Azərbaycanlı
heykəltəraşın Türkiyə uğurları
Heykəltəraş
Səyad Rüstəmin yaradıcılığı barədə
qeydlər...
Bəlkə də bəzi oxucular azərbaycanlı heykəltəraş
Səyad Rüstəmin adı bir o qədər tanış deyil.
Bunun həm obyektiv, həm
də subyektiv səbəbləri var. Məsələ burasındadır
ki, müstəqil
yaradıcılığı otuz ilə
yaxın bir vaxtı əhatə edən Səyad
Rüstəmin fəaliyyəti əsasən qardaş
Türkiyə ilə bağlı olmuş
və ötən bu müddətdə həmin
ölkənin ən iri şəhərlərində
azərbaycanlı tişə ustasının ərsəyə
gətirdiyi onlarla abidə ucaldılmışdır.
Odur ki, gəlin, əvvəlcə
heykəltəraşın bioqrafiyasına işıq salaq...
Tanışlıq
üçün deyək ki, Səyad Rüstəm qonşu
Gürcüstanın Qarayazı elində dünyaya göz
açıb. İxtisas təhsilini əvvəlcə Gəncədəki
pedaqoji texnikumda alıb. Burada əsasən rənglərin sirrinə
bələd olan (1974-1978) Səyadın bir qədər sonra
Tiflis Rəssamlıq Akademiyasının heykəltəraşlıq
fakültəsində oxumaq istəyini dilə gətirməsi
onu eşidənlər üçün baş tutmayan bir arzu
kimi qəbul olunsa da, onun özü inadında israrlı, ən
başlıcası isə öz gücünə inamlı
idi. Çox az sonra hamı onun bu “inadkarlığının”
uğurlu nəticəsinə şahidlik etdi. Belə ki,
texnikumu qırmızı diplomla bitirən Səyad ilk iki
ixtisas imtahanından “əla” qiymət alıb qalan yeddi
sınaqdan azad olunmaqla çox nüfuzlu ali təhsil
ocağının tələbəsi adını qazandı.
Altı illik təhsili (1979-1985) uğurla başa vurub sonda da
“Leyli və Məcnun” adlı ikimetrlik çoxfiqurlu kompozisiya
ilə imtahan komissiyasının alqışını qazanan
Səyadın yaradıcılığında gürcü heykəltəraşlığı
ilə birbaşa anım yaradan bədii-estetik məziyyətlər
olmasa da, o, Tiflisi də, orada xüsusilə kompozisiya məfhumunun
mahiyyətini bütün incəliklərinə kimi açan
müəllimi Qoça Oçaurini də minnətdarlıqla
xatırlayır. Taleyini təhsildən sonra qədim Gəncə
ilə bağlamağa qərar verən Səyad orada ilk
bir-neçə il ərzində şəhəri bəzəyəcək
əsər (“20 yanvar” və “İstiqlaliyyət”, hər ikisi
1991-ci il) yaratsa da hiss edirdi ki, iç dünyasında cəmləşənləri
materiala çevirmək üçün ona daha geniş
imkanlar lazımdır.
1993-cü ildə Türkiyə Mədəniyyət
Nazirliyindən aldığı dəvət ona bu mənada
arzuladığı şəraiti yaratdı, desək,
yanılmarıq. Dost ölkədə yaratdığı elə
ilk tunc “Barış” heykəli ilə (İzmir şəhəri)
özünün zəngin yaradıcılıq
imkanlarını sərgiləməklə, buradakı ən tələbkar
mütəxəssislərin belə təqdirini və
inamını qazanmış oldu. Elə ilk əsərində
plastikanın monumentallığını əldə edən
Səyad Rüstəm sonralar bütün
yaradıcılığı boyu sadiq qalacağı yeganə
amalı – zamanın ədalətli ifadəçisi olmaq kimi
mürəkkəb bədii konsepsiyaya
tapındığını nümayiş etdirmiş oldu.
Görünür, buna nail olduğundandır ki, həm
Türkiyə və Azərbaycanda, eləcə də müxtəlif
Avropa ölkələrində təşkil olunan müxtəlif
miqyaslı sərgilərdə onun təxəyyülünün
ifadəsi olan rəngarəng mövzulu plastik nümunələr
davamlı olaraq tamaşaçı diqqətini cəlb etməkdə
və düşündürməkdədir. Obrazlı dillə
desək, əsərdə təsvir olunan əli göyərçinli
qadın gənc heykəltəraşın
yaradıcılıq yoluna xeyir-dolu bir su səpmiş
oldu...
“Barış” abidəsini yaratmaqla
onun İzmirin çox baxımlı mədəni məkanına
çevrilməsini şərtləndirən Səyad Rüstəmə
bu şəhərin rəhbərliyindən ikinci bir heykəlin
yaradılmasının sifariş olunması da onun sənətkarlığını
yüksək dəyərləndirmənin ifadəsi oldu. Heykəltəraşın 1993-cü ildə bu şəhər
üçün işlədiyi həmin əsər
“Balıqçı” abidəsi adlanır. Bu abidənin forma-biçim həllindəki
plastik oynaqlıq və ifadəli siluet onun “Barış” kimi cəlbedici
sənət nümunəsinə çevrilməsini şərtləndirdi.
