“Çox
istəyirəm, Azərbaycanda Kukla Muzeyi yaradılsın”
Elmira Abbaslı : “İlk işimi nənəmə
həsr etmişdim”
Artıq
uzun illərdir ki, dünyada müəllif kuklaları sənət
növü kimi qəbul edilir. Müəllif kuklaları -
müəllifləri, yaradıcıları olan kuklalardır.
Min bir əziyyətlə, məşəqqətlə, nazla, qəmzəylə,
ədayla incə əllərin yaratdığı mahir sənət
əsəridir.
Yaradıcılardan müəyyən edilmiş bədii
obrazlardan savayı, həm də güclü sevgi tələb
edən sənət növüdür. Ona görə, müəllif
kuklaları həmişə hissi, xarakteri insana məharətlə
aşılaya bilir. Müsahibim əsərlərində
İçərişəhəri yaşadan, tərənnüm
edən Azərbaycanda peşəkar müəllif kukla sənətinin
banisi, Azərbaycan və Rusiya Rəssamlar
İttifaqının üzvü, əsərləri Rusiya,
ABŞ, İngiltərə, Şotlandiya, Yaponiya, Çin,
Malta, Almaniya, Fransa kimi ölkələrin şəxsi
kolleksiyalarında nümayiş etdirilən rəssam Elmira
Abbaslıdır.
-Mən
İçərişəhərdə anadan olmuşam.
Gözümü açandan nənəmi görmüşəm
və onun mənə danışdığı
nağılları, əcdadlarım barədə olan əhvalatları
eşidə- eşidə böyümüşəm.
Uşaqlığım İçərişəhərin
maraqlı insanları, nağılları ilə dolu idi. Ona
görə, oranın hər daşı mənim
üçün əziz və müqəddəsdir. Baxmayaraq
ki, hazırda İçərişəhərdə
yaşamıram, amma bizim aramızda qırılmaz bağ
var. Nənəmin çox
yaxşı tikmə qabiliyyəti vardı və həmişə
də nəsə tikirdi. Bəlkə ona görə
uşaqlıqdan tikiş tikmək çox xoşuma gəlirdi.
O vaxtlar bunu niyə elədiyimi fikirləşmirdim, sadəcə
içimdən gəldiyi kimi davranırdım. 1983-cü ildə Azərbaycan Xalçası və
Xalq Tətbiqi Sənəti Dövlət Muzeyindən Şərq xalça
sənəti üzrə Beynəlxalq Simpozium üçün
qonaqlara hədiyyəlik milli
geyimli kuklalar hazırlamağı təklif etdilər. O an mənim
həyatımda dönüş nöqtəsi oldu və
içimdə başqa bir dünya açıldı. Sanki hər
şey yenidən başlanırdı. Çünki mən o
ana qədər kukla barəsində
tamamilə məlumatsız idim.
-İşin öhdəsindən
necə gəldiniz?
-Çox
axtardım, araşdırdım, elmi kitablar oxudum, nəhayət
ki, sifariş olunan kuklaları hazırlayıb, təhvil
verdim. Ondan sonra bu işlə çox ciddi məşğul
olmağa başladım. 1983-cü ildə kuklanın nə olduğunu
bilməyən adam 1985-ci ildə artıq peşəkar sərgilərdə
iştirak edirdi. Bu, böyük inqilab idi. Maltada yeni
açılan muzeydə mənim işlərimi nümayiş
etdirdilər, 1987-ci ildə Dostluq Cəmiyyətinin təşəbbüsü
ilə Finlandiyada fərdi sərgim
oldu. 1989-cu ildə Krakovda II Beynelxalq Folklor Kuklaları
Beinnalisində bürünc mükafat qazandım. Bundan
başqa, 2002-ci ildə Puşkin adına Dövlət İncəsənət
Muzeyində fərdi sərgim,
eyni zamanda da əsərlərim Moskvadakı Mərkəzi
Rəssamlar Evinin qalereyalarındakı sərgilərdə nümayiş
olundu. Həyat dolu idi belə
gözəl hadisələrlə.
