Uşaqların
atılma riskini azaltmaq
üçün çoxlu
sosial layihələrə ehtiyac
var
Günel Səfərova:
“İnternat müəssisələri uşaqların
inkişafında, onların gələcəklərini qurmaqda
uyğun bir model deyil”
Hər
şeydən əvvəl, ən yaxşısı insanın
valideyn himayəsindən məhrum olmamasıdır. Amma nə
edəsən ki, ən zəngin, inkişaf etmiş ölkələrdə
belə, bu problem yaşanır. Demək bu, istənilən
ölkə üçün qaçılmaz problemdir. Ən
vacib məsələlərdən biri isə bu insanların hər
hansı sosial müdafiə müəssisələrindəki
həyatı başa vurduqdan sonra özlərinə iş
tapmalarıdır. Hazırda bu cür insanların
işlə təmin olunması baxımından nəzarət
gücləndirilməkdədir. Ötən ay
Nazirlər Kabineti, Azərbaycan Həmkarlar
İttifaqları Konfederasiyası və Azərbaycan
Respublikası Sahibkarlar (İşəgötürənlər)
Təşkilatlarının Milli
Konfederasiyası arasında imzalanmış 2012-2013-cü illər
üçün Baş
Kollektiv Sazişdə də bu məsələlərə yer
ayrılıb. Sazişə əsasən, tərəflər
valideyn himayəsindən məhrum olub, tərbiyə, müalicə və əhalinin
sosial müdafiəsi müəssisələrində
və digər analoji müəssisələrdə
qalan uşaqların həmin müəssisələrdən
qayıtdıqdan sonra işə düzəlmələrinin
qayğısına qalmaq üçün öhdəlik
götürüblər. Bu baxımdan,
qeyri-hökumət təşkilatlarının də üzərinə
müəyyən vəzifələr düşür.
Elə həmsöhbətimiz də bu
istiqamətdə ixtisaslaşan “SOS Uşaq Kəndləri-Azərbaycan” Assosiasiayasının proqram meneceri Günel Səfərovadır.
-Günel xanım, dövlət
uşaq müəssisələri valideyn himayəsindən məhrum
olan uşaqları cəmiyyətə yararlı şəkildə
hazırlaya bilirmi? Yəni, həmin müəssisələrdə
onlara hər hansı peşə, sənət öyrədilirmi?
-
Müasir dövrümüzdə, əlbəttə, uşaq
evləri və internat tipli müəssisələr
günün tələbinə cavab vermir. Ümumiyyətlə,
burada günün tələbinə cavab vermir dedikdə
yalnız onların maddi-texniki təchizatını nəzərdə
tutmuram. Müəssisələrdə ən böyük
problem orada olan uşaqlara fərdi yanaşmanın deyil, daha
çox kollektiv yanaşmanın olmasıdır. Yəni, orada
böyüyən və təhsil alan uşaqların əksəriyyətinə
say, rəqəm kimi baxılır və kollektiv yanaşma var
ki, bu uşaqlara münasibətə psixoloji vəziyyətə,
onların fərdi ehtiyaclarının müəyyən
olunmasına və ehtiyaclara uyğun qərar verilməsinə
çətinlik yaradır. Hətta məsələyə sadəcə
texniki yanaşsaq, məsələ bundan ibarətdir ki, internat
müəssisələri Sovet dövründən qalma
avadanlıqlarla peşə kursları təşkil edirlər
və bunun effektivliyi nə qədər ola bilər ki?
Ümumiyyətlə, internat müəssisələrində
yaşayan və orada təhsil alan uşaqların cəmiyyətə
inteqrasiya problemi yaranır və bu problem onları ömür
boyu izləyir. Bizdə internat müəssisələrini tərk
edən gənclərin inteqrasiyası ilə bağlı eyni
zamanda cəmiyyətin də onların problemlərinin həllinə
verdikləri töhfə müzakirə olunmalıdır.
Burada yalnız stereotiplər deyil, eyni zamanda bu sahəni tənzimləyən
mexanizmlərin olmamasından söhbət gedir. Artıq,
dünyada uşaq mənafeyini müdafiə edən qurumlar və
təşkilatlar internat müəssisələrinin, uşaq
evlərinin, kollektiv yanaşmanı dəstəkləyən
uşaq müəssisələrinin uğursuz model olduğu qənaitindədirlər
və buna görə də, Deinstitutlaşdırma prosesi
gedir. Azərbaycanda da 2006-2015-ci illəri əhatə edən
uşaq evlərində olan uşaqların ailələrə
və alternativ qayğı modellərinə verilməsini əhatə
edən çox mühüm bir proqram qəbul edilib. Bu proqram
alternativ qayğı modellərini tənzimləyəcək
qanunvericilik bazasının təkmilləşməsini, yeni
xidmətlərin, məsələn kiçik qrup evlərin,
himayədar ailə modelinin və s. yaradılmasını əhatə
edir. Əlbəttə, bu, internat müəssisələrinin
tamamilə ləğv olunması demək deyil, bu müəssisələrin
xidmət sahəsinin dəyişməsi, məsələn,
gün ərzi qayğı mərkəzi kimi
formalaşması ola bilər.
