“Xalçalarımızı daşın üstündə yaratmağa çalışıram”

 

Tofiq Məmmədovun daş üzərindəki süsləmələri İçərişəhərdə nümayiş olunacaq

 

 Hər zaman qədimliyi, zənginliyi və müxtəlifliyi ilə  seçilən  tətbiqi sənətimizin inkişafına və təbliğinə  dövlətimiz tərəfindən xüsusi diqqət var. Belə ki, adətnənələrimizi, mənəvi dəyərlərimizi əks etdirən  tətbiqi sənət nümunələrini, peşəkar sənətkarlarımızın bu sənət növü ilə bağlı işlərini  geniş ictimaiyyətə təqdim etmək üçün respublika daxilində tez-tez  sərgilər təşkil edilir.

Qeyri-adi və fərqli  işləri ilə  bu cür sərgilərin daimi iştirakçısı olan Milli Elmlər AkademiyasınınSelenElmi İstehsalat Birliyinin direktor müavini,  daş üstündə miniatür ornament yaradan rəssam Tofiq  Məmmədovun  dediyinə görə,   fərqli üsulda işləyərək  mədəniyyətimizə öz töhfəsini verməyə çalışır.  Hələ çox uşaq yaşlarından gözəl rəsm əsəri, ornamentlər hər  zaman onun diqqətini cəlb edib:

- 2001 -ci ildə mən  Efron və Brokqauz ensiklopedik lüğətlərini oxudum. Bu kitablar 19-cu əsrin sonu 20-ci əsrin əvvəllərində  Çar Rusiyasında  çap olunmuş  nadir nəşrlərdir. Orda ornament haqqında   yazılmışdı ki, ornament heç bir zaman müstəqil əhəmiyyət daşımayıb və o hər zaman ikinci dərəcəli olub. Birinci dərəcəli isə  hər zaman ornamentlə bəzədilən əşya olub. Bu fikirlər məni çox təəccübləndirdi.  Düşündüm ki, bu qədər iş, zövq, bilik, əziyyət ikinci dərəcəlidir.  O cümlələri   oxumasaydım, bəlkə də  indiyə qədər ornament yaratmazdım. XIII-XIV əsrə qədər ərəblər İspaniyada  böyük və gözəl bir sarayl-Həmra sarayı nəzərdə tutulur-red.) yaratmışdılar. O sarayın ornamentləri  çox xoşuma gəlir, orada  ornament sənətinin zirvəsini görmək olur.  Hətta ərəbləri İspaniyadan çıxaranda,  deyiblər ki, ərəblər bizə əzab verib, gəlib bu sarayı da məhv edək, ancaq  kraliça İzabella   ornamentlərin gözəlliyini görəndən sonra  söyləyib ki, bu gözəlliyi məhv etmək olmaz. Bu gün o saray İslam mədəniyyətinin nümunəsi və muzeyi  kimi İspaniyada  qorunub saxlanır.   Ornament haqqında çoxlu sayda məlumatım olduqdan sonra düşündüm ki, nə yaratmaq olar ki, o ancaq ornamentdən ibarət olsun, heç bir əşyaya bənzəməsin və birinci dərəcəli olsun. Günlərin birində oğlum təklif etdi ki, bəlkə daş üzərində ornament yaratmaq yaxşı olar.   Düşündüm ki, daşın üstündə ornamental  xalça oyma üsulu yaratmaq çox maraqlı olacaq. Yəni daş və xalça müstəqil əhəmiyyət daşıyacaq və ornament birinci dərəcəli olacaq. Ornamenti nəyin üstündə yaradacağımı tapandan sonra, onu necə etmək haqqında düşündüm. Daşda iki rəng olacaq. Biri daşın rəngi, ikincisi isə daşın hündür və qabarıq yerlərində əmələ gələn kölgənin rəngidir.  Ornamentlərin sıxlığını, hündürlüyünü və s. işləyərək düşündüm ki, hansı sahələrdə ornament bir az seyrək və hündürlüyü bir az alçaq olacaq. Bundan başqa ornamentlərin güllərinin, yarpaqlarının  içində olan oymaları çox dərin etməli, kölgənin həcmini azaltmalıyam. Əksinə, harda  rəngin diqqəti cəlb etməsini istəyirəmsə,  orda ornamentin sıxlığını artırmalı,  hündürlüyün  və ornamentin  siluetlərinin  içində də oyma işlərini daha dərin edərək, kölgələrin həcmini çoxaldıram. Bir tərəfdə kölgənin rəngi çox, digər tərəfdə kölgənin rəngi az olsa onda zonaları bir-birindən ayıraram.  Sonra hansı alətlərdən istifadə edərək bu effektin alınması haqqında düşündüm. Bunları təbii daş üstündə etməyi qərara aldım və  daşı əldə etdim. Ancaq gördüm ki, bu təbii daşdan miniatür alına bilməz. Çünki təbii daş məsaməlidir. Ornamenti kiçik etdikcə o məsamələr hər şeyi korlayacaq. Karxanalarda  külli miqdarda əhəng daşlarının qırıntıları, tozları və s. həddindən artıq çoxdur. Bu daşlar üzərində işlədim. Sonra tökmə üsulu ilə onlardan bir daş pilitə düzəltdim və gördüm ki, burda məsamələr azdır. Bundan sonra bu üsulla, əhəng daşından istifadə edərək işləməyə başladım.

