“Türkük,
türk qalacağıq, biz fars olmayacağıq”
Saleh İldırım: “Bu
gün Güneydə
gedən dava
və səslənən
şüarlar xaricdəki
mühafizəkar
azərbaycanlıların
fikirlərindən
daha da güclü
və radikaldır”
Deyəsən, onun
ömür yolu
çox keşməkeşli
və enişli-yoxuşlu
olub. Çünki ilk
olaraq özü haqqında
məlumat verməsini
istədikdə dedi
ki, həyatının
hər dönəmini
danışsa, gərək
neçə kitab yazıla. Ona görə
də ömür
səhifələrindən
çox qısa başlıqlara
toxundu. Beləcə,
Güney Azərbaycan
İstiqlal Partiyasının
sözçüsü
Saleh İldırımı
birgə tanıyaq.
-Güney
Azərbaycanın
Culfa bölgəsinin
Gərgər
şəhərindənəm.
1979-cu il inqilabında
aktiv fəaliyyətim
olub. İnqilabdan sonra xalq
müsəlman
hərəkatına
qatıldım. Xalq
müsəlman
hərəkatı
qanla boğulduqdan sonra İran dövlətinə qarşı mübarizəni
davam etdim və
nəhayət
Mərənd
Şəhər Prokurorluğundan
əleyhimə
tutulma əmri verildiyi
üçün bir
il Tehranda gizli
yaşadıqdan
sonra Türkiyəyə
getdim. BMT-dən
siyasi sığınacaq
alıb Kanadaya yerləşdirdim.
1988-ci ildən
Kanadanın Monreal
şəhərində mövcud
olan (Kvebek Azərbaycanlıları
Assosiasiyası) ilə
əlaqəyə
girib orada uzun
zaman fəaliyyətim
oldu. Ara-sıra
şeir deyirəm. Bir şeir dəftərim
də var, ancaq
hələ çap
olunmayıb. 1998-ci ildə Dünya Azərbaycanlıları Konqresinin II qurultayından sonra “İldırım” məcmuəsini Monrealda nəşr etməyə başladıq. “İldırım” jurnalının baş redaktoru olmaqla yanaşı Güney Azərbaycan Azadlıq Partiyasının sözcüsü kimi fəaliyyətimi davam etdim. O partiya
bir ildən
artıq fəaliyyət
göstərmədən
bağlandı. O
zaman internet yeni
başlamışdı. İnternet üzrə
fəaliyyətim
başladı. İlk
işimiz İranın
fars olmadığını
sübut etmək
üçün iki
il ərzində həftədə
bir gün “Paltak” sistemində seminarlarımız
keçirildi. Bu
vasitə ilə İran
adlanan ölkədə
yaşayan millətlərin
məsələsini
siyasi gündəliyə
çıxarmağı bacardıq və bir çox
azərbaycanlıları
öz kimliyi ilə
- Təşkilatınızın
hansı media orqanları
fəaliyyət
göstərir?
- Təşkilatımız uzun zaman
“Günaz TV” ilə fəaliyyət
göstərib.
Bununla yanaşı “Voa”, Kanadada nəşr olunan ingilis dilli
qəzet, farsdilli “Peyvand”,
“Şəhrvand” və Azərbaycanda bir çox jurnallarda da ara-sıra
müsahibələrimiz
və yazılarımız
yayılıb. GAIP-a
aid 2 saytmız: www.gaip.orq
, www.gaip.biz və eləcə
də “Facebook”,
“Youtube” və internet televiziyamız www.istiqlal.tv də fəaliyyət
göstərir.
Bizi dinləmək
istəyən
və sözlərimizi
senzura etməyən jurnal və
media ilə əməkdaşlığa
hazırıq.
-İranda azərbaycanlıların
hüquqlarının
pozulması halları barədə
dünya insan
haqları mərkəzlərinə,
bəynəlxalq
təşkilatlara lazımınca
məlumat çatıra
bilirsinizmi?
- “İldırım” və
“Qurtuluş” məcmuələri tərəfindən
doktor Əlirza
Əsgərzadə
ilə birlikdə BMT-yə
Güney Azərbaycandan insan haqlarının İranın
irqçi fars
hakimiyyəti tərəfində
pozulmasını yazıb
raport etmişik.
2002-ci ildə DAK
rəhbərliyi
cənab Obalının
təşkilatçılığı
ilə Nyu-Yorkda
BMT-nin İran üzrə
nümayəndəsi Maris Kopiturnla görüşümüz
olub. Həmin
ilin sonunda ilk
olaraq BMT 30 milyon azərbaycanlının
dilinin qadağa
və haqlarının
tapdalanması haqda çoxsəhifəlik hesabat yaydı.