Sadaladıqlarımızdan
görmək olur ki, internat müəssisələri
uşaqların inkişafında, onların gələcəklərini
qurmaqda uyğun bir model deyil və günümüzdə bu
müəssisələri tərk edən gənclər
işsizlik, yaşayış, sağlamlıq və bunun kimi onlarla
problemlərlə üzləşirlər və çox təəssüf
ki, hələ qayğını tərketmə mərhələsi
ilə və tərk etdikdən sonra onların həyatlarına
müsbət təsir edəcək proqramlar, demək olar ki,
yoxdur.
-Dövlət uşaq müəssisələrini
tərk edən gənclər üçün
yaratdığınız resurs mərkəzi bu insanların
işlə təmin olunması probleminə hansı formada
köməklik göstərir?
-
Ümumiyyətlə, qeyd edim ki, “SOS Uşaq Kəndləri-Azərbaycan”
Assosiasiyası ailə modelinə alternativ ailə əsaslı
qayğı modelinin nümunəsi olan Bakı və Gəncə
kəndləri ilə ilk layihələrini icra edib. Artıq
zaman keçdikcə və deinstitutlaşdırma prosesinin getməsi
ilə bağlı biz Ailələrə Dəstək kimi
preventiv və çox önəmli layihələri də həyata
keçiririk. Sözsüz ki, bizim kəndimizə gələn
uşaqlar böyüyürlər və onlara uyğun layihələr
də öz formatına, funksiyasına görə fərqlənir.
Məsələn, bizim təşkilatın himayəsində
olan uşaqların müstəqil həyata hazırlıq
prosesi 14 yaşından başlayır və daha sonra onlar gənclər
evi adlandırılan layihəmizin xidmətlərindən
istifadə edirlər. Təəssüf ki, internat müəssisələrində
gənclər üçün belə bir etaplı tərk etmə
mərhələsi yoxdur və 18 yaşına
çatmış gənc müəssisəni tərk etməlidir
(universitetə qəbul olan uşaqlar 21 yaşa kimi qala bilərlər).
Biz qayğını tərketmə mərhələsində
bu çox böyük boşluğu nəzərə alaraq
2009-cu ildə Bakıda olan internat və uşaq evlərini tərk
edən gəncləri də əhatə edən “Mən də
Varam” kampaniyasının icrasına başladıq. Bu layihə
sırf qayğını tərk etmə mərhələsində
olan və tərk etmiş gəncləri əhatə edir və
yalnız SOS modelindən olan gəncləri deyil, digər
internat və uşaq evlərini də əhatə edir.
Hazırda bu layihə çərçivəsində Gənclərin
Etimad Körpüsü şəbəkəsi fəaliyyət
göstərir və Şəbəkə üzvləri
üçün Resurs Mərkəzi yaradılıb. Mərkəz əslində əlaqələndirici
və bilik, bacarıqları inkişaf etdirən bir qurum kimi fəaliyyət
göstərir. Məsələn, uşaqlar internatı
bitirdikdən sonra onların üzləşdikləri ən
böyük problem məskunlaşacaqları yerin
olmamasıdır. Şəbəkədə eyni problemlə
rastlaşan uşaqlar bir araya gəlirlər və kirayə
evdə qala bilirlər. İşlə təmin olunma məsələsinə
gəldikdə isə, mərkəz daha çox gənclərin
peşə bacarıqlarının inkişafına, onların
təlimatlandırılmasına dəstək verir. Yeni və
müasir bacarıqların əldə edilməsi işlə
təmin olunma məsələsində xüsusi əhəmiyyətli
rol oynadığına görə, biz gəncləri daha
çox bu sahədə istiqamətləndiririk.
Digər problemlərdən biri də bu gənclərə
yalnız fiziki əmək qüvvəsi kimi baxılır və
ən acınacaqlısı ən yaxşı halda belə
baxılır, çünki bir çox gənclər fiziki
göstəricilərinə görə də çox zəif
olur. O ki qaldı onların daha çox gəlirli və
peşə, ixtisas tələb edən işlə təmin
olunmalarına, bu çox çətindir. Resurs Mərkəzi
isə artıq müəssisəni tərketmə mərhələsində
olan gənclərin yönləndirilməsi, onların işlə
təmin olunmalarına yardım edəcək kursların təşkil
edilməsində əlaqələndirici funksiya
daşıyır. Bu mərkəz də hal-hazırda bu sahəni
tənzimləyən tək layihədir.
- Valideyn himayəsindən məhrum
olmuş uşaqları ailə qayğısı ilə təmin
etmək, risk altında olan ailələrə dəstək
göstərmək üçün aidiyyəti dövlət
qurumları ilə əməkdaşlıq edirsinizmi?