Elə həmin ildə Səyad Mersin şəhəri
üçün işlədiyi “Mersinli Əhməd” heykəlini
öz yüksək bədii-estetik dəyərləri ilə
şəhər sakinləri üçün
qürurdoğurucu mənəvi-psixoloji qaynağa çevirdi,
desək, həqiqəti söyləmiş olarıq...
Uşaq
yaşlarından onun üçün bir çox milli
tariximizlə bağlı hadisələrin və görkəmli şəxsiyyətlərin
qürurverici amilə çevrilməsi
qarşılığında sənətə
bağlılığı kamilləşməyə yüksələndə
Səyad Rüstəmin qeyd olunanlara bədii görkəm vermək
istəyinin sürətlə təxirəsalınmaz
yaradıcılıq vəzifəsinə çevrilməsini, yəqin ki, onun Vətən
torpağına sonsuz sevgisi və onun yolunda əziz canından
belə keçməyə hazır olanlara ehtiramının
ifadəsi saymaq olar. Bu mənada onun iştirakı ilə Gəncədə
20 Yanvar şəhidlərinin əziz xatirəsinə həsr
olunmuş memarlıq-heykəltəraşlıq kompleksinin
yaradılması bu işin başlanğıcı oldu. Bundan
sonra yaradıcılıq fəaliyyətini Türkiyədə
davam etdirən Səyad tarixi və mədəniyyəti
çox yaxın olan qardaş torpaqda ona onu çoxdan
düşündürən mövzuların və
obrazların abidələrinin yaradılmasının
sifarişi ilə, demək olar ki, içində çoxdan gəzdirdiyi
bədii arzularının gerçəkləşməsinin
davamını tapmış oldu.
Odur ki, o, Bayburt şəhərində ulu Dədə
Qorquda ucaldılan tunc abidə ilə özünün uzaq
keçmişi, onun tarixini və
mənəvi dəyərlərini yaşadan şəxsiyyətlərin
obrazlarını plastikada canlandıra bilmək
istedadını nümayiş etdirdi. Hər birimizin dilinin əzbəri
olan Dədə Qorqudun artıq insanların qəlbində
yaradılan mənəvi obraza adekvat ola biləcək heykəli
ərsəyə gətirməyə çalışan
tişə ustası bu əsərində plastikanın
real-gerçəkçi mahiyyəti ilə onun dərin
psixoloji ovqatı ifadə etmək məziyyətini abidənin
ümumi tutumunu müəyyənləşdirəcək
monumentallığa kökləməklə yaddaqalan sənət
əsəri yaratmağa nail oldu. Heç şübhəsiz, bədii
şərhi realizmdən qaynaqlanan bu heykəldə həm də
bu bədii prinsipin ifadə imkanlarının nəhayətsizliyini
nümayiş etdirən Səyad Rüstəm
bütünlükdə inandırıcılıqla psixoloji
yaşantıların qovşağını əldə
etdiyindən bu mənəviyyət və qürur abidəsi elə
ilk baxışdan tamaşaçısını öz cəlbedicilik
aurasına sala bilir və əsərdən alınan təəssüratın
davamlılığını şərtləndirir.
İzmir,
Mersin və Bayburt şəhərlərlərindəki əsərləri
ilə özünü Türkiyənin bədii məkanında
kifayət qədər tanıtmağa nail olan Səyad Rüstəm
üçün növbəti sınaq meydanının
ölkənin başkəndi Ankaranın olması, yəqin ki,
məntiqli davam idi. Paytaxt rəhbərlərinin bir-birinin
ardınca ürəklərində yaşatdıqları, amma
həyatda reallaşdıra bilmədikləri layihələrlə
gənc heykəltəraşı “yükləmələri” də
onu qorxutmadı. Bu gün Ankaranı Səyadın
irili-xırdalı iyirmiyə qədər abidəsinin bəzəməsi
təkcə sayca yox, elə zəngin bədii-estetik məziyyəti
baxımından da diqqətçəkəndir...