Daha sonralar Kanada
parlamentində, eləcə
də Beynəlxalq
Amnistiya Təşkilatı
və Avropa
Şurası rəsmiləri
ilə görüşlərimiz
olub. Beynəlxalq Amnistiya Təşkilatı ilə
İngiltərə təmsilçimiz
davamlı əlaqədədir. Bu
və başqa vasitələrlə, dünyanın
bir çox ölkəsində gerçəkləşdirdiyimiz seminar və
etirazlarla Güney
Azərbaycan türklərinin
səsini beynəlxalq
ictimaiyyətə
çatdırmağa
çalışmışıq və bu
işi davam
etdiririk.
-Bəynəlxalq
təşkilatların
İrandakı despotizmə və
edam hallarına
qarşı münasibətləri
Sizi qane edirmi?
- Beynəlxalq təşkilatların
bu günə
qədər
bəyanatdan başqa hər
hansı ciddi bir
əməlləri
olmayıb. Əlbəttə
ki, bu, qənaətedici deyil,
amma yenə də bəzi
hallarda bəzi
cinayətlərin
qarşısını
alıb və
ya almağa
çalışdıqları
da danılmazdır.
-Bu
il İranda
-
Edamlar yeni deyil, İran hakimiyyəti 30 ildir şiddətlə
edamlara davam edir. Xomeyini inqilabdan sonra mollalara demişdi ki, şiddət göstərib
edamları artırmalıyıq. O çıxışın videoyazısı var. O əmrdən
sonra edamlar daha da artdı. Məsələn, bu gün
özünü “islahatçı” adlandıran Musəvi baş nazir olanda 36 min nəfər
-Demək
olarmı, Tehranda ötən ay baş verənlər
İrandakı 2006, 2009-cu illərin kütləvi etirazlar
dalğasının davamı idi? Etirazçılar
öz istəklərində nə dərəcədə irəli
gediblər?
- 2006-cı ildə Güney Azərbaycanın
etirazları ilə 2009-ci ildə Tehranda baş verənlər mahiyyətcə tamam fərqli hərəkatlar
idi. 2006-cı ildə Azərbaycanda etiraz aksiyaları fars
irqçiliyinə qarşı etiraz idi ki, yenə də
Tehranda
cərəyan edən hadisələr əsasında rejimin iki
qanad hakimiyyət rəqabətindən ortaya çıxıb və gücü qəsb etmək
davasıdır. Hər iki qanad
bu rejimi qurub və qorumaq üçün yetərincə cinayət işləyib.
İslam cümhuriyyətini, vilayəti-fəqih və fars irqçiliyi hər iki qanadı- yəni həm
iqtidar, həm müxalifəti formalaşdıran əhəmiyyətli
ünsürlərdir. Başqa tərəfdən hər iki
qanad qeyri-fars millətlərə, xüsusən də
türklərə mərhəmətsiz və
qəddardır. Məhz ona görə də Azərbaycan bu hərəkatlara
qatılmadı və qatılmayacaq da. Tehranda,
İsfahanda gedən nümayişlərdə insanlar rejimdən
bəzi islahat istəyir. Azərbaycanda gedən dava isə
fars işğalına son qoyub Güney Azərbaycan müstəqil dövlətini
yenidən qurmaq üçündür. Yəni
Tehrandakı hərəkatın dərdi sadəcə rejimdirsə,
Güney Azərbaycanın davası sadəcə rejim deyil, bəlkə
İran dövlətçiliyi
və işğalçılığına son qoymaqdır.
Yəni nəinki bu rejimi, heç İran
adlı bir dövləti də qəbul etmir.
-
Sizcə, bu nümayişlər kənar ölkələrdən, yoxsa elə daxili
milli istiqlal savaşı istəyindən qaynaqlanır?
-
2006-cı ildə güneyin 30-dan artıq şəhər və
kəndində nümayişlər olanda rejim iddia etdi ki,
bunların hamısı Azərbaycandan gəliblər.
Şah 1979-cu il inqilabında Təbrizdə başlanan 29 bəhmən
qiyamını SSRİ vətəndaşlarından
qaynaqlandığını dedi. Müxalifləri rahatca əzmək
üçün bu, totalitar rejimlərin ən tanımış
üsuludur. Nümayişlər hamısı içəridən başlayıb və hər
hansı bir ölkə ilə də
bağlılığı yoxdur. Ancaq yuxarıda vurğuladığım kimi mahiyyətcə
fərqlənirlər. Millətlərin
işğala qarşı mübarizəsi, xüsusən də Azərbaycan
milli hərəkatının 2006-cı ildə başlanan
etirazları İran dövlətçiliyini
titrətdi. Bu etirazların tarixi səbəbləri
və kökləri var.
Keçən 100 ildə dəfələrcə
özünü göstərib.
İran İslam rejiminin nə İranda
qeyri-millətlər arasında, nə də farslar arasında
hər hansı bir bazası qalmayıb və yox olmağa,
İran isə dağılmağa məhkumdur. Bu vəziyyətdən qurtulmaq istəyən rejim müxalif
qüvvələri özünün başqa qanadı
altında toplamaq istədi ki, bəlkə İranın parçalanmasını
əngəlləyə bilsin.