- Bu
sual çox maraqlıdır, çünki çox zaman artıq müəssisədə
yaşayan uşaqlar haqqında danışırıq və
atılma risk qrupunda olan uşaqları unuduruq. Məsələ bundadır
ki, uşaqların atılma riskini azaltma sahəsində
çoxlu sosial layihələrə ehtiyac var. Məsələn
SOS-Azərbaycanın ən mühüm preventiv layihəsi olan
“Ailələrə dəstək” buna misal ola bilər. Bu layihə
Bakı, Gəncə və Sumqayıtda fəaliyyət
göstərir və atılma riski altında olan
uşaqların ailələrinə psixoloji, texniki, bəzən
maddi dəstək göstərilir. Dövlət qurumlarına
gəldikdə isə Təhsil Nazirliyi, Əmək və
Sosial Müdafiə Nazirliyi və yerli icra orqanlarının bu
sahədə fəaliyyətləri danılmazdır. Təhsil
Nazirliyinin nəzdində De-İ idarəsi fəaliyyət
göstərir və onlar da ilkin preventiv layihələrin
gücləndirilməsi sahəsində çalışmalar
aparırlar. Yerli icra orqanlarında Qəyyumluq İdarəsinin
əsas funksiyalarından biri də məhz həmin rayonda olan
atılma riski altında olan uşaqların müvafiq müəssisələrə
yerləşdirilməsi də daxil olmaqla, onların müdafiəsinin
təmin edilməsidir. Burada bir məqamı xüsusi olaraq
qeyd etmək istəyirəm ki, bu strukturun maddi-texniki
bazası, işçi heyəti kifayət qədər deyildi
və onlar bütün uşaqları əhatə etmək
iqtidarında olmurlar. Məsələn, uşaq müəssisəyə
gəldikdə, əgər bioloji ailəsi varsa, iş
aparıla bilər və uşağın atılma səbəbini
yaradan problem həll olunsa, o, bioloji ailədə qala bilər.
Amma kifayət qədər təcrübəli psixoloqun, sosial
işçinin olmaması bu problemlərin zamanında həllinə
mane törədir.
Biz təşkilat
olaraq dövlət qurumları ilə əməkdaşlıq
edirik və ümumiyyətlə, problemin köklü və
davamlı həlli mexanizmi haqqında
danışırıqsa, bu, dövlət orqanları ilə əməkdaşlıq
şəklində olmalıdır. Mən ümid edirəm ki,
dövlət sifarişləri haqqında qanun və
yaradılacaq mexanizmlər dövlət orqanları ilə vətəndaş
cəmiyyəti subyektləri arasında münasibəti tənzimləyəcək.
Və bunun nəticəsi olaraq daha fərqli və müxtəlif
sahələri əhatə edən xidmət mərkəzləri
yaradılacaq.
- Əhalinin həssas
qruplarının məşğulluq imkanlarının
genişləndirilməsi istiqamətində hansı işlərin
görülməsinə ehtiyac var?
-
İlk növbədə, peşə bacarıqlarına yiyələnmədə
müasir bilik və bacarıqların verilməsinə ehtiyac
var. Daha sonra vətəndaş
cəmiyyətinin qurulmasında müstəsna rol oynaya biləcək,
lakin hər zaman unutduğumuz, biznes strukturlarında Kooperativ
sosial sərmayə proqramı çərçivəsində
bu uşaqların işlə təmin edilmələrində
güzəştlərin edilməsi nəzərdə tutula bilər.
Sözsüz ki, hamı üçün işə düzəlmədə
bərabər imkanlar yaradılmalıdır və problemin
köklü həlli bərabər və yüksək səviyyəli
kadr yetişdirməkdən keçir. Azərbaycan Dövlət Neft
Şirkətini misal olaraq göstərmək olar ki, müəssisəni
tərk edən gəncləri işlə və yataqxana ilə
təmin edir və bu, müsbət nümunə kimi digər
böyük şirkətlər tərəfindən tətbiq
edilə bilər. 1999-cu il iyun ayında qəbul edilmiş
qanunu əsas götürsək, internat müəssisələrini
tərk edən gənclərin işlə təmin edilməsi
yerli icra orqanları və Əmək və Əhalinin Sosial
Müdafiəsi Nazirliyinin birbaşa işidir. Əlbəttə,
tam demək olmaz ki, bu mexanizm işləmir, amma gənclərə
təklif olunan işlər kifayət qədər məvacibli
olmur və ya gənclər təklif olunan işləri görəcək
bilik, bacarıqlara yiyələnmirlər.
Beynəlxalq təcrübəyə
nəzər saldıqda görə bilərik ki, məşğulluq
problemi tamamilə həll olunmasa da, bu sahədə müxtəlif
həll yolları var. Məsələn, Avropa təcrübəsində
bu gənclərə güzəştli kreditlərin verilməsi,
onların kiçik bizneslə məşğul olmalarına
real şəraitin yaradılmasını misal göstərmək
olar. Rusiya təcrübəsində isə yerli icra
orqanlarının yuxarıda qeyd etdiyimiz müvafiq
strukturları gənclərin yaşayış və məşğulluq
problemini həll edir. Bu sahədə bələdiyyələrin
mühüm rol aldıqları və işsizlik probleminin həllində
bu gənclərə köməyin göstərilməsi
misalını Türkiyə təcrübəsindən
görmək olur.
F.ABIOĞLU
Paritet.-2012.-19-20 aprel.- S.12.