“İbn
-Sina” (1994), “Cahid Güləbi” (1994), “Səhiyyə” (1994), “Ədalət
ilahəsi” (1994), “Cüneyd Gökçər” (1994), “Mehmet
Şövqü Paşa” (1994), “Əli Çətin
Qaya”(1995), “Leyla Gencər” (1995), “Nazim Hikmət” (1995), “Əsgər”
(1995), “Mustafa Atatürk” (1996), “Dəniz Kara Hava” (1996), “Namik
Kamal” (1996), “Memar Sinan” (1996),
“”Piri Reyis” (1996), “Jandarma şəhidləri” (1997), “Jandarm”
(1997), “Fateh Sultan Mehmet” (1998) və digər abidələri
Ankarada bu gün təkcə Səyadın özünün
yox, həm də təmsilçisi olduğu Azərbaycanımızın,
onun qədim tarixə malik heykəltəraşlıq sənətinin
şöhrətlənməsi deməkdir. Etiraf edək ki,
çox qısa müddətə baş tutan Ankara uğuru,
başqa sözlə desək, onun yüksək sənətkarlığının
kifayət qədər qabarıq göründüyü bu abidələr
azərbaycanlı tişə ustasının Türkiyənin
aparıcı heykəltəraşına çevrilməsi ilə
nəticələndi. Bunun şirinliyi ilə yanaşı, məsuliyyətini
də Səyad yaxşı başa düşürdü. Odur
ki, az sonra, demək olar ki, bütün Türkiyə onun
üçün açıq səma altında emalatxanaya
çevriləndə bu həm də qürurverici mənəvi-yaradıcı
məsuliyyəti bir an belə unutmadı. Bu da onun Türkiyədə
davam edən yaradıcılıq coğrafiyasının
genişlənməsinə səbəb oldu. Bu gün
böyük Türkiyə şəhərlərinin əksəriyyətində onun əsərlərinin
küçə və meydanları bəzəməsi də
bunun təsdiqidir. İstanbul, Bursa, Çanaqqala, Dənizli, Ədirnə,
Sarıqamış, Qaziantep, Tekirdağ və s. şəhərlərin
sakinləri və qonaqları bu məkanda qərarlaşan Səyad
Rüstəm təxəyyülünün nəticəsi olan
heykəllərdən böyük zövq alır,
sözün əsl mənasında, qürur hissi keçirirlər. Bu çoxsaylı heykəllərin
hər biri öz-özlüyündə maraqlı və cəlbedici
bədii həllə malik olsalar da, onların üçü özünün daha zəngin məna
tutumuna görə mütəxəssislərin diqqət mərkəzində
qalmaqdadır. Bunlar “Zəlzələ” (2001, Bolu şəhəri),
“Türkçülük” (2000, Kayseri şəhəri) və
“Yunis Əmrə” (1995, Hacı Bektaş şəhəri) abidələridir. Buna səbəb
həmin əsərlərdə sənətlərin sintezi
probleminin uğurlu həllinə nail olunmasıdır. Bu
tutumlu bədii məziyyətə isə Səyad plastik
görkəm verdiyi obrazları ətraf mühitlə sıx əlaqəli
təqdim etməklə, fərdi olduğu qədər də bəşəri
olan duyğularını - psixoloji yaşantılarını
onun əhatə edən insanlarla yaxınlığını
ifadəli plastik görkəmə çevirməklə nail
olmuşdur...
Heykəltəraşın
vaxtaşırı öz yaradıcılığında
kiçik plastika nümunələrinə müraciət etməsinin
kökündə zaman-zaman üzləşdiyi hadisələrə
və onu düşündürən məsələlərə
obrazlı plastik görkəm vermək istəyi ilə
yanaşı, həm də gələcəkdə monumental
forma-biçim alacaq ideyalarına yaddaqalan bədii zəmin
yaratmaq istəyi durur. Onun yaratdığı qalvanik
qabartmaları isə mövzunun özünəməxsus bədii-plastik
şərhi baxımından Azərbaycan heykəltəraşlığını
zənginləşdirəcək nümunələr hesab etmək
olar. Bədii şərhində qədim miniatür ənənləri
ilə plastikanın zərgər
dəqiqliyinə yüksələn qovşağını əldə
edən heykəltəraş aşıladığı bədii-psixoloji
məziyyətlərlə tamaşaçısını
düşüncələr və suallar burulğanına
salmaq gücündədir. Odur ki, onun gerçəkliyə
çoxqatlı bir baxışın nəticəsi olan həmin
əsərləri (“Avtoportret”,”Uğur böcəyi və
yaxud eşq hekayəsi”, “Dolaşan ruhlar”, “Adəm və Həvva”,
“İztirab” və s.) duyulası dərəcədə cəlbedici
və sirr qatına bələnmiş kimi görünürlər...
Sonda
əlavə edək ki, onun Türkiyədəki
uğurlarının sorağı xeyli vaxtdır ki,
başqa ölkələrə
də yetişib. Onun Macarıstanda “Gül Baba” (1997), “Bela Bartok”
və “Adnan Sayqun” (2003), Yaponiyada “Piri Reyis” (1997), Meksikada
“Atatürk” abidəsi (2000) bunun təsdiqi olmaqla, həm də
onun yüksək sənətkarlığının beynəlxalq
təsdiqidir. Heykəltəraşın Bakımızı bəzəyəcək
yaradıcılıq planları da kifayət qədər zəngindir.
İnanırıq ki, çox yaxın gələcəkdə
duyulası dərəcədə yeniləşən
paytaxtımızda da həmyerlimizin hələ ki,
başqalarına mənəvi zövq verən təxəyyülünün nəticələri
olan müxtəlif məzmunlu abidələrini görə biləcəyik...
Ziyadxan ƏLİYEV
Paritet.-2012.-16-17 avqust.-S.14.