Ancaq
gediş rejimin istədiyi kimi olmadı və
yaratdığı Yaşıl hərəkatın gövdəsi
rəhbərlikdən qopub rejimin əleyhinə çevirildi. Onun da köku 30 illik dini zorakılıqla
bağlıdır.
-Demək
olarmı, İran ərəb ölkələrinə qurduğu tora
özü düşdü?
-
İran da başqa ölkələr kimi həmişə münaqişəni uzaqlarda görmək və göstərmək
istəyir. O üzdən də İraqda, Fələstində,
Livanda, Bəhreyndə, hətta Azərbaycanda iğtişaşlar yaratmağa çalışırdı.
Guya İslam inqilabını yayacaq . Ancaq yaymaq istədiklərini
öz ölkələrində belə yaşatmağa kifayət qədər sosial
bazası yoxdur. İrandaki problemlər nə yenidir, nə də ərəb
ölkələrində başlanan üsyanlarla
bağlıdır. Onlardan həm
mahiyyətcə fərqlidir, həm də tarix boyu olub. Azərbaycan neçə dəfə öz dövlətini
qurmağa cəhd edib, Xiyabaninin rəhbərliyi ilə
Azadistan və Pişəvərinin
rəhbərliyi ilə Milli Hökuməti qurmuşdu.
1979-cu il inqilabından sonra xalq müsəlman hərəkatı,
Türkmənistan hərəkatı, Kürdüstan və s. yenə də
öz dövlət və milli
haqları istəyində olduğu
hər kəsə aydındır.
-Bəzən elə
gəlir ki, Amerika və Avropa qitəsində yaşayan
Güney azərbaycanlıları, İrandakı
soydaşlarımızdan daha fəaldırlar.
-
Əsla, elə
deyil. Bu ğun
Güneydə gedən dava və səslənən
şüarlar xaricdəki mühafizəkar azərbaycanlılardan
daha da
güclü və radikaldır. Xaricdəki azərbaycanlılar
sadəcə güneydə gedənlərin bəlli qismini əks etdirə
bilir. Əsas çağırışların hamısı içəridə və
əsas şüarların hamısı da
güneydəki şəhərlərimizdə,
xiyabanlarımızda səslənib
divarlarda yazılıb və stadionlarda səslənməkdədir.
Azərbaycanın bayrağı Təbrizdə
dalğalanır. Halbuki hələ də
Avropada bəziləri bu bayraqdan qaçırlar. Bu
gün “Azərbaycan bir olsun, mərkəzi Təbriz olsun”, “Azərbaycan
diyarımız, ay-ulduz bayrağımız”, “Təbriz,
Bakı, Ankara, biz hara, farslar hara”, “Türkük, türk
qalacağıq, biz fars olmayacağıq”, “Ölüm olsun
rasizmə”, “Fars dili zillət dili, türk dili qeyrət dili”,
“And ola Səttarxana, od salarıq Tehrana”, “Biz qəhrəman
türklərik, farslara baş əymərik” və s.
şüarlar güneyin şəhər, xiyaban və
stadionlarında səslənir. Boz
qurdlarımız damlardan ulayır. Onlar boz
qurd işarəsi tutub stadionlarda 100 minlərlə ulayaraq farsa
meydan oxuyur. Bir həftə bundan əvvəl Təbrizdə 60 min nəfərlik stadionda “Ağdam məscidi yeni
Beyt-ül-Müqəddəs”
şüarını rəngli parçada yazılaraq
“Qarabağ bizimdir, bizim qalacaq”
deyə bir ağızdan səsləndilər.
Bunların hamısını içəridə rejimin tam təzyiqləri
altında qeyrətli Azərbaycan
millətinin rəşadətli
övladları gərcəkləşdirir. Avropada
mühafizəkarlar millətə
“amandır, bu şüarı deməyin, onun zamanı deyil”,
“bu işarəni tutmayın avropalıların xoşuna
gəlməz”, “”türkəm” deməyin avropalılar bəyənmir” deyərək
hərəkatı yatırmağa çalışdığı halda
yuxarıda dediyim şüarlar Təbriz, Urmiya, Zəncan, Kərəc,
Tehran, Ərdəbil, Sulduz və başqa şəhərlərimizdə
səslənir. Hal-hazırda Təbrizdə səslənən
şüarları Avropada yaşayan soydaşlarımız
bütün azadlıqlara rəğmən səsləndirməyə
cəsarət etmir. Sizcə, indi
bunların hansı daha fəaldır? Doğrudur,
içəridə yayım imkanları, media imkanları
olmadığı üçün güneyin çağırışlarının
çoxu
xaricə göndərilir və oradan televiziya və
başqa vasitələrlə
millətə bildirilir. Bütün inqilablarda belə olub, amma
inqilabı irəli aparıb gerçəkləşdirən
hər zaman daxildəki
qüvvələrdir.
Fuad HÜSEYNZADƏ
Paritet.-2011.-17-18
mart.-S.11.