Bütün bunlarla yanaşı, o illərdə müxtəlif işlərdə
çalışdım. Mənim daha da püxtələşməm
naminə sanki həyat mənə həmişə
laboratoriyalar açırdı.
1989-cu ildə Marionet Teatrında “Arşın mal alan”
tamaşasını hazırladıq.
Həmin tamaşa o dövr üçün çox
böyük ajiotaj doğurdu. 1994-cü ildə Bakıda
keçirilən sərgilərimdən birində bir biznesmen əsərlərimi
görüb, mənə bir
muzey yaratmağı təklif etdi. Təklifi qəbul etdim və
işə başladıq. Və
beləliklə “Çeşmə” Mədəniyyət Mərkəzinin
nəzdində ilk özəl Milli Geyimlər və Kuklalar Muzeyini yaratdıq. Muzey iki
ilin içində çox böyük işlər
gördü. Amma biznesmen Bakıdan köçəndən
sonra muzey başsız qaldı. Və sonra da tamamilə
dağıldı.
-İlk
hazırladığınız kuklanı
xatırlayırsınızmı?
- Əlbəttə,
ilk işimi nənəmə həsr etmişdim. Hətta onun
öz əli ilə hazırladığı qurama da kompozisiyada yer alır.
-2010-
cu ildə İçərişəhərdə sizin “Köhnə Bakı
obrazları - İçərişəhər
XIX əsr” adlı kolleksiyanız nümayiş olundu. O kolleksiyada çox maraqlı
tipajları canlandırmısınız.
- Bu
kolleksiyanı hazırlamaq
2009-cu ildə “İçərişəhər” Dövlət
Tarix- Memarlıq Qoruq İdarəsinin rəisi tərəfindən təklif edildi. Köhnə Bakının 23 tipik
personajlarından 12-i internet sorğu nəticəsində
müəyyən edildi. On aya həcmli
bədii miniatürlərdən ibarət kolleksiyanı tam
başa çatdırdım. May ayının 9-da isə
Kiçik Karvansarayın “İncəsənət
bağ”ında həmin kolleksiyanın təqdimatı
keçirildi. Təqdimat hamının xoşuna gəldi. Amma
məni təəssüfləndirən sənətşünaslarımızın
bir kəlmə də kolleksiya barədə yazmamaqları oldu.
10 gündən sonra kolleksiyanı Şirvanşahlar
sarayına köçürdülər. Eşitdiyimə
görə, orada da çox bəyənilib. Hazırda Heydər
Əliyev Fondunun təklifi ilə 12 obrazın davamını
hazırlayıram. Belə həcmli miniatürlərə qiymət
verdiklərinə görə mən həm Heydər Əliyev
Fonduna, həm də “İçərişəhər” Qoruq İdarəsinə dərin
minnətdarlığımı bildirirəm.
-Dediniz ki, İçərişəhərdə
böyümüsünüz. Bu
kolleksiyasını işləyəndə nəyi daha
çox fikirləşirdiniz?
- Əlbəttə
ki, uşaqlıqda nənəmin danışdığı
nağılları, ürəyimdən keçən,
içimdə yaşayan hissiyyatları fikirləşirdim.
Obrazların xarakterlərini dəqiq müəyyənləşdirmək,
xırda əşyalar, qədimi lampalar,
çayçının yanındakı şamamaları
hazırlamaq, parçaları
incəliklə təkrarçılığa
yol vermədən bir - bir seçmək və
“qocaltmaq”, bir sözlə,
İçərişəhər böyük buket kimi bu
kolleksiyada öz əksini tapmalı idi.
-Bildiyim qədər, həmin
kolleksiyada bütün obrazlara ad vermisiniz. Adlar nə məna kəsb
edir?
