“Əgər bir millətiksə, “Türkiyə- Azərbaycan”
diasporu olaraq söylənməlidir”
Orxan Aras ermənilərin
zülmündən qaçmış azərbaycanlılar
haqqında roman üzərində işləyir
Almaniyada
yaşayan şair-yazıçı Orxan Arası mətbuatda gedən
yazılarından tanıyırdım. Sonradan
maraqlandıqda onun həm də bir diaspor fəalı olduğunu öyrəndim. Bəzən
nisgil, bəzən qan,
bəzən intiqam daman
ifadələri olan yazılarını oxuduqca şəxsiyyəti və
yaradıcılığı ilə bağlı suallar yaranırdı məndə. Və bu suallar
yığılıb sonda O.Arasın mənim
müsahibim olmasına şərait və
zərurət yaratdı.
-Orxan
bəy, əvvəlcə özünüz haqqında ətraflı
məlumat verərdiniz...
-
Orta məktəbi İqdırda bitirdikdən sonra Artvin, Qars və
Ərzurum pedoqoji məktəblərində oxuyub müəllimlik
etmədən Almaniyaya getdim. Almaniya Bokhum Universitetində
Türkologiya dərslərinə qatıldım. Sonra
İqtisad Fakültəsini bitirdim. Azərbaycanda başlayan
müstəqillik hərəkatları zamanı Almaniyada fəaliyyətə
başlayan Azərbaycan Türkləri Federasiyasının
işində, Avropanın müxtəlif şəhərlərində
dərnəklərin fəaliyyətində fəal iştirak
etmişəm. 1994-ci ildən bəri Türkiyə
Yazıçılar Birliyi və 2007-ci ildən etibarən də,
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin fəxri
üzvüyəm. 7 kitab müəllifiyəm:
5 kitabım Türkiyədə, biri Azərbaycanda, biri də
Almaniyada almanca yayınlanıb.
- Nə vaxtdan Almaniyada
yaşayırsınız?
-
Almaniyaya 1980-ci illərdən sonra gəlmişəm. O illərdə
Türkiyə çox ağır bir imtahandan keçirdi,
şərtlər çox ağır idi. Minlərlə gənc
Türkiyədəki sərt və ədalətsiz rejimə
qarşı döyüşürdü və Türkiyə mənim
üçün yaşanmaz bir ölkə halına gəlmişdi.
Bu səbəblə Türkiyəni tərk eləyib Almaniyaya
gəldim.
- Sonuncu dəfə İqdıra nə
vaxt gedibsiniz?
-
İqdıra hər il gedirəm. Çox kiçik
yaşlarda İqdırdan çıxsam da, oraya olan həsrətim
əsla azalmayıb. Hər gedəndə daha evdə oturmadan dərhal
qalxar kəndimizi, tarlalarımızı dəli kimi gəzir,
hər yerdə beş il əvvəl vəfat edən atamdan
izlər axtarıram.
- Fikir verirsinizmi, ermənilər
son zamanlar Türkiyəyə qarşı da torpaq iddalarına
başlayıblar. Bunun sonu Sizi narahat etmirmi?
- Bizdə
bir atalar sözü var: “İt hürər, karvan keçər”.
Erməni nəyi istəmir ki? Onlara qalsa, Asiyadan Avropaya qədər
olan torpaqların hamısı onlarındır. Anadolu
torpaqları minlərlə şəhidin qanı ilə
suvarılıb, almaq istəyən bunu da gözə ala bilməlidir.
Türk xalqları sadəcə Xocalıda deyil, harada bir
zülm, harada bir haqsızlıq olursa olsun, əsla səssiz
qalmayacaq və kimsəsizlərin kimsəsi, səssizlərin
səsi olacaq.
-Ümumiyyətlə, erməni məsələsində
türk və azəri diasporlarının həmrəyliyindən
razısınızmı?
- Əvvəla,
bu “türk-azəri” sözünü heç sevmədiyimi
bildirim, ondan sonra sualınızın cavabına keçim.
Biz bir millətiksə, bu
“Türkiyə-Azərbaycan” diasporu olaraq söylənməlidir.
Hər dəfə bu söz yazılıb deyiləndə
öz özümə necə belə səhv edildiyinə,
doğrusu, heyrət edirəm.
Təbii
ki, diaspor fəaliyyəti bizdə daha çox yenidir. Bu səbəblə,
bəzən diaspor fəaliyyəti mədəni fəaliyyət
olaraq da aydın olmaqda və buradakı dərnəklərin
çoxu Novruz bayramını qeyd etməklə diaspor fəaliyyəti
etdiklərini düşünməkdədirlər. Diaspor fəaliyyəti
önünə qoyulmuş problem üzərində
bütün gücünlə çalışmaqdır. Məncə,
hələlik nə Türkiyə tərəfində, nə də
Azərbaycan tərəfində bu kafi bir hala gəlməmişdir.