Həmsöhbətim bildirdi ki, ilk işinin ancaq  bədii tərtibatını üzərində  dörd ay işləyib:

-Belə ki, bu xalçanın üzərində mən ümumilikdə üç il işlədim. Bu işi məndən İçərişəhər  Dövlət Tarix Memarlıq Qoruğu aldı. Bundan sonra mən yeni bir xalça işlədim və bunu da qoruq aldı. Deyilənlərə görə, İçərişəhərdə “İçərişəhər muzeyiaçılacaq, bu işlərim orda nümayiş olunacaq.

Onu da qeyd edim ki, mən daşların üzərində də çox xırda yazılar yazıram. Məsələn,  bir işim var ki,  ətrafı ornamentlərlə  əhatə olub ortasında isə Mustafa Kamal Atatürkün azadlıq haqqında bir kəlamını türk dilində yazmışdım. Bu işimi Türkiyənin ölkəmizdəki səfirliyinin  təmsilçiləri görmüşdülər və çox yüksək dəyərləndirmişdilər.

Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin tərkibində müxtəlif incəsənət nümunələrinə elmi, bədii və tarixi qiymət verən komissiya  var. Mən də işlərimi  bu komissiyaya təqdim etdim və onlar yazdılar ki, işlərim bədii əhəmiyyət kəsb edir və  bu üsulla işləmək nadir iş üslubu hesab edilir. Görkəmli sənətşünas Ziyadxan Əliyevin işlərim haqqında yazdığı  məqalə “Azərbaycan İrsjurnalında  nəşr edilmişdi. Çox sual verirlər ki, bu işdə bədii tərtibatı necə edirsiniz? Mən görkəmli xalçaçı rəssam Lətif Kərimovun, Kamil Əliyevin  və başqa bir sıra yerli və xarici müəlliflərin ornamentlə bağlı əsərlərini oxumuşam və bu sənətkarların işlərinə baxmışam. Ancaq mən onlardan fəqli olaraq daşın üstündə o xalçaları yaratmağa çalışmışam. Bunun üçün də müəyyən ornamentləri seçmişəm və daşa uyğun dəyişmişəm.XV əsrdə bu sənət növündə kiminsə tərəfində yaradılan sənət nümunəsi mənim üçün maraqlı deyil.   Düzdür, mən bu sənət nümunələrini yaradanlara hörmətlə yanaşıram və onların işlərini də yüksək qiymətləndirirəm.  O işlərin məndə maraq yaratmamasına səbəb odur ki, bu işlər artıq yaradılıb, yenisini etmək lazımdır.  XXI əsrdə ənənəni qorumaqla müasirliyə və yeniliyə doğru gedərək, təkrarçılıqdan uzaq gözəl və fərqli sənət nümunələri yaratmaq lazımdır.

 Müsahibim bildirdi ki, tamaşaçı hər bir yaradılan sənət nümunəsinə baxanda onun gözü önündə yeni bir səhifə açılmalıdır:

 - Bunun üçün də istədim ki, daşın üstündə xırda, yüksək səviyyəli, zərif  miniatür ornament yaradım.

Burda bir haşiyə çıxım, AMEA Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyini  italiyalı bərpaçılar bərpa edirdilər. Mən bu bərpaçılarla görüşdüm və onlar mənim işlərimin fotoşəkillərinə baxdılar. Və dedilər ki, fotoda işlər gözəldir, ancaq orijinal olaraq sənət nümunələrinin özlərinə baxmaq istədiklərini dedilər. İşlərimi apardım, onlar fotolarını çəkdilər və çox bəyəndilər mənə onlarla işləməyi təklif etdilər. Ancaq  razı olmadım və imtina etməyim onlarda təəccüb yaratdı. Dedim ki, siz böyük bir işlə məşqul olursunuz,  tarixdən bu günümüzə gəlib çatmış nadir sənət ocaqlarını, əşyalarını və s. bərpa edirsiniz, gələcək nəsillər bunu görür. Bu çox dəyərli işdir. Ancaq siz yeni nəsə  yaratmırsınız, yalnız  kiminsə tərəfindən nə vaxtsa yaradılan işləri bərpa edirsiniz. Mən isə yaradıram və istəyirəm ki, uzun illərdən sonra  sizin kimi bərpaçılar mənim işlərimi bərpa etsin.   İtaliyanlar məndən bir iş aldılar, o iş hazırda Milanda saxlanılır.

Hər kəsə adi görünən daşın özündə möcüzə və sirr olduğunu deyən rəssam bildirdi ki, heç nə mənasız, əhəmiyyətsiz və gərəksiz deyil, sadəcə usta yaxşı olmalıdır ki, əşyalarda olan sirri və gözəlliyi aşkar edərək göstəriblər.

 

 

GÜNAY

 

Paritet.- 2011.- 27-28 yanvar.- S. 16.