-
Obrazlara, əsərlərə ad vermək mənim
üçün çox vacibdir. Bununla mən sanki onları canlandırıram. Məncə, adlar müəyyən zamana, dövrə, tarixi şəraitə uyğun qoyulur. Adlar tarixi yaşadır. Kolleksiyadakı obrazlara “Xan”, “Abdulla bəy”, “Tacir Heybətqulu”, “Zəngin xanım Mənzər”, “Toydan sonra Səkinə xanım”, “Faytonçu Qorxmaz”, “Çayçı
Tofiq”, “Qoçu Həsənbala”, “Mirzə
Abbas”, “Xanbala”, “Arşınmalçı Bağır”
və mənim babamla nənəmin şərəfinə “Baba Hacıağa”
və “Nənə Xanımana” adlarını
verməklə o zamanın
ruhunu müasir tamaşaçılara çatdırmaq
istəyirdim.
- Siz müsahibələrinizdən birində
belə bir cümlə işlətmisiniz.
Sərgilərdə həmişə
nənələri alırlar,
babalar tək qalır və siz də babaya
yeni nənələr
hazırlamağa məcbur
olmusunuz.
- Bu hadisə ilə Moskvadakı sərgilərdə
çox tez - tez qarşılaşırdım.
Rusların çarşablı
nənələr üçün
ürəkləri gedir.
Ona görə, hər dəfə nənə alınır, baba tək qalırdı.
Axır qərar gəldim ki, babaya bir
nənə düzəldəcəm
və onları bir kompozisiyada birləşdirəcəyəm. Beləcə, heç kim,
heç vaxt
onları ayıra bilməyəcək. Ondan sonra bu əsər “Nənənin
xoşbəxtliyi” adlandı.
-Bəs, nənənin xoşbəxtliyi
nədə idi?
- Baba nənəyə lap uşaqlıqdan
vurulub. O, pinəçidir,
amma başqalarına başmaq tikməkdən öz başmağını tikməyə
vaxtı yoxdur. Pinəçilik edə-edə də
gözlərini nənədən
çəkmir. Babanın məhəbbəti
sonsuzdur. Nənə isə
fikirləşir ki, nə olsun ki,
88 yaşım var, ürəyim sevgi ilə doludur. Və o çox xoşbəxtdir.
Bu əsərdə tək nənə xoşbəxt deyil. Nənənin həndəvərindəki pişiklər, siçanlar
da xoşbəxtdir.
Çünki bu pişiklər
siçanları yemirlər.
Yəni,
burada məhəbbət
tam şəkildədir.
- Belə başa düşdüm ki, hər əsərinizin ayrıca hekayəsi var.
- Bəli, hamısının
qısa hekayələri
var.
- Onda deyə bilərsinizmi ki, ən yaxşı
hekayəniz hansıdır?
- Sözsüz ki, “Ağ dəvə”. O, elə-belə nağıl
deyil. Onu 2005-ci ildə hazırlamağa
başladım. Mənim üçün “Ağ
dəvə”
haqqın
simvoludur. Ağ dəvənin
yanındakı bala dəvə onun davamçısı anlamına
gəlir. Dəvənin önündə və arxasında mistik fiqurlar var. Həmin fiqurlar əbədiyyətin
bələdçiləri kimi
dəvəni müşayiət
edirlər. Dəvənin ayağının altında
məscidlər, sfinks
ve piramidalar, müxtəlif şəhərlər
var. Dəvə keçdiyi
bütün yerləri
sanki işıqlandırır. Dəvənin belində isə balaca
oğlan və “Quran” kitabı var. Oğlanın
üzü isə realdır, mistik deyil. Oğlan yenilik anlamındadır.
- Bəs, onda bir kukla
yaratmağa başlayanda
ilk öncə hansı
hissəsini hazırlayırsınız?
- Birinci olaraq simasından başlayıram.
Lepka etapında ətrafımdakı
hər şey yaddan çıxır, heç yerə getmirəm, heç kimlə əlaqə saxlamıram. Bir müddətlik
bu dünyadan ayrılıb, başqa dünyaya gedirəm.