Xaricdə olan təşkilatların maddi gücləri
azdır, bunu danmaq olmaz! Birisinin bir çanta təşkilatı
da olsa, bir yerdə “Azərbaycan”, “Qarabağ” sözünü
də işlətsə, onu da günahlandırmaq olmaz! Diaspor
çalışmaları birlik və bərabərlik
içində edilməsi gərəkdi.
-Almaniyada xeyli sayda türk
yaşayır. Almaniyadakı Azərbaycan diasporu öz fəaliyyətində
onların köməyindən istifadə edirmi?
-
Müxtəlif dərnəklər arasında bayramlarda və bəzən
də konfranslarda birgə işlər aparılır, amma, məsələn,
bir Qarabağ və ya sözdə soyqırım məsələsində
erməniləri sarsıdacaq, onları hirsləndirəcək
hər hansı bir ortaq fəaliyyət bu günə qədər
edilməyib. Amma dərnəklər arasındakı
yaxınlaşmalar vardır.
-“Sivilizasiyaların kəsişməsində
türk dünyası”nın rolunu bu gün türk xalqları
özləri lazımi səviyyədə dünyaya car çəkə
bilirlərmi?
-
Türk dünyası deyilincə, hər kəs fərqli bir
şey düşünür. Əslində, ortaq mədəniyyət
iddiasını kənara qoyun, heç türk xalqları
arasındakı ən kiçik problemlərimizi belə həll
edə bilməmişik. Məsələn, dilləri tamamilə
fərqli olan Avropa xalqları din və digər ortaq dəyərləri
önə çıxararaq aradakı sərhədləri ləğv
edib böyük bir mədəniyyət yaratdığı
iddiasına qalxdı. Bizdə bu, çox təəssüf
ki, çox uzaq görünür. Bu gün bizə ən
yaxın olan və dili də oğuz ləhcəsi olan
Türkmənistan belə, Qarabağ məsələsinə
biganədir. Bu səbəblə də türk dünyası
çox təəssüf ki, hələ geri, hələ tək
və hələ minlərlə problemlə məşğul
olmaqda davam edir. Bunun qısa zamanda dəyişəcəyinə
ümidim yoxdur.
- Siz, diaspor təşkilatları
ilə də əməkdaşlıq edirsinizmi? Onların
işinə hansı formada köməklik göstərə
bilirsiniz?
- Azərbaycan
üçün çalışmalar yeni başlamayıb. Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə və silahdaşlarının xaricdə
gördüyü işlər, Ankarada 70 ildən bəri
çıxan “Azərbaycan” jurnalı, Avropada İkinci
Dünya müharibəsindən sonra Avropada qalan həmvətənlərimizin
çalışmaları necə unudula bilər? Azərbaycandan Avropa və Amerikaya
gedən qardaşlarımızın gediş tarixləri
1993-1994-cü illərdir. Halbuki, 1988-ci ildən Avropada diaspor
çalışmaları başlayıb. Avropada ilk mitinqlər,
konfranslar, aksiyalar o illərdə, yəni 1988-ci ildən etibarən
başladı. Bu haqda əlimizdə çoxlu materiallar (foto, bildiriş, video kaseti) var. Burada əvvəlcədən qurulmuş
dərnəklərin hamısında
mənim də əməyim var. Amma indiki diaspor təşkilatları ilə
əlaqəm azdır
və bir neçə (Haaqa təşkilatı kimi) təşkilatın xaricində
o biri təşkilatlar
məni o qədər
də dəvət etmirlər və mən öz yolumda əlimdən gəldiyi qədər yazılarımla, kitablarımla
millətimin yolunda çalışmağa davam
edirəm. Bu səbəbdən
təşkilatları da
günahlandırmıram. Hər kəs öz metodunu seçir. Onlara Orxan Aras lazım deyilsə, mən “mütləq lazımdır”
deyə bilmərəm.
Bizlər bu işi millətimiz, Vətənimiz
üçün görürük.
Birindən “afərin”
almaq üçün
deyil! Elə həmvətənimiz var ki, bir adamdır
və qocaman bir təşkilatdan daha çox iş görür. Bu işdə “mən də varam” deyən hamı sağ olsun!
- Türk dünyasının
tarixinin və mədəniyyətinin təbliği istiqamətində
hansı işlərin görülməsinə ehtiyac var?
-
Tarix və mədəniyyət mövzusunda yalnız
diasporları göz önünə gətirmək yetərsizdir.
Məncə, bu mövzuda iki dövlətin təhsil nazirlərinə
böyük yük düşməkdədir. Bu işə ilk
məktəbdən başlanmalı və milli tarix, milli ədəbiyyat
mövzuları ən üstə səviyyədə işlənməlidir.
