildir. Bu tərəfdə sovet hakimiyyətinin mövcud olması, İranda Pəhləvi rejiminin şovinist siyasəti, bir sıra başqa mövzular kimi Xiyabani mövzusunun da istənilən səviyyədə tədqiqinə və oxuculara çatdırılmasına imkan verilməmişdi.
Buna baxmayaraq Arazın hər iki sahilində yazıb yaradan tarixçi alimlərimiz ciddi basqılar
şəraitində
olsa da, bu sahədə az-çox
yazıb yaratmışlar.
Sovet ordusu sıralarında xidmət
etmiş məşhur jurnalist, tədqiqatçı-alim Qulam Məmmədli də 1945-1946-cı illərdə Cənubi Azərbaycanda olmuşdur.
Q.Məmmədli Cənubi Azərbaycanda olduğu müddət
ərzində elmimiz, ədəbiyyatımız və tariximiz üçün
bir sıra dəyərli işlər görmüşdür. Onun Əbülqasim Nəbati,
Mirzəli Möcüz
kimi görkəmli Cənubi Azərbaycan
şairlərini Arazın bu tayında tanıtdırmaqda böyük
xidməti olmuşdur. Q.Məmmədli Təbrizdə olduğu müddətdə böyük ruhani, inqilabçı-demokrat
Ş.M.Xiyabani ilə maraqlanmış, Xiyabani hərəkatında iştirak etmiş və onu yaxından tanıyan insanlarla təmasda olmuşdur. Əldə etdiyi materiallar ona sonrakı illərdə Ş.M.Xiyabani haqda dəyərli kitab yazmağa
imkan vermişdir. Q.Məmmədlinin bu kitabı Xiyabanin Azərbaycanın
quzeyində ictimaiyyətə tanıtdırmaqda ilk vasitə olmuşdur.
Bu kitab 1949-cu
ildə Bakıda “Azərbaycan “ nəşriyyatında
çap edilmişdir.
“Xiyabani” (Azərbaycan xalqının
milli azadlıq mübarizəsi tarixindən) adlı 160 səhifədən ibarət olan bu dəyərli əsər sovet dövründəki siyasi mühitin basqılarına baxmayaraq, Xiyabani haqqında, onun elmi,
siyasi, dini, fəlsəfi görüşləri barədə oxucuda müəyyən
təsəvvür yaradır. Kitabda Ş.M.Xiyabanin çıxışlarından verilmiş iqtibaslar gənc nəslin vətənpərvərlik ruhunda və tərbiyəsində mühüm
rol oynamış və oynamaqdadır.
M.Xiyabani mədəni-maarif, xüsusilə siyasi tərbiyə və təlim məsələlərinə də əhəmiyyət
verirdi. Q. Məmmədli Xiyabaninin ana dilimizin qorunması ilə bağlı apardığı mübarizə haqqında yazır: “Azərbaycanda aparılan farslaşdırma siyasətinə qarşı mübarizə aparırdı. O
xalqın maariflənməsinə və mədəni olmasına
çalışırdı. Mədəni-maarif işlərinin tərəqqisi yolunda var qüvvəsi ilə fəaliyyət
göstərirdi.
1918-ci ilin baharında Bakıdan Təbrizə gəlmiş teatr heyəti Xiyabani tərəfindən məmnuniyyətlə qarşılanmışdı. Əksəriyyətlə Cənubi Azərbaycan gənclərindən olan həmin
artistlər
iqtisadi cəhətdən çətinlik çəkirdilər. Tamaşaları hazırlamaq üçün
vəsait yox idi.
Buna görə də artistlərin əhval-ruhiyyəsi düşkün
idi. Bundan xəbəri olan Xiyabani artistləri qəbul etdi və ruhdan düşməməyə çağırdı: “Siz biletlərinizin satılıb-satılmamağına baxmayın, tamaşanı hazırlayın, oynayın, qoy camaat gəlib
baxsın; pul məsələsi haqqında düşünməyin, onu mən
yerbəyer elətdirərəm”, - deyə artistlərin həvəslə işləməsinə yardım edirdi. Şeyx
öz nitqlərindən
bəhs edib əhalini tamaşalara cəlb
edirdi”. Xiyabaninin Azərbaycan dil, maarif və mədəniyyətinin inkişafı yolundakı siyasəti düşmənlərin xoşuna gəlmirdi.
Onlar hər cür vasitə ilə bu gözəl təşəbbüsə mane olurdular. Lakin xalq Şeyxin ətrafında toplaşır
və onu diqqətlə dinləyirdi. O, xalqın ana dilində danışdığı üçün
sözləri əhaliyə çatır və təsir
bağışlayırdı.
Biz güman edirik ki,
böyük
tədqiqatçı-alim Qulam Məmmədlinin
şəxsi arxivində Xiyabani və hərəkatı ilə bağlı hələ işıq üzü görməyən çoxlu materiallar var.
Onları üzə çıxarıb
tədqiqata cəlb etmək Azərbaycanda xiyabanişünaslıq üçün gözəl
töhfə ola bilər.