O ərəfədə beynimdə
o qədər ideyalar,
fəlsəfi fikirlər,
şeirlər yaranır
ki....anındaca hamısını qeyd
edirəm. Bir də o müddətdə
ürəyimdə həmişə
namaz qılıram.
O mənim təmizlənmə,
azadolma anımdır.
- Yaradıcılığınızın
ilk dövrlərində müraciət
etdiyiniz nənə-baba
mövzuları indi yerini hansı mövzulara və əsərlərə verib?
- İndi fəlsəfi
əsərlərə daha çox üstünlük
verirəm. Amma, ümumiyyətlə, son illərdə
“Qüvvə verən
şəhər”, “Məbədə
yol”, “Nur”, “Məhəbbət”
kollajlarım, “Şəhrizad”,
“Şah”, “Şirvanşahların
quşları”, “Qədimi
şəhərin gözətçiləri”, “Rəqqasə”
kimi əsərlərim
yarandı.
- Ötən ilin sonlarında “Fusion doll” I Bakı
Beynəlxalq Kukla Biennalisi keçirildi. Biennalidə diqqət çəkən əsərlərdən
biri də sizin
“Şəhrizad” əsəriniz
idi. Bilmək olarmı, siz
“Şəhrizad”ı hansı
özəllikləri ilə
təqdim edirsiniz?
- Şəhrizad, şaha
nağıllarını danışa-danışa
ona təsir edə, fikirlərini dəyişə bilir. O, müdriklik
haqda danışır,
müdriklik də Allahdandır. Bu gözəl,
müdrik qadın özündə işıq
gəzdirir. Elə həmin
işıqla o şahı
xilas edir. “Şəhrizad”ı
yaradandan sonra fikirləşdim ki, şahı da mütləq hazırlamalıyam.
Beləcə, bir ildən
sonra “Şah” da yarandı. Fərqli illərdə hazırlandıqlarına
baxmayaraq, indi ikisi də eyni
kompozisiyada cəmləşib.
- Sifariş kuklaları hazırlayanda sizə diqtə olunanı, yoxsa öz fikirlərinizi əsas götürürsünüz?
- Allaha çox şükür ki, mənim sifarişçilərim
mənə, mənim zövqümə, əllərimin
gücünə sonuna
qədər inanırlar.
Bu cür sifarişçilər
böyük hədiyyədir.
Yaradıcılıq dövrümdə bir- iki diqtə
edən sifarişçim
olub, amma inanın, onlar özləri istədikləri
işin yolunu bağlayıblar. Çünki çox yüksək fikirlərlə işdən
yapışırlar və
bu, işi irəli aparmır. Belə olan halda mən
də işləyə
bilmirəm. Hər
bir işdə əsas olan niyyətdir. Məsələn, mən portret
kuklaları hazırlamağı
sevmirəm, amma mənə yaxşı niyyətlə müraciət
edəndə, razılaşıram.
Amma bir adamın portretini sifarişçinin diqtə
etdiyi kimi görmürəmsə,
onda onu hazırlaya bilmərəm.
- Ölkəmizdə bu sənətin
inkişafını necə görürsünüz?
- Mən
çox istəyirəm, Azərbaycanda Kukla Muzeyi
yaradılsın. Gələcək nəsillər
üçün belə bir muzeyin yaranması çox vacibdir.
- Kukladan
sonrakı mərhələ
hansıdır?
-
Binaların, otaqların dizaynını verməyi çox
sevirəm, elə öz evim də buna misaldır. Sizə bir
söz deyim, mən əsərlərimdə nə
yaradıramsa, sonra həmin işlər həyatda öz yerini
tutur. Ona görə məncə, insanlar özləri öz
gözəl fikirləri ilə həyatlarını qura bilərlər.
Sadəcə, hər şey insanın öz əlindədir.
Hirs, qibtə içində yaşamaq mümkün deyil. Həmişə
qəlbinizdə məhəbbət olmalıdır. Uzun ömür yaşamaq
üçün adamın içində məhəbbət
olmalıdır.
NƏRMİN
Paritet.-2012.-11-13
avqust.-S16.