Xarici ölkələrdəki diaspor təşkilatları
onsuz da, yuxarıda da dediyim kimi, lazım olduqca bir araya gəlməkdədirlər,
amma bu kifayət deyildir. Elmi və praktik metodlar tətbiq edilmədikcə,
əsla bir yerə çata bilməzsiniz. Çox adam
olmanız, pulunuzun, dərnəyinizin çox olması
heç bir şey ifadə etməz. Əgər metodik
çalışılmazsa, görülən işlərlə
ancaq öz özünüzü aldadarsınız.
-Azərbaycan
diasporunun bugünkü durumundan, xüsusən təşkilatlanma
prosesindən razısınızmı?
- Azərbaycan diasporunun
bugünkü vəziyyətini, doğrusu, bilmirəm.
Çünki, dediyim kimi, məni dəvət etmirlər və
işlərindən də xəbərim yoxdur. Mənim razı olub-olmamam onlar üçün nə ifadə edir ki? Onların
özləri işlərindən
razı olsalar, mən nə deyə bilərəm ki?
Az
qala hər ay alman televiziyalarında erməni məsələsi
ilə əlaqədar
bir proqram var. Mən daha Türkiyə
və ya Azərbaycan tezislərini müdafiə edən bir proqrama rast
gəlməmişəm.
- Hələ
1998-ci ildə “Azərbaycan
davamız” adlı kitabınız nəşr
olunub. O gündən bu günə həmin davanın arealı hansı formada genişlənib?
- Mən o kitabımda əvvəl uşaqlığımdakı,
mahnılarımızdakı, həsrətiylə yanıb
tutuşduğumuz Azərbaycanı
yazdım. Sonra da Avropadakı
işimizin hekayəsini
anlatdım. Bu gün Azərbaycan, şükür ki, müstəqildir və daha fərqli problemləri vardır.
Gün gələcək bugünkü
və sabahkı Azərbaycan davasını
da inşallah yazacağam.
-Yazmağa nə zaman və
necə başladınız?
İlk dərc edilmiş kitabınız hansıdır?
- Dünyanı, insanları,
ətrafı, özümü
tanıdığımdan bəri
bir şey cızma -qara edirəm. İlk yazı sınaqlarım
şeirlər idi.
Kasıblığın, ağrıların fonunda sovrulan bir uşağın yazacağı şeirlər
də, təbii ki, kədər dolu idi. O duyğularla
dolu sadə şeirləri hələ
saxlayıram. İlk çıxan
kitabım “Qarabağın
gözyaşları” da
bir şeir kitabı idi. Sonra hekayə və romana yönəldim.
Amma şeiri tərk eləməmişəm. 2002-ci
ildə də “Sevgilər hələ ölməyib” adıyla bir şeir kitabım
nəşr olundu.
Amma
roman, hekayə və bioqrafik mövzularda daha məhsuldar olduğumu düşünürəm.
-Nədən şeir və hekayələrinizdə hüzn
və ayrılıq ön plana çıxır?
-Anadolu tarix boyu köçlərin,
ayrılıqların, döyüşlərin
səhnəsi olub!
Belə bir coğrafiyada dünyaya gəlmiş bir insanın duyğulu olmaması, eşqə, ayrılığa, ağrıya
ağlamaması mümkündürmü?
Heç bir ağı
bizim ağılar qədər bir bıçaq kimi ürəyi doğramaz.
Analarımız həmişə ya bir oğul,
ya bir qardaş
ya da bir
ər ayrılığıyla
qovrulmuşlar. Türküstandan
qopub gələn atalarımız dayanacaq bilmədən qaçdırıb
dayanmışlar! Ocaqlarında
isə, gözləri
yaşlı, ürəkli
analarımız... Odur ki, ən duyğulu, ən sadiq, ən səmimi, insanlar bizim insanlarımızdır. Əlim
hər qələmə
uzananda, uzaqdakı min
bir nağılla dolu ölkəmi, başına ağ
bir örtü qucaqlamış və ürəyini sevgiylə alovlandırmış anamı,
diyardan diyara uçub gedən dostlarımı düşünürəm.
Bu səbəblə, sətirlərimə
həmişə hüznün
və ayrılığın
kölgəsi düşər!
-Bəs, hazırda hansı kitabın üzərində
işləyirsiniz?
- Bu sıralar, bizim İqdırda 1919-ci ildən
1921-ci ilə qədər
davam edən və “qaçaqaç” deyə adlandırılan erməni zülmünü
izah edən bir roman üzərində
çalışıram.Yaxında isə tanıdığım
yazıçı və
şairləri anladan bir kitabım Türkiyədə nəşr
olunacaq.
Fuad HÜSEYNZADƏ
Paritet.- 2011.- 13 sentyabr.- S.10.