“Təcəddüd” qəzeti
1917-ci ilin aprelin 9-da nəşrə başladı.
Tədqiqatçı Qulam
Məmmədlinin göstərdiyi
kimi, “Onun imtiyaz sahibləri və baş mühərrirləri ilk zamanlarda
dəyişdirilsə də, siyasi rəhbərlik əsas etibarilə Xiyabanin üzərində qalırdı”.
Qəzetin 65 nömrəsi,
yəni 137 - 202-ci nömrələr
rəsmən Xiyabaninin
müdirlik və baş mühərrirliyi ilə çap olunmuşdu.
Q.
Məmmədlinin ənənəsini
davam etdirən iranşünas-alim, tarix elmləri doktoru, professor Şövkət xanım Tağıyevanın xidmətləri
üzərində xüsusilə
dayanmaq istərdik.
Professor Ş.Ə.Tağıyeva 1956-cı ildə
rus dilində çap olunan “1917-1920-ci illərdə İran Azərbaycanında milli azadlıq hərəkatı”
monoqrafiyasında Cənubi
Azərbaycanda ingilis imperializminə və İran irticaçılarına
qarşı aparılan
mübarizələrin sosial-iqtisadi
köklərini araşdırmış
və milli azadlıq hərəkatı
və onun məğlubiyyətinin səbəblərini
göstərməyə çalışmışdır.
Burada Xiyabaninin ictimai-siyasi fəaliyyəti
geniş şəkildə
əks olunur.
Professor
Ş.Ə.Tağıyeva “1920-ci il Təbriz üsyanı” (Bakı,
1990, 148 s.) adlı əsərində
Şərqin müstəmləkə
və asılı ölkələrində I Dünya
müharibəsinin sonlarına
doğru başlamış
milli azadlıq inqilabları dövrünün
təbii nəticəsi
olan Cənubi Azərbaycandakı 1917-1920-ci illər
milli azadlıq və demokratik hərəkatı, ölkədəki
sosial-iqtisadi və siyasi zəmin üzərində meydana gələn bu hərəkatın ən yüksək mərhələsi
olan 1920-ci il Təbriz üsyanı, üsyan nəticəsində
yaranan Milli Hökumətin fəaliyyəti tədqiq edilir. Kitabda inqilaba rəhbərlik etmiş Azərbaycan Demokrat Partiyası və onun başçısı
Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin İran irticasına və İngiltərə imperializminin
ölkədə işğallar
siyasətinə qarşı
yönəlmiş mübarizədəki
rolundan danışılır,
beş aydan çox davam etmiş üsyanın yatırılması və
hərəkatın məğlubiyyət
səbəbi araşdırılır.
Filologiya elmləri
doktoru, professor Vüqar
Əhmədin “Şeyx
Məhəmməd Xiyabaninin
həyatı, mühiti
və ədəbi fəaliyyətı” adlı
monoqrafiyasında Xiyabaninin
ictimai, siyasi fəaliyyəti, fəlsəfi
görüşləri, publisistikasi
tədqiq və təhlil edilmişdir. Tədqiqatda Q.Məmmədli
Ş.Tağıyeva, eləcə
də Rusiya alimlərinin Xiyabani haqqında fikirlərinə
münasibət bildirmiş,
onların bu sahədə tədqiqatlarını dəyəndirilmişdir.
O cümlədən, ilk dəfə
olaraq fars dilində yazılmış
İran alimlərindən
Əli Azərinin, Əhməd Həsənin
Xiyabani haqqında, onun dərin mənası, böyük
nüfuzu, nurlu siması, böyük şəxsiyyəti barədə
kəlamlar müəllif
tərəfindən təcümə
edilərək münasibət
bildirməklə onlara
istinad edilmişdir. Tədqiqatda ilk dəfə
olaraq Xiyabaninin ədəbi fəaliyyəti,
redaktorluğu, publisistikası,
publisistikanın mövzu
dairəsi və s. təhlil süzgəcindən
keçirilmişdir.
Mirzə İbrahimov
“Cənubi Azərbaycanda
milli demokratik hərəkat haqqında”
(İnqilab və mədəniyyət jurnalı,
Bakı, 1947, No 4) məqaləsində
yazırdı: “Xiyabaninin
qiyamında azərbaycançılıq
ruhu daha artıq özünü göstərirdi. Səttar
xan inqilabından sonra güclənən irtica və təzyiq, hakim fars dairələri və istibdadın artan zülmü Azərbaycanı mütiləşdirmir,
yatırdıb sakit etmir, əksinə, daha artıq oyadır və hərəkətə gətirirdi.
Getdikcə Azərbaycandakı
xalq hərəkatları,
daha artıq milli xasiyyət kəsb etməyə başlayırdı. Şeyx
Məhəmməd, Tehran hakimlərinin
Azərbaycanda yaratdığı
zorakılıq və
səfalət mənzərəsini
xalqın nəzərində
canlandırırdı”.
Sübhan TALIBLI
Paritet.- 2011.- 1-2 fevral.- S. 15.